Leg dan eens uit waarom laden bij publieke laadpalen ook al 35 ct/kWh kost, terwijl die palen flink worden gesubsidieerd? Met een paar cent marge per kWh red je het echt niet hoor. Tuurlijk kan Fastned de prijzen heus wel wat verlagen, maar het is een utopie te denken dat ze met 20 ct/kWh nog winst kunnen maken. Nou ja, misschien als ze vele honderden klanten per dag per station hebben, maar dat is niet erg reëel natuurlijk.
Yep, we gaan in een cirkeltje.
De nadruk moet dus niet liggen op winst maken maar op klanten binden en imago opbouwen, zodat je straks een business hebt die ook met normale marges winst kan maken omdat er genoeg klanten zijn. Als je als reseller marges nodig hebt die in de vele honderden procenten lopen dan zit je ofwel in een niche markt (zoals nu), of je doet iets helemaal niet goed (en dan is je geen lang leven beschoren).
Op het ogenblik is er geen enkele businesscase te bedenken met de hudige lage aantallen EV's. Ik hoop dat ze daarom het idee om winst te maken voorlopig laten varen en in plaats daarvan aan klantenbinding en imago building gaan doen.