In volgorde
- Ja en? EV rijden moet beter zijn dan ICE rijden. Altijd. En overal. Daar moeten we naar toe.
- Niet noodzakelijk. Een kleine toevoeging van de capaciteit kan het verschil zijn tusen vlotte doorstroming en ellenlange rijen. Daarenboven, meer is altijd beter dan minder.
- Ik denk niet dat Fastned dat doet.
Exact, beter kan ik de reden om andere spelers op de laadmarkt toe te juichen ook niet formuleren.
ook in volgorde :
- En ? Het model van het tankstation in betalend. De uitbater van het tankstation verdient geld aan de mensen die komen tanken, en eventueel nog wat spullen kopen in de shop.
Indien de potentiële koper ziet dat er een file staat aan het station, dan is de kans reeel dat hij verder rijdt. Weg inkomsten.
En toch zal de uitbater niet investeren zodat er altijd en overal, onder alle omstandigheden, voldoende plaats is. Dat is niet meer dan economische logica. De investering moet lonen.
Maar schijnbaar geldt dan volgens jou een andere logica voor de SuC's. "Ik wil altijd en overal meteen kunnen laden. I want it all and I want it now". Tja...
- Meer is beter, akkoord. Er mogen van mij véél meer Superchargers komen. Maar men zal nooit zoveel Superchargers en zoveel Stalls kunnen bouwen dat men elke mogelijk denkbare toevloed aan kan.
Ergens einde mei, zal de SuC in Zwolle overbelast worden. Er zullen wachtrijen ontstaan. Moet Tesla dan -voor mijn part in samenwerking met alle andere aanbieders van laadpalen- ineens gaan zorgen dat er 120 Tesla tegelijk kunnen laden omdat er toevallig een evenement is ? Misschien meteen de netbeheerder ook vragen voor een extra hoogspanningslijn, want er willen 120 Tesla's aan 130kW kunnen laden. Dat is toch gewoon ridicuul. Er zullen dus echt wel wachtrijen zijn, die door de organisatie zullen beheerd worden. én idem bij de aankomst.
- Ik schreef 'lokale Fastned', in overdrachtelijke zin. Natuurlijk gaat de enige echte ware 'Fastned' dat niet doen. Maar ook die overdrachtelijke collega-aanbieder gaat dat niet doen. Ook die zijn business-model moet kloppen. En dat doet het niet door te focussen op de piekmomenten.
ten slotte : uiteraard is het voor iedereen beter dat er maximaal aanbod van laadpalen is. Daarom zal ik ook zowat altijd bijladen aan een laadpaal op bestemming (als die er is), ook al moet ik niet bijladen. Om duidelijk te maken : dank voor het plaatsen van de paal, hij is nodig en hij wordt gebruikt.