Mee eens. Dat FastNed niet Tesla's snel kan laden ligt hoofdzakelijk aan Tesla. Tesla geeft het protocol niet vrij.
Mijn vermoeden is dat ze iets anders doen dan andere fabrikanten en hierdoor een stuk sneller kunnen laden dan de concurrent.
Vrijgeven van het protocol zou naar alle waarschijnlijkheid hun mogelijkheid ondermijnen om het Supercharger netwerk uit te rollen. Met de vrijgave van het protocol zijn er plots een heleboel aanbieders en dus zullen plaatsen voor Superchargers duurder of lastiger te krijgen zijn.
Je kan het protocol uiteraard altijd onder voorwaarden vrij geven. Je mag er bijvoorbeeld alleen laadstations mee maken en niet implementeren op auto's.
Betreffende de prijs van de adapater. 100% mee eens. 1000euro voor een ChaDeMo adapter is tegen het absurde aan. Gelukkig heb ik nog steed sde 300eur tegoedbon voor het missen van de rode adapter bij levering...
Klopt. Ik wil alleen onderschrijven dat dit door Tesla komt en niet door FastNed. Veel van ons (ik gelukkig niet meer
) kunnen op 13A of 26A laden, dat is ook weer een limitatie van Tesla.
Misschien maken we het onszelf wat moeilijk. Waar het bij FastNed om gaat is dat wij willen dat onze Tesla's gebruik kunnen maken van de snelst mogelijke laadoptie. Nu is dat 22 kW, wat niet voldoende is op een dergelijke locatie.
Los van alles wat er "bepaald" wordt rondom "gekozen" standaards is op dit moment de ChadeMo de meest gebruikte optie en deze levert naar ik begreep 63 kW.
De CHAdeMO stations gaan nu allemaal tot maximaal 125A.
Een CHAdeMO lader KAN 500V leveren, maar je laad een Model S met ongeveer 370V. 370V * 125A = 46kW
Je gaat met de CHAdeMO adapter dus met ~46kW kunnen laden bij FastNed.
Met de adapter wordt een opening gemaakt waarmee de DC stroom van de ChadeMo door de Tesla kan worden geaccepteerd en deze dus rechtstreeks kan laden, al las ik dat dat dan maximaal 50 kW zal zijn. Het zou zeer wel denkbaar zijn dat er per laadstation één adapter aanwezig is. Dat moet technisch op te lossen zijn, ook wat diefstalbestendigheid betreft.
Denkbaar is ook een aparte kabel waarin de adapter als het ware al in de laadzuil is verwerkt en waarbij de stekker dezelfde is als op de autozijde van de adapter, dus de Tesla kan snelladen.
Dan moet Tesla het dus wel toe staan dat de CHAdeMO adapter reverse engineered wordt, iets wat ze denk ik ook niet willen.
Ook weten we niet of die CHAdeMO adapter wel 24/7 buiten kan hangen in alle omstandigheden. Je kan hem wel met kettingen locken aan de CHAdeMO aansluiting, maar dan is die CHAdeMO aansluiting op dat moment ENKEL voor Model S'en beschikbaar en niet voor de Leaf, e-NV200, Outlander, i-Miev en alles wat CHAdeMO doet.
Een speciale "Tesla" aansluiting omdat Tesla zo eigenwijs is geweest en wij die EUR 1.000,00 te veel vinden voor een adapter?
We moeten ook oppassen dat wij ons als Tesla rijders niet té belangrijk vinden. Als ik het FastNed verhaal begrijp is dat ze ook op de langere toekomst richten dan enkel wat er NU op de weg rijd. In de toekomst komen er meer EV's die wel de geaccepteerde laadstandaarden ondersteunen en ook grotere accu's hebben.
Nogmaals, ik vind niet dat we het FastNed zijn probleem kunnen maken dat Tesla voor afwijkende protocollen en stekkers gekozen heeft.