Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Maar goed, dit is geen discussie meer voor mij, ik heb eerder het gevoel dat bij jou een zeer grote adoratie leeft voor Tesla en dat zij de beste zijn in alles nu en in de komende tientallen jaren, alsof andere constructeurs nooit iets fatsoenlijk op de markt gaan zetten en dat deze gaan verdwijnen... En dat is geen belediging noch een persoonlijke aanval, dus gelieve dat zo niet op te nemen. Het is eerder een frustratie bij mij dat bepaalde argumenten niet willen doordringen :)

Hier wil ik toch even op reageren. Natuurlijk is een Leaf van 25 te duur voor iemand die 15k te besteden heeft. Maar er zijn er genoeg die wel 25k voor een auto uitgeven, ook bij Nissan, en die kopen evenmin een Leaf.

En laten we eerlijk zijn. Ik heb een enorme waardering voor wat Tesla heeft gedaan en doet en vooral voor de doortimmerde plannen voor de komende tijd. Die zitten logisch in elkaar met een doel dat ver weg ligt van dat van een winstgevende autofabrikant.
Zo het een gewone fabrikant zijn die op winst voor aandeelhouders uit was en geen investeringen in het algemene doel zou doen zou ik er niets mee hebben. Want ik heb eigenlijk niets met auto's.

Daarbij varen ze hun eigen koers, gaan waar nodig volledig tegen de stroom in maar alles staat in het teken van dat doel. En dat doen ze, met natuurlijk Elon als boegbeeld, op zeer inspirerende wijze.
En ook hier, laten we eerlijk zijn, zonder Tesla zou de elektrische auto voorlopig nog in het stadium van beperkt alternatief voor de ICE/Hybride voor de korte ritten zijn gebleven.

En evenzogoed is het tot nu toe de beste bestaande elektrische auto. Dat heeft niets met adoratie te maken, maar gewoon met feiten.

Nu ruim drie jaar volg ik het met belangstelling en zie keer op keer dat andere fabrikanten nog geen enkel antwoord hebben kunnen bedenken buiten een Powerpoint en dat we daar dus nog wel een paar jaar op moeten wachten. En wat ze aankondigen als 2020 model komt hooguit in de buurt van een Tesla anno 2013. Dus ja, ik ben sceptisch wat de andere constructeurs betreft. Voor de komende jaren zullen zij zich nog volledig op de ICE inzetten en elektrisch blijkt steeds opnieuw weer een compliance factor te zijn.

En je weet, ik heb zelf ook een Leaf en daar rijd ik zeg maar dagelijks in. Ik heb er niets tegen het is zelfs een, dat vind ik ook, gewaagde actie van Nissan in 2010 waarvoor ze echt lof verdienen. Alleen heeft het sindsdien stil gestaan. Een kleine aanpassing aan de kachel en sinds kort een iets grotere batterij maar onhebbelijkheidjes in de software bijvoorbeeld zijn niet aan te passen.

En geloof me, argumenten dringen best wel door alleen ben ik het er niet altijd mee eens, vaak oneens en deel de frustratie dat het ogenschijnlijk niet wil doordringen. Misschien is het ook beter om gewoon de dingen te laten gebeuren en beschouwingen achterwege te laten. Ik denk er over.
 
  • Like
Reactions: dvroegop

Interessant verhaal, maar lang niet relevant voor FastNed. Verder heb ik het niet over SuC stations plaatsen of uitbreiden gehad. Dat is namelijk het probleem van Tesla en niet voor FastNed. Dit draadje gaat over FastNed.

Los van alle interessante verhandelingen, is het voor hen van levensbelang (inmiddels) dat er zoveel mogelijk EVs komen laden. En nee, FastNed is niet verplicht de huidige stations uit te breiden met CCS >50kW. Zolang niet is voorgeschreven hoeveel vermogen een CCS aansluiting minimaal moet hebben bij een (ver)nieuw(d) station, kunnen ze zelf kiezen voor een CCS variant.

Het voornemen van FastNed is het leveren van zo snel mogelijk laden. Om aantrekkelijk te zijn voor de aanstormende Tesla's (Model 3), zou het helpen wanneer met meer vermogen geladen kan worden aan de CCS dan 40-45kW. Wanneer Tesla hun modellen voorziet van een CCS poort (door verplichting of vrijwillig), dan wordt alles weer een stukje makkelijker voor de klant om bij FastNed te laden.

En over typegoedkeuring....wanneer een CCS verplicht is bij het typegoedkeuren, dan is het verplicht. In het verleden is een Model S nogmaals langs de RDW geweest (100kWh pack). Wanneer dat geldt als "typegoedkeuring" onder de regelgeving, dan zou dat kunnen inhouden dat CCS aanwezig moet zijn. Als iemand daar een keer inhoudelijk (juridisch) een boompje over kan/wil opzetten in een ander topic, dan lees ik dat graag.
 
Interessant verhaal, maar lang niet relevant voor FastNed. Verder heb ik het niet over SuC stations plaatsen of uitbreiden gehad. Dat is namelijk het probleem van Tesla en niet voor FastNed. Dit draadje gaat over FastNed.

Los van alle interessante verhandelingen, is het voor hen van levensbelang (inmiddels) dat er zoveel mogelijk EVs komen laden. En nee, FastNed is niet verplicht de huidige stations uit te breiden met CCS >50kW. Zolang niet is voorgeschreven hoeveel vermogen een CCS aansluiting minimaal moet hebben bij een (ver)nieuw(d) station, kunnen ze zelf kiezen voor een CCS variant.

Het voornemen van FastNed is het leveren van zo snel mogelijk laden. Om aantrekkelijk te zijn voor de aanstormende Tesla's (Model 3), zou het helpen wanneer met meer vermogen geladen kan worden aan de CCS dan 40-45kW. Wanneer Tesla hun modellen voorziet van een CCS poort (door verplichting of vrijwillig), dan wordt alles weer een stukje makkelijker voor de klant om bij FastNed te laden.

En over typegoedkeuring....wanneer een CCS verplicht is bij het typegoedkeuren, dan is het verplicht. In het verleden is een Model S nogmaals langs de RDW geweest (100kWh pack). Wanneer dat geldt als "typegoedkeuring" onder de regelgeving, dan zou dat kunnen inhouden dat CCS aanwezig moet zijn. Als iemand daar een keer inhoudelijk (juridisch) een boompje over kan/wil opzetten in een ander topic, dan lees ik dat graag.

Prima maar dat hebben een paar bladzijden geleden al vastgesteld. Fastned voldoet met de huidige CSS laders al aan de regels die vanaf november gaan gelden. Verder is het belangrijk dat zij hun stations vast gaan voorzien van een hogere aansluiting zodat straks laders kunnen worden neergezet van bijv. 150 Kw of hoger.
Dat is de situatie die nu van belang is.

Of straks die laders van het type CSS zijn, wat voor de hand ligt als Tesla die laadpoort op de auto monteert, of bijvoorbeeld samen met Tesla de bekende SuC stekker, wat er dan weer toe leidt dat CSS kan blijven wat het is totdat er relevante EV's komen, is iets dat nu nog geen enkele rol speelt. Dat is iets dat de toekomst moet leren en daar kan dan snel op ingespeeld worden als het nodig is.

Dus wat Fastned betreft speelt er behalve netwerkverzwaring voorlopig niets, behalve natuurlijk stations bijbouwen :)

Verder is er nog niets te vinden over een verplichting aan het voertuig zelf. Daar is ook geen enkele concrete aanwijzing voor. Het zou ook in strijd zijn met de CCS bepaling zelf die alle ruimte geeft aan andere systemen mits er ook CCS bij geboden wordt.

Tenslotte is het vooral gegaan over onderliggende argumenten, verwachtingen e.d. Het één gaat niet vaak zonder het ander en samen leren we toch mooi bij zo?
 
Prima maar dat hebben een paar bladzijden geleden al vastgesteld. Fastned voldoet met de huidige CSS laders al aan de regels die vanaf november gaan gelden. Verder is het belangrijk dat zij hun stations vast gaan voorzien van een hogere aansluiting zodat straks laders kunnen worden neergezet van bijv. 150 Kw of hoger.
Dat is de situatie die nu van belang is.

Of straks die laders van het type CSS zijn, wat voor de hand ligt als Tesla die laadpoort op de auto monteert, of bijvoorbeeld samen met Tesla de bekende SuC stekker, wat er dan weer toe leidt dat CSS kan blijven wat het is totdat er relevante EV's komen, is iets dat nu nog geen enkele rol speelt. Dat is iets dat de toekomst moet leren en daar kan dan snel op ingespeeld worden als het nodig is.

Dus wat Fastned betreft speelt er behalve netwerkverzwaring voorlopig niets, behalve natuurlijk stations bijbouwen :)

Verder is er nog niets te vinden over een verplichting aan het voertuig zelf. Daar is ook geen enkele concrete aanwijzing voor. Het zou ook in strijd zijn met de CCS bepaling zelf die alle ruimte geeft aan andere systemen mits er ook CCS bij geboden wordt.

Tenslotte is het vooral gegaan over onderliggende argumenten, verwachtingen e.d. Het één gaat niet vaak zonder het ander en samen leren we toch mooi bij zo?
Ik heb mijn nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen en een mail gestuurd naar de EU. Hoe dapper is dat! :D. Ik had een adres gevonden waar vragen gesteld zouden moeten kunnen worden over deze situatie. Ik wil eigenlijk wel eens weten hoe het precies zit.

Dat we overigens al pagina's geleden vast hadden gesteld dat FastNed geen verdere verplichting heeft naar de wetgever, lijkt me helder. Ik heb overigens nergens het tegendeel beweerd. Slechts dat (minimaal!) de Model 3 wellicht (voorbehoud heb ik gemaakt) van een CCS poort voorzien "zou moeten worden". Dat zou voor FastNed mogelijk voordelig kunnen zijn en hun sturen bij mogelijke, toekomstige investeringen.

Ik heb Tesla in mijn antwoorden bewust nooit direct betrokken bij de situatie van FastNed omdat er nu eenmaal geen relatie is momenteel (voor zover wij weten). Slechts de relatie aangehaald tussen de omzetverwachtingen van FastNed gebaseerd op:

- veel te positieve outlook van FastNed ten aanzien van aantallen EVs
- aantrekkelijkheid FastNed voor Tesla-rijders, in het bijzonder Model 3 (snelheid laden boven de 50kW nodig, CCS poort zou kunnen helpen)
 
Dit zijn weer andere cijfers, met welke bron? EVsalesblog werkt met de cijfers van Febiac.

//**//
bron vergeten te vermelden:oops:, excuses - in eerste instantie aan de bron

54% meer elektrische auto's verkocht in 2016. Plug-in hybrides +200%!

en... die hun cijfers komen dan van Febiac én EVSalesblog.
Dezelfde cijfers dus !
Zie screenshot hieronder; komt van EVsalesBlog.
(ik weet dus niet waar het verhaal van BMW als nr 1 in België vandaan komt...
in de cijfers hieronder voor BMW I3 zitten de RangeExtenders inbegrepen)

Screen Shot 04-11-17 at 07.09 PM.JPG
 
Last edited:
Tot nu toe is er maar één daadwerkelijk werkend systeem van snelladen. Dat breidt uit, er komen dit jaar zo'n 100k auto's bij en volgend jaar zo'n 500k. Het is af te wachten of het aangekondigde CCS netwerk een relevante omvang gaat krijgen. Alles zal toch uiteindelijk afhangen van de waarschijnlijkheid dat deze, zeker na investering in hogere laadsnelheid, gebruikt gaat worden.

Niets houdt Tesla tegen om het huidige netwerk verder uit te breiden, dat is ook doorlopend aangekondigd, mits er een andere plug bij beschikbaar komt voor nieuwe of uitbreidingen vanaf november 2017.

Het zou best kunnen dat er een CCS mogelijkheid op de auto's komt maar dan zou die nu ook al op de S en X geplaatst worden. Het is een beetje raar om dat pas op de Model 3 te doen.

Maar het SuperCharger netwerk sluit Fastned, NLE en MisterGreen niet uit. Ze kunnen elkaar héél goed aanvullen.

Mij lijkt het eerder waarschijnlijk dat er (ook) een CCS adapter komt die incidenteel gebruikt wordt als het niet anders kan en dat straks, alleen al gezien het belang van Fastned dat er klanten komen en behalve Tesla's zal dat niet veel zijn, er eenvoudigweg een paar Tesla stekkers bij komen bij elk Fastned station dat dan hopelijk ook naar het aantal van 200 zal gaan en hoge laadsnelheid bieden. Alle opties liggen nog open. Mijn verwachting dus.
Heel simpel. De CCS specificatie staat adapters niet toe. Ook veel te gevaarlijk. Komt er dus niet. Daar is echt geen discussie over te voeren.

Ondertussen zien we Apeldoorn gebouwd worden en ongetwijfeld nog een paar, zien we steeds meer Destination Chargers verschijnen en lijkt het er op dat de eerste golf Model 3's netjes opgevangen gaat worden door de beschikbare infra.
Komen we weer op locaties. Ik vind de meeste SuperCharger locaties maar niets. Ook de nieuwe langs de A1 niet.

Super fijn dát hij er is, maar als ik bij Fastned zou kunnen laden met ~100kW stond ik daar. Afritten, rotondes, verkeerslichten. Ik zie het niet zitten om dat zo vaak te moeten doen.

Het is dat Fastned nu maximaal 50kW kán leveren aan mijn Model S, maar anders had ik er véél vaker gebruik van kunnen en willen maken.

Maar hoewel we op een Tesla forum zitten moeten we dit echt breder bekijken dan een Model S of Model 3. Want als ik andere fora zoals Tweakers lees zijn de mensen met hun EV juist héél, héél erg blij met Fastned en maken er ook graag gebruik van.

Ik heb mijn nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen en een mail gestuurd naar de EU. Hoe dapper is dat! :D. Ik had een adres gevonden waar vragen gesteld zouden moeten kunnen worden over deze situatie. Ik wil eigenlijk wel eens weten hoe het precies zit.
Houdt ons op de hoogte!

- veel te positieve outlook van FastNed ten aanzien van aantallen EVs
- aantrekkelijkheid FastNed voor Tesla-rijders, in het bijzonder Model 3 (snelheid laden boven de 50kW nodig, CCS poort zou kunnen helpen)
Fastned heeft zich naar mijn idee ook te hoog gewaardeerd. Dat is een fout. Maar als ik kijk naar de kosten voor zo'n netwerk dan vind ik EUR 50.000.000,00 eigenlijk helemaal niet veel geld.

Daar bouw je ongeveer 15 tankstations voor. Nou, doe mij dan maar 200 snelladers en daarbij nog veel binnenstedelijke stations voor al die mensen die niet thuis kunnen laden.


Het zou voor Fastned een geweldige impuls zijn als Model 3/S/X CCS zouden kunnen laden met 150kW (of wat er in de buurt komt), want dan weet ik zeker dat heel veel mensen bij Fastned laden met hun auto, ookal is die Supercharger wellicht goedkoper.
 
1) Ach natuurlijk kan dat, daar gaat het niet om.

2) Geen discussie maar als de simpele Tesla stekker 145 Kw aan kan dan zal er best wel een adapter mogelijk zijn. Stroom begint ook pas te lopen als er een aantal veiligheidsvoorzieningen zijn gestart waaronder vergrendelingen. Ben niet technisch genoeg maar kan me het niet voorstellen. Lijkt me meer een anti-marketingargument.

3) Is kwestie van voorkeur. In de drie jaar dat ik Tesla rijdt heb ik ontdekt dat die momenten van bijladen bij een SuC een welkom rustpunt zijn op een lange trip die voor mij best een half uurtje mag duren. Bij stoppen langs de snelweg op een verzorgingsplaats wil ik maar één ding, snel weer wegwezen. Dus het argument geldt niet voor iedereen en jij bent daar erg uitgesproken over. Daarnaast is er kennelijk behoefte aan betere rustplekken. Anders zouden er niet zoveel hotels als VdV langs de snelwegen uit de grond gestampt worden. Maar nogmaals, is kwestie van hoe je er in staat en, op Erftstadt na :), vind ik de ligging iets van de snelweg geen enkel bezwaar, je bent er dan ook even uit en ziet en hoort niet het voorbij razende verkeer.

4) Ik ben ook benieuwd maar zal wel dezelfde info zijn die we al hebben, vanaf november 2017 mag je snelladers bouwen als er ook maar een CCS en Type 2 AC bij komt. Ik heb zitten speuren naar verplichting aan de auto maar daar niets van gevonden. Lijkt me ook onwaarschijnlijk, maar blijf benieuwd

5) Financiële kant interesseert mij niet. En of het nu via CSS of toch alsnog Teslaplug zal gaan, het is voor Fastned om het even en alleen maar belangrijk dat Model 3 (X en S) er kan komen snelladen want daar moeten ze het voorlopig, en dat is een heel ruim begrip, van hebben.
 
want dan weet ik zeker dat heel veel mensen bij Fastned laden met hun auto

Het is mooi dat Fastned een trouwe fan heeft die ze door dik en dun steunt. Maar ik weet niet of de feiten je ondersteunen.

2 ton omzet, 5 miljoen verlies. Met een burnrate van 25 keer de omzet verslaan ze de top burners uit de dotcom bubble.
Ze koersen recht op een ondergang af
- Verkeerde investeringen
- Verkeerde locaties
- Selectieve ( of zelfs onbetrouwbare) informatie
- Teruglopende marge
- Bruto inkomsten gaan grotendeels naar directie, resterend vermogen gaat naar kapitaalverstrekkers.
En dat is de huidige stand van zaken.

Maar om een beetje te speculeren, het kan nog veel erger.
Met €0,20 kan Tesla nog steeds verdienen aan de SuC en ze kunnen nog zakken. Als Tesla gebruik gaat maken van batterijen(Elon Musk teases new ‘Tesla Supercharger V3’ with over 350 kW power output and off-grid solar + Powerpacks) en stroom gaat afnemen op basis van de onbalans markt kan ze zelfs bij gratis laden nog winst maken.
Waarom zou Tesla met CCS op haar auto’s alsnog concurrenten in het zadel helpen.
Zie het eens andersom.
Indien het een profitcenter wordt kunnen ze met gastgebruik Fastned eenvoudig uit de markt duwen. Op de locaties een paar CCS-stalls erbij voor €0,20/kWh en het is gebeurd met Fastned.
 
Last edited:
Is nog niet het hele verhaal. De W/V-rekening:

View attachment 222229

2 ton omzet, 5 miljoen verlies.
Waarom zouden ze dat niet melden?
https://d21buns5ku92am.cloudfront.net/47262/documents/32525-Fastned-jaarverslag-2016-d05950.pdf

even mijn visie vanop een afstand bekeken door een Belgische Bril

laten we vooral ook de cijfers van tesla er niet bij halen van de vorige jaren... die waren ook niet zwart.
is toch normaal dat als je zulke investeringen moet doen, dat de eerste jaren verlieslatend zijn ? als er veel EV's bij komen dan ziet de toekomst van FastNed er niet slecht uit. FastNed heeft beslist om agressief de markt op te gaan en veel stations te plaatsen.

Wij Tesla gebruikers mogen blij zijn met het Suc Netwerk wat de meesten hier gratis kunnen gebruiken maar andere EV's hebben echt wel nood aan FastNed voor hun verplaatsingen in Nederland

Ik vind dat we hier op het forum vaak erg negatief zijn over FastNed, heeft dat te maken omdat het nu eenmaal de zoon van een publiek figuur is die sommigen graag op zijn bek zien gaan ?
 
Merkwaardige insinuatie.
Laten we bij de feiten blijven.

Ja, ik kan me er ook niet in vinden. Integendeel, ik hoop dat ze kunnen doorgaan met hun uitrol en dat ze straks een wezenlijke rol in de EV wereld in NL (of ook daarbuiten) zullen gaan spelen. En zolang de aandeelhouders (net als die van Tesla) zich hierin kunnen blijven vinden is er nog niets aan de hand.
 
even mijn visie vanop een afstand bekeken door een Belgische Bril

laten we vooral ook de cijfers van tesla er niet bij halen van de vorige jaren... die waren ook niet zwart.
is toch normaal dat als je zulke investeringen moet doen, dat de eerste jaren verlieslatend zijn ? als er veel EV's bij komen dan ziet de toekomst van FastNed er niet slecht uit. FastNed heeft beslist om agressief de markt op te gaan en veel stations te plaatsen.

Wij Tesla gebruikers mogen blij zijn met het Suc Netwerk wat de meesten hier gratis kunnen gebruiken maar andere EV's hebben echt wel nood aan FastNed voor hun verplaatsingen in Nederland

Ik vind dat we hier op het forum vaak erg negatief zijn over FastNed, heeft dat te maken omdat het nu eenmaal de zoon van een publiek figuur is die sommigen graag op zijn bek zien gaan ?

De cijfers van Tesla zijn niet zwart. Klopt. Echter is er wel een totaal andere verhouding tussen omzet en verlies, dan bij FastNed. De omzet groeit van FastNed. Zeker. Echter krijg je bij zulk grote verliezen de boel niet op een elegante manier gefinancierd. Zeker niet afgezet tegen de omzet.

FastNed wordt drijvend gehouden door investeringen uit andere deelnemingen (o.a. een restaurant) van Lubbers (ook vader doet mee) en men probeert uit de markt geld op te halen door te schermen met gigantische verwachte omzetgroei door de explosie van EVs op de Nederlandse wegen. Die explosie die zij voorzien, kan ik zelf niet op het netvlies krijgen. Niet op die schaal.

Ik heb sympathie voor de oprichters. De stations zien er mooi uit. De apparatuur lijkt ook betrouwbaar en het betalen middels een app vind ik niet eens een slecht idee. Echter...het gekozen "benzinestation-model" lijkt minder relevant bij BEVs, de toename van EVs zal langzamer gaan dan hun inschattingen en Tesla zal met de Model 3 het grootste deel van de groei op zich nemen....en het is maar de vraag hoeveel van hen bij FastNed uit gaan komen.

Dus nee, ik zie hem niet graag falen. Maar tijdens het lezen van "the FastNed story" vond ik de plannen al:

- te ambitieus (200 stations bouwen in een jaar of 2)
- te vroeg
- de verwachte opbrengsten dun onderbouwd

Helaas is dat beeld niet veranderd.

Ter illustratie:
Uitgaande van het verlies van 5 miljoen...zou FastNed een omzet moeten draaien van 8.3 miljoen euro voordat men "op 0" komt onder de streep. Dat is een factor van ruim 40 ten opzichte van nu!
 
Last edited:
2) Geen discussie maar als de simpele Tesla stekker 145 Kw aan kan dan zal er best wel een adapter mogelijk zijn. Stroom begint ook pas te lopen als er een aantal veiligheidsvoorzieningen zijn gestart waaronder vergrendelingen. Ben niet technisch genoeg maar kan me het niet voorstellen. Lijkt me meer een anti-marketingargument.
Dan moet je je toch eens wat meer verdiepen in hoe elektrische standaarden en alles werken.

Die worden vastgelegd in standaarden en vaak in IEC. Daarin staat heel simpel dat bij CCS en Type 2 het gebruik van adapters strict, strict verboden is.

Tesla kan en mag die adapter dus helemaal niet maken omdat het tegen de regels in is. Ontstaat er dan een brandje of iets anders dan is Tesla volledig aansprakelijk. Maar sterker nog, het product wordt gewoon verboden op de markt omdat het niet voldoet aan de regels van die standaard.

3) Is kwestie van voorkeur. In de drie jaar dat ik Tesla rijdt heb ik ontdekt dat die momenten van bijladen bij een SuC een welkom rustpunt zijn op een lange trip die voor mij best een half uurtje mag duren. Bij stoppen langs de snelweg op een verzorgingsplaats wil ik maar één ding, snel weer wegwezen. Dus het argument geldt niet voor iedereen en jij bent daar erg uitgesproken over. Daarnaast is er kennelijk behoefte aan betere rustplekken. Anders zouden er niet zoveel hotels als VdV langs de snelwegen uit de grond gestampt worden. Maar nogmaals, is kwestie van hoe je er in staat en, op Erftstadt na :), vind ik de ligging iets van de snelweg geen enkel bezwaar, je bent er dan ook even uit en ziet en hoort niet het voorbij razende verkeer.
Volledig persoonlijk en heeft wellicht ook te maken met een levensfase.

Mijn vrienden (allemaal rond de 30) vinden de SuC locaties ook vaak maar onhandig en Fastned betere locaties hebben. Persoonlijke voorkeur dus.

5) Financiële kant interesseert mij niet. En of het nu via CSS of toch alsnog Teslaplug zal gaan, het is voor Fastned om het even en alleen maar belangrijk dat Model 3 (X en S) er kan komen snelladen want daar moeten ze het voorlopig, en dat is een heel ruim begrip, van hebben.
Model 3 gaat een zéér belangrijke afname markt zijn, maar nogmaals, hoewel dit een Tesla forum is, probeer ook de bril af te zetten en te kijken naar de Leaf (2.0, 60kWh), Ampera-e/Bolt en andere EV's.

Wij hebben de luxe 100k te kunnen betalen voor een auto, maar het gros niet.

Het is mooi dat Fastned een trouwe fan heeft die ze door dik en dun steunt. Maar ik weet niet of de feiten je ondersteunen.
Dat heeft gewoon met durven te maken. Tesla dook (zoals geschreven) ook heel diep in de negatieve cijfers alvorens ze daar uit kwamen. Dat duurde ook flink wat jaar.

Wat ik ook tegen Hans zeg, kijk ook eens naar de niet-Tesla rijder die juist super blij is met Fastned.

2 ton omzet, 5 miljoen verlies. Met een burnrate van 25 keer de omzet verslaan ze de top burners uit de dotcom bubble.
Ze koersen recht op een ondergang af
- Verkeerde investeringen
- Verkeerde locaties
- Selectieve ( of zelfs onbetrouwbare) informatie
- Teruglopende marge
- Bruto inkomsten gaan grotendeels naar directie, resterend vermogen gaat naar kapitaalverstrekkers.
En dat is de huidige stand van zaken.
De eerste punten zijn geen feit, maar een mening.

Ik ben namelijk van mening dat de locaties wél goed zijn.

Dat de marge op een kWh terug loopt is niet raar. Uiteindelijk denk ik dat rond de 25 cent een goede kWh prijs is die zal gelden.

Maar om een beetje te speculeren, het kan nog veel erger.
Met €0,20 kan Tesla nog steeds verdienen aan de SuC en ze kunnen nog zakken. Als Tesla gebruik gaat maken van batterijen(Elon Musk teases new ‘Tesla Supercharger V3’ with over 350 kW power output and off-grid solar + Powerpacks) en stroom gaat afnemen op basis van de onbalans markt kan ze zelfs bij gratis laden nog winst maken.
Waarom zou Tesla met CCS op haar auto’s alsnog concurrenten in het zadel helpen.
Zie het eens andersom.
Indien het een profitcenter wordt kunnen ze met gastgebruik Fastned eenvoudig uit de markt duwen. Op de locaties een paar CCS-stalls erbij voor €0,20/kWh en het is gebeurd met Fastned.

Waarom kan de SuC dat wel en Fastned niet? Fastned staat ook niet stil. En waarom zou Tesla voor EUR 0,20 een kWh kunnen leveren en Fastned niet? Als de afzet maar groot genoeg is kan dat prima.

Maar dan komen we terug op de locaties. Gaat de SuC ook allemaal goede locaties en zó veel krijgen door het land? Binnen in steden?

Of gaan we altijd op de P-terreinen van hotels of Tesla locaties staan?

Ik daag inderdaad steeds de locaties van de SuC uit omdat ik van mening ben dat die voor een grote massa adoptie niet handig en praktisch zijn.
 
Meer info over de verplichtingen. Niet een antwoord op mijn gister verstuurde mail gekregen, maar zoekwerk op het internet....uiteindelijk:

- is er een verplichting tenminste CCS DC snelladen te bieden bij een (ver)nieuw(d)e laadlocatie vanaf eind 2017/begin 2018
- er is geen verplichting voor typegoedkeuring in de EU een auto te voorzien van een CCS DC socket....echter...gequote van speakev.com:

As much as you would like not to hear it both institutions (EU and ACEA) are clear on the direction they are headed.

ACEA are perfectly clear in their road map too. There has been a well published plan to hit 2017 as a requirement for WVTA requiring any car capable of DC charging to have the CCS port since 2013 (maybe earlier). Given in effect they set WVTA which is then ratified into EU statute, it IS going to happen. (No matter how much you stick your fingers in your ears and think the world is full of fluffy warm CHAdeMO enthusiasts within the EU)

I've quoted various articles on this from both organisations which are a matter of public record. So I'll let you Google it as frankly I CBA to do it again.

So as it stands, at best maybe the 2017 target will slip. Though why the lobbyists from VW / Mennekes / et al that have pushed this through will let it slide is beyond me. Maybe you feel like enlightening us?

...If you were a Model 3 reservation holder you at least have a fighting chance of CCS which flawed as it maybe from a user-friendliness POV, would be infinitely better than a multi hundred pound optional extra of a clunky CHAdeMO adapter.

The only way Tesla are going to do this though will be legislatively driven.

Dus een zeer invloedrijke club (ACEA) heeft wel degelijk op hun planning een verplichting van een CCS socket op een nieuwe auto. En blijkbaar wordt dat een "directive" gezien de invloed van deze "lobby" op eerdere directives en beleid.

Voor FastNed maakt dit allemaal niet veel uit...die willen standaard zoveel mogelijk standaarden bieden aan hun klanten. Wanneer CCS150kW+ beschikbaar komt op de markt en bij FastNed, kan een Model 3 daar alleen gebruik van maken wanneer voorzien van een CCS socket. Anders is de Model 3 aangewezen op de AC of de CHAdeMO adapter en dus snelheden rond de 40kW.

Voor FastNed zou het fijn zijn wanneer de Model 3 wel van een CCS socket wordt voorzien. Dan kunnen ze (in potentie) een goed alternatief worden voor de SuC. Zeker wanneer dan geladen kan worden met snelheden boven de 50kW.
 
Voor FastNed zou het fijn zijn wanneer de Model 3 wel van een CCS socket wordt voorzien. Dan kunnen ze (in potentie) een goed alternatief worden voor de SuC. Zeker wanneer dan geladen kan worden met snelheden boven de 50kW.

En volgens mij is het voor Tesla zelf ook fijn als hun auto's op meer plaatsen kunnen snelladen. Zijn ze van het gebedel om meer SUC's af en van het onderhoud en het verhoogt de acceptatie van EV's bij het publiek. Het was een geniale zet om zelf Superchargers uit te rollen maar uiteindelijk is dat nogal low-tech bussiness die je net zo goed aan andere partijen kan overlaten.
 
En volgens mij is het voor Tesla zelf ook fijn als hun auto's op meer plaatsen kunnen snelladen. Zijn ze van het gebedel om meer SUC's af en van het onderhoud en het verhoogt de acceptatie van EV's bij het publiek. Het was een geniale zet om zelf Superchargers uit te rollen maar uiteindelijk is dat nogal low-tech bussiness die je net zo goed aan andere partijen kan overlaten.
Dan blijven ze ook bij hun oorspronkelijke doelstelling met de SuC: road trips mogelijk maken. Wat wij hier proberen te bedenken is: snelladen voor wat eigenlijk gewoon dagelijks gebruik zou zijn.

Waarmee we dan nog geen eindoordeel hebben over de vraag of Tesla zich moet aanpassen aan wat 'de industrie ex Tesla' als standaard zou willen hebben, of andersom, of geen van beiden. Op dat punt gaan we elkaar niet allemaal vinden, lijkt het, maar voor mij is het evident dat we één soort plug moeten hebben, en dat 'de anderen' niet naar de pijpen van Tesla zullen dansen, en dat Tesla, ook al hebben ze relatief het grootste marktaandeel, nog altijd niet dominant is.
 
Last edited: