Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
- zelfs bij het beproefde concept van ICE en tankstations ga je op zulke dagen ellenlange files vinden. Kijk maar eens op de wegen naar de wintersportgebieden etc.
- als er al een 'Fastned'-station zou zijn, dan zouden de files daar nog langer zijn. Daar zullen minder stalls zijn, én het laden gaat langzamer.
- en als die lokale Fastned zijn Business-model moet bouwen op de grote toevloed gedurende enkele dagen per jaar, dan wens ik hem véél succes....

In volgorde

- Ja en? EV rijden moet beter zijn dan ICE rijden. Altijd. En overal. Daar moeten we naar toe.
- Niet noodzakelijk. Een kleine toevoeging van de capaciteit kan het verschil zijn tusen vlotte doorstroming en ellenlange rijen. Daarenboven, meer is altijd beter dan minder.
- Ik denk niet dat Fastned dat doet.

men kan onmogelijk van Tesla verwachten dat men iedere SuC zou uitrusten om de piek op te vangen.

Exact, beter kan ik de reden om andere spelers op de laadmarkt toe te juichen ook niet formuleren.
 
Je geeft eerst aan dat je teleurgesteld bent dat je "slechts" 5500 kWh over4 jaar verdeelt "gratis" bij een nieuwe Nissan Leaf krijgt. Dit past niet bij de argumentatie die je nu brengt. Als de Leaf qua range en/of snellaadvermogen niet bij je bedrijf past, dan maakt de hoeveelheid gratis kWh ook niets uit.

Wil t niet laten verzanden in een discussie.

Maar in mijn TCO berekeningen ga ik uit van goedkoop laden (thuis of op werk). Als de auto niet de range heeft om alleen maar thuis of op t werk te hoeven laden zou ik een model a la de Tesla Superchargers een alternatief vinden oftewel je betaald een eenmalig bedrag waarvoor je dan onbeperkt kunt laden (met wellicht n soort fair use policy waarbij t de bedoeling is dat je niet dagelijks om de hoek van je werk of huis staat te laden).

Wellicht ben ik gewoon wat verwend door Tesla met n heerlijke range en n mooi Supercharger concept. Wachten en zeker geen nieuwe ICE kopen zoals Hans ook al aangaf is denk ik de beste keuze.
 
In volgorde

- Ja en? EV rijden moet beter zijn dan ICE rijden. Altijd. En overal. Daar moeten we naar toe.
- Niet noodzakelijk. Een kleine toevoeging van de capaciteit kan het verschil zijn tusen vlotte doorstroming en ellenlange rijen. Daarenboven, meer is altijd beter dan minder.
- Ik denk niet dat Fastned dat doet.



Exact, beter kan ik de reden om andere spelers op de laadmarkt toe te juichen ook niet formuleren.

ook in volgorde :
- En ? Het model van het tankstation in betalend. De uitbater van het tankstation verdient geld aan de mensen die komen tanken, en eventueel nog wat spullen kopen in de shop.
Indien de potentiële koper ziet dat er een file staat aan het station, dan is de kans reeel dat hij verder rijdt. Weg inkomsten.
En toch zal de uitbater niet investeren zodat er altijd en overal, onder alle omstandigheden, voldoende plaats is. Dat is niet meer dan economische logica. De investering moet lonen.
Maar schijnbaar geldt dan volgens jou een andere logica voor de SuC's. "Ik wil altijd en overal meteen kunnen laden. I want it all and I want it now". Tja...

- Meer is beter, akkoord. Er mogen van mij véél meer Superchargers komen. Maar men zal nooit zoveel Superchargers en zoveel Stalls kunnen bouwen dat men elke mogelijk denkbare toevloed aan kan.
Ergens einde mei, zal de SuC in Zwolle overbelast worden. Er zullen wachtrijen ontstaan. Moet Tesla dan -voor mijn part in samenwerking met alle andere aanbieders van laadpalen- ineens gaan zorgen dat er 120 Tesla tegelijk kunnen laden omdat er toevallig een evenement is ? Misschien meteen de netbeheerder ook vragen voor een extra hoogspanningslijn, want er willen 120 Tesla's aan 130kW kunnen laden. Dat is toch gewoon ridicuul. Er zullen dus echt wel wachtrijen zijn, die door de organisatie zullen beheerd worden. én idem bij de aankomst.

- Ik schreef 'lokale Fastned', in overdrachtelijke zin. Natuurlijk gaat de enige echte ware 'Fastned' dat niet doen. Maar ook die overdrachtelijke collega-aanbieder gaat dat niet doen. Ook die zijn business-model moet kloppen. En dat doet het niet door te focussen op de piekmomenten.

ten slotte : uiteraard is het voor iedereen beter dat er maximaal aanbod van laadpalen is. Daarom zal ik ook zowat altijd bijladen aan een laadpaal op bestemming (als die er is), ook al moet ik niet bijladen. Om duidelijk te maken : dank voor het plaatsen van de paal, hij is nodig en hij wordt gebruikt.
 
Als er meer supercharger komen, wordt de noodzaak om vol te laden steeds minder. Het prettige aan de tripplanner is dat deze een suggestie geeft hoelang je moet laden om je trip af te maken. Als iedereen zich daar aan houdt, zal dat de doorstroming aanmerkelijk verbeteren. Het gratis aanbod is echter voor teveel mensen te veel van het goede. :)
 
Als er meer supercharger komen, wordt de noodzaak om vol te laden steeds minder. Het prettige aan de tripplanner is dat deze een suggestie geeft hoelang je moet laden om je trip af te maken. Als iedereen zich daar aan houdt, zal dat de doorstroming aanmerkelijk verbeteren. Het gratis aanbod is echter voor teveel mensen te veel van het goede. :)

"Als iedereen zicht daar aan houdt". Juist. Ook jan modaal gaat een keer een EV rijden.

De Chevrolet Bolt met 60kWh accu is net gepresenteerd en ook de verwachting is dat Nissan hier volgend jaar ook mee komt. Die EV rijders zullen ook heel anders met die auto om gaan.
 
Afgelopen vrijdag voor het eerste bij Fastned in Alblasserdam aan de A15 geladen met de CHAdeMO.

IMG_3066 (2).JPG


IMG_3068 (2).JPG


IMG_3069 (2).JPG


IMG_3071 (2).JPG


De reden was dat ik de avond ervoor vergeten was mijn laadstation te activeren zodat er 's-nacht niets geladen was en ik dus vertrekken moest met wat er nog in zat richting Rotterdam. Op de plaats van bestemming waren wel een tweetal laadpalen maar die stonden voor uren bezet met een Opel Ampera en een Porsche Panamera waardoor ik er niet bij kon. Ik vond het uiteindelijk toch wat te krap om niets te laden voor de terugweg waardoor ik maar even in Alblasserdam gestopt ben, mooi de tijd om even de gesmeerde bammetjes naar binnen te werken en tevens te zien of en hoe Fastned werkt. Conclusie; geen problemen en het werkt zoals het hoort. Nette staanplaatsen waar je droog staat onder een dak vol zonnepanelen. Met zo'n 206 km/uur (103 A) geladen en na 20 minuten weer relaxed mijn weg kunnen vervolgen.
 
Afgelopen vrijdag voor het eerste bij Fastned in Alblasserdam aan de A15 geladen met de CHAdeMO.

De reden was dat ik de avond ervoor vergeten was mijn laadstation te activeren zodat er 's-nacht niets geladen was en ik dus vertrekken moest met wat er nog in zat richting Rotterdam. Op de plaats van bestemming waren wel een tweetal laadpalen maar die stonden voor uren bezet met een Opel Ampera en een Porsche Panamera waardoor ik er niet bij kon. Ik vond het uiteindelijk toch wat te krap om niets te laden voor de terugweg waardoor ik maar even in Alblasserdam gestopt ben, mooi de tijd om even de gesmeerde bammetjes naar binnen te werken en tevens te zien of en hoe Fastned werkt. Conclusie; geen problemen en het werkt zoals het hoort. Nette staanplaatsen waar je droog staat onder een dak vol zonnepanelen. Met zo'n 206 km/uur (103 A) geladen en na 20 minuten weer relaxed mijn weg kunnen vervolgen.
De 103A is wel wat laag. Ik haal eigenlijk altijd 120A. Liep het later nog op?
 
Afgelopen vrijdag voor het eerste bij Fastned in Alblasserdam aan de A15 geladen met de CHAdeMO.

View attachment 108529

View attachment 108530

View attachment 108531

View attachment 108532

De reden was dat ik de avond ervoor vergeten was mijn laadstation te activeren zodat er 's-nacht niets geladen was en ik dus vertrekken moest met wat er nog in zat richting Rotterdam. Op de plaats van bestemming waren wel een tweetal laadpalen maar die stonden voor uren bezet met een Opel Ampera en een Porsche Panamera waardoor ik er niet bij kon. Ik vond het uiteindelijk toch wat te krap om niets te laden voor de terugweg waardoor ik maar even in Alblasserdam gestopt ben, mooi de tijd om even de gesmeerde bammetjes naar binnen te werken en tevens te zien of en hoe Fastned werkt. Conclusie; geen problemen en het werkt zoals het hoort. Nette staanplaatsen waar je droog staat onder een dak vol zonnepanelen. Met zo'n 206 km/uur (103 A) geladen en na 20 minuten weer relaxed mijn weg kunnen vervolgen.


Hebben de meeste van die laadstations wel of niet zo'n CHAdeMO adapter erbij hangen (aan een slot), of moet je toch echt in de meeste gevallen zelf die adapter hebben ?
 
Gezien het aantal Tesla's op de baan, lijkt mij dat Fastned beter ook 1 CHAdeMO-adapter per locatie kan voorzien.
Lijkt mij de spreekwoordelijke wortel.

En zo groot is die investering voor hen niet, cfr de totale investering per locatie.

De CHAdeMO adapter is IP55 rated: IP Code - Wikipedia, the free encyclopedia

IP55 is niet voldoende om iets 24/7 buiten te laten hangen, ook niet overdekt. Denk aan zand, wind, regen, vocht, alles. Die CHAdeMO adapter gaat daar aan kapot.
 
Da's nog eens aardig, krijg zojuist de volgende mail van FastNED:

Cadeautje: een maand gratis snelladen bij Fastned‏

Je hebt een account aangemaakt bij Fastned, maar nog niet bij ons geladen. Dat vinden we jammer. We willen je in 2016 graag laten kennismaken met de Fastned experience.
Daarom krijg je vanaf vandaag 1 maand gratis laden bij Fastned! Je hoeft hier verder niets voor te doen. Wanneer je komende maand gaat laden bij een van onze stations is dat helemaal gratis.

Toch maar weer eens mijn ChaDeMo adapter uit het vet halen.