Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren bij Fastned Palmpol geladen..nieuwe app op de telefoon, aanmelden en .......ik heb uiteindelijk het laden aan de gang gekregen nadat er een poging of 3 mislukt zijn. Het laden ging met 26A, das nie ech rap!

Toch zeker wel handig als er voldoende van dit soort laaspalen zijn ( iedere provincie 2)

Uiteindelijk zal dit dan 32A worden (Nadat we die fix hebben gekregen).
Maar, dit is nog steeds niet echt snel...Misschien net snel genoeg om je bestemming fatsoendelijk te halen zonder uren te moeten laden...

ChaDeMo daarentegen is acceptabel en zeer goed te doen om als snelle tussenstop te fungeren.
 
Ik heb vandaag geprobeerd te laden bij Vundelaar langs de A1. Ik denk een poging of 7 gedaan, verschillende volgordes geprobeerd van handelingen, eerst kabel in de auto dan in de laadpaal, andersom, eerst het laden starten en dan pas de kabel, instructies van de app gevolgd...nada. Gedesillusioneerd verder gereden (vooral omdat ik te kort range had om thuis te komen, waardoor ik uiteindelijk maar ergens bij een bejaardentehuis in Laren heb gestaan).

Ik heb al met al sympathie voor de mannen van Fastned en heb ook hun boek gelezen, maar ik deel hun filosofie niet. Ik geloof niet zo in dat langs de snelweg laden, al kan dat veranderen als we met de Tesla chademo kunnen laden en dat ook nog eens nog sneller wordt. Maar anders zal ik altijd thuis laden of in de buurt van de bestemming een laadpaal zoeken, en langere ritten zal ik langs de Tesla Superchargers plannen. Maar ondanks mijn gebrek aan geloof in het concept hoop ik dat Fastned een succes wordt want dat is ze gegund. Ik vind het alleen akelig stil bij die stations.
 
Ik heb vandaag geprobeerd te laden bij Vundelaar langs de A1. Ik denk een poging of 7 gedaan, verschillende volgordes geprobeerd van handelingen, eerst kabel in de auto dan in de laadpaal, andersom, eerst het laden starten en dan pas de kabel, instructies van de app gevolgd...nada. Gedesillusioneerd verder gereden (vooral omdat ik te kort range had om thuis te komen, waardoor ik uiteindelijk maar ergens bij een bejaardentehuis in Laren heb gestaan).

Ik heb al met al sympathie voor de mannen van Fastned en heb ook hun boek gelezen, maar ik deel hun filosofie niet. Ik geloof niet zo in dat langs de snelweg laden, al kan dat veranderen als we met de Tesla chademo kunnen laden en dat ook nog eens nog sneller wordt. Maar anders zal ik altijd thuis laden of in de buurt van de bestemming een laadpaal zoeken, en langere ritten zal ik langs de Tesla Superchargers plannen. Maar ondanks mijn gebrek aan geloof in het concept hoop ik dat Fastned een succes wordt want dat is ze gegund. Ik vind het alleen akelig stil bij die stations.

Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat FastNed het type 2 laden op hun stations niet 'monkeyproof' maakt. Op deze manier verspeelt FastNed de mogelijkheid om nu al zo'n 1600 Tesla's van stroom te voorzien. Als er straks een Supercharger in de buurt van Meppel komt, zal er waarschijnlijk geen Tesla meer bij FastNed langs gaan.
Het soms een stukje omrijden zal in vrijwel alle gevallen verkozen worden boven het tegen belachelijk hoge tarieven langzaam - of niet - te laden.
Op dit forum zijn al zeer behartenswaardige adviezen aan FastNed langsgekomen. Vooral de ideeën over tariefstelling en afkoop van individuele laadbeurten zijn heel verstandig.
FastNed zou er goed aan doen hier snel op te reageren. Bijvoorbeeld door aan te kondigen dat zij de Tesla CHaDeMo stekker bij hun stations zullen gaan aanbieden.
Doet FastNed niks met al deze goede ideeën, dan geef ik geen cent voor de businesscase van FastNed.
 
FastNed maakt mijns inziens een grote denkfout. Ze gaan ervan uit dat EVs net als ICEs onderweg hun energieniveau willen aanvullen. Bij een ICE is het noodzakelijk en gebruikelijk dat je met je auto naar een tankstation toe rijdt. Noodzakelijk omdat het lastig om om deze brandstoffen overal beschikbaar te hebben, gebruikelijk omdat bijtanken een kwestie is van enkele minuten.

Hoe anders is het met EVs. Elektriciteit is overal beschikbaar. Daarnaast kost het enige tijd (zelfs bij superchargers!) om de energie tot het gewenste niveau aan te vullen. Dit maakt dat EV rijders vooral zullen laden op plaatsen waar ze toch al verblijven. In eerste instantie is dat thuis (privaat) of zo dicht mogelijk bij huis (publiek). Zelfs bij de langzaamste laadstations laad je in een nacht minimaal 100 km. Meer dan voldoende voor de gemiddelde dagelijkse rit. Zonder tijdverlies!

In tweede instantie zullen EV rijders - wanneer ze dat nodig hebben - op locatie laden. Steeds meer bedrijven bieden deze service, al dan niet gratis aan. Ook tijdens het doen van boodschappen is het prettiger om te laden bij een parkeerplaats in de stad, dan op weg ernaar toe. Het netwerk van plekken waar we kunnen laden is voor dit moment al aardig dekkend.

Dan blijven alleen nog de lange afstandsritten over. Wij - gelukkige - Tesla rijders hebben over een jaar een fijnmazig supercharger netwerk. Het (nog fijnmazigere) FastNed netwerkt voegt daar weinig aan toe. Andere EV's zullen er wellicht meer baat bij hebben. Maar hoe vaak zijn deze op doorreis? In elk geval veel te weinig om er een businesscase op te bouwen. Wanneer ze gokken op hybride rijders komen ze nog bedrogener uit. Die zullen (een enkele diehard nagelaten) eerder kiezen om nog snel wat fossiele sappen te tanken dan om een half uur of langer op electronen te wachten. Ze hebben niet voor niets gekozen voor een hybride!

Hoe graag ik ook zou willen dat het aantal laadstations in Nederland (en daarbuiten) snel uitbreidt, geloof ik absoluut niet in het model van FastNed. Jammer, want ik heb veel respect voor het ondernemerschap van de oprichters.

Met de toename van het aantal EVs, waarvan ik denk dat dit de komende jaren een enorme vlucht zal nemen, geloof ik veel meer in uitbreiding van het aantal laadpunten in woonwijken, steden en bij bedrijven. Nu hebben we nog dure laadpalen met pasjessystemen, maar wanneer het elektrisch rijden echt doorbreekt, zie ik mogelijkheden voor een eenvoudige stekkerdoos bij "elke" parkeerplaats. In je Parkmobile app geef je aan op welke plek je staat en het laden wordt direct verrekend in je parkeertarief.
 
Even in de categorie #dtv. Het is toch toe te juichen dat FastNed een beursnotering zoekt?

Kun je tenminste 'put your money where your mouth is'.

M.a.w. de gelovers kopen dan wel de aandelen en de calls en dan koop ik wel de puts voor een prikkie, als toch niemand ze wil hebben.
 
Hierbij nog een artikel wat twijfels heeft bij de haalbaarheid van het model: Opinie: Fastned beurslieveling?

Nog voordat Fastned een notering op de Haagse effectenbeurs heft gekregen, is er bij beleggers al 4 miljoen euro opgehaald. Via voorinschrijving is de eerste tranche van 400.000 certificaten gereserveerd. Marc Bolier, oprichter van ZERauto, heeft geen certificaten gekocht. Eerst maar eens zien hoe de rekensom er uit ziet: hoeveel snellaadsessies zijn er nou nodig om 200 laadstations overeind te houden?Fastned, opgericht door Bart Lubbers en Michiel Langezaal, valt in de smaak bij investerend Nederland. De eerste tranche is gekocht door in totaal 900 beleggers die gemiddeld 4.500 euro aan certificaten kochten. Fastned wil in totaal 40 miljoen euro ophalen via een notering aan de NPEX-beurs vanaf juni. Het bedrijf wil zo een netwerk van meer dan 200 snelladers uit te rollen.Lubbers vertelt: ‘NPEX is laagdrempelig, zo kan iedereen in Nederland mede-eigenaar worden van de tankstations van de toekomst. Er is veel enthousiasme, mensen willen graag dat het netwerk van snelladers er komt.’Investeren in snelladers
Nederland telt nu pakweg 35.000 auto’s met een stekker. De Nissan Leaf, de Renault Zoe, de Mitsubishi i-MiEV, de BMW i3 en de Tesla Model S zijn allemaal kandidaat voor een snellaadsessie.
Dat geldt eigenlijk ook voor de Mitsubishi Outlander PHEV en de Volvo V60 PHEV. Aangezien die gewoon verder kunnen rijden op de verbrandingsmotor is de kans gering dat de gebruiker een half uur pauze neemt om te snelladen.17 auto’s per laadpunt
Van de volelektrische auto’s met snellaadmogelijkheid rijden er pakweg 3.500 rond (de export even buiten beschouwing latend). Dat zijn 17 elektrische auto’s per snellaadpunt. Eén snellaadpunt kost Fastned 200.000 euro. Hoe kunnen 17 auto’s samen genoeg snelladen om één snellaadpunt winstgevend te maken? Bij 20 jaar economische levensduur, 5 procent rente en 1.000 euro overige kosten per jaar kost het snellaadstation 12.000 euro per jaar (exclusief stroom).
Hoeveel snellaadbeurten zijn dat?
Uitgaande van 15 kWh per sessie gaat het om 10 euro omzet per laadbeurt. Per station zijn dat dus 1.200 snellaadbeurten per jaar. Wat per auto neerkomt op 70 per jaar oftewel 6 snellaadsessies per maand. Het is niet alleen een zeer hoog aantal, het maakt elektrisch rijden ook nogal kostbaar. Met 10 euro aan stroom komt de auto pakweg 100 km ver, wat neerkomt op 10 cent per kilometer. Dat is ruim drie keer meer dan de consument betaalt bij thuisladen. Een hoge frequentie van snelladen én een hoge prijs gaan niet makkelijk samen.
Snelle groei
Reken we met een bijzonder snelle groeit van het snelladend wagenpark tot 10.000 auto’s, dan ziet het beeld er gunstiger uit. Het gaat dan om 2 sessies per maand (gemiddeld). Vraag die de investeerders dus voor zichzelf mogen beantwoorden: wanneer zijn er 10.000 snelladende elektrische auto’s in Nederland in gebruik?
Om de vraag wat ingewikkelder te maken: er zijn concessies afgegeven voor meer dan 300 snellaadstations. De spoelig is dus nog wat dunner.Tweede tranche
Er is nog even tijd om over de vraag (en het antwoord) na te denken. Fastned brengt in september een tweede tranche uit. De AFM buigt zich nog over de prospectus. Als het document is goedgekeurd, volgt de geplande beursgang.
 
Ik kan zelf niet, maar alle "Naysayers" hier, gaat er iemand naar hun borrel Woensdag in Amsterdam. Kritiek is uiteraard ook goed om aan ze te geven. Uiteindelijk moeten ook WIJ met onze input zorgen dat de laadinfra beter wordt.
 
Ik kan zelf niet, maar alle "Naysayers" hier, gaat er iemand naar hun borrel Woensdag in Amsterdam. Kritiek is uiteraard ook goed om aan ze te geven. Uiteindelijk moeten ook WIJ met onze input zorgen dat de laadinfra beter wordt.

Ik zou wel willen. Helaas laat de opdracht dit niet toe om 'nog' een dag extra vrij te nemen aangezien donderdag en vrijdag ook al 'verloren' zijn.
Ik hoop dat er toch een aantal sceptischie naar de borrel gaan en aanhoren wat de tegenargumenten zijn.
 
Even in de categorie #dtv. Het is toch toe te juichen dat FastNed een beursnotering zoekt?

Kun je tenminste 'put your money where your mouth is'.

M.a.w. de gelovers kopen dan wel de aandelen en de calls en dan koop ik wel de puts voor een prikkie, als toch niemand ze wil hebben.
Dan maar even mijn eigen vraag beantwoorden met 'NEE, het is niet toe te juichen dat FastNed een beursnotering zoekt.'

website NPEX.nl said:
  • Welke bedrijven komen in aanmerking voor een notering op NPEX?
    In principe kunnen alle bedrijven of fondsen (zowel ‘open end’ als ‘closed end’ fondsen) die effecten uitgeven zich noteren op NPEX. Op NPEX kunnen verder alle soorten vermogenstitels verhandeld worden, waaronder ook deelnemingsrechten in coöporaties, participaties in vastgoedfondsen, en certificaten van aandelen. In de praktijk is een notering op NPEX interessant voor ondernemingen waarin meer dan 20 verschillende beleggers effecten hebben. Om juridische redenen is notering van maatschappen op NPEX uitgesloten. Ook kunnen op NPEX geen opties en futures verhandeld worden.
 
Hun visie is gebaseerd op een vrijwel blind vertrouwen dat de EV de ICE gaat verdringen, iets dat wij als Tesla eigenaren natuurlijk met hen delen, alleen gok ik dat de termijnen waarop dat gebeurt nog wel eens kunnen tegenvallen, zeker als je de plug-ins buiten beschouwing laat want die pakken echt wel de fossiele brandstof als het alternatief een uur laden is. En als het al binnen een aantal jaar zulke aantallen EV's worden, dan is het nog de vraag of deze mensen langs de snelweg willen staan of meestal gewoon thuis laden of bij de bestemming. Vooral daar maken ze m.i. een denkfout. Ik denk dat de meesten van ons thuis een laadvoorziening hebben, en mijn kennissen die in een plug-in hybride rijden hebben dat ook. Bij Fastned gaan ze echter van zeer lage percentages uit dat mensen thuis een laadvoorziening zullen hebben. Maar ik val in herhaling, deze mening hebben al velen hier geuit.

We kunnen ons dan wel afvragen of Fastned hier meeleest en of ze zich echt zorgen maken over onze kritiek cq. zich er iets van aantrekken. Maar ik denk dat laatste niet, ze hebben gewoon een andere visie en een heel andere verwachting. Ik lees over een verwachting dat tienduizenden (of honderdduizenden?) EV's twee keer in de week bij Fastned komen laden. Aantallen waarbij Tesla's een minderheid zullen zijn, dus halen ze misschien hun schouders op wat wij met onze exclusieve superchargers hier van vinden? Ik denk dat wij onze invloed op de mannen van Fastned overschatten.

Wanneer zou het voor mij wel interessant worden? Als ik net als bij een supercharger op doorreis heel snel kan laden. Sneller dan met 22kw, dus met de chademo lader. Dan komt het adapterverhaal om de hoek kijken, en ik ga geen adapter voor 1000 euro of meer komen voor die enkele keer dat ik bij Fastned wil laden. En dan ook nog eens tegen prijzen waar ik benzine-deja-vu's van krijg.

Ik zou graag willen dat het een succes wordt, want als er over een tijdje in de krant staat dat er weer een organisatie gericht op het laden van EV's ter ziele is gegaan, dan hebben ook wij weer wat uit te leggen bij het koffie apparaat op kantoor. Maar ik vrees dat The Fastned Story op te rooskleurige aannames is gebaseerd.
 
De grote troef is natuurlijk dat ze de locaties hebben, ik weet niet voor hoe lang maar wie kan er zeggen hoe snel de laadtechnologie zich ontwikkeld.
Het gaat natuurlijk over de lange adem hier, als er over 5 jaar met supercharger snelheden geladen kan worden door veel meer EV's dan alleen Tesla's dan hebben ze al wel een case. Wat de benzineprijs doet is ook wel interessant, zonder EV's zou die snel door blijven stijgen, maar als de vraag door het succes van EV's daalt dan daalt de prijs weer.
 
Wat kosten die locaties eigenlijk per jaar?
Ongeacht of je ze gebruikt of er omzet mee draait, betaal je toch gewoon voor de concessies? Of is dit een weggevertje van de regering aan de zoon van onze Minister van Staat?
 
Ik kan zelf niet, maar alle "Naysayers" hier, gaat er iemand naar hun borrel Woensdag in Amsterdam. Kritiek is uiteraard ook goed om aan ze te geven. Uiteindelijk moeten ook WIJ met onze input zorgen dat de laadinfra beter wordt.

Ik zal er a.s. woensdag zijn. Ik ben best benieuwd wat ze van de in ons forum opgekomen suggesties zullen vinden. Met bijna iedereen op dit forum deel ik de mening dat het op een soort van kostprijs per kWh afrekenen alleen op papier een succes kan zijn. Die prijs kan best verdedigd worden maar is gewoon te hoog voor de praktijk.

Ik denk ook dat men bij Fastned best wel zal kijken naar hoe Tesla het doet. In aantallen auto's is het niet de grootste groep maar ze rijden ongetwijfeld wel de meeste kilometers en verbruiken dus ook de meeste stroom.
De aanpak van Tesla met de superchargers is uniek. Wat ze doen is het creëren van een Tesla community waarbij je als deelnemers altijd gebruik kunt maken van de superchargers, waar deze ook staan. Voor 85 kWh modellen standaard, voor de 60 kWh modellen optioneel. Het doet er dan in het geheel niet toe of je dagelijks, wekelijks, maandelijks of misschien wel nooit gebruik maakt van de supercharger. De één heeft meer nodig dan de ander en "so be it". Geen gemeut over de buurman die iets meer stroom gebruikt. Gewoon inpluggen en laden. Op deze manier bespaar je je een gigantisch bedrag aan backoffice waar natuurlijk elke kWh verantwoord, berekend en geïncasseerd moet worden.
Die backoffice kan zich nu met andere zaken bezig houden zoals het verbruik per lokatie en daar toekomstige ontwikkelingen op afstemmen.

Ik denk dat Fastned zich goed op de kaart zou zetten door dit ook aan te bieden. Eerder hebben we al geconstateerd dat de uiteindelijke kWh prijs (de variabele stroomkosten), zeer gering is.

Dat kan samen met de fabrikanten/importeurs/dealers mits deze natuurlijk echt elektrische auto's willen verkopen, waar je soms wel eens twijfel over kunt hebben. Dan kun je aanbiedingen maken waarbij de klant zelf ook iets meer betaalt. Bij 20.000 km kun je zeggen dat de klant voor de prijs van een half jaar benzine (1.500 euro) zijn auto-leven-lang gratis kan tanken.

Als dit het verschil kan zijn tussen wel betalende klanten en wegblijvende (dus niet betalende) klanten zal men zich achter de oren moeten krabben.

Een ander aspect is de laadvoorziening zelf. Ik neem aan dat ze de ontwikkelingen bij de auto's goed zullen volgen. Ik denk namelijk dat het 2015 model Zoe best wel eens een andere laadaansluiting kan hebben. Anders een jaar later misschien. Het is verder ook maar de vraag of de toekomstige Leafs nog wel de ChadeMo zullen hebben. (De I3 voor Noorwegen en Japan zal, als ik me niet vergis weer wel de ChadeMo krijgen, dus men is als het er op aan komt weer wel "flexibel") Is het gezien die mogelijkheid wel handig om in te zetten op 200 x 3 verschillende typen laders. Het is ook maar de vraag of de CSS plug, ik heb hem eens in mijn handen gehad en vind het een lomp ding vergeleken bij de op Type 2 gebaseerde Tesla stekker, hem zal worden.
Maar dat is niet de schuld van FastNed.

Een blik op de Supercharger met 4, 6 of 8 zuiltjes laat al zien wat het voordeel is van een uniform systeem.
Je zou maar met een bijna lege batterij bij FastNed aankomen en een andere Leaf was je net voor. De twee andere, vrije, laadplekken kun je niet gebruiken.
 
Last edited:
Vanmiddag met wat collegas gesproken welke in het bezit waren van een phev, deze gaven allemaal aan niet langs de snelweg te gaan laden, hoogstens tijdens vakantie als je toch aan het lunchen bent oid. Reden te duur en omslachtig. De benzine is voor hen immers ook fiscaal aftrekbaar, financiele prikkel is dan wel heel laag. Enkeling gaf aan helemaal nooit op te laden heeft de wagen alleen vanwege fiscale voordelen, de meesten vinden het gelukkig wel mooi om het woon werk verkeer elektrisch te doen, heeft er ook toe geleid dat er vier 11 kw punten zijn aangelegd bij kantoor, helaas niet publiekelijk toegankelijk. Om weer on topic te komen persoonlijk lijkt me de 50 kw chademo wel een toevoeging die ik zou gaan gebruiken, maak twee maandelijks een rit van 260 km enkele reis, kom onderweg 3 fastned stations tegen heen en terug half uurtje laden (kan de hond ook even zijn benen strekken :smile:) zou dan prima gaan, met 22 kw laden gaat me dan wel te lang duren. Hopelijk hangen die adapters er voor half juli, dit jaar.
 
Bij 20 jaar economische levensduur, 5 procent rente en 1.000 euro overige kosten per jaar kost het snellaadstation 12.000 euro per jaar (exclusief stroom).Hoeveel snellaadbeurten zijn dat?
Uitgaande van 15 kWh per sessie gaat het om 10 euro omzet per laadbeurt. Per station zijn dat dus 1.200 snellaadbeurten per jaar. Wat per auto neerkomt op 70 per jaar oftewel 6 snellaadsessies per maand. Het is niet alleen een zeer hoog aantal, het maakt elektrisch rijden ook nogal kostbaar. Met 10 euro aan stroom komt de auto pakweg 100 km ver, wat neerkomt op 10 cent per kilometer. Dat is ruim drie keer meer dan de consument betaalt bij thuisladen. Een hoge frequentie van snelladen én een hoge prijs gaan niet makkelijk samen.
Snelle groei
Reken we met een bijzonder snelle groeit van het snelladend wagenpark tot 10.000 auto’s, dan ziet het beeld er gunstiger uit. Het gaat dan om 2 sessies per maand (gemiddeld). Vraag die de investeerders dus voor zichzelf mogen beantwoorden: wanneer zijn er 10.000 snelladende elektrische auto’s in Nederland in gebruik?

Ok, ik ben/was vrij kritisch, maar dan wil ik toch wel een klein positief nootje plaatsen. Als een snellaadstation inderdaad maar 12K per jaar kost, zoals de auteur van ZER berekent, dan wordt het toch een stuk leuker. Er zijn nu 3500 FEV's, hij schat in dat de case rendabel is met 10.000 auto's, die incidenteel laden. Die zie ik wel komen op niet al te lange termijn. Kijk eens naar de opvallend positieve reacties op de Mercedes B-klasse Gereden: Mercedes B-klasse Electric Drive | Autonieuws - AutoWeek.nl. Als je de reacties vergelijkt met die van 2 jaar terug, dan is dat echt een enorme kanteling in het voordeel van het elektrisch rijden. Maar of de kosten maar 12K per station zijn, dat betwijfel ik dan wel weer..
 
Inderdaad zou FASTned echt FASTcharging moeten aanbieden, en niet 22kwh. Ik ga daar inderdaad geen dure adapter voor kopen.
(CCS is trouwens toch bepaald als standaard wn niet ChaDeMo?)

Dit ligt VOLLEDIG aan Tesla. Zij kiezen een eigen snellaad standaard en komen later met een bizar dure adapter. Dit kan je niet bij FastNed neer leggen. Ze geven immers het SC protocol niet vrij.