Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
@Hans Noordsij
"Ondertussen is er één fabrikant die niet eigen belang maar algemeen belang voorop stelt."
Ik volg deze discussie maar gedeeltelijk en weet nauwelijks iets van de standaarden en wie waarmee bezig is, dus het Is een beetje een dummie vraag:

Als er een standaard Is ontwikkeld waarvan een machtige groep regelt dat het De standaard moet zijn, maar er gebeurt vervolgens niets (in het kader van de algehele lethargie) dan kan juist Tesla toch zorgen dat die standaard toch wordt geïmplementeerd en de verdere introductie van de BEV wordt bevorderd? Andersom gaat blijkbaar niet gebeuren, dan telt het grotere belang toch meer dan het Tesla belang?
Tesla vindt die "standaard" ook gewoon niets. En juist vanwege die lethargie zou het de BEV ook niet helpen. En, niet vergeten, het publiek wil geen EV, misschien juist door het geklooi (denk aan de drie stekkers aan één lader, het feit dat iets simpels als een uniforme plek voor de lasdklep) en als ze dan moeten, dan willen ze een Tesla bij gebrek aan een serieus alternatief. Juist in deze cruciale tijd waarin Model 3 alles op zijn kop gaat zetten zal Tesla (gelukkig) vast houden aan de beginselen.
 
Even off topic. Voordat jullie je gaan afvragen of ik niets beters te doen heb op deze mooie dag vertel ik dat ik nu een paar uur "binnen" zit voor een volleybaltoernooi van de meiden. Dus af en toe even zijpaadje op forum. Maar.... vanmiddag met vijf (hopelijk zes) Tesla's op weg naar de Eifel voor de aftrap van de eerste Family-roadtrip.
 
  • Like
Reactions: ojee99
Tesla vindt die "standaard" ook gewoon niets. En juist vanwege die lethargie zou het de BEV ook niet helpen. En, niet vergeten, het publiek wil geen EV, misschien juist door het geklooi (denk aan de drie stekkers aan één lader, het feit dat iets simpels als een uniforme plek voor de lasdklep) en als ze dan moeten, dan willen ze een Tesla bij gebrek aan een serieus alternatief. Juist in deze cruciale tijd waarin Model 3 alles op zijn kop gaat zetten zal Tesla (gelukkig) vast houden aan de beginselen.

Waarom zou Tesla de Europese standaard niets vinden? Zijn er inhoudelijke/technische argumenten daarvoor?
En Tesla draagt juist bij aan het 'geklooi' bij een lader doordat ze niet met de standaard meedoen (of deden). Nu hangen er nota bene Tesla adapters bij snellaadstations omdat Tesla de eigen snellaadtechniek niet wil delen...
CCS lijkt me een hele simpele standaard: 1 laadpoort waar twee verschillende stekkers (AC en DC) op aangesloten kunnen worden en die hoge vermogens aankan.
 
Waarom zou Tesla de Europese standaard niets vinden? Zijn er inhoudelijke/technische argumenten daarvoor?
En Tesla draagt juist bij aan het 'geklooi' bij een lader doordat ze niet met de standaard meedoen (of deden). Nu hangen er nota bene Tesla adapters bij snellaadstations omdat Tesla de eigen snellaadtechniek niet wil delen...
CCS lijkt me een hele simpele standaard: 1 laadpoort waar twee verschillende stekkers (AC en DC) op aangesloten kunnen worden en die hoge vermogens aankan.
Daar denken ze nu eenmaal anders over, wat hier eerder van alle kanten belicht is. En ze mogen hun eigen beslissingen nemen die tot nu toe de juiste blijken te zijn. En die adapter? Tijdelijk doekje voor het bloeden en niet op initiatief van Tesla zelf. En tenslotte, je hebt twee standaarden: de formele. CCS en de materiële, Tesla. De tijd zal het leren.
 
het publiek wil geen EV, misschien juist door het geklooi (denk aan de drie stekkers aan één lader, het feit dat iets simpels als een uniforme plek voor de lasdklep) en als ze dan moeten, dan willen ze een Tesla bij gebrek aan een serieus alternatief.
Dat geloof ik niet en hoor ik ook lang niet altijd. Zeker als Tesla onder de Model 3 niets gaat uitbrengen, ligt er een giga markt open voor de boodschappenautootjes. En die willen overal hun 30kWh pakketjes supernel volladen. Daarnaast een grote groep die graag hun eigen merk blijven kopen en ook als dat nog tot 2022 duurt, die markt gaat open. M.i. gaat het niet om de markt van vandaag, maar om de markt die nog moet komen, en die alleen komt als men gelooft dat het opladen al goed, dat Is uniform, is geregeld.
 
Even off topic. Voordat jullie je gaan afvragen of ik niets beters te doen heb op deze mooie dag vertel ik dat ik nu een paar uur "binnen" zit voor een volleybaltoernooi van de meiden. Dus af en toe even zijpaadje op forum. Maar.... vanmiddag met vijf (hopelijk zes) Tesla's op weg naar de Eifel voor de aftrap van de eerste Family-roadtrip.
Je moet ze op tennis doen, het Is heerlijk langs de baan :p
 
  • Like
Reactions: HWS
Dat geloof ik niet en hoor ik ook lang niet altijd. Zeker als Tesla onder de Model 3 niets gaat uitbrengen, ligt er een giga markt open voor de boodschappenautootjes. En die willen overal hun 30kWh pakketjes supernel volladen. Daarnaast een grote groep die graag hun eigen merk blijven kopen en ook als dat nog tot 2022 duurt, die markt gaat open. M.i. gaat het niet om de markt van vandaag, maar om de markt die nog moet komen, en die alleen komt als men gelooft dat het opladen al goed, dat Is uniform, is geregeld.
Ook hier volg ik Elon die zegt dat een kleinere EV dan Model 3 niet nodig zal zijn omdat door de share programma's het veel handiger en goedkoper is om via een App een EV te regelen. Nog moeilijk voor te stellen maar er zit wel wat in. De nieuwe generatie geeft veel minder om bezit, dat zien we nu al. En merkentrouw wordt net iets als Facebook, iets voor de ouderen. En zij trekken zich dieselschandaal wel aan. Zijn veel milieubewuster en hightech gericht. En ze dragen Tesla op handen. Daarbij kan Model 3 door opschaling nog goedkoper worden.
 
@Hans Noordsij
Als toekomstvisie snap ik dat wel, maar als het gaat om het activeren van de grootst mogelijke groep niet-zakelijke kopers van nieuwe auto's in de komende vijf tot tien jaar, dan gaat het om de groep 40+ die allang is vergroeid met de eigen ICE, die volgen die droom echt niet zomaar, die willen gewoon hun eigen voertuig voor de deur en die snellader binnen handbereik zien staan, anders gaat het niet gebeuren. En hij moet niet 45k+ gaan kosten, dus van een Tesla moeten ze vooral niet gaan dromen.

(Maar veronderstel dat car sharing wel snel groot wordt, met een self-driving Tesla die je met de app voor de deur laat komen, dan moet die nou juist wel op heel veel plekken heel snel kunnen opladen).
 
@Hans Noordsij
Als toekomstvisie snap ik dat wel, maar als het gaat om het activeren van de grootst mogelijke groep niet-zakelijke kopers van nieuwe auto's in de komende vijf tot tien jaar, dan gaat het om de groep 40+ die allang is vergroeid met de eigen ICE, die volgen die droom echt niet zomaar, die willen gewoon hun eigen voertuig voor de deur en die snellader binnen handbereik zien staan, anders gaat het niet gebeuren. En hij moet niet 45k+ gaan kosten, dus van een Tesla moeten ze vooral niet gaan dromen.

(Maar veronderstel dat car sharing wel snel groot wordt, met een self-driving Tesla die je met de app voor de deur laat komen, dan moet die nou juist wel op heel veel plekken heel snel kunnen opladen).
Strategie en prioriteit. Eerste vijf jaar met uitloop juist wel de zakelijke rijder, km vreter onder motto zoveel mogelijk van de kilometers in middenklasse elektrisch maken. Dat zet het eerst zoden aan de dijk.
 
Tesla vindt die "standaard" ook gewoon niets.

Kan je Tesla hier over quoten waar een manager dit gezegd heeft dat ze CCS maar niks vinden?

Want nu lees ik vooral uw mening die u aanziet als Tesla haar mening, ik lees wel meer "argumenten" in uw betogen waarin u uw mening aanziet als Tesla's mening zonder enige onderbouwing of verwijzing naar uitspraken van Tesla.
 
  • Like
Reactions: robertvg and FVO
Omdat ik (N=1, maar ik neem aan: velen met mij) bij onze tweede (en mogelijk ook bij de volgende "eerste") BEV niet kijk waar de SuC's staan t.b.v. 10% van mijn ritten, maar of ik voor 90% van mijn ritten kan supersnelladen. Bijvoorbeeld waar we boodschappen doen.

En dan wordt het misschien toch maar geen Tesla.
Voor onze 2e BEV vind ik snelladen sowieso niet belangrijk. Komt natuurlijk omdat ik thuis en op kantoor altijd kan laden. Snelladen doe ik bijna alleen op vakantie.
 
Kan je Tesla hier over quoten waar een manager dit gezegd heeft dat ze CCS maar niks vinden?

Want nu lees ik vooral uw mening die u aanziet als Tesla haar mening, ik lees wel meer "argumenten" in uw betogen waarin u uw mening aanziet als Tesla's mening zonder enige onderbouwing of verwijzing naar uitspraken van Tesla.
Inderdaad. Ik geloof dat Fastned visie (ontopic!) dus wel, want ik vind Tesla leuk, maar niet iedereen gaat Tesla rijden of wil Elon volgen.

Die wil 500km rijbereik in zijn Golf en zorgeloos rijden en laden.

CCS en Fastned gaan dat naar mijn idee bieden, niet Tesla met zijn eigen gesloten stekker en laders op B locaties.
 
  • Like
Reactions: Zuid5.nl and Keezje
Ik heb voor mijn Tesla nog twee elektrische voertuigen gehad en ik kijk blijkbaar anders aan tegen elektrisch rijden en de praktische aspecten dan zij die gestart zijn met een Tesla. Een tesla was drie/vier jaar geleden gewoonweg financieel geen optie, een Leaf was net mogelijk. Eenmaal ik nu de Tesla heb geef ik toe dat ik de evoluties minder goed volg dan vroeger. Maar ik weet nog wel wat mijn gevoelens en noden waren toen ik met mijn Leaf reed en FastNed vult die perfect aan.

Ik merk ook soms wel enige minachting bij Tesla rijders tov andere elektrische wagens en dat ze vaak spreken vanuit de hoogte terwijl ze niet door hebben dat ze aan het spreken zijn over twee totaal verschillende doelpublieken (en nee zelfs de Model 3 zal niet de directe concurrent zijn van de Leaf). Sommige gaan hier wel héél licht over een verschil van 10.000 euro. Een wagen van 40.000 euro is géén gewone wagen voor de meeste mensen. En ja er zijn een half miljoen exemplaren gereserveerd (wereldwijd!), maar die zijn nog niet besteld, de vraag is dus hoeveel er bij het definitieve prijskaartje gaan klikken op de terugbetalingsknop.

Ik vond voor mijn Leaf snelladen wél heel belangrijk. En zo goed als alle uitstapjes waarbij de retour niet lukte op één lading werd er snelgeladen aan een chademo.
 
@Hans Noordsij(Maar veronderstel dat car sharing wel snel groot wordt, met een self-driving Tesla die je met de app voor de deur laat komen, dan moet die nou juist wel op heel veel plekken heel snel kunnen opladen).
Die overtuiging voor de noodzaak van snelladen deel ik niet met je. Berlijn staat vol met deel i3's Parijs ook met deel... snelladen doen ze geen van allen. Ondanks dat ze meer gebruikt zullen worden in de toekomst staan ze nog steeds grotendeels stil.
 
Ik heb voor mijn Tesla nog twee elektrische voertuigen gehad en ik kijk blijkbaar anders aan tegen elektrisch rijden en de praktische aspecten dan zij die gestart zijn met een Tesla. Een tesla was drie/vier jaar geleden gewoonweg financieel geen optie, een Leaf was net mogelijk. Eenmaal ik nu de Tesla heb geef ik toe dat ik de evoluties minder goed volg dan vroeger. Maar ik weet nog wel wat mijn gevoelens en noden waren toen ik met mijn Leaf reed en FastNed vult die perfect aan.

Ik merk ook soms wel enige minachting bij Tesla rijders tov andere elektrische wagens en dat ze vaak spreken vanuit de hoogte terwijl ze niet door hebben dat ze aan het spreken zijn over twee totaal verschillende doelpublieken (en nee zelfs de Model 3 zal niet de directe concurrent zijn van de Leaf). Sommige gaan hier wel héél licht over een verschil van 10.000 euro. Een wagen van 40.000 euro is géén gewone wagen voor de meeste mensen. En ja er zijn een half miljoen exemplaren gereserveerd (wereldwijd!), maar die zijn nog niet besteld, de vraag is dus hoeveel er bij het definitieve prijskaartje gaan klikken op de terugbetalingsknop.

Ik vond voor mijn Leaf snelladen wél heel belangrijk. En zo goed als alle uitstapjes waarbij de retour niet lukte op één lading werd er snelgeladen aan een chademo.
Voor een eerste en enige auto vind ik snelladen crusciaal. Voor de 2e alleen als hier dagelijks ook veel, 200+ KMS mee gemaakt worden. Voor de grote massa zal dit niet het geval zijn. En om de grote massa in de EV te krijgen is de model 3 nog veel te duur, die prijs dient nog wel een keer te halveren. Mijn personeel is helemaal niet negatief over EV-rijden, het is gewoon nog te duur voor ze.
 
Die overtuiging voor de noodzaak van snelladen deel ik niet met je. Berlijn staat vol met deel i3's Parijs ook met deel... snelladen doen ze geen van allen. Ondanks dat ze meer gebruikt zullen worden in de toekomst staan ze nog steeds grotendeels stil.
Ja hey, die komen niet zelfrijdend met gebruik van een app naar je toe :p en voldoen toch verder niet aan het door Hans geschetste beeld? We gaan een deelauto toch niet OPHALEN? :eek:
 
Voor een eerste en enige auto vind ik snelladen crusciaal. Voor de 2e alleen als hier dagelijks ook veel, 200+ KMS mee gemaakt worden. Voor de grote massa zal dit niet het geval zijn.
Ik val in herhaling, maar de grote massa zal alleen maar komen als het laden niet afhankelijk zal zijn van de urenlange beschikbaarheid (wanneer je het nodig hebt ook nog eens...) van een langzame laadpaal. De grote massa is namelijk afhankelijk van publiek laden. De grote massa ziet allerlei halfbakken producten halve dagen een paal bezet houden. Daar begint men dus ff niet aan. Snelladen, en vlug een beetje!!

Edit:
Ah, ik ben achteruit aan het lezen, en zie dat @KristofL eigenlijk precies hetzelfde beweert, maar dan niet op basis van verwachting zoals ik doe, maar op basis van ervaringsdeskundigheid.
 
....Sommige gaan hier wel héél licht over een verschil van 10.000 euro. Een wagen van 40.000 euro is géén gewone wagen voor de meeste mensen....
Eigenlijk kan je de 40.000 euro voor een M3 niet vergelijken met een benzine-auto van 40.000 euro, doordat de gebruikskosten veel lager liggen. En stel dat je verdeeld over 5 jaar 10.000 euro benzine in je auto zou gieten, dan kom je op 30.000 euro uit. Dat komt toch voor veel mensen in de buurt van "een gewone wagen", maar of de consument dat in voldoende mate gaat zien is nog maar de vraag..
 
Eigenlijk kan je de 40.000 euro voor een M3 niet vergelijken met een benzine-auto van 40.000 euro, doordat de gebruikskosten veel lager liggen. En stel dat je verdeeld over 5 jaar 10.000 euro benzine in je auto zou gieten, dan kom je op 30.000 euro uit. Dat komt toch voor veel mensen in de buurt van "een gewone wagen", maar of de consument dat in voldoende mate gaat zien is nog maar de vraag..
Moet je wel de 40k kunnen betalen. Veel mensen kijken naar maandelijkse kosten. Vooraf veel geld neerleggen zit er niet in.

Zij hebben geen oprit en zijn op publiek laden aangewezen.

Die willen zorgenloos rijden en laden.

Daar zie ik Fastned, vooral binnenstedelijk, heeeel goed aansluiten.

Prima dat de EU dan CCS iets harder drukt