Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Wat kost het laden bij de Shell? Nergens te vinden. Ook weer slecht dat ze hun App niet eens voorzien hebben van informatie. De station locator kan je ook niet elektrisch als brandstof kiezen. Heb ze al een mail gestuurd. Fastned zal overigens hoe dan ook naar een lagere prijs moeten gaan voor af en toe laden. Hoe dan ook voor elk station is 25 cent bij stations buiten de snelwegen is toch wel max en 30 cent snelwegen zonder startkosten.

Eens dat het goedkoper moet, ook al gaat het om betrekkelijk weinig geld.
Emotie is ook een koperseigenschap.

30 ct zonder startkosten bij snelwegladen is wel veel lager dan wat ik nu in 010 op straat betaal: 0,37 ct gemiddeld per kWh.
Ik zie dat nog niet snel dalen.
 
Ach. Fastned heeft premium locaties. Ook vaak ten opzichte van de SuperChargers. Dus dat men een premium prijs vraag, hoeft niet direct een groot probleem te zijn. Er zijn nu simpelweg veel te weinig potentiële klanten voor FastNed. Daar zal een paar duppies per kWh ook niet heel veel aan veranderen. Met hun netwerk en kosten, hebben ze al gauw 100.000-200.000 potentiële klanten nodig die allemaal nog meer gemiddeld laden dan de huidige 10.000.

De grootste dreiging van de benzinestations is dat zij hard op prijs gaan duwen. Op het moment dat een concurrent kapot is, zal je gaan merken dat ze de laadstation niet meer gaan onderhouden of zelfs weg gaan doen. Shell en BP willen helemaal geen EVs. Die willen benzine, diesel en waterstof.
 
De grootste dreiging van de benzinestations is dat zij hard op prijs gaan duwen. Op het moment dat een concurrent kapot is, zal je gaan merken dat ze de laadstation niet meer gaan onderhouden of zelfs weg gaan doen. Shell en BP willen helemaal geen EVs. Die willen benzine, diesel en waterstof.
Ok, benzine, diesel en waterstof. Dat laatste echt niet omdat de investering in een waterstofstation nooit en te nimmer wordt terugverdiend.
Maar laadstations toch wel. Het gaat de benzinestations ook en vooral om de omzet in de winkel. Aan een belegd broodje met een blikje drinken verdienen de Shells, Totals e.d. meer dan aan een tank benzine. En dat wordt met de langere verblijfperiode van EV's alleen maar meer.
 
Blijkbaar zijn er veel investeerders die toch veel vertrouwen hebben in FastNed. Vers van hun site...
Gezien de grote interesse heeft de directie van Fastned besloten om de inschrijving voor de obligaties door te laten lopen tot en met de uitgiftedatum van 6 juni. De inschrijving zal sluiten om 16:00u en de obligaties zullen nog diezelfde dag worden uitgegeven. Het finale bedrag (maximaal 10mln euro, conform de bepalingen in het prospectus) zal de volgende dag worden bekendgemaakt.

Mooiste "voordeel bullet" vind ik nog: "Operationele kosten afgedekt tot 2019".

Men heeft inderdaad recentelijk behoorlijk wat geld uit eigen ondernemingen (van voornamelijk familie Lubbers) in FastNed gestopt. Dat zou in hun ogen voldoende moeten zijn om het tot eind 2019 vol te houden.

Deze obligatie is voor uitbreiding in NL en EN/DU en "goed" voor maximaal 50 stations. Toch zou er tussen nu en 2020 ook een retrofit moeten komen voor de nieuwe generatie laadstations. De meeste Europese merken hebben pas ergens tussen 2020 en 2022 een redelijk betaalbare EV. Ik blijf erg benieuwd of hun afzetmarkt wel voldoende gaat groeien voor hun succes tot 2020.

Uit de prospectus:

(Dit valt niet onder "operationele kosten" voor zover mijn gelimiteerde financiële kennis gaat. Volgend jaar is dus erg spannend...)

Fastned has three outstanding loans that Fastned may not be able to redeem at maturity (December 2018). In case Fastned is not able to repay the loans these could potentially be extended, (partially) converted and/or (partially) repaid. Fastned’s ability to continue as a going concern is highly contingent on the willingness of the lenders to continue the aforementioned loans. In case Fastned is not able to repay the loans and/or negotiate an extension, (partial) conversion and/or (partial) repayment, this could result in default on the loan, negatively impacting the viability of Fastned and the value of other outstanding loans such as (but not limited to) the Bonds.
 
Last edited:
Best bijzonder : Fastned Van der valk gaat nu ook Fastned laders op hun terreinen zetten. Grote kans dat we in de toekomst vdValks gaan zien met zowel een supercharger als een fastned charger. Maar of dit nu direct de meest handige locaties oplevert moet nog gezien worden? Zo'n hotel is toch weer net even de snelweg af en een lokaal rondje rijden. Naarmate de laadsnelheid opgevoerd wordt bij Fastned wordt dat kleine lokale rondje toch merkelijk tijdverlies.

Wel positief is dat Fastned in alle buurlanden actief is. Zo krijg je uiteindelijk eindelijk een beetje netwerk-effect : toch de grote kracht van het supercharger netwerk dat daarin geografisch al veel verder staat. Voor de Belgische EV markt is het ook goed nieuws. Er zijn daar bij lange na niet zoveel partners actief die laadinfra serieus nemen als in Nederland, dus de komst van Fastned is echt van "in het land der blinden is 1oog koning"
 
Blijkbaar zijn er veel investeerders die toch veel vertrouwen hebben in FastNed.

Ik kende FastNed niet echt en dacht dat het een mooie investering was (volgens de folder), maar toen ik de prospectus gelezen had was dat toch anders. Een "obligatie" is een term die normaal vertrouwen wekt bij beleggers maar de FastNed obligatie lijkt mij meer risicovol dan beleggen in aandelen op de beurs. Ze verbinden zich tot niks, zelfs niet tot het trimestrieel uitbetalen van de intrest!
 
Wat is dat toch met al die laadplekken altijd maar bij Van der Valk te zetten?? Het is meestal niet praktisch, het ligt niet op de weg van of naar ergens. Er staan toch ook geen tankstations met diesel en naft bij hotels? Dat hotels laders voorzien, zeker akkoord, maar snelladers, ik zie het nut niet. Je gaat er de mensen niet mee over de streep trekken dat ze even naar dat hotel daar moeten rijden om hun wagen bij te tanken. Tesla's die doen dat ja, omdat het gratis is voor de meeste, dan wil je wel even omrijden. Maar dat FastNed nu ook die strategie gaat volgen.... Het begint steeds meer Tesla rijders tegen te steken dat ze altijd van die rare plekken moeten gaan opzoeken en omrijden om ergens bij een hotel te gaan laden. Velen zouden zelfs graag gewoon bij FastNed naast de snelweg laden moest dat even snel kunnen als bij een SUC, zelfs tegen een bepaalde kostprijs ook al is de SUC gratis, want time is money en luxe heeft ook een prijs. En nu doen jullie de omgekeerde beweging....
 
  • Like
Reactions: Keezje
Tsja, zo is er voor beide situaties wat te zeggen, immers vind ik de Fastned locaties nu juist heel onhandig met het langzame laden. Als we met 350kW gaan laden, dan zie ik direct langs de snelweg wel zitten. Nu is (bij Fastned) het laden gewoonweg te langzaam om langs de snelweg door te brengen. Dan heb ik liever een (of meerdere) hotels/restaurants waar ik even kan zitten en wat kan eten/drinken. In mijn ogen is het een combinatie van laadsnelheid en voorzieningen die bepaalt of direct naast snelweg beter is of juist minder is.

Ik verwacht dat in de toekomst de Fastned locaties beter zullen zijn, mits voorzieningen daar in minimum behoeften voorzien. Dus iets van eten/drinken en toilet. Vandaar dat Shell en concullega's een heel interessante positie hebben (als ze ooit echt groot inzetten).
 
  • Like
Reactions: FrankNL and Keezje
Ik verwacht dat in de toekomst de Fastned locaties beter zullen zijn, mits voorzieningen daar in minimum behoeften voorzien. Dus iets van eten/drinken en toilet. Vandaar dat Shell en concullega's een heel interessante positie hebben (als ze ooit echt groot inzetten).
Dat mag FastNed niet...nu niet en nooit niet de komende 15 jaar. Dat is een van de redenen waarom de businesscase extra dun is.
 
Ik kende FastNed niet echt en dacht dat het een mooie investering was (volgens de folder), maar toen ik de prospectus gelezen had was dat toch anders. Een "obligatie" is een term die normaal vertrouwen wekt bij beleggers maar de FastNed obligatie lijkt mij meer risicovol dan beleggen in aandelen op de beurs. Ze verbinden zich tot niks, zelfs niet tot het trimestrieel uitbetalen van de intrest!
En nog maar een keer, behalve de eerste obligatielening is er ook nog:

"(...) € 10 million convertible loan that Breesaap B.V (where Bart Lubbers is Managing Director) has provided to Fastned, which includes a right to request the vesting of security rights (het recht om zekerheden te vestigen) to the charging stations as collateral"

plus

"(...) € 5 million working capital facility that Wilhelmina-Dok B.V (the holding company of Bart Lubbers) has provided to Fastned, which includes a right to request the vesting of security rights (het recht om zekerheden te vestigen) over assets not given in security to other parties"

(vette letters door mij aangebracht)

Beide evengoed ook met een rentevergoeding van 6%
 
QUOTE="CO2CLEAN, post: 2129861, member: 34306"]Vandaar dat Shell en concullega's een heel interessante positie hebben (als ze ooit echt groot inzetten).[/QUOTE]

Van Shell hoeven we het niet te verwachten, die stribbelen gewoon een beetje mee.
BvB denkt dat het verbruik van olie tot 2040 door blijft stijgen.
Shell zegt wel dat piek olie en gas nog komt | Autonieuws - AutoWeek.nl