Hans Noordsij
Well-Known Member
Maar goed, dit is geen discussie meer voor mij, ik heb eerder het gevoel dat bij jou een zeer grote adoratie leeft voor Tesla en dat zij de beste zijn in alles nu en in de komende tientallen jaren, alsof andere constructeurs nooit iets fatsoenlijk op de markt gaan zetten en dat deze gaan verdwijnen... En dat is geen belediging noch een persoonlijke aanval, dus gelieve dat zo niet op te nemen. Het is eerder een frustratie bij mij dat bepaalde argumenten niet willen doordringen
Hier wil ik toch even op reageren. Natuurlijk is een Leaf van 25 te duur voor iemand die 15k te besteden heeft. Maar er zijn er genoeg die wel 25k voor een auto uitgeven, ook bij Nissan, en die kopen evenmin een Leaf.
En laten we eerlijk zijn. Ik heb een enorme waardering voor wat Tesla heeft gedaan en doet en vooral voor de doortimmerde plannen voor de komende tijd. Die zitten logisch in elkaar met een doel dat ver weg ligt van dat van een winstgevende autofabrikant.
Zo het een gewone fabrikant zijn die op winst voor aandeelhouders uit was en geen investeringen in het algemene doel zou doen zou ik er niets mee hebben. Want ik heb eigenlijk niets met auto's.
Daarbij varen ze hun eigen koers, gaan waar nodig volledig tegen de stroom in maar alles staat in het teken van dat doel. En dat doen ze, met natuurlijk Elon als boegbeeld, op zeer inspirerende wijze.
En ook hier, laten we eerlijk zijn, zonder Tesla zou de elektrische auto voorlopig nog in het stadium van beperkt alternatief voor de ICE/Hybride voor de korte ritten zijn gebleven.
En evenzogoed is het tot nu toe de beste bestaande elektrische auto. Dat heeft niets met adoratie te maken, maar gewoon met feiten.
Nu ruim drie jaar volg ik het met belangstelling en zie keer op keer dat andere fabrikanten nog geen enkel antwoord hebben kunnen bedenken buiten een Powerpoint en dat we daar dus nog wel een paar jaar op moeten wachten. En wat ze aankondigen als 2020 model komt hooguit in de buurt van een Tesla anno 2013. Dus ja, ik ben sceptisch wat de andere constructeurs betreft. Voor de komende jaren zullen zij zich nog volledig op de ICE inzetten en elektrisch blijkt steeds opnieuw weer een compliance factor te zijn.
En je weet, ik heb zelf ook een Leaf en daar rijd ik zeg maar dagelijks in. Ik heb er niets tegen het is zelfs een, dat vind ik ook, gewaagde actie van Nissan in 2010 waarvoor ze echt lof verdienen. Alleen heeft het sindsdien stil gestaan. Een kleine aanpassing aan de kachel en sinds kort een iets grotere batterij maar onhebbelijkheidjes in de software bijvoorbeeld zijn niet aan te passen.
En geloof me, argumenten dringen best wel door alleen ben ik het er niet altijd mee eens, vaak oneens en deel de frustratie dat het ogenschijnlijk niet wil doordringen. Misschien is het ook beter om gewoon de dingen te laten gebeuren en beschouwingen achterwege te laten. Ik denk er over.