Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Vanmiddag dan toch ook maar eens gaan proberen te laden bij FastNed (Haps), hoewel de stations voor mij aardig uit de route liggen. Geprobeerd om het laden te starten op 22kW, maar dat lukte niet. Na drie keer proberen toch maar naar FastNed gebeld. Hele lieve juffrouw aan de lijn die mij gezellig tutoyeerde, totdat ik zei dat ik een Tesla had, waarna ze me netjes utoyeerde... Ze kon me helaas niet helpen. Op haar verzoek ingegaan op de optie om samen met ABB het laadproces te doorlopen.

Zeker een half uur met ABB aan de lijn gehangen om het laden proberen te starten. Auto herkende het station en het station herkende de auto, maar het laden wilde maar niet starten. Volgens de man van ABB was dit wel vaker het geval met Tesla's (niet alle!) en ook hij kon mij helaas niet verder helpen. Resultaat: na een uur gebeld te hebben 0 kW geladen. ABB gaf wel nog aan dat dit een oud type lader was waarvan de monitoring opties nog niet optimaal zijn. Vanaf volgende week worden er nieuwe laders geplaast die men beter kan uitlezen (en aansturen).

Nog wel even een fotootje gemaakt en via de FastNed app doorgegeven dat de laadplek schoon was (leuke optie!).

View attachment 50910

Gelukkig had ik nog ruim voldoende energie in mijn accu om in Oosterhout te komen!

View attachment 50911

Jean hebben we werkbaar contact bij ABB? Ik stond laatst bij ABB zelf voor de deur nabij Zurich. Prachtige slanke type 2 paal. Maar daar wilde het ook niet.
Zou aardig zijn om eens met een paar ABB engineers serieus naar dit issue te kijken. Als ze het serieus aanpakken zou ik daar wel wat tijd in willen stoppen.
 
Jean hebben we werkbaar contact bij ABB? Ik stond laatst bij ABB zelf voor de deur nabij Zurich. Prachtige slanke type 2 paal. Maar daar wilde het ook niet.
Zou aardig zijn om eens met een paar ABB engineers serieus naar dit issue te kijken. Als ze het serieus aanpakken zou ik daar wel wat tijd in willen stoppen.
Blijf toch raar. Ik heb al 3x succesvol geladen met 26A en 32A bij FastNed. Ging bij mij zonder problemen.
 
Destijds was dat met 5.8 en laatst nog met 5.9.

Ik ben helaas niet al te vaak in de buurt van FastNed laders, dus ik kan het nu ook even niet testen.
Ik heb een single charger en heb ook al twee keer succesvol kunnen laden, een keer Palmpol en een keer Vundelaar. Wat ik wel doe (tip ergens hier op het forum) is alle stappen op het menuutje op de laadpaal doorlopen _ZONDER_ de stekker nog op de Tesla aan te sluiten. Dan, als de lader aangeeft dat het laden gestart is, druk ik de stekker in de Tesla.

Update: dat was trouwens wel toen ze nog gratis waren.
 
Ik heb een single charger en heb ook al twee keer succesvol kunnen laden, een keer Palmpol en een keer Vundelaar. Wat ik wel doe (tip ergens hier op het forum) is alle stappen op het menuutje op de laadpaal doorlopen _ZONDER_ de stekker nog op de Tesla aan te sluiten. Dan, als de lader aangeeft dat het laden gestart is, druk ik de stekker in de Tesla.

Update: dat was trouwens wel toen ze nog gratis waren.
Klopt! Dat is precies wat ik doe.

Pas zodra de lader dat aan geeft steek ik de stekker in de Model S. Niet eerder.
 
Morgen gaat FastNed dus naar de beurs! Ik weet dat genoeg van jullie het totaal niet zien zitten, maar ik ga mijn certificaten morgen aankopen.

Hoe langer ik er over na denk, hoe mooier het zou zijn als ze met VW/Audi/BMW een deal sluiten voor lifetime gratis laden voor iedereen die bij hen een e-auto koopt.
 
Last edited:
Hoe langer ik er over na denk, hoe mooier het zou zijn als ze met VW/Audi/BMW een deal sluiten voor lifetime gratis laden voor iedereen die bij hen een e-auto koopt.
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Natuurlijk zou het wel leuk zijn als we met onze Teslas ook welkom zijn om er zo heel af en toe wat noodstroom te tappen.
 
Last edited by a moderator:
Wat ik wel interessant vind is wat MisterGreen doet met hun snelladers:

Energy storage container

Geïntegreerde zonnepanelen op locatie zullen de elektriciteit opwekken voor het opladen van de batterijen op de laadstations. Door het opslaan van deze zonnestroom gaat er dus geen zonne-energie verloren en kunnen wij de stroom weer goedkoper aan u aanbieden. Waar de batterijen niet aan de behoefte kunnen voorzien zal er op het net terug gevallen worden. De energy storage container zal dienen als een buffer voor energieopslag om hiermee de dure piek belasting te verlagen, het zogenaamde ‘peak shaving’. Deze smart-grid oplossing kan ook gebruikt worden om de balans op het energienetwerk te versterken.

Dit is wat Tesla ook doet/wil doen op plekken en wat voor FastNed op termijn ook hard nodig gaat zijn. Zeker als je 80kW CCS/CHAdeMO wil aanbieden en ook nog eens wil uitbreiden met het aantal laadplekken. Hoog vermogen aansluitingen op het net zijn vreselijk duur en ook niet overal verkrijgbaar.

Volgende week moet ik zelf naar Groningen vanaf Middelburg, dan stop ik denk ik weer eens bij FastNed om even 22kW te tappen. Gewoon omdat het kan. Ook direct die App eens testen.
 
+1 ik heb me ook ingeschreven... ik geloof wel in een zo een oplossing. Als ik out of the Tesla box denk dan is dit wel een werkbare oplossing langs de snelwegen. Wifi op alle lokatie erbij en mensen werken wel op zo een plek terwijl ze laden.
 
De app voor IOS en Android bedoel je ;-) Kom ik weer met Windows Phone. Eens kijken welke developer het op zijn heupen krijgt en een eigen Windows Phone app maakt.

Volgens mij werkt de mobiele site (my.fastned.nl) prima op je smartphone.
Ik heb zelf nog niet kunnen inloggen omdat ik (nog) geen account heb (still waiting for my Tesla to arrive... :)).
Voor dingen die ik minder dan 1 keer per week gebruik is een heuse app toch vaak overkill.
FastNed verwacht ik niet vaak te gebruiken, dus ik zou het prima vinden om de mobiele site op m'n smartphone te gebruiken.
Sommige goede mobiele sites onthouden ook gewoon je wachtwoord net als een app, dus ziet alleen een kenner het verschil.

Veel ontwikkelaars beginnen ook te ontdekken dat een super goede "responsive" HTML5 site (die dus naadloos werkt op grote en kleine schermen) iets makkelijker is in onderhoud en ze hoeven dan feitelijk alleen maar een wrapper te maken voor elk OS om vindbaar te worden in de respectievelijke app store.
Mooiste voorbeeld van de afgelopen tijd: Blendle
 
Heeft iemand de prospectus (http://www.fastned.nl/249680/Prospectus-Fastned-7-juli-2014.pdf?v=0) al uitgeplozen? Ik merk dat ik tijdens het lezen ervan erg gemengde gevoelens heb bij een eventuele investering. Aan de ene kant zijn er al die bezwaren die al eerder hier besproken zijn, aan de andere kant zou het toch fantastisch zijn als we een landelijk, dekkend netwerk hebben van snelladers. Voor de Tesla zou ik het niet snel nodig hebben, maar ik zat laatst naar elektrische motorfietsen te kijken en wat zou het dan fantastisch zijn als je met een paar korte tussenstops bij Fastned een hele toertocht door NL kunt maken. De prijs die ze rekenen per kWh zou me dan ook gestolen worden, de vrijheid die je ermee terugkrijgt is veel meer waard.

Mijn grootste twijfel is of ze voldoende reserves hebben of verzamelen om de komende 5 a 10 jaar te overleven. De risico's zijn groot, net als de kansen. Waarschijnlijk ga ik een deel van mijn reservering gebruiken want het lijkt me zo wie zo fantastisch om dit avontuur te volgen en bij ieder station te denken, die is voor een klein stukje van mij.
 
Mijn grootste twijfel is of ze voldoende reserves hebben of verzamelen om de komende 5 a 10 jaar te overleven. De risico's zijn groot, net als de kansen. Waarschijnlijk ga ik een deel van mijn reservering gebruiken want het lijkt me zo wie zo fantastisch om dit avontuur te volgen en bij ieder station te denken, die is voor een klein stukje van mij.

Dan kun je ook aandelen Koninklijke Olie kopen :)
Dan heb je die gedachte veel vaker en krijg je nog dividend ook