Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Er is nog altijd een aanzienlijk verschil in tarief tussen de SuC en FastNed. Ik denk dat het normale tarief bij FastNed via een NewMotion pasje meer dan het dubbele is tov wat je bij een SuC moet aftikken. In Nederland is het 0,25€ per kWh aan de SuC, terwijl FastNed via NewMotion 0,59€ vraagt.
Snap ik, maar even heel Hollands: de kosten van het laden met de newmotion pas zitten inbegrepen in mijn leasekosten, de kosten voor het laden bij de SuC zal ik zelf af moeten tikken. Ik ga er namelijk vanuit (maar wellicht onterecht omdat ik nog zit te wachten op mijn eerste EV) dat ik niet met mijn newmotion pas terecht kan bij de SuC. Ik kan me voorstellen dat mijn situatie voor meer leaserijders het geval zal zijn.
 
Snap ik, maar even heel Hollands: de kosten van het laden met de newmotion pas zitten inbegrepen in mijn leasekosten, de kosten voor het laden bij de SuC zal ik zelf af moeten tikken. Ik ga er namelijk vanuit (maar wellicht onterecht omdat ik nog zit te wachten op mijn eerste EV) dat ik niet met mijn newmotion pas terecht kan bij de SuC. Ik kan me voorstellen dat mijn situatie voor meer leaserijders het geval zal zijn.
Eh...die kosten kan je dan toch wel bij je leasemaatschappij of bij je werkgever declareren lijkt me ?
En anders opvoeren als eigen bijdrage leaseauto, dan gaan ze in mindering op je bijtelling.
 
Snap ik, maar even heel Hollands: de kosten van het laden met de newmotion pas zitten inbegrepen in mijn leasekosten, de kosten voor het laden bij de SuC zal ik zelf af moeten tikken. Ik ga er namelijk vanuit (maar wellicht onterecht omdat ik nog zit te wachten op mijn eerste EV) dat ik niet met mijn newmotion pas terecht kan bij de SuC. Ik kan me voorstellen dat mijn situatie voor meer leaserijders het geval zal zijn.

Zie je het nu niet heel zwart-wit? Brandstofkosten (in ons geval laadkosten) worden door de werkgever vergoed. Om dat makkelijk te houden, krijg je vaak een tankpas. Daarmee kan je overal terecht en krijgt de werkgever 1 keer per maand een rekening. Mocht jij je tankpas een keer vergeten, en het tanken zelf betaalt, dan kan je dat (hopelijk) bij je werkgever gewoon declareren (althans zo werkte het bij al mijn werkgevers tot nu toe). In het geval van de laadpas is het allemaal nog niet zo strak georganiseerd. De SUC van Tesla valt niet onder de werking van zo'n pas. Maar dat kan je zeer waarschijnlijk echt wel declareren bij je werkgever. En als hij/zij een beetje slim is, dan is hij/zij nog blij ook: goedkoper dan Fastned en sneller dan Fastned, zodat jij weer meer werk kan verrichten.
 
Snap ik, maar even heel Hollands: de kosten van het laden met de newmotion pas zitten inbegrepen in mijn leasekosten, de kosten voor het laden bij de SuC zal ik zelf af moeten tikken. Ik ga er namelijk vanuit (maar wellicht onterecht omdat ik nog zit te wachten op mijn eerste EV) dat ik niet met mijn newmotion pas terecht kan bij de SuC. Ik kan me voorstellen dat mijn situatie voor meer leaserijders het geval zal zijn.

Dat lijkt me een volstrekt onjuiste conclusie. Supercharger gebruik zal gewoon door Tesla aan de leasemaatschappij worden gefactureerd. Ik heb zelf geen operational lease, maar veel anderen hier wel (ook met de S/X). Die kunnen vast aangeven hoe dat zit, maar dat hoef je sws. niet zelf te betalen. Dat is immers het hele idee van een "zakelijke auto"
 
  • Informative
Reactions: Jkr85
Top! Die route ontbrak nog. Nu mijn CCS adapter nog
Daar komt ie @widodh
8335374A-161C-46AE-8802-DCE3803E6729.jpeg
 
Er is nog altijd een aanzienlijk verschil in tarief tussen de SuC en FastNed. Ik denk dat het normale tarief bij FastNed via een NewMotion pasje meer dan het dubbele is tov wat je bij een SuC moet aftikken. In Nederland is het 0,25€ per kWh aan de SuC, terwijl FastNed via NewMotion 0,59€ vraagt.

precies. Ik ben nog in afwachting van levering, ook lease + newmotion, maar ik heb al het verzoek gekregen dure snelladers niet bovenmatig veel te gebruiken. FastNed is duur, SC is bijna even duur als thuislaadinstallatie (terugbetaald), dus ik gok juist dat het andersom is.. Meer SC en vrijwel geen FastNed.
 
Zie je het nu niet heel zwart-wit? Brandstofkosten (in ons geval laadkosten) worden door de werkgever vergoed. Om dat makkelijk te houden, krijg je vaak een tankpas. Daarmee kan je overal terecht en krijgt de werkgever 1 keer per maand een rekening. Mocht jij je tankpas een keer vergeten, en het tanken zelf betaalt, dan kan je dat (hopelijk) bij je werkgever gewoon declareren (althans zo werkte het bij al mijn werkgevers tot nu toe). In het geval van de laadpas is het allemaal nog niet zo strak georganiseerd. De SUC van Tesla valt niet onder de werking van zo'n pas. Maar dat kan je zeer waarschijnlijk echt wel declareren bij je werkgever. En als hij/zij een beetje slim is, dan is hij/zij nog blij ook: goedkoper dan Fastned en sneller dan Fastned, zodat jij weer meer werk kan verrichten.
Goed punt, zo had ik het nog niet bekeken Ik werd alleen niet heel hoopvol toen ik bij de LM vroeg of ik ook bij SuCs kon laden en toen als reactie kreeg dat ik met de newmotion pas vrijwel overal kan laden....

Met mijn huidige ICE krijg ik bv. de brandstof ook niet vergoed als ik premium brandstof zou gaan tanken, want dat zit niet op mijn brandstofpas en kan ik dus ook niet achteraf declareren. Op die manier kan ik me ook voorstellen (maar weet ik dus niet zeker) dat ze zullen zeggen dat ik maar moet laden op die locaties waar mijn NM pas wordt geaccepteerd.

Wellicht dat anderen hier al wel ervaring mee hebben, ik hoor het graag.
 
Goed punt, zo had ik het nog niet bekeken Ik werd alleen niet heel hoopvol toen ik bij de LM vroeg of ik ook bij SuCs kon laden en toen als reactie kreeg dat ik met de newmotion pas vrijwel overal kan laden....

Met mijn huidige ICE krijg ik bv. de brandstof ook niet vergoed als ik premium brandstof zou gaan tanken, want dat zit niet op mijn brandstofpas en kan ik dus ook niet achteraf declareren. Op die manier kan ik me ook voorstellen (maar weet ik dus niet zeker) dat ze zullen zeggen dat ik maar moet laden op die locaties waar mijn NM pas wordt geaccepteerd.

Wellicht dat anderen hier al wel ervaring mee hebben, ik hoor het graag.
Vaak betaald de werkgever aan de leasemaatschappij een bedrag als brandstofvoorschot, gebaseerd op de verwachte aantal kilometers.
En vindt er (eens per maand?) een meer/minder verrekening plaats.
Maar als je ergens tankt en je pas doet het niet en je schiet het zelf voor dan kan je dat gewoon declareren bij je bedrijf.
En afhankelijk van wat je voor een policy je in je bedrijf hebt mag je bijvoorbeeld alleen in NL of in de Benelux of in heel Europa tanken.

Vwb laden: naast de verschillende tarieven die aanbieders berekenen wordt er ook soms een extra tijdstarief in rekening gebracht.
Je zou nog kunnen bediscussieren in hoeverre dat soort extra kosten voor de berijder zijn.
Ik heb bij mij wel eens het balletje opgegooid voor wie eventuele Supercharger idle fees zijn.
Wat mij betreft voor de werknemer, die moet zijn auto maar op tijd weghalen, het is immers een soort van boete.
Nooit meer iets van gehoord.
Voor de werkgever zijn de stroomkosten sowieso een stuk lager dan de benzinekosten van een plofauto.
 
Fastned wil graag ook naar de Euronext:
https://cdn.fastnedcharging.com/uploads/documents/20190409---itl-press-release-nl.pdf
Over de huidige certificaten op Nxchange:
"Fastned is momenteel genoteerd op het handelsplatform Nxchange. Vandaag heeft Fastned haar overeenkomst met Nxchange beëindigd. De overeenkomst eindigt bij het verstrijken van de opzegtermijn van zes maanden. Handel blijft mogelijk op Nxchange zolang Nxchange deze optie op haar platform faciliteert."

En daarna een mededeling van Nxchange: "certificaat houders kunnen dan hun stukken verhandelen op zowel de traditionele Euronext Amsterdam als op de 24/7 Next Generation Stock Exchange van Nxchange. Certificaathouders van Fastned die over willen gaan naar een andere broker of beurs, kunnen gemakkelijk overstappen"
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Fastned wil graag ook naar de Euronext:
https://cdn.fastnedcharging.com/uploads/documents/20190409---itl-press-release-nl.pdf
Over de huidige certificaten op Nxchange:
"Fastned is momenteel genoteerd op het handelsplatform Nxchange. Vandaag heeft Fastned haar overeenkomst met Nxchange beëindigd. De overeenkomst eindigt bij het verstrijken van de opzegtermijn van zes maanden. Handel blijft mogelijk op Nxchange zolang Nxchange deze optie op haar platform faciliteert."

En daarna een mededeling van Nxchange: "rtificaat houders kunnen dan hun stukken verhandelen op zowel de traditionele Euronext Amsterdam als op de 24/7 Next Generation Stock Exchange van Nxchange. Certificaathouders van Fastned die over willen gaan naar een andere broker of beurs, kunnen gemakkelijk overstappen"
Hé!
Dat wordt interessant. Eens kijken wat puts op dat aandeel gaan kosten en/of hoeveel premie je voor geschreven calls krijgt. Goedkope puts c.q. dure calls zijn een goede indicator van de kans op succesvolle overname/doorstart. Ik durf het inmiddels niet meer aan om op hun ondergang te speculeren.