Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Afgelopen weekenden veel onderweg geweest van noord naar zuid over de A28 en A50 viel me op dat met name richting het zuiden het relatief druk is bij de laadpalen van Fastned. Ik kreeg de indruk dat er op meerdere plaatsen auto’s in de rij stonden.
Voordeel van de Tesla en het SuC netwerk wordt zo wel merkbaar.
 
Afgelopen weekenden veel onderweg geweest van noord naar zuid over de A28 en A50 viel me op dat met name richting het zuiden het relatief druk is bij de laadpalen van Fastned. Ik kreeg de indruk dat er op meerdere plaatsen auto’s in de rij stonden.
Voordeel van de Tesla en het SuC netwerk wordt zo wel merkbaar.
Juist goed toch? Toont aan dat er wel degelijk een grote vraag is naar snelladers en daardoor kan Fastned verder investeren.

Ik merk ook dat het bij FN steeds drukker is.
 
  • Like
Reactions: MusQueTear
Afgelopen weekenden veel onderweg geweest van noord naar zuid over de A28 en A50 viel me op dat met name richting het zuiden het relatief druk is bij de laadpalen van Fastned. Ik kreeg de indruk dat er op meerdere plaatsen auto’s in de rij stonden.
Voordeel van de Tesla en het SuC netwerk wordt zo wel merkbaar.

Toch ben ik wel benieuwd welke auto's dan staan te laden. Zullen niet direct Tesla's zin (gegeven SuC netwerk - uitzonderingen daar gelaten). Ik verwacht dat dat met name EV's met beperkte range en/of beperkte ingebouwde laders (qua snelheid) zullen zijn. Zijn die gegevens ergens beschikbaar?
 
Ik rij dagelijks langs de Fastned op de A27 bij Eemakker en zie daar voornamelijk de auto's met beperkte range; een tijdje geleden hebben ze er een derde paal bijgezet. Vooral Leafs omdat die afgelopen jaar redelijk veel in de lease zijn verkocht; maar ook een Ioniq en i3. Zelf er onlangs gestaan met mijn e-Niro omdat ik het even wilde uittesten en ik moet nog een keer autocharge activeren. De EV is echt met een opmars bezig, acceptatie groeit en dat is goed nieuws.

Ik weet niet of Fastned deze gegevens ergens beschikbaar stelt.
 
  • Like
Reactions: Odie
Model 3 zal er ook vaker te vinden gaan zijn gok ik zo. CCS en dik 120kW er kunnen laden.

Zeker als de 3 er in grote getalen is zie ik het wel gebeuren.
Goh, enkel als je +350km op een dag gaat doen...

Het zal dus beperkt blijven tot de dagtripper of vakantieganger die niet wil omrijden naar een supercharger en er maar op gokt dat er geen rijtje bij de FastNed staat te wachten.
 
Goh, enkel als je +350km op een dag gaat doen...

Het zal dus beperkt blijven tot de dagtripper of vakantieganger die niet wil omrijden naar een supercharger en er maar op gokt dat er geen rijtje bij de FastNed staat te wachten.

Dat laatste vooral.
Voor een incidentele snellaadbeurt maakt het me niet zoveel uit dat het wat duurder is, maar dat ik niet van tevoren kan zien wat de bezetting is, maakt dat ik toch eerder voor een Supercharger zou kiezen, ook al liggen die vaak wat verder van de snelweg.
Maar ik neem aan dat FastNed op een gegeven moment toch ook de actuele bezettingsgraad in de app zal laten zien...
 
Mooi, mooi...

Fastned ontvangt Gouden RAI Wiel 2019 | RAI Vereniging

Deze tekst van Bart Lubbers viel me extra op ... Bart Lubbers, mede-oprichter van Fastned: “Het is een eer voor Fastned om het Gouden RAI Wiel te ontvangen uit handen van staatssecretaris Van Veldhoven. Rijkswaterstaat heeft in een vroeg stadium een snellaadnetwerk langs snelwegen mogelijk gemaakt.....

winnaar-goudenraiwiel2019.jpg



 
Grapig hoe nu net Trouw het jaar 2018 van Fastned ziet en hoe Fastned het zelf ziet. Die Joost van Velzen van Trouw is een beetje een EV-azijnpi.... ( excusez le mot ) vind ik persoonlijk. Hij is er altijd als de kippen bij om je een halfleeg EV-glas voor te schotelen. Winst is dat Van Velzen nu eens een keer niet met die eeuwige oude autojounalist Wim Oude Weernink aan komt zetten maar Maarten Steinbuch citeert..

upload_2019-4-2_20-7-20.png


De snellaadstations van Fastned boeken nog altijd geen winst | TROUW
en
Fastned
 

Attachments

  • upload_2019-4-2_20-6-35.png
    upload_2019-4-2_20-6-35.png
    191.3 KB · Views: 57
Mijn eerste model 3 laadsessie was bij een fastned A4 Schiphol.. Was 1 pllekje vrij toevallig of niet bij de 175 kw lader. Maar het reed daar echt op en af van leafs en werd me al 3x gevraagd rond de 70% om te moven. Wellicht had t te maken dat t allemaal taxichauffeurs waren
 
Zou met niet verbazen als dat de meest populaire plek van Fastned is. Ik snap niet dat Schiphol zelf nog geen plaats heeft vrijgemaakt voor voldoende hoog vermogen chargers enkel voor taxi chauffeurs en dan gewoon een tender uitschrijven voor de uitbating ervan.
 
  • Like
Reactions: Adm
Mijn eerste model 3 laadsessie was bij een fastned A4 Schiphol.. Was 1 pllekje vrij toevallig of niet bij de 175 kw lader. Maar het reed daar echt op en af van leafs en werd me al 3x gevraagd rond de 70% om te moven. Wellicht had t te maken dat t allemaal taxichauffeurs waren
Dat is de drukste Fastned plek ja. Die regio heeft snel veel meer snelladers nodig.

Zoals @schonelucht al zegt: Op Schiphol moet gewoon een plaza met snelladers komen. Want dit kan zo echt niet.
 
  • Like
Reactions: schonelucht
Goh, enkel als je +350km op een dag gaat doen...

Het zal dus beperkt blijven tot de dagtripper of vakantieganger die niet wil omrijden naar een supercharger en er maar op gokt dat er geen rijtje bij de FastNed staat te wachten.
Als leaserijder met (fingers crossed) binnekort een M3 met newmotion pas kan ik me wel voorstellen dat ik in de toekomst ook voor FastNed zal kiezen ipv een SuC en dat zal wellicht wel voor meer leaserijders gelden nu het gebruik van SuC's niet gratis is bij de M3.
 
Als leaserijder met (fingers crossed) binnekort een M3 met newmotion pas kan ik me wel voorstellen dat ik in de toekomst ook voor FastNed zal kiezen ipv een SuC en dat zal wellicht wel voor meer leaserijders gelden nu het gebruik van SuC's niet gratis is bij de M3.
Er is nog altijd een aanzienlijk verschil in tarief tussen de SuC en FastNed. Ik denk dat het normale tarief bij FastNed via een NewMotion pasje meer dan het dubbele is tov wat je bij een SuC moet aftikken. In Nederland is het 0,25€ per kWh aan de SuC, terwijl FastNed via NewMotion 0,59€ vraagt.