Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Tja... als het echt waar is jagen ze natuurlijk alle AC-ladende auto's weg. Zelfs de Zoe's die 43kW kunnen laden, als die 15 minuten laden bij 43kW krijgen ze 10kWh voor 7,5 euro en dat is 3 maal zo duur als nu. Alle langzamer ladende auto's op AC (alle andere dus) gaan nog veel meer betalen dan. Als het echt waar is... lijkt het mij een ondoordachte actie.

Dat alle <43 kW ladende auto's meer gaan betalen lijkt mij niet meer dan redelijk. Deze auto's hebben ook andere keuzes maar kiezen voor AC omdat het goedkoper is en dan ook vaak langer dan 30 minuten de snellader in gebruik hebben.
 
Ik denk dat hier verwarring op de loer ligt. AC is geen snelladen. Op een uitstervende Zoe populatie na (43 Kw is nu een optie ipv standaard) laden ze tot max 22 Kw. En ver daaronder, tot 3,7 kw toe. Snelladen is DC laden vanaf 50 Kw (css en chademo) tot 135 Kw (Supercharger). Maar hoe dan ook, als het klopt zijn die prijzen belachelijk. 35 ct/kw moet echt het max. zijn. Bij langparkeerders die maar 3,7 Kw kunnen laden kan men beter aparte paaltjes hebben. Goedkoper en minder van die gekke netwerkkosten.
 
Vanmiddag bij Zoetermeer. Adapter zit met een staaldraad vast aan de houder. Werkt prima, fijn idee als back up..
c79390937b5c3fdef8594f6a9b58cd28.jpg

Vastgemaakt met zo'n ielig ijzerdraadje, serieus?

Dat gaat niet lang duren voordat de eerste wordt doorgeknipt en vervolgens op Marktplaats te koop staat. Of wellicht gewoon puur uit vandalisme. Zeker als de foto's van zo'n paal nu veelvuldig in het nieuws komen.
 
Knap, zo'n adapter maak je niet zo makkelijk open om een chip te plaatsen. En Tesla geeft dan geen garantie meer. Niet alles geloven wat er op staat. Maar mocht ie weg zijn dan ligt er een in de auto ;-)

Qua garantie neem ik aan dat ze wel iets met Tesla hebben afgesproken. Maar of er GPS in zit betwijfel ik ook, lijkt me dat dat niet past in de adapter. Maar zo niet, dan staan er nog altijd camera's. Dus ja, met valse kentekenplaten, een bivakmuts en een flinke tang kan je er dan eentje jatten. Maar dan kan ik een hoop andere dingen bedenken die makkelijker te jatten zijn. Bovendien zal er waarschijnlijk Fastned in gegraveerd staan, doorverkopen op een toch al kleine afzetmarkt is dan ook niet echt vanzelfsprekend.
 
De Chademo adapter brengt voor mij geen toegevoegde waarde aangezien ik er een heb liggen in mijn frunk. Tja op een auto van 110K kon die 400E voor die adapter er ook nog wel af.

Fastned is zeker intersant echter zijn de locaties niet echt goed bereikbaar. Als je bv. van Rotterdam naar Antwerpen gaat dan kom je op de heen weg op de A29 een Fastned station tegen, echter op de terug weg niet en je kan ook niet bij dat station komen omdat het aan de snelweg ligt. Eigenlijk alles vanuit Belgie naar NL kom je geen fastned tegen. Als je dan bedenkt dat de Nederlander VOL weg gaat en LEEG terug komt zou Fastned juist op de retour wegen moeten staan of net als de SUC de locatie zo neerzetten dat hij van beide kanten te bereiken is maar dan is het weer niet makkelijk langs de snelweg.
 
Eigenlijk alles vanuit Belgie naar NL kom je geen fastned tegen. Als je dan bedenkt dat de Nederlander VOL weg gaat en LEEG terug komt zou Fastned juist op de retour wegen moeten staan

We zijn ons bewust van dit hiaat in ons netwerk komend vanuit Belgie. Dit wordt veroorzaak doordat de vergunningen van de stations op de concessie-locaties zoals nu gebouwd als eerste rond waren. Ik kan niet precies aangeven wat de status is van de vergunningen voor stations komend vanuit Belgie, maar het staat zeker op onze radar.

- - - Updated - - -

Weet iemand of er al plannen zijn voor een CCS adapter? Dat lijkt me nuttig als Fastned straks naar 100kw gaat. Chademo blijft immers gelimiteerd tot 50kw.

De adapter wordt gemaakt door Tesla, maar het CCS protocol wijkt behoorlijk af van het CHAdeMO protocol. Dus een CCS adapter ipv een CHAdeMO adapter is een stuk ingewikkelder. Overigens zal de volgende stap met CCS laden bij Fastned een stap naar 150 kW zijn die daarna relatief eenvoudig geupgrade kan worden naar 350 kW als er auto's zijn die dat ondersteunen.

- - - Updated - - -

Tegen die tijd, dat duurt nog wel even omdat het de eerste twee jaar nog zinloos is om css op te schalen want er zijn geen auto's voor, zullen we ook Tesla stekkers zien met hogere vermogens bij Fastned.

Ik verwacht dat we de eerste stations al in 2017 zullen uitrusten met 150 kW CCS laders als voorbereiding op de komst van in ieder geval de Audi Q6 e-tron. En wellicht de Tesla Model 3 (who knows?). Mogelijk komen er nog EV's die tussen de 50 en 90 kW kunnen laden met huidige CCS specificaties. De CCS standaard voor laden op 150 tot 350 kW is naar verwachting begin volgend jaar gereed.
 
Ik verwacht dat we de eerste stations al in 2017 zullen uitrusten met 150 kW CCS laders als voorbereiding op de komst van in ieder geval de Audi Q6 e-tron. En wellicht de Tesla Model 3 (who knows?). Mogelijk komen er nog EV's die tussen de 50 en 90 kW kunnen laden met huidige CCS specificaties. De CCS standaard voor laden op 150 tot 350 kW is naar verwachting begin volgend jaar gereed.

Is er publiek iets meer te vinden over deze ontwikkeling van CCS? Ik ben daar wel benieuwd naar namelijk.

Een CCS <> SuperCharge adapter moet dan mogelijk zijn om een Model S met bijna 100kW te kunnen laden.

Maar beter is als Model 3 naast SuperCharging zonder adapter ook CCS kan: CCS Charging options for Model 3
 
Is er publiek iets meer te vinden over deze ontwikkeling van CCS? Ik ben daar wel benieuwd naar namelijk.

Audi heeft in Geneve nogmaals bevestigd dat de serieproductie van de Q6 e-tron in 2018 zal starten. Eerder gaven ze aan dat deze auto op 150 kW kan laden, maar nu wordt zelfs aangegeven dat 350 kW hun voorkeur heeft langs de Autobahn. Dus mijn voorzichtige conclusie is dat ze mogelijk ook laden op 350 kW zullen ondersteunen in hun EV.

Hyundai geeft aan dat de Ioniq op 100 kW kan laden. Met de keuze voor een 28 kWh batterij lijkt me dat best veel, maar sneller dan 50 kW is wel mogelijk. De CCS standaard kan al 200 A (max 90 kW) aan. Alleen zijn de meeste snelladers momenteel nog beperkt tot 50 kW. Bij het plaatsen van 150 kW laders zou de Ioniq hier al wat voordeel uit kunnen halen. Ik zeg dit overigens zonder meer technische details van de Ioniq te kennen, dus ik maak dit op uit het bericht van Hyundai.

Bij CharIN wordt hard gewerkt aan de CCS standaard die tot 350 kW gaat. We (Fastned) zijn onlangs Member van CharIN geworden om deze ontwikkeling te ondersteunen en deze te kunnen uitrollen in ons netwerk.

Combined Charging System
Audi investeert drie miljard euro in elektrische autos | Autovisie.nl
Hyundai IONIQ Electric IONIQ Plug-in At The Geneva Motor Show (Gallery, New Stats) - Inside EVs
 
Audi heeft in Geneve nogmaals bevestigd dat de serieproductie van de Q6 e-tron in 2018 zal starten. Eerder gaven ze aan dat deze auto op 150 kW kan laden, maar nu wordt zelfs aangegeven dat 350 kW hun voorkeur heeft langs de Autobahn. Dus mijn voorzichtige conclusie is dat ze mogelijk ook laden op 350 kW zullen ondersteunen in hun EV.

Hyundai geeft aan dat de Ioniq op 100 kW kan laden. Met de keuze voor een 28 kWh batterij lijkt me dat best veel, maar sneller dan 50 kW is wel mogelijk. De CCS standaard kan al 200 A (max 90 kW) aan. Alleen zijn de meeste snelladers momenteel nog beperkt tot 50 kW. Bij het plaatsen van 150 kW laders zou de Ioniq hier al wat voordeel uit kunnen halen. Ik zeg dit overigens zonder meer technische details van de Ioniq te kennen, dus ik maak dit op uit het bericht van Hyundai.

Bij CharIN wordt hard gewerkt aan de CCS standaard die tot 350 kW gaat. We (Fastned) zijn onlangs Member van CharIN geworden om deze ontwikkeling te ondersteunen en deze te kunnen uitrollen in ons netwerk.

Combined Charging System
Audi investeert drie miljard euro in elektrische autos | Autovisie.nl
Hyundai IONIQ Electric IONIQ Plug-in At The Geneva Motor Show (Gallery, New Stats) - Inside EVs

Bedankt! Hoop dat het snel komt.

Vooral benieuwd of de Amperes of het Voltage omhoog gaan, maar ik gok een combinatie van beide.

Nu maar hopen dat Model 3 dit ook kan evenals een toekomstige S of X.
 
Een weekeinde weg geweest naar de kust en wat rond gereden zonder ergens direct een wandcontactdoor opgezocht te hebben. Op weg naar huis kwam de tripmeter op min een paar procent te staan waardoor we toch onderweg even wat bij moesten laden. Hier bewees Fastned toch zijn waarde voor mij. Allereerst hoef ik niet (ver) van de snelweg weg, en kan ik met de CHAdeMo -adapter toch even snel wat bijladen zodat ik zonder problemen thuis kan komen. In dit geval even gestopt bij het tankstation Bijleveld bij Harmelen langs de A12.

IMG_3275.JPG


Toch een vraagje, het vreemde was dat op het scherm voor je af te lezen was dat ik bijvoorbeeld nog zo'n 150 kilometer in de accu had, dat ik volgens de navigatie nog circa 100 kilometer te gaan had, ik toch volgens de tripmeter aan zou komen met -3% en ik duidelijke waarschuwingen kreeg bij de navigatie dat ik, om de eindbestemming te halen, ergens moest gaan laden! Welke weergave is nu te vertrouwen?
 
Bedankt! Hoop dat het snel komt.

Vooral benieuwd of de Amperes of het Voltage omhoog gaan, maar ik gok een combinatie van beide.

Nu maar hopen dat Model 3 dit ook kan evenals een toekomstige S of X.

Hieronder mijn commentaar op hetzelfde bericht in een ander draadje.

We moeten ons niet laten meeslepen in de verhalen van de fabrikanten of wat externe "deskundigen" ervan maken.

Wanneer je stelt dat een 28 kWh batterij op 100 Kw kan laden zeg je dat een S90 moet kunnen laden op 90/28 x 100 Kw = 321 Kw. Dat is dus leukpraterij.

350 Kw laden vereist een totaal nieuw soort batterij die er voorlopig nog niet is (of je maakt een loodzware batterij met 15.000 cellen die dan ook een bereik heeft van 700 km). Ook met de geschatte 5% verbetering per jaar is dit volstrekt ridicuul. Maar je kunt van alles zeggen om de eer hoog te houden als je auto toch pas over 2 jaar gebouwd hoeft te gaan worden.

En daarbij blijft het de vraag of het publiek, de autokopers van 2018, het zullen accepteren als een fabrikant af gaat wijken van de dan in Europa gebruikte SuC standaard waar ook de Model 3 een plaats vindt. De kracht van de kopers is heel wat groter dan de belangen die fabrikanten en overheden hebben. Dat wordt enorm onderschat. Ik denk dan ook dat de door industrie geprezen maar in de praktijk nauwelijks een rol spelende CSS het niet gaat worden. Maar ieder mag zijn eigen verwachting hebben.


=====

Hoewel ik te boek sta als een optimist heb ik hier voorlopig weinig vertrouwen in. Het is gemakkelijk roepen dat je bijvoorbeeld 350 Kw wilt laden maar voordat het zover is?

Ik denk dat Tesla in de realiteit als state of the art beschouwd mag worden en men daar al best ver is.

En daarbij, als ik de huidige realiteit bekijk dan zie ik dat mijn 70D 116 Kw laadt aan de SuC wat net zoveel is als mijn vorige 85 en naar ik begrijp is dat ook wat de 90 doet.
Het voltage is lager (doordat er veel minder cellen zijn) maar het aantal ampères gaat flink omhoog.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een 90 niet ook dat hoger aantal ampères aan kan. Dus de beperking zit in de SuC en het is te verwachten dat men er binnenkort overal een ladertje of wat bij inschuift (de SuC is een stapeltje laders zoals ook in de auto zit voor AC laden) of wellicht een nieuw soort lader zal gaan gebruiken.

Dan bereik je al direct dat de 90 kan gaan laden met 90/70 x 116 Kw = afgerond 150 Kw, dus met het huidige 90 pakket is dat al haalbaar.

Om 116 Kw af te laten nemen heeft men nu een 135 Kw SuC neergezet. Dat betekent dat er een marge zit. Om 150 Kw af te geven is, als je het doortrekt, een SuC van 90/70 x 135 = afgerond 175 Kw nodig.

Dat zet het hele verhaal al in een ander daglicht.

Die 350 Kw is, net als het Porsche verhaal, gewoon nog toekomstmuziek. De bepalende factor is nog steeds de tijd die een individuele cel nodig heeft om te laden. En die is niet echt veel verbeterd nog. Dat zal wel gaan gebeuren, maar met kleine stapjes. De truc van Tesla is dat er ruim 7.000 tegelijk geladen worden zodat er veel Kw wordt geladen en daarmee dus veel kilometers bereik, maar in het totaal heeft hij ongeveer net zoveel tijd nodig van zeg 10% naar 100% als een Leaf.

Waar ik benieuwd naar ben is wat de Model 3 gaat doen. Omdat die batterij kleiner is zal het niet waarschijnlijk zijn dat daar 150 Kw wordt geladen. Bij bijvoorbeeld een 50 kWh batterij zal dat neerkomen op een 90 die met 270 Kw laadt.

Voorlopig dus alles maar wat relativeren.
 
Last edited:
Hieronder mijn commentaar op hetzelfde bericht in een ander draadje.

Helemaal eens, echter gaan wij er dan wel vanuit dat men dezelfde soort batterijen gebruikt als Tesla. Ik heb al verschillende batterijen langs zien komen voor auto's van o.a. LG Chem die een beduidend lagere energiedichtheid hebben maar wel beduidend meer vermogen kunnen afgeven. Misschien dat deze dus ook in staat zijn om beduidend sneller te laden? Het is lastig vergelijken zolang verschillende merken verschillende batterijen gebruiken. De details van die batterijen zijn mij ontschoten, als ik ze tegenkom post ik ze hier.