Ik kan zelf niet, maar alle "Naysayers" hier, gaat er iemand naar hun borrel Woensdag in Amsterdam. Kritiek is uiteraard ook goed om aan ze te geven. Uiteindelijk moeten ook WIJ met onze input zorgen dat de laadinfra beter wordt.
Ik zal er a.s. woensdag zijn. Ik ben best benieuwd wat ze van de in ons forum opgekomen suggesties zullen vinden. Met bijna iedereen op dit forum deel ik de mening dat het op een soort van kostprijs per kWh afrekenen alleen op papier een succes kan zijn. Die prijs kan best verdedigd worden maar is gewoon te hoog voor de praktijk.
Ik denk ook dat men bij Fastned best wel zal kijken naar hoe Tesla het doet. In aantallen auto's is het niet de grootste groep maar ze rijden ongetwijfeld wel de meeste kilometers en verbruiken dus ook de meeste stroom.
De aanpak van Tesla met de superchargers is uniek. Wat ze doen is het creëren van een Tesla community waarbij je als deelnemers altijd gebruik kunt maken van de superchargers, waar deze ook staan. Voor 85 kWh modellen standaard, voor de 60 kWh modellen optioneel. Het doet er dan in het geheel niet toe of je dagelijks, wekelijks, maandelijks of misschien wel nooit gebruik maakt van de supercharger. De één heeft meer nodig dan de ander en "so be it". Geen gemeut over de buurman die iets meer stroom gebruikt. Gewoon inpluggen en laden. Op deze manier bespaar je je een gigantisch bedrag aan backoffice waar natuurlijk elke kWh verantwoord, berekend en geïncasseerd moet worden.
Die backoffice kan zich nu met andere zaken bezig houden zoals het verbruik per lokatie en daar toekomstige ontwikkelingen op afstemmen.
Ik denk dat Fastned zich goed op de kaart zou zetten door dit ook aan te bieden. Eerder hebben we al geconstateerd dat de uiteindelijke kWh prijs (de variabele stroomkosten), zeer gering is.
Dat kan samen met de fabrikanten/importeurs/dealers mits deze natuurlijk echt elektrische auto's willen verkopen, waar je soms wel eens twijfel over kunt hebben. Dan kun je aanbiedingen maken waarbij de klant zelf ook iets meer betaalt. Bij 20.000 km kun je zeggen dat de klant voor de prijs van een half jaar benzine (1.500 euro) zijn auto-leven-lang gratis kan tanken.
Als dit het verschil kan zijn tussen wel betalende klanten en wegblijvende (dus niet betalende) klanten zal men zich achter de oren moeten krabben.
Een ander aspect is de laadvoorziening zelf. Ik neem aan dat ze de ontwikkelingen bij de auto's goed zullen volgen. Ik denk namelijk dat het 2015 model Zoe best wel eens een andere laadaansluiting kan hebben. Anders een jaar later misschien. Het is verder ook maar de vraag of de toekomstige Leafs nog wel de ChadeMo zullen hebben. (De I3 voor Noorwegen en Japan zal, als ik me niet vergis weer wel de ChadeMo krijgen, dus men is als het er op aan komt weer wel "flexibel") Is het gezien die mogelijkheid wel handig om in te zetten op 200 x 3 verschillende typen laders. Het is ook maar de vraag of de CSS plug, ik heb hem eens in mijn handen gehad en vind het een lomp ding vergeleken bij de op Type 2 gebaseerde Tesla stekker, hem zal worden.
Maar dat is niet de schuld van FastNed.
Een blik op de Supercharger met 4, 6 of 8 zuiltjes laat al zien wat het voordeel is van een uniform systeem.
Je zou maar met een bijna lege batterij bij FastNed aankomen en een andere Leaf was je net voor. De twee andere, vrije, laadplekken kun je niet gebruiken.