Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
En volgens mij is het voor Tesla zelf ook fijn als hun auto's op meer plaatsen kunnen snelladen. Zijn ze van het gebedel om meer SUC's af en van het onderhoud en het verhoogt de acceptatie van EV's bij het publiek. Het was een geniale zet om zelf Superchargers uit te rollen maar uiteindelijk is dat nogal low-tech bussiness die je net zo goed aan andere partijen kan overlaten.
Dat denk ik dus ook. Tesla wil bij de verkoop toch ook kunnen zeggen dat er duizenden snellaad stations zijn waar je kan laden?

Uiteindelijk moet de Tesla nav ook (goedgekeurde) laadstations weergeven lijkt mij.

Ik heb Electrek een mail gestuurd om hier eens naar te kijken en te informeren bij hun Tesla bronnen.
 
  • Like
Reactions: HWS and Defiant
Dat denk ik dus ook. Tesla wil bij de verkoop toch ook kunnen zeggen dat er duizenden snellaad stations zijn waar je kan laden?

Ja, dat zeggen ze ook : bij de superchargers.

Voor de Duitse constructeurs is het van belang om snelle homogenisering van DC laadinfrastructuur te dwarsbomen omdat ze simpelweg geen autos hebben voor 2020 die er gebruik van zullen maken. Voor Tesla is het van belang om snelle homogenisering van DC laadinfrastructuur te dwarsbomen omdat ze enige auto hebben die nu een volwaardig eigen netwerk ter beschikking heeft.

Het is dus er dus bij beide spelers om te doen om andere constructeurs de beschikbaarheid van een groot homogeen DC laadnetwerk zo lang mogelijk te ontzeggen (Opel, Nissan, Renault, Volvo, ...)
 
Ja, dat zeggen ze ook : bij de superchargers.

Voor de Duitse constructeurs is het van belang om snelle homogenisering van DC laadinfrastructuur te dwarsbomen omdat ze simpelweg geen autos hebben voor 2020 die er gebruik van zullen maken. Voor Tesla is het van belang om snelle homogenisering van DC laadinfrastructuur te dwarsbomen omdat ze enige auto hebben die nu een volwaardig eigen netwerk ter beschikking heeft.

Het is dus er dus bij beide spelers om te doen om andere constructeurs de beschikbaarheid van een groot homogeen DC laadnetwerk zo lang mogelijk te ontzeggen (Opel, Nissan, Renault, Volvo, ...)
Ik zou juist zeggen dat de Duitse constructeurs een snelle homogenisering van DC laadinfrastructuur toejuichen. Want die zou tegen 2020 toch een redelijke dekking moeten hebben om hun EV's succesvol te maken. Al valt het te betwijfelen of ze hun EV's wel succesvol willen maken. Maar ik hoop dat die mindset ook bij hun begint te veranderen.

En voor Tesla staat eigenbelang niet centraal. Zij willen gewoon dat er zoveel mogelijk EV's de straat op gaan. Of ze nu van Tesla komen of niet. (Zeer naïeve stelling trouwens).

Ik denk dat Fastned zeker een stap voor heeft op andere Public Charging leveranciers. En ik sluit me aan bij @widodh als het gaat over hun locaties. Ik rij niet graag rond om te laden en heb liever een betalende snellader van 50kW op mijn route, dan één waar ik gratis kan laden, maar er wel 50km voor moet omrijden. En ik benijd jullie Nederlanders nog altijd om de dekking die Fastned jullie biedt. Daar kunnen wij in België alleen maar van dromen.
 
Om het allemaal nog even leuker te maken:
Tesla heeft vorige week een patent geregistreerd voor een lader die uit de grond omhoog komt en aan de onderkant van de wagen inplugt (daar komt je zelfrijdende Model S/3/X)
http://images3.freshpatents.com/pdf/US20170096073A1.pdf
(edit: al in December gefiled zie ik, het gaat zowel over laden als verwarming/koeling tijdens het laden)
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Keezje and CO2CLEAN
Toch verleidelijk om nog een duit in het zakje te doen.

Het balletje kan twee kanten op rollen:

1) Elon geeft alle nieuwe Tesla's dus ook S en X, een poort die de CCS stekker toelaat. Daarmee geven ze hun grip op de laadinfrastructuur weg en maken ze hun klanten afhankelijk van derden (wat niet past in hun beleid tot nu toe van verticale integratie) en hebben daarnaast, verwarrend, de eigen superchargers.

2) Elon zegt; "over een jaar is onze vloot net zo groot als alle andere samen. De aansluiting aan de auto blijft de onze (met meer vermogen vanaf de nieuwe batterij), en we (Tesla Energy) bieden aan derden die een laadmogelijkheid willen bieden een keuzepakket aan van zonnepanelen, opslag en lader en we regelen cont(r)acten met netwerkbeheerders (zoals nu bij de SuC's) en iedereen staat vrij dit aan te gaan bieden, inclusief Fastned, of niet." Gemakkelijke keuze als 9 van de tien auto's daar om vragen. En bestaande laders blijven natuurlijk staan waarmee aan de regelgeving is voldaan. Zouden best wel eens gunstige aanbiedingen kunnen worden waarbij iedereen voordeel heeft. Tesla Energy hoeft niet op alle afzonderlijke delen winst te maken en kunnen een scherp laadtarief mogelijk maken. Andere fabrikanten kunnen, tegen de tijd dat ze relevante auto's kunnen gaan leveren, beslissen wat ze gaan hanteren en zijn uiteraard ook welkom, zowel op het SuC netwerk, de snelweglokaties en steden (bijv. Fastned) als op de destination chargers en kunnen Tesla Energy zaken als zonnepanelen, powerwalls en thuislader gaan aanbieden. Tesla maakt weliswaar (ook) auto's maar wordt steeds meer een energy bedrijf.

Persoonlijk hoop ik op optie 2 als ik dat mag zeggen.
 
Last edited:
Toch verleidelijk om nog een duit in het zakje te doen.

Het balletje kan twee kanten op rollen:

1) Elon geeft alle nieuwe Tesla's dus ook S en X, een poort die de CCS stekker toelaat. Daarmee geven ze hun grip op de laadinfrastructuur weg en maken ze hun klanten afhankelijk van derden (wat niet past in hun beleid tot nu toe van verticale integratie) en hebben daarnaast, verwarrend, de eigen superchargers.

Je wordt toch niet afhankelijk van derden wanneer je een poort in de auto schroeft die zowel AC kan laden middels Type 2 en SuC/CCS chargen middels "Tesla"Type2, dan wel CCS standaard plug? Je bent nu toch ook niet afhankelijk van derden voor de andere connectoren? Je krijg wel meer opties en flexibiliteit. Er is niets verwarrends aan dat je bij een SuC direct kunt laden, bij een CCS direct kunt laden, bij een Type 2 AC direct kunt laden of via een CHAdeMO via een adapter kunt laden.

Tesla zal een CCS poort monteren wanneer dat verplicht is, dan wel wanneer Tesla graag hun SuC netwerk wil ontlasten en Teslarijders faciliteert naar "derdepartijen" te gaan.

2) Elon zegt; "over een jaar is onze vloot net zo groot als alle andere samen. De aansluiting aan de auto blijft de onze (met meer vermogen vanaf de nieuwe batterij), en we (Tesla Energy) bieden aan derden die een laadmogelijkheid willen bieden een keuzepakket aan van zonnepanelen, opslag en lader en we regelen cont(r)acten met netwerkbeheerders (zoals nu bij de SuC's) en iedereen staat vrij dit aan te gaan bieden, inclusief Fastned, of niet." Gemakkelijke keuze als 9 van de tien auto's daar om vragen. En bestaande laders blijven natuurlijk staan waarmee aan de regelgeving is voldaan. Zouden best wel eens gunstige aanbiedingen kunnen worden waarbij iedereen voordeel heeft. Tesla Energy hoeft niet op alle afzonderlijke delen winst te maken en kunnen een scherp laadtarief mogelijk maken. Andere fabrikanten kunnen, tegen de tijd dat ze relevante auto's kunnen gaan leveren, beslissen wat ze gaan hanteren en zijn uiteraard ook welkom, zowel op het SuC netwerk, de snelweglokaties en steden (bijv. Fastned) als op de destination chargers en kunnen Tesla Energy zaken als zonnepanelen, powerwalls en thuislader gaan aanbieden. Tesla maakt weliswaar (ook) auto's maar wordt steeds meer een energy bedrijf.

Tesla heeft gezegd dat anderen zich kunnen aanmelden voor hun netwerk (andere autofabrikanten) en dat ze onder voorwaarden van Tesla gebruik kunnen maken van SuperChargers. Over SuC locaties bij "derde" partijen heb ik nog niet veel gelezen van hen. Afgezien van de particulier aan te schaffen SuC stalls (limit 60kW).

Ik denk dat FastNed graag SuC stalls zou willen hebben. Echter is het maar de vraag wat het FastNed dan oplevert. Als Tesla die stalls bij FastNed als onderdeel van het Tesla SuC netwerk ziet, gelden ook de Tesla voorwaarden. Dus "oude" Tesla's laden gratis en nieuwe volgens methode en tarief van Tesla. Als de "Apple" vergelijking doorgetrokken wordt, dan mag FastNed betalen voor SuC stalls en zal het geen omzet genereren uit deze stalls.

Het is maar zeer de vraag of Tesla SuC's buiten hun netwerk gaat leveren en of een partij als FastNed daar dan van "mag" profiteren.

Persoonlijk hoop ik op optie 2 als ik dat mag zeggen.
Iedereen mag alles zeggen ;)...gelukkig maar :) Ik hoop op 1. Zowel voor mezelf...namelijk hoe meer opties, hoe beter. En ik hoop het voor FastNed...want meer EV's kunnen onder hun voorwaarde zeer snel laden (>50kW)...zonder adapter...
 
Iedereen mag alles zeggen ;)...gelukkig maar :) .

Daarom hebben we de uitdrukking: "Just my two cents". Laten we deze discussie in een kistje doen, begraven, en over een jaar opgraven.

Je doet het voorkomen alsof de infrastructuur bol staat van de CCS laders maar dat is helemaal niet zo. Zoveel zijn er echt (nog) niet en we hebben gezien hoe het zit met tarieven die je moet betalen. Geklaag alom. Op Fastned na en wat verspreid staande laders, w.o. Lidl, is er niet echt veel en men zal de komende tijd ook beslist even de adem inhouden om te zien wat Tesla, met het relevante deel van de klantenkring, de komende jaren de enige partij wat EV's betreft, zelf zal gaan doen. Een jaar geleden hadden we ook geen zonnepanelen en wat langer terug ook geen powerwalls, dus om daar van uit te gaan lijkt me niet betrouwbaar. Dit mag nog mee in het kistje en ik sluit nu het deksel :)
 
Last edited:
Persoonlijk hoop ik dat tegen die 150/350kW-tijd de Tesla Model S Original nog kan worden uitgerust met een functionele CCS-poort.
Ideaal: thuis/kantoor AC type 2 (goedkoop), onderweg de snelle CCS (praktisch) en -he kijk- nog zo'n langzame, maar gratis SuC.

PS. Heeft iemand nog interesse in een Video2000-recorder? Weinig gebruikt!
 
Daarom hebben we de uitdrukking: "Just my two cents". Laten we deze discussie in een kistje doen, begraven, en over een jaar opgraven.

Je doet het voorkomen alsof de infrastructuur bol staat van de CCS laders maar dat is helemaal niet zo. Zoveel zijn er echt (nog) niet en we hebben gezien hoe het zit met tarieven die je moet betalen. Geklaag alom. Op Fastned na en wat verspreid staande laders, w.o. Lidl, is er niet echt veel en men zal de komende tijd ook beslist even de adem inhouden om te zien wat Tesla, met het relevante deel van de klantenkring, de komende jaren de enige partij wat EV's betreft, zelf zal gaan doen. Een jaar geleden hadden we ook geen zonnepanelen en wat langer terug ook geen powerwalls, dus om daar van uit te gaan lijkt me niet betrouwbaar. Dit mag nog mee in het kistje en ik sluit nu het deksel :)

Ik vind het prima hoor een discussie stoppen, maar als ik dat een post lees waar ik op wil reageren, doe ik dat meestal toch. Ik heb het niet over het bol staan van CCS gehad en ook niet gedaan alsof dat nu al in de praktijk zo was. Ik heb het vrijwel uitsluitend over FastNed gehad (dus een partij die wel bol staat van CCS; tevens topic onderwerp) en over de mogelijk positieve effecten op FastNed wanneer Tesla hun Model 3 zou uitrusten met een CCS poort. Ook dat het Tesla zou kunnen helpen bij het ontlasten van het SuC netwerk. Zeker wanneer Model 3 in staat zou zijn met >50kW via CCS te laden. En een poging gedaan om (aankomende) regelgeving te combineren met de kans dat Tesla CCS gaat gebruiken in Europa.

FastNed gebruikt hun zeer positieve outlook ten aanzien van de groei van EVs als financiele "fundering" en aangezien Tesla grootaandeelhouder in die groei zal zijn de komende jaren (zeker tot 2025), vond ik het relevant/interessant om het CCS verhaal en Model 3 te combineren.

Een discussie laten rijpen in een kistje als een goede fles wijn is geen probleem. Na 1 jaar de kist openen en (net als bij wijn) genieten van de inhoud, lachend om hoe druk we ons maakten over dingen die we niet zeker wisten. ;)
 
Dat ombouwen kan je vergeten.
Geen plek in het ontwerp, batterij pakket niet geschikt voor de hogere snelheden, te duur, kansloos.

Natuurlijk kan dat niet, maar dat weten we toch al? Batterijen zullen sowieso vanaf eind van dit jaar voor alle nieuwe auto's anders zijn dan die we nu hebben. We krijgen ook straks automatisch laden waarbij de auto zelf naar de lader gaat, al dan niet vanaf een opstelstrook, aankoppelt en bij voldoende lading weer afkoppelt en parkeert. Staat allemaal al vast. Zal vanaf voldoende HW2 ontwikkeling al kunnen gaan gebeuren, auto's zullen vanaf moment x een voorziening daarvoor ingebouwd krijgen (ook zal zal het nog wel een poosje duren voordat die gebruikt wordt maar dat is geen onbekend fenomeen) en SuC's zullen daarop aangepast worden (SuC3). Misschien met die lader die vanuit de grond omhoog komt, maar niemand weet nog hoe. Helemaal niet revolutionair toch. Er zijn al veel parkeergarages die geautomatiseerd werken bijvoorbeeld.

Een SuC kan dat misschien wel vergeleken worden met wat nu een wasstraat is. En een speciale plek voor vrachtauto's. Snelheden van aanzienlijk meer dan 350 Kw zijn dan zeker denkbaar. Elon heeft daar ook iets over laten doorschemeren.

Als vanaf 2018 er 500k tot oplopend 1.000k in 2020 Tesla's worden gemaakt zijn er eind 2020, ongeveer het moment waarop anderen zouden kunnen komen met volume, iets van 2,5 miljoen Tesla's op de weg. En de versie van dan laat de huidige SuC al gauw wat historisch ogen zodra SuC3 er is. En alle auto's die wij nu hebben, wellicht 300k van de oude stempel, zullen aangewezen zijn op de huidige SuC's, gratis of niet. Hopelijk hoeft Tesla het niet allemaal alleen te doen maar er zijn nog weinig tekenen die er wijzen dat dat anders zal zijn. Waarschijnlijk zal CCS al achterhaald zijn voordat het feest gaat beginnen, zodra de nieuwe SuC met andere aankoppeling bekend is (2018/2019/2020).

En die vergelijking met Video 2000 en Betamax kunnen we wel vasthouden voor CCS en Chademo. Een goeie, al zeg ik het zelf.

En ach, in de ogen van Tesla is Fastned, in het gunstigste geval (en ik gun het ze van harte), een lokale aanbieder die een rol kan gaan spelen in het geheel. De wereld, of Europa, is veel groter dan Nederland. Verder dan dat zal het niet gaan.

Tenslotte. 4 jaar geleden, voordat de SuC's kwamen was het niet voor te stellen dat er stations zouden komen waar je in een half uur een EV kunt bijladen en dat je heel Europa door kunt rijden. Dat kwam omdat men dacht in de oude waarden. Nu lopen we het risico dat we in de huidige waarden blijven hangen terwijl er een heel nieuwe realiteit om de hoek staat.

Ik sluit mij nu aan bij het flesje wijn:)
 
Last edited:
Dat ombouwen kan je vergeten.
Geen plek in het ontwerp, batterij pakket niet geschikt voor de hogere snelheden, te duur, kansloos.

Het is uiteraard hoogstonwaarschijnlijk. Waarom zou Tesla een upgradepakket ontwikkelen om haar Model 3G naar Model 10+ te brengen?
Grappig is dan weer wel dat iedereen direct in de technische onmogelijkheden schiet. Batterijpakket kan het niet, dus...
Wellicht dat bij een 12 jaar oude Tesla een nieuw batterijpakket een optie is? (Ja ja dan ben je er nog niet).
 
In Haarlem komt meen ik binnenkort hier een Fastned lader: Google Maps
Prima voor als je dus in Haarlem woont en niet publiek kan laden. Zit ook gelijk een restaurant en andere winkels.

Staat er al. Maar wel de verkeerde stekkers gemonteerd:

Febo FastNed niet Shell wel.JPG
 
Als vanaf 2018 er 500k tot oplopend 1.000k in 2020 Tesla's worden gemaakt zijn er eind 2020, ongeveer het moment waarop anderen zouden kunnen komen met volume, iets van 2,5 miljoen Tesla's op de weg. En de versie van dan laat de huidige SuC al gauw wat historisch og:)en zodra SuC3 er is. En alle auto's die wij nu hebben, wellicht 300k van de oude stempel, zullen aangewezen zijn op de huidige SuC's, gratis of niet. Hopelijk hoeft Tesla het niet allemaal alleen te doen maar er zijn nog weinig tekenen die er wijzen dat dat anders zal zijn. Waarschijnlijk zal CCS al achterhaald zijn voordat het feest gaat beginnen, zodra de nieuwe SuC met andere aankoppeling bekend is (2018/2019/2020).

Ik blijf jouw vertrouwen in Tesla en het gebrek van vertrouwen in de rest van de wereld apart vinden.

CCS achterhaald? Vergeet niet, de huidige Tesla stekker kan GEEN 350kW aan. Die pinnen zijn te dun en ook de kabels. Daar moet je serieus veel werk voor gaan doen. Met actieve koeling zoals al wordt gedaan in CCS 2.0.

De 350kW CCS is er namelijk al gewoon: https://www.phoenixcontact.com/asse...promotion/52007586_EN_HQ_E-Mobility_LoRes.pdf

Tesla weet dat ook, want ook zij hebben te maken met de zelfde natuurwetten. Tesla experimenteerde ook al met vloeistofgekoelde kabels en zijn er ineens mee gestopt.

Bij partijen als ABB werken hele, hele slimme mensen die ook héél veel van vermogens, stromen e.d. af weten. Die mensen moet je niet onderschatten.

Het schijnt nu ook dat Tesla de laadsnelheid van de SuC moet terug schroeven als het warm is omdat de stekker het niet aan kan. Dat is gewoon knullig. Een goede laadstandaard kan in bijna alle omstandigheden het maximale vermogen leveren. Tesla lijkt nu erg veel gebruik te maken van de verplichte afbouw van het laden voor de accu, maar als accu's groter worden kan dat niet langer.

Een SuC3 zou prima gewoon een CCS stekker kunnen zijn! Alleen is het voor Tesla rijders allemaal makkelijker om daar te laden.

Maar de S3X kan gewoon inpluggen bij Fastned die dan een 150kW tot 350kW lader heeft staan. Het sluit elkaar allemaal niet uit, maar is complementair aan elkaar.


Staat er al. Maar wel de verkeerde stekkers gemonteerd:
En komt ook vloeistof uit... Maar daar komt inderdaad binnen nu en paar maanden een Fastned lader.

Langs de A16 zijn de trouwens ook aan het bouwen van Breda naar Rotterdam. Zag ik van de week toevallig.
 
Last edited: