Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Het zou mij overigens niets verbazen als de Mercedes B vanaf volgend jaar wordt uitgerust met supercharger optie....

Ik vraag mij af in hoe verre dit interessant is. De 60 kWh Model S haalt de laadsnelheid van de 85 kWh niet. De MB B-klasse ED heeft een 28 kWh accu. Hoe veel laadvermogen kan zo´n accu überhaupt aan?

- - - Updated - - -

Dit ligt VOLLEDIG aan Tesla. Zij kiezen een eigen snellaad standaard en komen later met een bizar dure adapter. Dit kan je niet bij FastNed neer leggen. Ze geven immers het SC protocol niet vrij.

Je zou zeggen dat de acceptatie van Tesla Model S als alternatief voor concurrerende ICE auto's alleen maar toe zou nemen als ze het SC protocol vrij zouden geven. Het enigste argument dat ik er voor zou hebben is dat ze bang zijn dat gelicenceerden het verkl*ten en problemen veroorzaken waar ze noch de tijd noch de middelen voor hebben om ze op te lossen. Ze houden niet voor niets zo veel mogelijk de productie binnen huis.
 
Dit ligt VOLLEDIG aan Tesla. Zij kiezen een eigen snellaad standaard en komen later met een bizar dure adapter. Dit kan je niet bij FastNed neer leggen. Ze geven immers het SC protocol niet vrij.

Mee eens. Dat FastNed niet Tesla's snel kan laden ligt hoofdzakelijk aan Tesla. Tesla geeft het protocol niet vrij.
Mijn vermoeden is dat ze iets anders doen dan andere fabrikanten en hierdoor een stuk sneller kunnen laden dan de concurrent.
Vrijgeven van het protocol zou naar alle waarschijnlijkheid hun mogelijkheid ondermijnen om het Supercharger netwerk uit te rollen. Met de vrijgave van het protocol zijn er plots een heleboel aanbieders en dus zullen plaatsen voor Superchargers duurder of lastiger te krijgen zijn.


Betreffende de prijs van de adapater. 100% mee eens. 1000euro voor een ChaDeMo adapter is tegen het absurde aan. Gelukkig heb ik nog steed sde 300eur tegoedbon voor het missen van de rode adapter bij levering...
 
Misschien wel te simpel gedacht, hoor.

Maar als Tesla de Supercharge specs vrijgeeft voor iedereen om te mogen gebruiken, dan kunnen niet alleen energieleveranciers SuperChargers ter beschikking stellen, maar ook autoproducenten autos maken die aan de Tesla Superchargers kunnen laden.

Tenzij de specs geavanceerde authenticatie- en autorisatiemethodes bevatten, die niet eenvoudig te omzeilen zijn.
 
Misschien wel te simpel gedacht, hoor.

Maar als Tesla de Supercharge specs vrijgeeft voor iedereen om te mogen gebruiken, dan kunnen niet alleen energieleveranciers SuperChargers ter beschikking stellen, maar ook autoproducenten autos maken die aan de Tesla Superchargers kunnen laden.

Tenzij de specs geavanceerde authenticatie- en autorisatiemethodes bevatten, die niet eenvoudig te omzeilen zijn.

Goed punt !
Zou niet willen meemaken dat alle Tesla Superchargers vol staan met hybride wagens die hun 30kWU batterijtje aan het opladen zijn. Gewoon omdat de auto het protocol ondersteund.
Zou tevens oneerlijk zijn aangezien wij, als Tesla eigenaren, wel een prepaid optie hebben om daar gratis te laden.

Stel je eens voor de drama dat kan ontstaan als een niet-Tesla in de fik vliegt tijdens het opladen omdat de fabrikant niet voldoende koeling of veiligheid heeft geïmplementeerd.

Krijg je de volgende stap dat alles langzamer moet laden omdat het anders niet veilig is voor de BMW, Citroen of NISSAN prullaria...
 
Goed punt !
Zou niet willen meemaken dat alle Tesla Superchargers vol staan met hybride wagens die hun 30kWU batterijtje aan het opladen zijn. Gewoon omdat de auto het protocol ondersteund.
Zou tevens oneerlijk zijn aangezien wij, als Tesla eigenaren, wel een prepaid optie hebben om daar gratis te laden.

Stel je eens voor de drama dat kan ontstaan als een niet-Tesla in de fik vliegt tijdens het opladen omdat de fabrikant niet voldoende koeling of veiligheid heeft geïmplementeerd.

Krijg je de volgende stap dat alles langzamer moet laden omdat het anders niet veilig is voor de BMW, Citroen of NISSAN prullaria...

Misschien maken we het onszelf wat moeilijk. Waar het bij FastNed om gaat is dat wij willen dat onze Tesla's gebruik kunnen maken van de snelst mogelijke laadoptie. Nu is dat 22 kW, wat niet voldoende is op een dergelijke locatie.

Los van alles wat er "bepaald" wordt rondom "gekozen" standaards is op dit moment de ChadeMo de meest gebruikte optie en deze levert naar ik begreep 63 kW.

Met de adapter wordt een opening gemaakt waarmee de DC stroom van de ChadeMo door de Tesla kan worden geaccepteerd en deze dus rechtstreeks kan laden, al las ik dat dat dan maximaal 50 kW zal zijn. Het zou zeer wel denkbaar zijn dat er per laadstation één adapter aanwezig is. Dat moet technisch op te lossen zijn, ook wat diefstalbestendigheid betreft.

Denkbaar is ook een aparte kabel waarin de adapter als het ware al in de laadzuil is verwerkt en waarbij de stekker dezelfde is als op de autozijde van de adapter, dus de Tesla kan snelladen.

Dit alles heeft nog niets te maken met het vrijgeven van een SC-protocol. De stekker zal alleen bij de Tesla werken net zoals ook het geval zal zijn bij de ChadeMo adapter. Andere auto's kunnen hier en bij de SC nog steeds niet terecht.

Tenslotte nog een opmerking over snelladen.

Een batterij heeft een bepaalde tijd nodig om te laden. Dat verschilt niet zoveel per batterij. De kunst van snelladen en de SC is om zoveel mogelijk batterij-eenheden tegelijk te laden. Een Leaf heeft 24 van die eenheden en die laden bij een ChadeMo station (ik meen 46 kW voor hen) net zo snel vol als een 85 kWh Tesla bij de Supercharger. Alleen, daar gaat het om ruim drie maal zoveel batterij-eenheden en dus ook globaal om een drie keer zo dikke stroom en uiteindelijk drie maal zoveel bereik.

Ik denk trouwens wel dat de SC een authenticatie en autorisatie protocol heeft dat communiceert de auto, maar dat terzijde.
 
Last edited:
Mee eens. Dat FastNed niet Tesla's snel kan laden ligt hoofdzakelijk aan Tesla. Tesla geeft het protocol niet vrij.
Mijn vermoeden is dat ze iets anders doen dan andere fabrikanten en hierdoor een stuk sneller kunnen laden dan de concurrent.
Vrijgeven van het protocol zou naar alle waarschijnlijkheid hun mogelijkheid ondermijnen om het Supercharger netwerk uit te rollen. Met de vrijgave van het protocol zijn er plots een heleboel aanbieders en dus zullen plaatsen voor Superchargers duurder of lastiger te krijgen zijn.
Je kan het protocol uiteraard altijd onder voorwaarden vrij geven. Je mag er bijvoorbeeld alleen laadstations mee maken en niet implementeren op auto's.

Betreffende de prijs van de adapater. 100% mee eens. 1000euro voor een ChaDeMo adapter is tegen het absurde aan. Gelukkig heb ik nog steed sde 300eur tegoedbon voor het missen van de rode adapter bij levering...
Klopt. Ik wil alleen onderschrijven dat dit door Tesla komt en niet door FastNed. Veel van ons (ik gelukkig niet meer :) ) kunnen op 13A of 26A laden, dat is ook weer een limitatie van Tesla.

Misschien maken we het onszelf wat moeilijk. Waar het bij FastNed om gaat is dat wij willen dat onze Tesla's gebruik kunnen maken van de snelst mogelijke laadoptie. Nu is dat 22 kW, wat niet voldoende is op een dergelijke locatie.

Los van alles wat er "bepaald" wordt rondom "gekozen" standaards is op dit moment de ChadeMo de meest gebruikte optie en deze levert naar ik begreep 63 kW.
De CHAdeMO stations gaan nu allemaal tot maximaal 125A.

Een CHAdeMO lader KAN 500V leveren, maar je laad een Model S met ongeveer 370V. 370V * 125A = 46kW

Je gaat met de CHAdeMO adapter dus met ~46kW kunnen laden bij FastNed.

Met de adapter wordt een opening gemaakt waarmee de DC stroom van de ChadeMo door de Tesla kan worden geaccepteerd en deze dus rechtstreeks kan laden, al las ik dat dat dan maximaal 50 kW zal zijn. Het zou zeer wel denkbaar zijn dat er per laadstation één adapter aanwezig is. Dat moet technisch op te lossen zijn, ook wat diefstalbestendigheid betreft.

Denkbaar is ook een aparte kabel waarin de adapter als het ware al in de laadzuil is verwerkt en waarbij de stekker dezelfde is als op de autozijde van de adapter, dus de Tesla kan snelladen.
Dan moet Tesla het dus wel toe staan dat de CHAdeMO adapter reverse engineered wordt, iets wat ze denk ik ook niet willen.

Ook weten we niet of die CHAdeMO adapter wel 24/7 buiten kan hangen in alle omstandigheden. Je kan hem wel met kettingen locken aan de CHAdeMO aansluiting, maar dan is die CHAdeMO aansluiting op dat moment ENKEL voor Model S'en beschikbaar en niet voor de Leaf, e-NV200, Outlander, i-Miev en alles wat CHAdeMO doet.

Een speciale "Tesla" aansluiting omdat Tesla zo eigenwijs is geweest en wij die EUR 1.000,00 te veel vinden voor een adapter?

We moeten ook oppassen dat wij ons als Tesla rijders niet té belangrijk vinden. Als ik het FastNed verhaal begrijp is dat ze ook op de langere toekomst richten dan enkel wat er NU op de weg rijd. In de toekomst komen er meer EV's die wel de geaccepteerde laadstandaarden ondersteunen en ook grotere accu's hebben.

Nogmaals, ik vind niet dat we het FastNed zijn probleem kunnen maken dat Tesla voor afwijkende protocollen en stekkers gekozen heeft.
 
Ook weten we niet of die CHAdeMO adapter wel 24/7 buiten kan hangen in alle omstandigheden. Je kan hem wel met kettingen locken aan de CHAdeMO aansluiting, maar dan is die CHAdeMO aansluiting op dat moment ENKEL voor Model S'en beschikbaar en niet voor de Leaf, e-NV200, Outlander, i-Miev en alles wat CHAdeMO doet.

Een speciale "Tesla" aansluiting omdat Tesla zo eigenwijs is geweest en wij die EUR 1.000,00 te veel vinden voor een adapter?

We moeten ook oppassen dat wij ons als Tesla rijders niet té belangrijk vinden. Als ik het FastNed verhaal begrijp is dat ze ook op de langere toekomst richten dan enkel wat er NU op de weg rijd. In de toekomst komen er meer EV's die wel de geaccepteerde laadstandaarden ondersteunen en ook grotere accu's hebben.

Nogmaals, ik vind niet dat we het FastNed zijn probleem kunnen maken dat Tesla voor afwijkende protocollen en stekkers gekozen heeft.

Ik bedoelde ook niet om de adapter permanent aan de aansluiting te locken, maar aan de laadunit/zuil. Anders blokkeert men de mogelijkheden voor o.a. de Leaf. Het is de moeite van het proberen waard om er, als ze er zijn, eens eentje ergens te plaatsen/hangen om ervaring mee op te doen. Misschien kan het helemaal niet. Dan houdt het op.

Zeker willen we niet FastNed opzadelen met problemen. Ik denk dat Fastned ook niet blij is met de verschillende standaarden. Per slot van rekening kun je drie of vier laders hebben staan, maar eigenlijk is het er dan per auto(laad)type maar ééntje en is deze bezet, dan wordt het dubbel wachten.

Als er nu 3.500 fev's in Nederland zijn waarvan 1.500 Tesla's dan is dat toch een aardig aandeel? Volgens mij zijn dat ook de kilometermakers. Niemand kan in de toekomst kijken maar ik denk dat enig optimisme met betrekking tot huidige en komende Tesla modellen toch wel gerechtvaardigd is.

Ik denk dat FastNed deze groep ook graag tot zijn klanten zal willen rekenen en daardoor is het toch een probleem. Maar wie weet komt er een oplossing.
 
Ik denk trouwens wel dat de SC een authenticatie en autorisatie protocol heeft dat communiceert de auto, maar dat terzijde.
Naast het extra nokje aan de Supercharger stekker en inkeping in de type 2 charge port in de S zal er inderdaad nog een authenticatie en autorisatie protocol moeten zijn.
Iedere model S is namelijk supercharger ready en kan door Tesla (waarschijnlijk softwarematig) unlocked worden voor superchargen.
 
Ik bedoelde ook niet om de adapter permanent aan de aansluiting te locken, maar aan de laadunit/zuil. Anders blokkeert men de mogelijkheden voor o.a. de Leaf. Het is de moeite van het proberen waard om er, als ze er zijn, eens eentje ergens te plaatsen/hangen om ervaring mee op te doen. Misschien kan het helemaal niet. Dan houdt het op.
Dat is een optie, misschien het bekijken waard.

Al weet ik niet of je die adapter dus 24/7 buiten kan laden hangen en wat het goed met vandalisme. De adapter moet namelijk aan een ketting zitten om bij de auto te kunnen komen. Praktisch lijkt me anders.

Zeker willen we niet FastNed opzadelen met problemen. Ik denk dat Fastned ook niet blij is met de verschillende standaarden. Per slot van rekening kun je drie of vier laders hebben staan, maar eigenlijk is het er dan per auto(laad)type maar ééntje en is deze bezet, dan wordt het dubbel wachten.
FastNed plaatst 2 laders die beide meerdere stekkers hebben. Zo kunen er dus twee auto's tegelijk lade

Als er nu 3.500 fev's in Nederland zijn waarvan 1.500 Tesla's dan is dat toch een aardig aandeel? Volgens mij zijn dat ook de kilometermakers. Niemand kan in de toekomst kijken maar ik denk dat enig optimisme met betrekking tot huidige en komende Tesla modellen toch wel gerechtvaardigd is.

Ik denk dat FastNed deze groep ook graag tot zijn klanten zal willen rekenen en daardoor is het toch een probleem. Maar wie weet komt er een oplossing.
Dan kijken we naar NU. Maar ik denk dat je met de miljoenen waar het met FastNed om gaat ook moet kijken naar 3 tot 5 jaar. Heeft Tesla dan nog steeds het grootste aandeel? Ook als er nog meer SuperChargers staan? Kunnen Tesla rijders niet zelf de CHAdeMO adapter kopen?

Ik ga overigens de CHAdeMO adapter kopen, ik wil zo mobiel mogelijk zijn.

Naast het extra nokje aan de Supercharger stekker en inkeping in de type 2 charge port in de S zal er inderdaad nog een authenticatie en autorisatie protocol moeten zijn.
Iedere model S is namelijk supercharger ready en kan door Tesla (waarschijnlijk softwarematig) unlocked worden voor superchargen.
Ook wordt het VIN naar de SuperCharger gestuurd.

In een ander topic zijn ze al redelijk ver met het SuperCharger protocol reverse engineeren: Supercharger protocol for diy CHAdeMO adapter
 
Dat is een optie, misschien het bekijken waard.

FastNed plaatst 2 laders die beide meerdere stekkers hebben. Zo kunen er dus twee auto's tegelijk lade

Dan kijken we naar NU. Maar ik denk dat je met de miljoenen waar het met FastNed om gaat ook moet kijken naar 3 tot 5 jaar. Heeft Tesla dan nog steeds het grootste aandeel? Ook als er nog meer SuperChargers staan? Kunnen Tesla rijders niet zelf de CHAdeMO adapter kopen?

Toen ik een week of twee geleden bij Cuijk was (overigens niet aan de praat gekregen, aan de "overkant" was het eerder wel gelukt) zag ik twee laders met ieder twee aansluitingen.

Ik noem ze voor het gemak maar de BMW stekker, de Renault stekker, de Nissan stekker (ChadeMo) en een type 2 aansluiting. Ik bedoelde dat als je aan komt rijden in een BMW er voor jou maar één laadgelegenheid is, die bezet kan zijn.

Als we over een paar jaren kijken blijft het gissen. Ik denk echter dat de Gen3 met als USP europawijd gratis laden best hoge ogen zal kunnen gooien. Ook al is hij misschien wat duurder, het blijft aantrekkelijk om gratis te kunnen reizen. Maar ik ben het wel met je eens en natuurlijk kan een Tesla rijder zelf een adapter kopen maar er spelen ook andere (deels financiële) argumenten die we in dit forum voorbij hebben zien komen.

Jammer dat je er morgen niet kunt zijn. Ik had wel willen kennismaken.
 
Toen ik een week of twee geleden bij Cuijk was (overigens niet aan de praat gekregen, aan de "overkant" was het eerder wel gelukt) zag ik twee laders met ieder twee aansluitingen.

Ik noem ze voor het gemak maar de BMW stekker, de Renault stekker, de Nissan stekker (ChadeMo) en een type 2 aansluiting. Ik bedoelde dat als je aan komt rijden in een BMW er voor jou maar één laadgelegenheid is, die bezet kan zijn.
Klopt, maar FastNed kan zonder problemen extra stekkers aan de laders toevoegen.

De ABB Terra laders die ze gebruiken zijn multi-standaard en daar is het geen probleem mee.

Als we over een paar jaren kijken blijft het gissen. Ik denk echter dat de Gen3 met als USP europawijd gratis laden best hoge ogen zal kunnen gooien. Ook al is hij misschien wat duurder, het blijft aantrekkelijk om gratis te kunnen reizen. Maar ik ben het wel met je eens en natuurlijk kan een Tesla rijder zelf een adapter kopen maar er spelen ook andere (deels financiële) argumenten die we in dit forum voorbij hebben zien komen.
De essentie blijft in mijn ogen dat Tesla afwijkt en dat we dat probleem niet bij FastNed neer kunnen leggen.

Wat als er over 2 jaar een andere EV fabrikant is die ook weer zelf iets verzint? Ik denk juist eerder dat Tesla met Gen III ook wel eens CCS (BMW/VW/Audi) kan ondersteunen náást SuperCharging. Dat kan namelijk wel zonder externe adapters in de zelfde laadpoort.


De prijs die FastNed rekent blijft natuurlijk een punt. Wat hier eerder al geopperd werd:
- Laden afkopen tegen X bedrag
- Deals maken met VW, Audi, BMW dat nieuwe auto's X periode gratis kunnen laden bij FastNed

Afrekenen voor 69 cent per kWh is gewoon een flink bedrag, dat zie ik ook niet snel gebeuren.

Jammer dat je er morgen niet kunt zijn. Ik had wel willen kennismaken.
Helaas, zit er even niet in. Had graag het bovenstaande besproken met FastNed.
 
Wanneer FastNed de laadpunten voorziet van een Chademo adapter ben ik (wanneer ik het nodig heb) bereid om 5 (misschien wel 10) Euro per kWh te betalen. Ik verwacht het echter zelden nodig te hebben....

Prijs is m.i. niet echt een issue. Ik rij nu dagelijks 2x langs SC Oosterhout (1x bijna vol, 1x bijna leeg) waar ik gratis kan laden. Slechts één keer heb ik er een paar kWh bijgeladen, omdat ik het nodig had voor een volgende rit. Wanneer je voor 20ct/kWh kunt laden zonder tijdverlies, is zelfs gratis laden (met tijdverlies) niet lonend. Aan de andere kant: wanneer je niet op je bestemming komt zonder onderweg bij te laden, rijd je naar het dichtstbijzijnde station waar je zo snel mogelijk de kWh's laadt die je nodig hebt om op locatie (met laadpunt!) te komen. Tegen "elke" prijs...
 
Nog mensen bij FastNed geweest afgelopen Woensdag? Wat kwam er uit?

Ik reed overigens Donderdag richting DE over de A1 en zag bij Palmpol een Leaf laden. Reed gisteren weer terug over de A1 en zag bij Vundelaar een ZOE laden.
 
Nog mensen bij FastNed geweest afgelopen Woensdag? Wat kwam er uit?

Ik reed overigens Donderdag richting DE over de A1 en zag bij Palmpol een Leaf laden. Reed gisteren weer terug over de A1 en zag bij Vundelaar een ZOE laden.

Gezien de beperkte range die deze wagens hebben, zul je deze soort auto's het vaakst bij deze laadpunten zien staan.
Toch een goede ontwikkeling, of in ieder geval gaat de goede richting uit.
 
Vanmiddag dan toch ook maar eens gaan proberen te laden bij FastNed (Haps), hoewel de stations voor mij aardig uit de route liggen. Geprobeerd om het laden te starten op 22kW, maar dat lukte niet. Na drie keer proberen toch maar naar FastNed gebeld. Hele lieve juffrouw aan de lijn die mij gezellig tutoyeerde, totdat ik zei dat ik een Tesla had, waarna ze me netjes utoyeerde... Ze kon me helaas niet helpen. Op haar verzoek ingegaan op de optie om samen met ABB het laadproces te doorlopen.

Zeker een half uur met ABB aan de lijn gehangen om het laden proberen te starten. Auto herkende het station en het station herkende de auto, maar het laden wilde maar niet starten. Volgens de man van ABB was dit wel vaker het geval met Tesla's (niet alle!) en ook hij kon mij helaas niet verder helpen. Resultaat: na een uur gebeld te hebben 0 kW geladen. ABB gaf wel nog aan dat dit een oud type lader was waarvan de monitoring opties nog niet optimaal zijn. Vanaf volgende week worden er nieuwe laders geplaast die men beter kan uitlezen (en aansturen).

Nog wel even een fotootje gemaakt en via de FastNed app doorgegeven dat de laadplek schoon was (leuke optie!).

Fastned2.jpeg


Gelukkig had ik nog ruim voldoende energie in mijn accu om in Oosterhout te komen!

Fastned.jpeg