Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Want? Ivm de snack mogelijkheid? Route technisch gezien vind ik om en nabij het Prins Clausplein toch wel de betere locatie. Oosterhout is vanuit Den Haag/Rotterdam ook een erg ongelukkige keuze geweest. Dichterbij knooppunt Galder had ik een stuk bruikbaarder gevonden.
Ivm de voorzieningen, inderdaad. Routetechnisch maakt het n.m.m. voor de doorgaande A4-reiziger niets uit. Voor de overigen is het ofwel in het voordeel van de A13-reiziger (met het achterland van Rotterdam en verder) of van de A12-reiziger (achterland Gouda, Utrecht en verder) maar in feite maakt het erg weinig verschil, paar kilometer en paar minuten uit elkaar gelegen.
 
Ik denk dat je iets te veel vanuit de Nederlandse markt denkt. In Nederland is Tesla de grootste verkoper, maar in andere landen zoals Zweden is VW dat, in Spanje en Frankrijk en Oostenrijk en Zwitserland en Portugal is dat Renault, in Duitsland en België BMW. Dus Nederland is het enige land in Europa waar Tesla de topverkoper is.

Wereldwijd stond Tesla in februari op plaats 3 met de S en plaats 7 met de X, samen geeft dat plaats 3 op constructeurvlak.

In Europa staat de model S op plaats 4 en de X op 7 in de EV ranking:

EV Sales: Europe February 2017

Tesla behoort in Europa niet eens tot de top 3 van de EV producenten. Nogmaals, sommige mogen wel eens uit hun Tesla bubble komen en de maandelijkse werkelijke verkoopcijfers raadplegen:

Al die reservaties van de Model 3 ten spijt die zien we hier de komende twee jaar niet en heeft dus weinig in de soep te brokken als het over de standaard gaat. Het feit dat tesla lid is van de organisatie rond CCS zegt volgens mij voldoende, Tesla zal de standaard willen ondersteunen en is lid om de specificaties zo veel mogelijk naar haar hand te zetten en daar kan ze wel druk uitoefenen.
 
Last edited:
Er zijn aantallen en er is omzet. Daarnaast is er zoiets al bruto marge.
Ieder zijn eigen cijfers.
Maar over Fastned, toch geen verschil hoop ik, een stampende muis.:)

Wat komt omzet en marge hier nu bij kijken??

Dus één Tesla Model S van 130.000 euro heeft meer invloed op het bepalen van de standaard dan dat van dat bedrag 3 BMW i3 en 2 Renault Zoë's worden verkocht?

De redeneringen worden hier met de dag bizarrer om toch maar te concluderen dat Tesla heer en meester is in EV land, wat ze op basis van verkoopcijfers niet -meer- zijn.

Heeft Tesla de beste EV's, ja, zonder twijfel. Maar de beste bepaald niet altijd de standaard, zie bijvoorbeeld de VHS Betamax soap.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: basvk
@KristofL Vwb die gekleurde bril over Tesla heb je wel gelijk. Komt ook denk ik door de kwaliteit van het product.
Vwb de verkoop aantallen in België is Tesla ook veruit de koploper. Om redeneringen als zot te bestempelen moet je wel je feiten op orde hebbeno_O.
IMG_1224.jpg

Bron: | EAFO

IMG_1225.jpg
 
Last edited:
  • Like
Reactions: S-19910
En om te bepalen wat een succes is moet je verder kijken dan aantallen maar naar marktsegment. In dat segment, van Premiums, loopt Tesla eenzaam op kop en verslaat simpelweg ook ICE's. Dus dat is een succes.
De Leaf ligt nu denk ik wat verkopen betreft gelijk aan Tesla (mag een duizendje of 10 schelen). Om te beoordelen of dat een succes is moet je kijken naar het marktsegment en dan praat je over tientallen miljoenen in de afgelopen 7 jaar dat de Leaf op markt is. In feite moet je dus concluderen dat het een grote mislukking is geweest. Hoeveel zie je er nu echt (even 26 maart niet meegeteld) op de weg? Hoeveel hadden het er moeten zijn om ook maar in de buurt van Tesla te komen wat marktpenetratie betreft?
Dat geldt ook voor i3 en Zoe en zoals het ernaar uitziet ook voor anderen.
Model 3 begint met een kleine half miljoen in het eerste jaar.
En waarom roepen we dat Model 3 hier pas in 2019 komt? Elon heeft aangegeven dat in zijn scenario medio 2018 alle reservaties zijn uitgeleverd. Nieuwe reservering staan voor levering midden 2018 met uitloop (ook in Europa) maar dan zijn alle huidige reserveringen al afgeleverd.
 
Wereldwijd stond Tesla in februari op plaats 3 met de S en plaats 7 met de X, samen geeft dat plaats 3 op constructeurvlak.

In Europa staat de model S op plaats 4 en de X op 7 in de EV ranking:

EV Sales: Europe February 2017

Tesla behoort in Europa niet eens tot de top 3 van de EV producenten. Nogmaals, sommige mogen wel eens uit hun Tesla bubble komen en de maandelijkse werkelijke verkoopcijfers raadplegen:

Ik heb deze cijfers ook eerder gezien, maar iets klopt er niet. De verkoopcijfers van Tesla zijn volgens deze tabel ca. 8500 februari YTD. We weten dat Tesla het hele kwartaal 25000 afgeleverd heeft en dat zou betekenen dat ze in Maart 16'500 auto's afgeleverd hebben. Nu is er altijd een end of quarter push, maar niet in deze mate.
 
Als de cijfers niet precies kloppen neem ik in dit geval direct aan dat dit mijn vergissing is.
Het gaat ook meer om de achterliggende gedachte.
Een standaard kan slecht worden afgedwongen door een overheid. Het wordt moeilijker als die overheid geen sterke industrie achter zich heeft staan.
Tov van Tesla staat Europa er niet best voor, ook niet wat betreft laadstructuur. Tesla is de bestaande standaarden gevolgd voor de minder snelle, tot 22kW, laadopties. Hiervan zijn er in Nederland alleen al vele tienduizenden. Maar de wat betreft Chademo is dit niet het geval en is er alleen een adapter beschikbaar. Voor daarboven zijn er bijna 300 laadstation van Tesla en slechts een enkeling met een ander standaard.
Waarom zou Tesla meebewegen?
Er zijn aantallen, er is omzet, brutomarge, maar ook batterijcapaciteit en opgenomen kWh bij laadstations.
Zoals gezegd ieder zijn eigen cijfers, lies, damn lies and statistics.
Maar wat betreft Fastned, die heeft eieren voor zijn geld gekozen en zelf geïnvesteerd in Chademo-adapters. De komende tijd zullen het toch de Tesla's zijn die gebruik maken van laadsnelheden boven de 100kW. Als je de uitbater bent van een snellaadstation zul je die toch niet voorbij willen laten rijden. En zo kan Tesla de industrie standaard afdwingen.
Maar als het niets kost kunnen ze zomaar overstappen op een andere standaard.
Mijn gedachte is dat dit niet gaat gebeuren omdat er nergens winst te behalen is. De nieuwe Tesla's kopen hun kWh bij de SuC's, dus extra kostendekking op de infrastructuur. Waarom deze gedwongen winkelnering laten lopen?
En misschien werken ze allang aan een nieuwe draadloze standaard of gaan ze een chargebot gebruiken, wat is dan de zin om te investeren in een tussen product als CCS( of was het SSC, CSS).
Laten we geen onenigheid krijgen over cijfers, mijn excuses daarvoor, maar proberen te beredeneren wat het gaat worden en daar ons voordeel mee doen.
 
De nieuwe Tesla's kopen hun kWh bij de SuC's, dus extra kostendekking op de infrastructuur. Waarom deze gedwongen winkelnering laten lopen?
Omdat ik (N=1, maar ik neem aan: velen met mij) bij onze tweede (en mogelijk ook bij de volgende "eerste") BEV niet kijk waar de SuC's staan t.b.v. 10% van mijn ritten, maar of ik voor 90% van mijn ritten kan supersnelladen. Bijvoorbeeld waar we boodschappen doen.

En dan wordt het misschien toch maar geen Tesla.
 
Ik kan me trouwens voorstellen dat als Tesla zou afwijken van de standaard voor de Model 3 dat de huidige SUC's dan zulke overload krijgen dat er ten eerste veel klachten gaan komen van Tesla eigenaars, en ten tweede dat veel parking eigenaars ook niet tevreden gaan zijn als er daar plots een file op hun parking vormt die de andere klanten hindert. Moest ik zelf een Model S hebben die reeds moet betalen voor superchargen dan zou ik gewoon de prijzen en laadsnelheid gaan vergelijken. En een klein prijsverschil of laadsnelheid verschil in het voordeel van Tesla zou mij al naar een niet-Tesla lader kunnen lokken die gewoon recht op mijn weg naar de bestemming ligt. Als ik slechts bijvoorbeeld 50 km extra range nodig heb om thuis te geraken wil ik gerust iets meer betalen om een laadstation op de snelweg te gebruiken dan ergens te moeten gaan omrijden voor een SUC. Integenstelling tot bij Tesla neem ik aan dat snelladers bij andere aanbieders ook niet stroom gaan delen tussen verschillende laders zoals de SUC wel doen. Bij een FastNed lader ga ik weten dat ik altijd de max snelheid zal halen van de lader of er nu nog anderen aanwezig zijn of niet. Bij de SUC is het altijd gokken, neem je net dat plaatste in op A en die op B is vijf minuten voor je aangekomen dat gaat plots je laadtijd van een kwartier naar drie kwartier. Nee, ik heb het al meermaals gezegd, eenmaal de Model 3 uitkomt, en de gewone autorijder begint deze te kopen, en die wordt over de streep getrokken door oa het superchargen en die zoiets enkele keren gaat meemaken die gaat klagen bij Tesla en op fora en bij vrienden/collega's, en zonder twijfel eenmaal er wat volume achter zit komen de consumentenverenigingen daar ook nog tegen uit.
 
Daarom dat het enkel zal lukken met steun van de overheid/Europa en van de constructeurs. En hopelijk dat zij wel ver genoeg in de toekomst willen kijken op vlak van investeringen. Zo van die onnozele projecten als in Vlaanderen waar er weer een of twee laadpalen per gemeente gaan komen die kunnen we missen hoor... het blijft op dat vlak amateurisme troef. En het kan die laadpaal bouwers weinig schelen want de overheid betaald toch of die nu veel gebruikt worden of niet. Het houdt bedrijfjes als BlueCorner levend maar het helpt de elektrische mobiliteit niet echt veel verder. Waar blijven die laders op de carpoolparkings die twee jaar geleden al aanbesteed zijn geweest?
De CCS standaard is "gesteund" door veel grote bedrijven. Gepushed door de "Duitsers" om de Aziaten "buiten te houden" en waarschijnlijk de Fransen te frustreren (zaten op de AC richting met Type 1). De EU schrijft regels voor ten aanzien van de beschikbaarheid van de laadpunten op de auto's en langs de weg.

De auto's; door een laadaansluiting te eisen die beschikt over een CCS snellaadpoort bij typegoedkeuring. De beschikbaarheid van laadpunten zou geregeld zijn met regelgeving dat voorschrijft dat "publiek toegankelijke snellaadlocaties" die gebouwd worden na een bepaalde datum, MOETEN beschikken over tenminste CCS.

Deze twee regels heb ik via mijn kennis vernomen en ook op de site van CHarIN kunnen vinden.

Verder vind ik dat de overheid helemaal geen palen moet laten plaatsen. Zeker niet via "staats"bedrijven zoals Allegro. Dat verpest de markt. De overheid mag wel faciliteren door geïnteresseerde partijen het makkelijker te maken relevante laadopties te plaatsen. Of zelf regels voor te schrijven richting uitbaters van winkelgebieden, dan wel parkeerbeheerders. Desnoods middels een tijdelijke aanschafsubsidie waar commerciële partijen (of werkgevers) op in kunnen schrijven.

Overigens lees ik net op electrek dat een reageerder blijkbaar van een anonieme bron bij Tesla heeft gehoord dat er mogelijk wel een relatie ligt tussen 350kW+ SuperCharger 3.0 en cellen uit de Gigafactory. Voor deze snelheid zou een 800V pack noodzakelijk zijn. Mogelijk (met heel veel korrels zout en slagen om de arm) zou er voor het eind van dit jaar een "reveal" over komen.
 
De CCS standaard is "gesteund" door veel grote bedrijven. Gepushed door de "Duitsers" om de Aziaten "buiten te houden" en waarschijnlijk de Fransen te frustreren (zaten op de AC richting met Type 1). De EU schrijft regels voor ten aanzien van de beschikbaarheid van de laadpunten op de auto's en langs de weg.

De auto's; door een laadaansluiting te eisen die beschikt over een CCS snellaadpoort bij typegoedkeuring. De beschikbaarheid van laadpunten zou geregeld zijn met regelgeving dat voorschrijft dat "publiek toegankelijke snellaadlocaties" die gebouwd worden na een bepaalde datum, MOETEN beschikken over tenminste CCS.

Deze twee regels heb ik via mijn kennis vernomen en ook op de site van CHarIN kunnen vinden.

Verder vind ik dat de overheid helemaal geen palen moet laten plaatsen. Zeker niet via "staats"bedrijven zoals Allegro. Dat verpest de markt. De overheid mag wel faciliteren door geïnteresseerde partijen het makkelijker te maken relevante laadopties te plaatsen. Of zelf regels voor te schrijven richting uitbaters van winkelgebieden, dan wel parkeerbeheerders. Desnoods middels een tijdelijke aanschafsubsidie waar commerciële partijen (of werkgevers) op in kunnen schrijven.

Overigens lees ik net op electrek dat een reageerder blijkbaar van een anonieme bron bij Tesla heeft gehoord dat er mogelijk wel een relatie ligt tussen 350kW+ SuperCharger 3.0 en cellen uit de Gigafactory. Voor deze snelheid zou een 800V pack noodzakelijk zijn. Mogelijk (met heel veel korrels zout en slagen om de arm) zou er voor het eind van dit jaar een "reveal" over komen.
Dat zou eigenlijk niemand verbazen. Eerder teleurstellen als het niet zo is :)
 
Ik kan me trouwens voorstellen dat als Tesla zou afwijken van de standaard voor de Model 3 dat de huidige SUC's dan zulke overload krijgen dat er ten eerste veel klachten gaan komen van Tesla eigenaars, en ten tweede dat veel parking eigenaars ook niet tevreden gaan zijn als er daar plots een file op hun parking vormt die de andere klanten hindert. Moest ik zelf een Model S hebben die reeds moet betalen voor superchargen dan zou ik gewoon de prijzen en laadsnelheid gaan vergelijken. En een klein prijsverschil of laadsnelheid verschil in het voordeel van Tesla zou mij al naar een niet-Tesla lader kunnen lokken die gewoon recht op mijn weg naar de bestemming ligt. Als ik slechts bijvoorbeeld 50 km extra range nodig heb om thuis te geraken wil ik gerust iets meer betalen om een laadstation op de snelweg te gebruiken dan ergens te moeten gaan omrijden voor een SUC. Integenstelling tot bij Tesla neem ik aan dat snelladers bij andere aanbieders ook niet stroom gaan delen tussen verschillende laders zoals de SUC wel doen. Bij een FastNed lader ga ik weten dat ik altijd de max snelheid zal halen van de lader of er nu nog anderen aanwezig zijn of niet. Bij de SUC is het altijd gokken, neem je net dat plaatste in op A en die op B is vijf minuten voor je aangekomen dat gaat plots je laadtijd van een kwartier naar drie kwartier. Nee, ik heb het al meermaals gezegd, eenmaal de Model 3 uitkomt, en de gewone autorijder begint deze te kopen, en die wordt over de streep getrokken door oa het superchargen en die zoiets enkele keren gaat meemaken die gaat klagen bij Tesla en op fora en bij vrienden/collega's, en zonder twijfel eenmaal er wat volume achter zit komen de consumentenverenigingen daar ook nog tegen uit.
Ik denk dat je niet ver genoeg vooruit kijkt. Tegen de tijd dat Model 3 echt in behoorlijke aantallen op de weg komt in Europa zijn de meeste Superchargers geupgraded en gaat het laden, met de nieuwe batterijen enkele malen sneller.
Verder zullen de meeste stations uitgebreid zijn en natuurlijk komt er straks een golf nieuwe SuC's. Het aantal DeC 's loopt in de duizenden en (waar niemand mij in gelooft) elk Fastned station krijgt er een stuk of vier Tesla stekkers bij. En de 200 worden afgebouwd. Ik probeer aan te geven dat we ons wat meer in de visie van Elon moeten inleven waarbij de doelen op termijn duidelijk zijn en we nu in een transitiefase zitten met wat onhandigheden. Daar moeten we voorbijdenken.
 
Ik had al eerder vernomen, maar nooit een bron gezien, dat idd nieuwe auto's die typegoedkeuring krijgen in Europa idd CCS moeten hebben, al zou CHAdeMo (nu ook 150kW) ook goed zijn. Dat zou betekenen dat Model 3 CCS moet hebben.

Nu is er niets mis mee, want de laadpoort wordt wat groter, maar kan dus SuperChargen en CCS, ideaal!

Boeit mij het wat dat die stekker iets groter is.....


En dan locaties. Ik blijf het herhalen, ik vind de Fastned locaties echt Superieur aan de SuperChargers. Rotondes, verkeerslichten, slagbomen, ik vind het totaal niet handig naar Superchargers.

Overdekte Fastned lader vind ik fijner en dan bij de shop een drankje en broodje halen.

Ieder zijn ding, maar voor massa adoptie werkt de SuC zijn 'B locatie' niet naar mijn mening.

Ook qua veiligheid en het aantal extra verkeersbewegingen vind ik de SuC locaties niet handig.

Binnenstedelijk snelladen en ook onderweg op alle routes door het land. Ik wil niet omrijden om te gaan snelladen.
 
Ik had al eerder vernomen, maar nooit een bron gezien, dat idd nieuwe auto's die typegoedkeuring krijgen in Europa idd CCS moeten hebben, al zou CHAdeMo (nu ook 150kW) ook goed zijn. Dat zou betekenen dat Model 3 CCS moet hebben.

Nu is er niets mis mee, want de laadpoort wordt wat groter, maar kan dus SuperChargen en CCS, ideaal!

Boeit mij het wat dat die stekker iets groter is.....


En dan locaties. Ik blijf het herhalen, ik vind de Fastned locaties echt Superieur aan de SuperChargers. Rotondes, verkeerslichten, slagbomen, ik vind het totaal niet handig naar Superchargers.

Overdekte Fastned lader vind ik fijner en dan bij de shop een drankje en broodje halen.

Ieder zijn ding, maar voor massa adoptie werkt de SuC zijn 'B locatie' niet naar mijn mening.

Ook qua veiligheid en het aantal extra verkeersbewegingen vind ik de SuC locaties niet handig.

Binnenstedelijk snelladen en ook onderweg op alle routes door het land. Ik wil niet omrijden om te gaan snelladen.
Dan kun je je dus wel vinden in mijn vorige post. Vanochtend, toen ik een Fastned station passeerde nog gedacht hoe mooi die zijn, hoe herkenbaar en hoe goed geplaatst, zeker als het aantal afgebouwd is.
Verder gaat het niet om die stekker, hoewel de meesten het een verschrikkelijk lomp ding vinden maar om het smerige spel dat gespeeld is/wordt om dat ding er koste wat kost door te krijgen terwijl de partijen die dat dan zinvol moeten maken het al vijf jaar laten afweten. EU laat zich lobbieen door industrie die protectie wil en de laadinfrabouwers worden compleet gek want ze kunnen wel bouwen, maar er komt geen auto de komende paar jaar (als ze ooit komen). Ondertussen is er één fabrikant die niet eigen belang maar algemeen belang voorop stelt, daar pijnlijk succesvol in is, volledig domineert als het gaat om elektrisch vervoer zelfs nog zonder Model 3, niet zeurt om subsidies maar gewoon de klant iets geeft waarvan hij niet wist dat hij dat wilde.
Wij mopperen meewarig om het protectionisme dat Tesla verbiedt om rechtstreeks te verkopen in sommige staten in US maar wij hebben ook ons stukje maffia met de Frankenplug.
En waar zit de kern: diesels rijden op diesel, i3's rijden op stroom maar Tesla's rijden op passie. Daar helpt geen protectionisme tegen.
 
Last edited:
Dan kun je je dus wel vinden in mijn vorige post. Vanochtend, toen ik een Fastned station passeerde nog gedacht hoe mooi die zijn, hoe herkenbaar en hoe goed geplaatst, zeker als het aantal afgebouwd is.
Verder gast het niet om die stekker, hoewel de meesten het een verschrikkelijk lomp ding vinden maar om het smerige spel dat gespeeld is/wordt om dat ding er koste wat kost door te krijgen terwijl de partijen die dan dan zinvol moeten maken het al vijf jaar laten afweten. EU laat zich lobbieen door industrie die protectie wil en de laadinfrabouwers worden compleet gek want ze kunnen wel bouwen, maar er komt geen auto de komende paar jaar (als ze ooit komen). Ondertussen is er één fabrikant die niet eigen belang maar algemeen belang voorop stelt, daar pijnlijk succesvol in is, volledig domineert als het gaat om elektrisch vervoer zelfs nog zonder Model 3, niet zeurt om subsidies maar gewoon de klant iets geeft waarvan hij niet wist dat hij dat wilde.
Wij mopperen meewarig om het protectionisme dat Tesla verbiedt om rechtstreeks te verkopen in sommige staten in US maar wij hebben ook ons stukje maffia met de Frankenplug.
En waar zit de kern: diesels rijden op diesel, i3's rijden op stroom masr Tesla's rijden op pasdie. Daar helpt geen protectionisme tegen.
Ik heb nog nooit echt de specs van de SuperCharger vrij en open beschikbaar gezien.

Tesla is zo vaag en gesloten over de SuC als het maar kan.

Van CCS zijn de documenten wel gewoon open te verkrijgen.

Je kan Tesla omhoog praten wat je wil, maar ze zijn Apple die stug aan hun lightning vast houdt terwijl de wereld naar USB-C gaat.

De EU gaat puur voor standaarden, meer niet. Had Tesla de SuC open gesteld had dat goed kunnen werken. Anders dan de marketingpraat van Tesla hebben we geen flauw benul wat de stekker van Tesla echt aan kan.

Fastned en anderen hebben al vaker aangegeven de stekker te willen aanbieden, maar het niet te kunnen. Tesla is doofstom voor die vragen.

Nee, het is geen lobby, het is gewoon de regelgeving die zijn werk doet tot harmonisatie van de markt.

IMG_0623.PNG
 
Nu je hier toch bent, @widodh.
Kun jij voor dummies als ik eens uitleggen hoe dat zit met die CCS standaard? Op een plaatje als hieronder zie ik de uiterlijkheid van een Type 2 contraplug, met daaronder twee gelijkstroomconnectors aan de autozijde.
ccs-combo-type2600.jpg

Hier is toch helemaal niets mis mee?
Aan de autozijde kan een met CCS uitgeruste auto daarmee gebruikt worden voor:
- uiteraard een CCS plug
- een type 2 plug
- in aangepaste Tesla configuratie mogelijk ook de Europese SuC plug, die immers ook in de huidige type 2 compatibele contraplug in de S en X werkt.
Of is dit te simpel gedacht?
 
Nu je hier toch bent, @widodh.
Kun jij voor dummies als ik eens uitleggen hoe dat zit met die CCS standaard? Op een plaatje als hieronder zie ik de uiterlijkheid van een Type 2 contraplug, met daaronder twee gelijkstroomconnectors aan de autozijde.
ccs-combo-type2600.jpg

Hier is toch helemaal niets mis mee?
Aan de autozijde kan een met CCS uitgeruste auto daarmee gebruikt worden voor:
- uiteraard een CCS plug
- een type 2 plug
- in aangepaste Tesla configuratie mogelijk ook de Europese SuC plug, die immers ook in de huidige type 2 compatibele contraplug in de S en X werkt.
Of is dit te simpel gedacht?
Exact zoals jij het beschrijft en niets te simpel gedacht.

Tesla hoeft enkel de twee pinnen daar onder toe te voegen en wat interne elektronica. Dat is alles.

Voor de adoptie van snelladen is dat cruciaal.

Een gebruiker kan zo overal terecht, zonder adapters en nadenken.

Dan hebben wij als Tesla rijders ineens 60 locaties van Fastned er bij!
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Tesla wacht het goede moment af en passeert dan iedereen rechts. Het gekonkel laten ze gewoon links liggen en ze willen geen half werk. Die stekker komt er wel, maar ze gaan niet investeren in een inferieure laadsnelheid van 60 Kw, langs de snelweg notabene. Vanuit de Tesla filosofie, die verder kijkt dan wij, best begrijpelijk. Maar dat gaat heus wel veranderen. En omdat het gehele CCS niet meer is dan een papieren tijger hebben ze wel betere dingen te doen. Gek eigenlijk dat we ons zo gemakkelijk laten "leiden" en geloven wat anderen vinden dat moet. Er had nooit een Tesla geweest als ze dat hadden gedaan. Er zullen nog wat Nokia's nodig zijn helaas. En mijn Apple heeft usb-c trouwens.
 
@Hans Noordsij
"Ondertussen is er één fabrikant die niet eigen belang maar algemeen belang voorop stelt."
Ik volg deze discussie maar gedeeltelijk en weet nauwelijks iets van de standaarden en wie waarmee bezig is, dus het Is een beetje een dummie vraag:

Als er een standaard Is ontwikkeld waarvan een machtige groep regelt dat het De standaard moet zijn, maar er gebeurt vervolgens niets (in het kader van de algehele lethargie) dan kan juist Tesla toch zorgen dat die standaard toch wordt geïmplementeerd en de verdere introductie van de BEV wordt bevorderd? Andersom gaat blijkbaar niet gebeuren, dan telt het grotere belang toch meer dan het Tesla belang?