Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Maar ik ben heel benieuwd of die pomphouders de aanstaande upgrade naar 150kW en hoger ook makkelijk kunnen.

50kW is gewoon 3x80A op 400V, maar daar boven wordt het een heel ander verhaal.

Dat pakt Fastned echt heel veel beter aan.

Zij hebben nu de kennis al hoe dit te doen.

Maar waarom daar geld in steken? Er is voorlopig nog niet één EV die daar nut bij kan hebben. Dat duurt nog wel een jaartje of twee/drie en dan is de techniek ook weer veel verder.
Natuurlijk willen fabrikanten nieuwe laders plaatsen maar ik neem aan dat Fastned daar wel voorzichtig mee zal om gaan. Met dat geld kun je beter stations erbij zetten.
 
Maar ik ben heel benieuwd of die pomphouders de aanstaande upgrade naar 150kW en hoger ook makkelijk kunnen.

50kW is gewoon 3x80A op 400V, maar daar boven wordt het een heel ander verhaal.

Dat pakt Fastned echt heel veel beter aan.

Zij hebben nu de kennis al hoe dit te doen.
Dat is zeker waar. En Fastned gaat eind van dit jaar al 100+kw laders installeren. Daar heb je ook met je Ioniq of Model3 met CCS wat aan.
 
Maar waarom daar geld in steken? Er is voorlopig nog niet één EV die daar nut bij kan hebben. Dat duurt nog wel een jaartje of twee/drie en dan is de techniek ook weer veel verder.
Natuurlijk willen fabrikanten nieuwe laders plaatsen maar ik neem aan dat Fastned daar wel voorzichtig mee zal om gaan. Met dat geld kun je beter stations erbij zetten.
Ik ben deze discussie een beetje moe aan het worden :)

Ik leg alleen uit dat van te voren zulke dingen aanleggen veel slimmer is. Even ke netaansluiting verzwaren doe je niet binnen 2 jaar op al je locaties.

De Ioniq is de eerste EV die al op 70kW kan laden en meer volgt snel.

Dat gaan de pomphouders niet snel inhalen, dus kopen ze Fastned.

Praat eens met die heren met een open blik, kan je veel van leren!
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ik ben deze discussie een beetje moe aan het worden :)

Ik leg alleen uit dat van te voren zulke dingen aanleggen veel slimmer is. Even ke netaansluiting verzwaren doe je niet binnen 2 jaar op al je locaties.

De Ioniq is de eerste EV die al op 70kW kan laden en meer volgt snel.

Dat gaan de pomphouders niet snel inhalen, dus kopen ze Fastned.

Praat eens met die heren met een open blik, kan je veel van leren!

Mee bezig. Netverzwaring of lokale opslag om netverzwaring te vermijden kan natuurlijk altijd. Vroeg of laat gaat dat zijn nut hebben. Maar om nu die dure laders voor de kat zijn viool te plaatsen terwijl tegen de tijd dat er iemand is die ze gebruikt er ongetwijfeld weer betere alternatieven zijn is geld weggooien. En die enkele Ioniq zet echt geen zoden aan de dijk. Dat is geen game changer.
 
Er geldt volgens mij nog een andere waarheid. Fastned is de enige met normale tarieven. Allego en TNM zitten op ca. 70 eurocent per kWh, terwijl Fastned een betere tariefstructuur heeft. Laden bij Allego of TNM kost je ca. 15 eurocent per km. Dan ben je duurder uit dan met benzine of diesel per km. Er is zelfs een tijd geweest dat ik moest laden bij TNM voor 2 euro per kWh (1 fase 63A en dan 50 cent per minuut). Dan is het plezier snel over.
 
  • Informative
Reactions: Steven
Er geldt volgens mij nog een andere waarheid. Fastned is de enige met normale tarieven. Allego en TNM zitten op ca. 70 eurocent per kWh, terwijl Fastned een betere tariefstructuur heeft. Laden bij Allego of TNM kost je ca. 15 eurocent per km. Dan ben je duurder uit dan met benzine of diesel per km. Er is zelfs een tijd geweest dat ik moest laden bij TNM voor 2 euro per kWh (1 fase 63A en dan 50 cent per minuut). Dan is het plezier snel over.

Kortom, nog gerommel genoeg. Daarom zal men, in afwachting van wat er gaat gebeuren, pas op de plaats maken. Hooguit netverzwaring doen of voorbereiden. Er is nog geen enkele indicatie voor een auto die CCS of Chademo in relevante mate meer kan laden dan wat nu geboden wordt. Laat er eerst maar eens behoefte aan ontstaan. Dan met de techniek en prijzen van dat moment actie nemen. Toch niet zo'n revolutionaire gedachte?
 
Bizarre redenering hoor, een van de grootste klachten is altijd dat de laad infrastructuur niet voldoende is. Als VW met zijn modellen op de markt komt maar blijkt dat geen paal in het land de snelheid kan bieden dan moet de consument dat niet. Waarom zou die betalen voor de snelle laadcapaciteit van een wagen als er amper een paal is die hem die volle capaciteit kan geven? Nu er eindelijk een bedrijf is dat wél vooruitdenkt en klaar wil staan eenmaal de modellen op de markt komen, dan wordt hen verweten geldverslindend te zijn. Sommige worden een beetje verblind in hun redeneren door hun tesla adoratie. Want eenmaal die concurrenten op de markt komen met hun wagens en er zijn geen palen dan vliegen er weer verwijten rond naar de constructeurs en de laadpaal aanbieders dat ze dit toch weer niet goed geregeld hebben, en dat Tesla dit toch oh zoveel beter heeft aangepakt. Als de Model 3 CCS zal hebben , wat toch wel heel waarschijnlijk is, en een hoge laadcapaciteit wat toch ook verwacht is, dan staat Fastned er heel goed op als ze daar op voorbereid zijn. Het zou het enige land zijn waar de Model 3 overal op de snelweg zo makkelijk kan laden. Ik verwacht nog altijd dat het Tesla gaat zijn die over twee jaar fel kritiek zal krijgen over zijn ontoereikend aantal laders en de steeds rare hotel plekjes waar ze gevestigd zijn.
 
Last edited:
Bizarre redenering hoor, een van de grootste klachten is altijd dat de laad infrastructuur niet voldoende is. Als VW met zijn modellen op de markt komt maar blijkt dat geen paal in het land de snelheid kan bieden dan moet de consument dat niet. Waarom zou die betalen voor de snelle laadcapaciteit van een wagen als er amper een paal is die hem die volle capaciteit kan geven? Nu er eindelijk een bedrijf is dat wél vooruitdenkt en klaar wil staan eenmaal de modellen op de markt komen, dan wordt hen verweten geldverslindend te zijn. Sommige worden een beetje verblind in hun redeneren door hun tesla adoratie. Want eenmaal die concurrenten op de markt komen met hun wagens en er zijn geen palen dan vliegen er weer verwijten rond naar de constructeurs en de laadpaal aanbieders dat ze dit toch weer niet goed geregeld hebben, en dat Tesla dit toch oh zoveel beter heeft aangepakt. Als de Model 3 CCS zal hebben , wat toch wel heel waarschijnlijk is, en een hoge laadcapaciteit wat toch ook verwacht is, dan staat Fastned er heel goed op als ze daar op voorbereid zijn. Het zou het enige land zijn waar de Model 3 overal op de snelweg zo makkelijk kan laden. Ik verwacht nog altijd dat het Tesla gaat zijn die over twee jaar fel kritiek zal krijgen over zijn ontoereikend aantal laders en de steeds rare hotel plekjes waar ze gevestigd zijn.
Toch we een zinvolle discussie. Ik zet alleen vraagtekens bij het nu investeren in laders voor auto's die er, misschien, want alles is nog heel broos met de andere fabrikanten over een jaar of drie geleverd kunnen worden. Het is heel zinvol om ervoor te zorgen dat op de lokaties van Fastned alvast stroom voor snel(ler) laden beschikbaar komt zodat ze straks, als het echt actueel wordt, de huidige laders kunnen vervangen door, om in termen te blijven, ABB laders model en type en prijs van 2020. Dat kan heel snel gerealiseerd zijn, zeker met de techniek van straks.
En het is ook helemaal niet uitgesloten dat Tesla dan een deal sluit en gewoon Tesla stekkers op gaat hangen bij Fastned en zelfs meedoet aan de uitbouw. Want wat is er aantrekkelijker dan meer dan 200, heel herkenbare, laadstations lang alle snelwegen en in steden.
Ik verwacht dat ze de beslissing wel of geen CCS gaan nemen kort voor de introductie van Model 3, wanneer het nog kan, op basis van de realiteit dan. Ook dat kan zomaar ineens gebeuren. We weten het gewoon niet maar daarom kunnen we de opties wel benoemen.
 
Even om te benadrukken, Fastned zegt het zelfde. Nu de aansluitingen al, later pas de snellere laders op strategische plekken.

Later deze maand gaat ook in Haarlem een binnenstedelijk station open, daar ziet Fastned vooral groei.
 
De enige manier om op Europees vlak de elektrische auto van de grond te krijgen is door de standaardisatie van de plug, en dat is in deze CCS die reeds voorzien is op héél hoge laadsnelheden. Het zou een heel domme zet zijn van Tesla om deze standaard niet te ondersteunen in de Model 3. Het zou namelijk van een arrogantie getuigen die niet typisch is voor Tesla.

Als uiteindelijk de markt enkele jaren later helemaal klaar is met allemaal verschillende modellen van verschillende constructeurs en die doen allemaal CCS en enkel Tesla doet dat niet... dan krijg je dus de situatie waar de Nissan Leaf nu in gaat terecht komen. Ik geloof niet dat binnenkort in Europa nog veel Chademo laders gaan bijkomen als eenmaal de nieuwe modellen van zowel andere constructeurs als Nissan CCS gaan ondersteunen. De eerste en tweede generatie Leaf bezitters zullen dan ipv meer laadplaatsen naar minder laadplaatsen gaan omdat huidige snelladers zullen vervangen worden door CCS laders zonder Chademo omdat dat kosten bespaard die men dan kan investeren in de verzwaarde aansluiting en de meerkost van een zwaardere laadpaal.

Het doel van Tesla is niet om alleenheerser te gaan worden en om zich anders te gaan gedragen dan de andere constructeurs want dat werkt de uitrol van de elektrische wagen net fel tegen ipv dat het helpt. Het SUC netwerk zal over enkele jaren volgens mij dan ook niet meer groeien. Vanaf dat andere bedrijven op deze laadmarkt springen gaan ze concurrentiele prijzen kunnen bieden voor elektriciteit dat op een gegeven moment Tesla zijn SUC's niet meer kostendekkend kan maken zonder ofwel dezelfde prijs te vragen ofwel door duurder te zijn. En als een SUC ergens aan een hotel dezelfde prijs vraagt om te laden dan een gewoon tankstation met laadpalen op een stopplaats langs de snelweg dan ga je volgens mij geen enkele Tesla rijder nog naar de SUC kunnen lokken. Er enkel van uit gaande dat de toekomstige CCS versies elke verhoging van laadsnelheid die Tesla invoert ook kan volgen.

Als de standaard duidelijk is en de afspraken over welke laadsnelheden deze aan kan, dan zou het mij niet verbazen dat de premium plekken langs de snelweg uitbaters laders installeren die reeds voorzien zijn op een veel hogere laadsnelheid, de hardware er reeds voor voorzien en op het moment dat er een model uit komt dat sneller kan laden dat deze lader dat ook gewoon kan geven zonder dat er een heel netwerk weer aangepast moet worden. Er is volgens mij geen enkele andere mogelijkheid omdat je anders een lappendeken aan verschillende snelheden gaat krijgen waar op het ene tankstation een 50 kw lader heeft, de andere 100 kw en nog een andere die bij wijze van spreke geen beperking heeft en voorzien is op 300 kw en de komende tien jaar geen enkele revisie nodig heeft. Je kan niet verwachten van de gewone consument dat deze al deze snelheden etc gaat opzoeken of dat de constructeurs maps moeten voorzien met al deze informatie (die dan ook nog eens telkens geupdate moeten worden). De consument gaat verwachten dat net zoals hij nu tankt bij de pomp dat dit gewoon altijd op de snelst mogelijke manier is. En dat er maar drie laadmogelijkheden zijn: thuis (traag, tenzij investeren in sneller), op het werk (iets sneller), of onderweg (snelladen op de snelst mogelijke manier dat de auto aankan).

Dat wil bovendien niet zeggen dat deze mega snelladers in even grote hoeveelheden aanwezig zullen moeten zijn als pompstations. Er zullen gewoon heel veel wagens thuis laden of op het werk. Met een brandstofwagen moet je altijd naar het tankstation en dus zijn er ook zoveel.
 
De enige manier om op Europees vlak de elektrische auto van de grond te krijgen is door de standaardisatie van de plug, en dat is in deze CCS die reeds voorzien is op héél hoge laadsnelheden. Het zou een heel domme zet zijn van Tesla om deze standaard niet te ondersteunen in de Model 3. Het zou namelijk van een arrogantie getuigen die niet typisch is voor Tesla.

Als uiteindelijk de markt enkele jaren later helemaal klaar is met allemaal verschillende modellen van verschillende constructeurs en die doen allemaal CCS en enkel Tesla doet dat niet... dan krijg je dus de situatie waar de Nissan Leaf nu in gaat terecht komen. Ik geloof niet dat binnenkort in Europa nog veel Chademo laders gaan bijkomen als eenmaal de nieuwe modellen van zowel andere constructeurs als Nissan CCS gaan ondersteunen. De eerste en tweede generatie Leaf bezitters zullen dan ipv meer laadplaatsen naar minder laadplaatsen gaan omdat huidige snelladers zullen vervangen worden door CCS laders zonder Chademo omdat dat kosten bespaard die men dan kan investeren in de verzwaarde aansluiting en de meerkost van een zwaardere laadpaal.

Het doel van Tesla is niet om alleenheerser te gaan worden en om zich anders te gaan gedragen dan de andere constructeurs want dat werkt de uitrol van de elektrische wagen net fel tegen ipv dat het helpt. Het SUC netwerk zal over enkele jaren volgens mij dan ook niet meer groeien. Vanaf dat andere bedrijven op deze laadmarkt springen gaan ze concurrentiele prijzen kunnen bieden voor elektriciteit dat op een gegeven moment Tesla zijn SUC's niet meer kostendekkend kan maken zonder ofwel dezelfde prijs te vragen ofwel door duurder te zijn. En als een SUC ergens aan een hotel dezelfde prijs vraagt om te laden dan een gewoon tankstation met laadpalen op een stopplaats langs de snelweg dan ga je volgens mij geen enkele Tesla rijder nog naar de SUC kunnen lokken. Er enkel van uit gaande dat de toekomstige CCS versies elke verhoging van laadsnelheid die Tesla invoert ook kan volgen.

Als de standaard duidelijk is en de afspraken over welke laadsnelheden deze aan kan, dan zou het mij niet verbazen dat de premium plekken langs de snelweg uitbaters laders installeren die reeds voorzien zijn op een veel hogere laadsnelheid, de hardware er reeds voor voorzien en op het moment dat er een model uit komt dat sneller kan laden dat deze lader dat ook gewoon kan geven zonder dat er een heel netwerk weer aangepast moet worden. Er is volgens mij geen enkele andere mogelijkheid omdat je anders een lappendeken aan verschillende snelheden gaat krijgen waar op het ene tankstation een 50 kw lader heeft, de andere 100 kw en nog een andere die bij wijze van spreke geen beperking heeft en voorzien is op 300 kw en de komende tien jaar geen enkele revisie nodig heeft. Je kan niet verwachten van de gewone consument dat deze al deze snelheden etc gaat opzoeken of dat de constructeurs maps moeten voorzien met al deze informatie (die dan ook nog eens telkens geupdate moeten worden). De consument gaat verwachten dat net zoals hij nu tankt bij de pomp dat dit gewoon altijd op de snelst mogelijke manier is. En dat er maar drie laadmogelijkheden zijn: thuis (traag, tenzij investeren in sneller), op het werk (iets sneller), of onderweg (snelladen op de snelst mogelijke manier dat de auto aankan).

Dat wil bovendien niet zeggen dat deze mega snelladers in even grote hoeveelheden aanwezig zullen moeten zijn als pompstations. Er zullen gewoon heel veel wagens thuis laden of op het werk. Met een brandstofwagen moet je altijd naar het tankstation en dus zijn er ook zoveel.

We liggen dus helemaal niet zover uit elkaar. Maar juist een bedrijf als Tesla durft rechtsaf te gaan als iedereen zegt dat het links moet zijn als daar redenen voor zijn. Tot nu toe hebben ze laten zien dat ze een koers varen waar je, als je eerlijk bent, nauwelijks een speld tussen kunt krijgen. Ze hebben het reëele vooruitzicht op dominantie met de komst van de Model 3 (al willen ze dat echt niet maar de rest is niet vooruit te branden). Ze hebben nu al een heel goede reputatie wat snelladen betreft. Eigenlijk een beetje gek dat een standaard die nog niets heeft klaargemaakt maar alleen ooit bedacht is als "de" oplossing, daar weinig fans in heeft, kunstmatig op die positie wordt gehouden. Het kan best wel eens een ballon zijn die ooit wordt doorgeprikt, de komende twee/drie jaar. Er is ook nog zoiets als een consument die het uiteindelijk zal gaan uitmaken. En we weten dat Model S vanaf het begin niet was aan te slepen, in een tijd dat er van Superchargers nog helemaal geen sprake was. Gewoon een goede aansprekende auto bouwen, dan komt de rest vanzelf. Tot zover maar even voor het weekend.
 
Er is ook nog zoiets als een consument die het uiteindelijk zal gaan uitmaken. En we weten dat Model S vanaf het begin niet was aan te slepen, in een tijd dat er van Superchargers nog helemaal geen sprake was. Gewoon een goede aansprekende auto bouwen, dan komt de rest vanzelf.
Om de consument massaal over de streep te trekken zal het n.m.m. nodig zijn om snelladen breed beschikbaar te maken. Het gaat dan in toenemende mate ook om rijders voor wie het niet vanzelfsprekend is om een eigen laadvoorziening voor de deur (thuis of op het werk) te hebben, dus voor wie het vanzelfsprekend moet worden om één of twee keer in de week snel te laden, bijvoorbeeld tijdens de boodschappen. Kijkend naar mijn eigen situatie: ik kan (door begripvolle en meewerkende buren) meestal thuis laden, langs de straat, en ik vind SuC's waar en wanneer ik ze nodig heb, maar ... zolang Tesla alleen snelladen op doorgaande routes aanbiedt, en zodra andere constructeurs voor een plug zorgen waarmee je ook bij het winkelcentrum kunt (supe)snelladen, wordt onze tweede BEV mogelijk alsnog geen Model 3, maar een van de andere.
 
Ik verwacht nog altijd dat het Tesla gaat zijn die over twee jaar fel kritiek zal krijgen over zijn ontoereikend aantal laders en de steeds rare hotel plekjes waar ze gevestigd zijn.
Ik heb er inderdaad zelden behoefte aan om met z'n vijven bij Van der Valk binnen te moeten voor een plasje en eventueel een snack.

(Als er langs de A4 Rotterdam - Amsterdam nog iets komt, zal de tanklocatie bij Delft-Noord (A13/A4) met een pompshop, Starbucks, KFC en een paar honderd meter verder een McD perfect zijn; hopelijk wordt het dan niet de Van der Valk een paar km verderop bij Nootdorp (A12/A4)).
 
De EU heeft CCS (type2 met DC pinnen) vast gesteld als "standaard". Momenteel is de 150kW apparatuur nog niet beschikbaar langs de weg, maar de apparatuur is wel bijna gereed voor "verkoop". De Duitsers (merken) willen de komende 2 jaar een omvangrijk CCS laadinfra laten ontstaan. Hun modellen zijn afhankelijk van de snelheden van boven 50kW.

De hele grote claims (Porsche Mission E) gaan uit van 800V accupacks/laadapparatuur. De CCS350kW standaard zou dat moeten worden. Als ik een kennis van mij goed heb begrepen, zou deze apparatuur binnen een paar jaar beschikbaar moeten zijn voor de markt. Er wordt flink mee geëxperimenteerd. Het zou zelfs kunnen dat in afwachting van voldoende EVs op de weg, de 150 standaard wordt overgeslagen en dat vanaf 2021 vooral de 350kW standaard langs de weg gaat komen.

Hebben "we" er wat aan? Of de leveranciers zoals FastNed? Lastig in te schatten. Wanneer alle plannen van alle "oude" fabrikanten uit zouden komen, dan hoeven we tot 2020 niet heel erg veel spectaculairs te verwachten qua aantallen. Daarna wordt het interessanter...Samsung zou in 2021 uitkomen met eigen 2170s. Er komen fabrieken bij in Polen en Hongarije voor Samsung en LG. En in Azie zijn ook plannen voor accufabrieken (vooral China).

Het grote Mercedes plant 550.000 stuks EVs per jaar (25% van jaarlijkse productie moet EVs worden) rond 2023 (was 2025, maar twee jaar versneld). Andere merken zijn iets minder ambitieus lijkt het. Tesla wil rond die tijd rond de 2 miljoen per jaar zitten. De wereld productie in 2025 zal misschien 10-15% zijn (BEVs).

Tussentijds overstappen naar 100-150kW, lijkt erg kostbaar ten aanzien van te behalen omzet uit de markt. Hoop dat FastNed goed bij kan blijven (ook al ben ik niet super positief over hun verdienmodel...maar hebben ze wel een mooi product) en dat blijkt dat ze de juiste keuze maken, wat die keuze ook mag zijn.

En het was inderdaad heel verstandig van FastNed om knappe aansluitingen te regelen voor hun stations :)
 
Ik heb er inderdaad zelden behoefte aan om met z'n vijven bij Van der Valk binnen te moeten voor een plasje en eventueel een snack.

(Als er langs de A4 Rotterdam - Amsterdam nog iets komt, zal de tanklocatie bij Delft-Noord (A13/A4) met een pompshop, Starbucks, KFC en een paar honderd meter verder een McD perfect zijn; hopelijk wordt het dan niet de Van der Valk een paar km verderop bij Nootdorp (A12/A4)).
Want? Ivm de snack mogelijkheid? Route technisch gezien vind ik om en nabij het Prins Clausplein toch wel de betere locatie. Oosterhout is vanuit Den Haag/Rotterdam ook een erg ongelukkige keuze geweest. Dichterbij knooppunt Galder had ik een stuk bruikbaarder gevonden.
 
Want? Ivm de snack mogelijkheid? Route technisch gezien vind ik om en nabij het Prins Clausplein toch wel de betere locatie. Oosterhout is vanuit Den Haag/Rotterdam ook een erg ongelukkige keuze geweest. Dichterbij knooppunt Galder had ik een stuk bruikbaarder gevonden.
Wel met je eens Hendrik, maar even terug naar toen Oosterhout in beeld kwam. Toen was het eerste streven (wat ook lukte) om met de Tesla naar de wintersport te kunnen gaan (winter 2013-2014). Vanuit de uithoeken van ons kleine landje ging dat toen en had Oosterhout Zuidwest NL, Zevenaar de Randstad en Wilnsdorf het Noorden. Verder hadden we alleen Bad Rappenau en, als je zuidelijk wilde Aichstetten en St. Anton en als je via München wilde Jettingen. That was it. Sprak de historicus Dinosauer maar wel leuk weetje voor de nieuwen hier.
(en zo snel gaat het, draadje gaat over Fastned eigenlijk :) )
 
De EU heeft CCS (type2 met DC pinnen) vast gesteld als "standaard". Momenteel is de 150kW apparatuur nog niet beschikbaar langs de weg, maar de apparatuur is wel bijna gereed voor "verkoop". De Duitsers (merken) willen de komende 2 jaar een omvangrijk CCS laadinfra laten ontstaan. Hun modellen zijn afhankelijk van de snelheden van boven 50kW.

Tussentijds overstappen naar 100-150kW, lijkt erg kostbaar ten aanzien van te behalen omzet uit de markt. Hoop dat FastNed goed bij kan blijven (ook al ben ik niet super positief over hun verdienmodel...maar hebben ze wel een mooi product) en dat blijkt dat ze de juiste keuze maken, wat die keuze ook mag zijn.

En het was inderdaad heel verstandig van FastNed om knappe aansluitingen te regelen voor hun stations :)

Daarom dat het enkel zal lukken met steun van de overheid/Europa en van de constructeurs. En hopelijk dat zij wel ver genoeg in de toekomst willen kijken op vlak van investeringen. Zo van die onnozele projecten als in Vlaanderen waar er weer een of twee laadpalen per gemeente gaan komen die kunnen we missen hoor... het blijft op dat vlak amateurisme troef. En het kan die laadpaal bouwers weinig schelen want de overheid betaald toch of die nu veel gebruikt worden of niet. Het houdt bedrijfjes als BlueCorner levend maar het helpt de elektrische mobiliteit niet echt veel verder. Waar blijven die laders op de carpoolparkings die twee jaar geleden al aanbesteed zijn geweest?
 
  • Like
Reactions: Phil_BE
De enige manier om op Europees vlak de elektrische auto van de grond te krijgen is door de standaardisatie van de plug, en dat is in deze CCS die reeds voorzien is op héél hoge laadsnelheden. Het zou een heel domme zet zijn van Tesla om deze standaard niet te ondersteunen in de Model 3. Het zou namelijk van een arrogantie getuigen die niet typisch is voor Tesla.
Tesla neemt op dit moment meer dan de helft van de verkopen van EV's voor haar rekening.
Van de 3 zijn er meer dan een half miljoen gereserveerd. Als de productie op gang komt kan het markt aandeel van Tesla oplopen naar meer dan 75%.
Voor de plug betekend dit: Tesla = Industrie standaard.
Het lijkt een beetje op de discussie rond de netwerkstandaards in de IT, OSI(europees) of IP(Silicon Valley). Alles is nu IP.

Maar misschien loopt het anders. Frankrijk heeft de GSM standaard gedefinieerd toen deze er was had Europa jarenlang een voorsprong op het gebied van mobile telefonie. Maar toen wist Europa wel iets van telefoneren en had ze de techniek met bedrijven als Nokia en Ericsson.
Maar of we met Fastned de wereld gaan veroveren? Dakjes boven laadstations? Omzet waarmee de schoonmakers betaald kunnen worden? In Nederland zijn er 25.000 publieke laadpalen en 10 miljoen privé laadplekken. Fastned heeft er 50? Maar voor een muis kunnen ze goed stampen.