Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Leg dan eens uit waarom laden bij publieke laadpalen ook al 35 ct/kWh kost, terwijl die palen flink worden gesubsidieerd? Met een paar cent marge per kWh red je het echt niet hoor. Tuurlijk kan Fastned de prijzen heus wel wat verlagen, maar het is een utopie te denken dat ze met 20 ct/kWh nog winst kunnen maken. Nou ja, misschien als ze vele honderden klanten per dag per station hebben, maar dat is niet erg reëel natuurlijk.

Yep, we gaan in een cirkeltje.
De nadruk moet dus niet liggen op winst maken maar op klanten binden en imago opbouwen, zodat je straks een business hebt die ook met normale marges winst kan maken omdat er genoeg klanten zijn. Als je als reseller marges nodig hebt die in de vele honderden procenten lopen dan zit je ofwel in een niche markt (zoals nu), of je doet iets helemaal niet goed (en dan is je geen lang leven beschoren).

Op het ogenblik is er geen enkele businesscase te bedenken met de hudige lage aantallen EV's. Ik hoop dat ze daarom het idee om winst te maken voorlopig laten varen en in plaats daarvan aan klantenbinding en imago building gaan doen.
 
Dat is bij publiek laden inderdaad een probleem. Een laadpaal heeft nu een 3x40A aansluiting, die alleen kost al EUR 1.000,00 per jaar! Om dat met een marge van ~7 cent per kWh terug te verdienen moet er bijna 15.000kWh per jaar door die enkele paal gaan.

Dan moet je elke dag een afname van ~45kWh hebben. Dat is iets wat het leeuwendeel van de publieke palen niet haalt. Publieke palen zijn inderdaad zwaar verliesgevend.

Alleen palen die op een al bestaande aansluiting zitten en daarmee in het lagere tarief van de energiebelasting zitten kunnen winst maken.

Hier zijn ook wel slimmigheden voor te bedenken die de kosten beperken. Zo heeft Den Haag load balancing op de (dubbele) laadpalen wat aanzienlijk in de vastrecht kosten scheelt. Verder zijn netbeheerders erg geïnteresseerd om korting te geven wanneer ze op momenten van piekbelasting mogen knijpen (maar dat kan op dit moment nog niet volgens mij).
Als je dit combineert met goedkoper wordende laadpalen, meerdere laadpalen op één aansluiting en toenemend gebruik van de laadpalen, kan ik me voorstellen dat het niet meer heel lang duurt voordat 35 cent wel break even wordt.

Het is overigens een heel andere discussie of de laadinfrastructuur wel vergeleken moet worden met tankstations en dus een commercieel model het beste past (Fastned) of dat je de laadinfra ziet als een publieke taak, te vergelijken met wegen, lantaarnpalen etc. Dan is het niet erg dat er geen winst wordt gemaakt of zelfs wat publiek geld op wordt toegelegd. Vooralsnog neig ik meer naar het laatste model, vooral om verloedering van de openbare ruimte te voorkomen.
 
Of straks failliet laten gaan, goedkoop doorstarten, tarieven omlaag en winst maken
Inderdaad een waarschijnlijk scenario.
En daar is ook niets mis mee. Hoeveel doorstarts met verschillende consortia waren nodig voordat de Kanaaltunnel er was? En nu is die er gewoon en lijkt die ook goed te renderen.
Het is aan elke investeerder om zelf te kiezen waar en wanneer risicodragend in een avontuur te investeren. Aan het begin zijn de risico's heeft grootst, maar het potentiele rendement meestal ook.
Heel verstandig om dus eens goed in de keuken te kijken bij FN, voordat je investeert. Wat is eigenlijk het beoogde rendement van de certificaten, bijvoorbeeld?
 
quote_icon.png
Originally Posted by MjjVonk viewpost-right.png Of straks failliet laten gaan, goedkoop doorstarten, tarieven omlaag en winst maken

Inderdaad een waarschijnlijk scenario. En daar is ook niets mis mee. Hoeveel doorstarts met verschillende consortia waren nodig voordat de Kanaaltunnel er was? En nu is die er gewoon en lijkt die ook goed te renderen.

Ik snap wat je zegt, maar ik denk dat er in dit geval wel degelijk iets mis mee is.

Falen en doorstarts rond het realiseren van de Kanaaltunnel kon bij wijze van spreken niets veranderen aan de bij "iedereen" wel bestaande wens om zo'n verbinding mogelijk te maken, en het geloof dat het fantastisch zou zijn als ... en dus de uitdaging voor nieuwe partijen om verder te bouwen op wat er al ligt.

Falen van FN daarentegen zal een negatieve impact hebben op het sentiment ten aanzien van EV-reizen. Zie je wel, het kan niet.
Een belangrijk verschil is namelijk ook dat het bij FN dan niet zal gaan om het niet hebben kunnen bouwen van ... maar om het wegblijven van klanten.
 
Dat is wat pessimistisch, K.
Er is altijd wel iemand anders die het wel lukt. Niet in NL, dan wel elders.
Fossiele aandrijving wordt vanzelf duurder en elektrische vanzelf goedkoper.
Het falen van een micro-aanbieder in een micro-landje houdt dat niet tegen.
 
Last edited:
Ik zeg niet dat het dan niemand lukt, PdB, wel dat het een negatieve impact zal hebben op het sentiment. Terwijl juist wij als micro-landje zo goed zijn in voortrekkersrollen, en de overheid grote doelen stelt (edit: ) en juist FN zich voor een breder publiek zichtbaar heeft gemaakt.
 
Last edited:
Mee eens, hoor.
Maar om die grote doelen te bereiken zal er ook passend beleid moeten komen. Nog sterker, dat verwacht ik zelfs.
Kijk maar naar het negatieve effect van de afbouw van de fiscale stimulering van EV sinds 2013. Om echte stappen te zetten zullen er weer dergelijke maatregelen moeten komen. Bijvoorbeeld zoals in Noorwegen, of met vrijstelling van het fnuikende vastrecht voor laadpalen, nationale EV infrastructuur, etc.
Ik verbaas me dat er (nog) geen goed werkende lobby voor EV is in NL. Misschien wel omdat het niet goed in een hokje past. Links, rechts, milieuvriendelijk, industrie-stimulerend maar oliebelangen schadend, MKB vriendelijk maar buitendlandse technologie importerend, enz.
 
Mee eens, hoor.
Maar om die grote doelen te bereiken zal er ook passend beleid moeten komen. Nog sterker, dat verwacht ik zelfs.
Kijk maar naar het negatieve effect van de afbouw van de fiscale stimulering van EV sinds 2013. Om echte stappen te zetten zullen er weer dergelijke maatregelen moeten komen. Bijvoorbeeld zoals in Noorwegen, of met vrijstelling van het fnuikende vastrecht voor laadpalen, nationale EV infrastructuur, etc.
Ik verbaas me dat er (nog) geen goed werkende lobby voor EV is in NL. Misschien wel omdat het niet goed in een hokje past. Links, rechts, milieuvriendelijk, industrie-stimulerend maar oliebelangen schadend, MKB vriendelijk maar buitendlandse technologie importerend, enz.

Nou de vrijstelling van wegenbelasting en slechts 4% bijtelling is anders een behoorlijke stimulans hoor. Volgend jaar gaat de bijtelling van plug-ins van 7 naar 15%, de verwachting is toch wel dat het aantal BEV's dan flink gaat stijgen.

En vergeet ook niet dat gemeenten ook veel geld stoppen in de aanleg van publieke laadpalen.
 
Nou de vrijstelling van wegenbelasting en slechts 4% bijtelling is anders een behoorlijke stimulans hoor. Volgend jaar gaat de bijtelling van plug-ins van 7 naar 15%, de verwachting is toch wel dat het aantal BEV's dan flink gaat stijgen.

En vergeet ook niet dat gemeenten ook veel geld stoppen in de aanleg van publieke laadpalen.
De verkoop van PHEVs zal flink dalen. De verkopen van de goedkopere traditionele 20% auto's zullen flink stijgen. De publieke perceptie is dat BEVs duur zijn en/of beperkingen hebben tov een zuinige ICE.
 
Fossiele aandrijving wordt vanzelf duurder en elektrische vanzelf goedkoper.

Nou.... Dat is nu juist zo'n stelling die ik wel durf te betwisten.
Straks als de accijnzen op getankte benzine steeds minder worden, wordt er wel een belasting op zonnepanelen ingevoerd. Of worden de netbeheerders kosten extreem hoog want smoesje druk bezette elektra grid A of smoesje investeringen benodigd want blablabla B.

Het zou me ook niks verbazen als tegen de tijd dat de olie zogenaamd echt opraakt en elektrisch rijden groter wordt, de olie in de Ramsj gaat en ineens ook blijkbaar voor onder de 30 dollar per vat verkocht kan worden.

En zo kan ik nog wel wat dingen verzinnen. Dus dat elektrisch rijden nu echt structureel goedkoper zal blijken te zijn? I doubt it.
 
Het gaat natuurlijk over de snelheid waarmee dit gebeurt.
Als we het proces echt willen versnellen, zijn drastische maatregelen nodig. Je hebt gelijk met je vrees voor de remmende invloed van overheden en aanbieders die de ontstane voordelen willen afromen. Dat is van alle tijden, maar de ommekeer is onafwendbaar.
 
Nou.... Dat is nu juist zo'n stelling die ik wel durf te betwisten.
Straks als de accijnzen op getankte benzine steeds minder worden, wordt er wel een belasting op zonnepanelen ingevoerd. Of worden de netbeheerders kosten extreem hoog want smoesje druk bezette elektra grid A of smoesje investeringen benodigd want blablabla B.

Het zou me ook niks verbazen als tegen de tijd dat de olie zogenaamd echt opraakt en elektrisch rijden groter wordt, de olie in de Ramsj gaat en ineens ook blijkbaar voor onder de 30 dollar per vat verkocht kan worden.

En zo kan ik nog wel wat dingen verzinnen. Dus dat elektrisch rijden nu echt structureel goedkoper zal blijken te zijn? I doubt it.

Elektrisch rijden zal op den duur goedkoper worden, alleen al omdat elektrische auto's uit veel minder onderdelen bestaan dan brandstofauto's. Daardoor zijn ze in principe goedkoper te produceren en vergen ze veel minder onderhoud. Nu zijn elektrische auto's nog duur omdat a) accu's nog erg duur zijn en b) de geproduceerde aantallen nog relatief beperkt zijn (vergeleken bij fossiel).

De overheid zal de gederfde accijnsinkomsten op den duur moeten opvangen. Dus ja dan komt er extra belasting op elektriciteit, of wordt rekeningrijden alsnog ingevoerd. Maar dat rijden op brandstof dan goedkoper wordt, dat lijkt me heel sterk. 30 Dollar per vat is overigens ook niet reëel, dat ligt volgens mij onder de huidige productieprijs van de meeste olie exporterende landen. En dan nog maakt de olieprijs maar een klein deel uit van de brandstofprijs in Nederland.
 
De overheid zal de gederfde accijnsinkomsten op den duur moeten opvangen. Dus ja dan komt er extra belasting op elektriciteit, of wordt rekeningrijden alsnog ingevoerd. Maar dat rijden op brandstof dan goedkoper wordt, dat lijkt me heel sterk. 30 Dollar per vat is overigens ook niet reëel, dat ligt volgens mij onder de huidige productieprijs van de meeste olie exporterende landen. En dan nog maakt de olieprijs maar een klein deel uit van de brandstofprijs in Nederland.

Reken maar eens hoeveel accijns de overheid verdient op een kWh benzine en een kWh elektriciteit.
Heb ooit eens de berekening gezien voor België en dat was x1,5 meer op elektriciteit.

Bij ons wordt er door Federauto zelfs gevraagd om aparte stroomtarieven voor EV's in het leven te roepen om de verkoop aan te zwengelen.