Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Charging infrastructure (Thuis laden)

This site may earn commission on affiliate links.
Een schaamteloze quote van mijn eigen post, speciaal voor mensen die twijfelen of de aanbieding nog gemist hadden.
Ik hoorde dat deze aardlekschakelaar EOL is bij Eaton, en mogelijk dus bijna op. Dus sla je slag zolang het nog kan!

Een mooie aanbieding voor iedereen die nog een betaalbare type B aardlekschakelaar zoekt:

Ik vond webshop laadpaal24.nl bereid om onderstaande schakelaar aan te bieden met 10% korting voor TMC-ers voor een superscherpe prijs:

Specificaties:
Code:
Merk/type:                  [B]Eaton FI-40/4/003-B[/B] 
Aantal polen                4  
Nom. (meet)spanning         400 V
Nom. (meet)stroom           40 A
Nom. foutstroom             0.03 A
Montagewijze                DIN-rail (DRA)  
Type lekstroom              B  
Selectieve bescherming      Nee  
Kortsluitvastheid (Icw)     10 kA
Stootspanningsvastheid      5 kA
Frequentie                  50 Hz  
Nevenapparaat mogelijk      Ja  
Beschermingsgraad (IP)      IP20  
Maat (conform DIN 43880)    1  
Breedte in module-eenheden  4  
Inbouwdiepte                69.5 mm
Kortstondigvertraagd type   Ja

Prijs: EUR 300,- ex BTW (incl korting en verzending binnen NL, naar BE 10 euro)
Kortingscode: TeslaMotorClubKorting
(code alleen te gebruiken voor dit artikel, niet voor het hele assortiment. 1 stuks per bestelling/klant met korting)
Link naar het artikel: Eaton aardlekschakelaar B-karakteristiek, 40A, 4pol, 30mA Laadpaal24

Disclaimer: Heb geen banden met de site, en krijg ook geen provisie ;-)
 
Een schaamteloze quote van mijn eigen post, speciaal voor mensen die twijfelen of de aanbieding nog gemist hadden.
Ik hoorde dat deze aardlekschakelaar EOL is bij Eaton, en mogelijk dus bijna op. Dus sla je slag zolang het nog kan!

Ik heb ze een e-mail gestuurd omdat voor een Belgisch bedrijf de BTW vrijstelling niet automatisch wordt meegenomen in hun bestelformulier. Ik ga dus zeker in op dit aanbod.
 

Nee :rolleyes:

Een aardlekautomaat is een combinatie van een automaat (zekering) en een verliesstroomschakelaar.
So far so good maar de info gegeven bij een aardlekautomaat is doorgaans verwarrend.
Als je B karakteristiek ziet slaat dit op het automaat gedeelte, niet op het verliesstroom gedeelte.

Voor een Model S heb je een verliesstroomschakelaar Type B nodig omdat die ook bescherming biedt tegen DC verliesstroom.
Een standaard verliesstroomschakelaar Type A biedt enkel bescherming tegen AC verliesstroom.

Er is een aanzienlijk prijsverschil tussen Type A en B verliesstroomschakelaars.
De aanbieding die Rrreutel voor ons heeft geregeld is de goedkoopste die ik al heb gezien (300 EUR).
 
Voor een Model S heb je een verliesstroomschakelaar Type B nodig omdat die ook bescherming biedt tegen DC verliesstroom.
Een standaard verliesstroomschakelaar Type A biedt enkel bescherming tegen AC verliesstroom.
Zou het kunnen dat type B vooral/enkel nodig is bij driefasig opladen, en dat voor eenfasig type a volstaat?
bronnen :
http://www.mennekes.de/Graphics/XPic6/00037646_0.pdf , en ook de ratio en siemens mobiele laders (enkelfasig): type a ingebouwd.
Siemens Nederland - Veilig en eenvoudig opladen, thuis en onderweg: Siemens laadkabel CC100A
 
Zou het kunnen dat type B vooral/enkel nodig is bij driefasig opladen, en dat voor eenfasig type a volstaat?
bronnen :
http://www.mennekes.de/Graphics/XPic6/00037646_0.pdf , en ook de ratio en siemens mobiele laders (enkelfasig): type a ingebouwd.
Siemens Nederland - Veilig en eenvoudig opladen, thuis en onderweg: Siemens laadkabel CC100A

Goed punt Stev. Ik heb hier nog niet stil bij blijven staan omdat ik hier een 3F+N aansluiting heb. Misschien wil Dirk hier zijn licht nog eens op laten schijnen want ik begrijp niet meteen waarom er hiervoor een verschil wordt gemaakt tussen 1F en 3F aansluitingen.
 
Zou het kunnen dat type B vooral/enkel nodig is bij driefasig opladen, en dat voor eenfasig type a volstaat?
bronnen :
http://www.mennekes.de/Graphics/XPic6/00037646_0.pdf , en ook de ratio en siemens mobiele laders (enkelfasig): type a ingebouwd.
Siemens Nederland - Veilig en eenvoudig opladen, thuis en onderweg: Siemens laadkabel CC100A
Dat is inderdaad het geval: voor eenfasig opladen volstaat type A, echter niet het veel gebruikte type AC. Enkel voor 3-fasig opladen is een type B normatief.
 
Goed punt Stev. Ik heb hier nog niet stil bij blijven staan omdat ik hier een 3F+N aansluiting heb. Misschien wil Dirk hier zijn licht nog eens op laten schijnen want ik begrijp niet meteen waarom er hiervoor een verschil wordt gemaakt tussen 1F en 3F aansluitingen.

hier ben ik overvraagd. het ontgaat mij voorlopig waarom op 1 faze een A zou volstaan. DC-stroom blijven DC-stroom, of ze nu door 1-fazige aansluitingen lopen of door drie fazige.
ik ben benieuwd naar de verklaring van Mennekes.


Oftewel: als je de UMC van Tesla gebruikt (om het even welke stekker je eraan hebt gestoken, rood/blauw/zwart) is een type A genoeg.

Ik meen ergens gelezen te hebben (in een post van Volker) dat in de Tesla-UMC de nodige aardlek-beveiligingen aanwezig zijn.
 
Mijn auto laat opeens niet meer op dan 3 maal 10 ampère.
ImageUploadedByTapatalk1410073308.486591.jpg
dit was altijd 3 maal 16. Heeft iemand een idee hoe dit kan?
 
De interne lader(s) in de Tesla bestaan elk uit 3 kleinere laders (1 per fase), als er daar een van defect is dan krijg je dit soort verschijnselen inderdaad.
Wanneer ik de auto op 3x16 instel dan geeft hij 3x10 weer net als bij Bill, maar als ik op 3x20 instel (de max van mijn laadpaal thuis) dat geeft hij 3x16 weer. Tesla is op de hoogte en belt mij binnenkort om een afspraak in te plannen om een vd interne laders te wisselen.
 
De interne lader(s) in de Tesla bestaan elk uit 3 kleinere laders (1 per fase), als er daar een van defect is dan krijg je dit soort verschijnselen inderdaad.
Wanneer ik de auto op 3x16 instel dan geeft hij 3x10 weer net als bij Bill, maar als ik op 3x20 instel (de max van mijn laadpaal thuis) dat geeft hij 3x16 weer. Tesla is op de hoogte en belt mij binnenkort om een afspraak in te plannen om een vd interne laders te wisselen.

Duidelijk. Ik zal binnenkort bij publieke laadpaal laden. Als zelfde probleem zal il Tesla bellen.