Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
De Fastned laadstations zijn opgezet alsof het een soort benzinepompen zijn. Je komt aanrijden, stopt de slang erin, blijft 'm een kwartier vasthouden (kijk maar naar de foto's) en scheurt weer door. Zo is de layout van de stations en de routering opgezet. Dat is het één op één proberen om het benzine paradigma toe te passen op elektrisch rijden. Tesla heeft het veel beter begrepen denk ik. Als je laadt, dan parkeer je de auto op een parkeer- en laadplek. Vervolgens ga je rustig een kopje koffie drinken en wat werken. Dan kom je na een kwartier terug en vervolg je je weg. Je parkeert dus om te laden. Je stopt niet even de auto om 'm vol te gooien. Die indruk wil Fastned wel wekken. De locaties zijn ook niet uitgezocht op het kunnen ontspannen tijdens het laden maar op het even wachten en dan weer verder gaan. Geen horeca naast het laadpunt maar hoogstens zo'n troosteloos benzinestation 'café' waar je wat vieze automatenkoffie kunt lurken. (Ik overdrijf)

Goede opmerking over die infrastructuur. Maar Fastned mag nog geen koffiepunten of winkeltjes neerzetten bij de laadstations.

TankPro.nl

Je kan natuurlijk wel je eigen BBQ meenemen, stroom genoeg!
image.jpeg
 
  • Funny
Reactions: Merijn and vdvoorde
De oprichters en een aantal medewerkers van het eerste uur hebben veel geld in Fastned gestopt toen er nog geen stations waren en er nog geen Tesla's op de weg reden. Zoals bij veel bedrijven neem je het meeste risico bij de start van het bedrijf en neemt dit risico na verloop van tijd af. Als je later instapt is het logisch dat dit niet meer tegen dezelfde koers kan als in het begin. Met de kennis van nu had iedereen graag willen instappen toen Apple, Facebook of Tesla nog maar net begonnen waren.

Ja, die redenatie heb ik eerder van Michiel en Bart gehoord. Ik vind het ook volstrekt logisch dat zij de grootste certificaathouders zijn. Maar de verhouding is nu gewoon té scheef. Ze hebben kennelijk ooit berekend dat ze € 40.000.000 nodig hebben voor de bouw. Zelf wilden ze kennelijk 3/4 van de certificaten behouden, dus hebben de het bedrijf maar op € 160.000.000 gewaardeerd. Is er iemand die denkt dat het bedrijf werkelijk zoveel waard is? Ik vind oprecht dat ze heel goed bezig zijn hoor, maar in feite is het enige onderscheidende de concessies voor de snelweglocaties. De rest is door (toekomstige) concurrenten ook te realiseren. Zijn de concessies voor 15 jaar echt € 160.000.000 waard? Ik denk het niet...

Waarom hebben Michiel en Bart voor die € 120.000.000 gekozen? Was een beetje minder ook niet goed geweest? Dat had het voor investeerders in elk geval interessanter gemaakt. Het is ook niet zo dat ze een meerderheid nodig hebben voor de zeggenschap, want het zijn certificaten en geen aandelen.

Michel en Bart waren hun tijd in 2012 zeker ver vooruit, maar Tesla's reden er weldegelijk rond. De Roadster dan, de Model S kwam later in 2012 beschikbaar. En auto's als de Nissan Leaf waren er ook al. De vergelijking met Apple, Facebook en Tesla vind ik helemaal niet opgaan.
 
De concessies langs de snelwegen worden - net als bij benzinestations - aan het eind van de looptijd geveild. Ik weet niet wat de procedure van zo'n veilig nu exact is, en al helemaal niet hoe het tegen die tijd zal zijn, maar zaken waar we in geinvesteerd hebben zoals vergunningen, netaansluitingen, laders, stations etc. kunnen natuurlijk nog wel een (overname)waarde hebben.

Zeker, maar die waarde is natuurlijk geen € 160.000.000. Fastned zal er alles aan moeten doen om de locaties over 15 jaar te behouden, maar dat gaat wel geld kosten. Zoals het nu gaat worden locaties geveild waarbij de huidige gebruiker het laatste bod mag uitbrengen.

Ander punt van aandacht is dat bestaande pomphouders langs de snelweg voor zover ik begrijp ook gewoon snelladers mogen plaatsen. Dat vind ik niet erg eerlijk voor Fastned, maar volgens mij is dit tot op heden wel de realiteit.
 
Voor een PH zie ik juist het nut niet (echt) - dan rijdt je toch gewoon brandstofslurpend door tot je thuis 3.7 paal? Met de leaf begrijp ik het juist goed, vanwege de aanbieding, maar een hybrid zou ik er niet laden. Dat haal je er niet uit en met 3x de prijs van thuisladen ... (of kijk ik nu ergens langs?
 
Als Belg die soms in jullie land vertoef vind ik het wel handig. Afgelopen paasvakantie in Zeeland en moest nog iemand afzetten op Schiphol. Het laden op de terugweg was handig aan 50 kW. Anders had ik 2 nachten met het raam open moeten slapen in het Centerparcs huisje. Ok, dat was wel gratis geweest, maar toch. Lang leven Fastned. Ik kan niet wachten tot hier in België de eerste stations opduiken. Want hier is een heel stuk niet afgedekt door SuC's (regio Luik - Namen - Malmédy)
 
  • Like
  • Informative
Reactions: schonelucht and FVO
De concessies langs de snelwegen worden - net als bij benzinestations - aan het eind van de looptijd geveild. Ik weet niet wat de procedure van zo'n veilig nu exact is, en al helemaal niet hoe het tegen die tijd zal zijn, maar zaken waar we in geinvesteerd hebben zoals vergunningen, netaansluitingen, laders, stations etc. kunnen natuurlijk nog wel een (overname)waarde hebben.
Ze zullen inderdaad nog een economische waarde overhebben na afloop van die 15 jaar. Maar jullie eigen accountant deelt die mening niet. Sterker nog, hij gaat uit van een negatieve waarde aan het einde van de looptijd en heeft daarom een ontmantelingsvoorziening laten opnemen in de jaarrekening. Het directe gevolg daarvan is dat jullie die stations inderdaad tot nul euro zullen gaan afschrijven (wat boekhoudkundig prudent is.)
 
Ander punt van aandacht is dat bestaande pomphouders langs de snelweg voor zover ik begrijp ook gewoon snelladers mogen plaatsen. Dat vind ik niet erg eerlijk voor Fastned, maar volgens mij is dit tot op heden wel de realiteit.

Pomphouders mogen geen snelladers plaatsen, want dat is geen onderdeel van hun concessie. Dit is op enkele plaatsen wel gebeurd met een vergunning die afgegeven is door RWS zonder dat Fastned als belanghebbende was geïnformeerd en bezwaar kon aantekenen. Andersom mag Fastned geen brandstof verkopen.

maar een hybrid zou ik er niet laden

Vrijwel geen enkele plug-in kan snelladen omdat de auto dit niet ondersteunt. De enige uitzonderingen zijn de Mitsubishi Outlander en de BMW i3 met range extender. Voor Fastned zijn (andere) plug-ins niet interessant, want als ze al kunnen laden gaat het maar heel langzaam.
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd van welk type EV-rijder met welk type auto en in welk scenario FastNed dan de massa verwacht (en heeft FastNed er ideeën bij welke propositie die belangrijkste klant(en) over de dam zullen komen? Meer specifiek, ziet FastNed een type rondrijden dat NIET vooral thuis / op werk / op destination zal laden en NIET zoveel mogelijk zal vermijden om langs de snelweg te laden?
 
Dat is vooral een vraag voor @rvdput maar ik denk dat er wel een type rijder is - namelijk de bmw1/sales-rep - om het maar een label te geven wat daar goed en leuk zou kunnen laden. Tussen de afspraken door laden met een gezonde zelfgemaakte sandwich in plaats van voorverpakte meuk bij het tankstation :)
In de reizende business zul je niet altijd op destination chargers kunnen werken omdat die al bezet zijn en of je thuis kunt laden hangt van je eigen situatie en dagelijkse reisafstand af. Dan is een snelle lading onderweg natuurlijk een mooie uitkomst. Bammetje, laptop/tablet om je aantekeningen te verwerken en je mail voor te bereiden.
 
Pomphouders mogen geen snelladers plaatsen, want dat is geen onderdeel van hun concessie. Dit is op enkele plaatsen wel gebeurd met een vergunning die afgegeven is door RWS zonder dat Fastned als belanghebbende was geïnformeerd en bezwaar kon aantekenen. Andersom mag Fastned geen brandstof verkopen.

Ik hoop dat je gelijk hebt, want het is natuurlijk niet echt eerlijk als Fastned veel investeert en elke pomphouder vervolgens doodleuk een paar snelladers kan plaatsen zodra het economisch interessant wordt. Maar de pomphouders mogen naast brandstof ook lucht, water, koffie, broodjes, bloemen etc. etc. verkopen. Waar staat dat ze géén stroom mogen verkopen? Staat dit letterlijk in de concessie?
En als de pomphouders dit inderdaad niet mogen, mag dan bijvoorbeeld een AC restaurant aan de snelweg wél snelladers plaatsen?
 
Pomphouders mogen geen snelladers plaatsen, want dat is geen onderdeel van hun concessie. Dit is op enkele plaatsen wel gebeurd met een vergunning die afgegeven is door RWS zonder dat Fastned als belanghebbende was geïnformeerd en bezwaar kon aantekenen. Andersom mag Fastned geen brandstof verkopen.

Ik vind behalve via fastned.nl geen bevestiging van bovenstaande.
In plaats hiervan schijnt de RDW van mening te zijn dat FastNed geen exclusieve concessie heeft, en dat ze wettelijk de pompstations niet kunnen weigeren een aanvullende voorziening in de vorm van (snel)laadpalen aan te bieden.
Er lopen zo te zien wel juridische procedures, ik denk dat ik eerst maar eens afwacht wat daar uit voortkomt...
 
Dat hebben de pomphouders aan de snelweg toch ook?
Nee, dat is een groep bedrijven die onderling concurreren, dus geen monopolie.

Als FastNed (die meen ik uit mijn hoofd zo'n beetje 80% van de concessies bezit) exclusieve rechten zou hebben dan zouden ze effectief inderdaad een monopoliepositie hebben gedurende de concessie.
Ze zijn op dit moment echter niet exclusief (blijkt uit deze uitspraak ECLI:NL:RBDHA:2013:9096, Rechtbank Den Haag, C/09/443962 / KG ZA 13-615) (correct me if I'm wrong - IANAL), ws. om die reden denk ik.

Wat dat betreft stoor ik mij enorm aan de bewering van @rvdput dat pomphouders geen snellaadpalen zouden mogen plaatsen. Ventileer je mening niet als feiten wanneer je investeerders zoekt, want dit werkt absoluut averechts (tenzij je uiteraard bewijs kunt overleggen).
 
  • Like
Reactions: BobbyKings