Persoonlijk vind ik het een onwenselijke situatie als je een privé laadpaal in de tuin mag zetten om dan met een kabel in een goot op een publieke plek voor je deur te gaan laden.
In Nederland heeft doorgaans niet elk (rijtjes)huis een privé plek voor de deur en zijn er minder plekken dan woningen. Zeker als je meer dan één auto per huishouden rekent.
Dan heet het m.i. meer zin om een publieke paal langs de stoep te zetten met een laadplek waar iedereen gebruik van kan maken.
Wil je echt dat de laad infrastructuur per woning privé wordt aangelegd; dan moet je ook de parkeerplaats die daar bijhoort privé maken. Want anders heeft die laadpaal nog geen zin. Kom je thuis staat er een andere auto op de plek waar de kabel bij komt.
Dus dan maak je de plek woning gebonden en dan nog is het m.i. zinvoller om de laadpaal aan de straatkant te zetten en niet bij de woning met een kabeltje door een goot naar de straat toe laten gaan.
En dus voor de gevallen waar er geen eigen oprit is; zou ik de laadpalen aan de straat plaatsen voor zoveel EVs als nodig.
En als je dan heel graag wilt laden op je eigen zonnepanelen maak je het onderdeel van een energie VvE en verhandeld je onderling de stroom.