Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren verwees Elon tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering naar FN als 'het enige andere' snellaadnetwerk ter wereld. Volkomen onterecht zei hij in een bijzinnetje dat de laders het meestal niet zouden doen. FN verdient beter dan dit.

geen idee waar Elon het over had; maar het zal wel niet over FN gaan.
FN is niet uniek; er zijn ook in andere landen providers die hetzelfde doen als FN.
Bovendien zou het gaan over 'this one place'; en als ik goed ingelicht ben heeft FN toch meerdere locaties ;-)
 
  • Like
Reactions: dicktump
Denk dat hij Noorwegen bedoeld. Daar heb je een 100 kW lader. Bjørn Nyland heeft deze laatst nog getest met de CHAdeMO adapter en constateerde dat deze gelimiteerd is qua hardware en niet boven de 49 oid uitkwam.

Hij had het zeer nadrukkelijk over The Netherlands en dat is ook logisch want Fastned is wel een netwerk met een eigen gezicht en dat springt meer in het oog dan een aantal losse laders.
Inderdaad merkte hij ook op dat hij het maar "zo zo" vindt gezien de beperking in Kw's.
Maar Fastned is in ieder geval wel opgevallen en dat betekent dat de kracht ligt in een consistent en herkenbaar concept.
 
  • Like
Reactions: FrankNL and FVO
Uit het FD van vandaag: Was de lening een buitenkans? In elk geval presenteerde Fastned het wel als zodanig. Het bedrijf dat snellaadstations bouwt voor elektrische auto's, zette onlangs weer een obligatie in de markt.
Cookiewall | Het Financieele Dagblad
Analyse: Er moeit volop groei komen om het te kunnen betalen, en de 6% rendement is een goed indicator voor het risico wat je loopt.

Verder hebben ze vandaag nog een investeringsmaatschappij binnengehaald: Ballotta. Fastned heeft zo 1 miljoen euro aan nieuw kapitaal verworven via de uitgifte van certificaten van aandelen, met mogelijkheid tot uitbreiding tot 2,5 miljoen.
Extra groeikapitaal voor Fastned | ANP Pers Support | De kortste weg naar publiciteit
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Inderdaad merkte hij ook op dat hij het maar "zo zo" vindt gezien de beperking in Kw's.

Die beperkingen legt Tesla FastNed toch zelf op? Als ze toegang krijgen tot het SUC protocol dan zie ik FastNed daar zeker en vast groots opspringen hoor. Ik heb eerder, misschien de verkeerde, indruk dat Tesla blijkbaar niet graag heeft dat er iemand anders dan hen die suc's bouwt want het is een soort van marketing "enkel bij Tesla kan je zo snel laden", maar ze laten niemand toe om een even snel laadvermogen aan te bieden.... Dus vind ik eigenlijk eerder dat Elon wat minder uit de hoogte mag doen als hij het zelf tegenwerkt.
 
Die beperkingen legt Tesla FastNed toch zelf op? Als ze toegang krijgen tot het SUC protocol dan zie ik FastNed daar zeker en vast groots opspringen hoor. Ik heb eerder, misschien de verkeerde, indruk dat Tesla blijkbaar niet graag heeft dat er iemand anders dan hen die suc's bouwt want het is een soort van marketing "enkel bij Tesla kan je zo snel laden", maar ze laten niemand toe om een even snel laadvermogen aan te bieden.... Dus vind ik eigenlijk eerder dat Elon wat minder uit de hoogte mag doen als hij het zelf tegenwerkt.

Geeft Tesla die toegang niet of vraagt Fastned er niet om? Andere partijen kunnen toch ook snelladen > 50kW aanbieden? Het probleem zit hem in de auto's. Tesla's zijn de enige auto's (op de Hyundai Ioniq na) die > 50 kW aankunnen. Die Hyundai heeft aan 70kW geladen en dat kon buiten Tesla/Fastned om. Dus hoe wordt Fastned tegengehouden?

De opmerking van Musk over de beschikbaarheid van het andere netwerk (waarvan men in mijn ogen terecht aanneemt dat Fastned bedoelt wordt) is volgens mij niet op feiten gebaseerd, al heb ik regelmatig berichten op Twitter gezien dat stations (om wat voor reden dan ook) tijdelijk onbruikbaar zijn. Volgens mij zijn we het hier op het forum dan ook eens dat die opmerking onterecht is. Maar het deel over de snelheid van het laden is correct.
 
  • Like
Reactions: S-19910
Geeft Tesla die toegang niet of vraagt Fastned er niet om? Andere partijen kunnen toch ook snelladen > 50kW aanbieden? Het probleem zit hem in de auto's. Tesla's zijn de enige auto's (op de Hyundai Ioniq na) die > 50 kW aankunnen. Die Hyundai heeft aan 70kW geladen en dat kon buiten Tesla/Fastned om. Dus hoe wordt Fastned tegengehouden?

De opmerking van Musk over de beschikbaarheid van het andere netwerk (waarvan men in mijn ogen terecht aanneemt dat Fastned bedoelt wordt) is volgens mij niet op feiten gebaseerd, al heb ik regelmatig berichten op Twitter gezien dat stations (om wat voor reden dan ook) tijdelijk onbruikbaar zijn. Volgens mij zijn we het hier op het forum dan ook eens dat die opmerking onterecht is. Maar het deel over de snelheid van het laden is correct.

Ach, laten we eerlijk zijn, het Supercharger netwerk kent zijn gelijke niet wat kwaliteit, betrouwbaarheid en expansie betreft. Daarnaast hoeft er niet aan verdiend te worden want het ondersteunt de verkoop van de auto's. Door die expansie en straks grotere range en voorzieningen om vlak bij huis te laden (stads SuC) voor wie dat thuis niet kan zal het beslag op het netwerk best wel eens mee kunnen vallen. Men heeft weinig op met de versnipperde laders waaraan dan ook nog verdiend moet worden waardoor we Allego toestanden kunnen krijgen, nog even los van beschikbaarheid en betrouwbaarheid. Fastned komt kennelijk nog het meest in de richting zodat ze positief opvallen. En ze zetten volop in op het destination charger netwerk, wat natuurlijk een briljant concept is.
Fastned heeft wel een eigen gezicht maar meestal maar twee laders terwijl bij de SuC 12 al heel gewoontjes aan het worden is.
Ik blijf Fastned goed en mooi vinden en ze geven elektrisch rijden een gezicht en het zou mooi zijn als ze straks op één of andere manier in het netwerk opgenomen kunnen worden.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Wat vinden wij van dit artikel. mee eens ? mee oneens ? zeg het maar...
De bodemloze put van de familie Lubbers (deel 2)
Ik vermoed dat Gooskens ons draadje goed heeft bestudeerd; op een aantal punten heeft hij gelijk (imo).
De teneur is wel, dat resultaten uit het verleden een garantie voor de toekomst geven. Zoiets zagen we in zijn opstel over EV-subsidies ook al. Van een financieel analist/onderzoeksjournalist zou je meer mogen verwachten. Niet bij FTM blijkbaar, opnieuw.
 
Ik zie het ook niet zo rooskleurig in voor Fastned na aanleiding van de cijfers. Wat ik overigens erg zonde vind daar Fastned voor mij een belangrijke schakel is in mijn vermogen tot elektrisch rijden. Zonder een laadpaal aan huis (want woonachtig in het centrum van Den Haag waar geen eigen opritten zijn), de zekerheid van laden op kantoor (want veel meer PHEVs en EVs dan oplaadpunten) of een SuC in de buurt vervult Fastned een belangrijke rol. Ik hoop dan ook van harte dat het het success wordt waar ze zelf op rekenen en zo niet dan is het hopen dat een grote speler (Shell, BP, Tesla) bij faillissement de boedel overneemt en gaat uitbaten.
 
En vandaag weer twee aanbiedingen in de bus voor een nieuwe ronde obligaties van Fastned. Dit keer voor 3.3 miljoen. Ik ga hier misschien de Fastned-groupies tegen de haren in strijken, maar dit begint toch steeds meer op een piramidespel te lijken. Een groot deel van het geld is nodig om de rentebetalingen te doen op de al lopende obligaties.

Ik zal mijn eigen post van 23 mei maar even citeren. Dat is de korte versie van het artikel van Gooskens.
 
Ik zie het ook niet zo rooskleurig in voor Fastned na aanleiding van de cijfers. Wat ik overigens erg zonde vind daar Fastned voor mij een belangrijke schakel is in mijn vermogen tot elektrisch rijden. Zonder een laadpaal aan huis (want woonachtig in het centrum van Den Haag waar geen eigen opritten zijn), de zekerheid van laden op kantoor (want veel meer PHEVs en EVs dan oplaadpunten) of een SuC in de buurt vervult Fastned een belangrijke rol. Ik hoop dan ook van harte dat het het success wordt waar ze zelf op rekenen en zo niet dan is het hopen dat een grote speler (Shell, BP, Tesla) bij faillissement de boedel overneemt en gaat uitbaten.
Je mening deel ik helemaal. Ik denk dat het voor Fastned heel moeilijk is/gaat zijn, maar dat neemt niet weg dat ik hoop/denk dat ze het wél kunnen redden.

Het is een durf van ze, zeker weten. Een grote durf. Ik hoop dat ze het wél redden en een mooi netwerk uitbouwen.
Ik zal mijn eigen post van 23 mei maar even citeren. Dat is de korte versie van het artikel van Gooskens.
Piramidespel klinkt mij alsof ze het met opzet doen om mensen echt moedwillig geld af te troggelen, dát geloof ik niet.

Wel geloof ik dat ze moeten lenen om hun rentelasten te voldoen en dat is zorgwekkend.
 
Het woord piramidespel, gelijk aan Ponzi scheme, kan je m.i. inderdaad niet gebruiken. De oprichters hebben weliswaar alle zekerheden in handen, maar ook zij weten niet of ze er per saldo beter van worden bij een ev. faillissement. Die zekerheden (concessies) worden immers per jaar minder waard.

Ik juich het initiatief toe, maar moet tegelijk ook toegeven dat ik er nog nooit geladen heb... daar zit toch het probleem, al die langsrazende Tesla's.
 
(...) zo niet dan is het hopen dat een grote speler (Shell, BP, Tesla) bij faillissement de boedel overneemt en gaat uitbaten.
De (tangible) assets zijn reeds lang verpand aan de grote aandeelhouders (die niet met minder rente op hun leningen genoegen hoeven te nemen en die leningen bovendien kunnen converteren, maar dat terzijde) dus grote spelers hoeven niet een kop koffie te gaan drinken met de curator. De locaties houden de waarde die ze nu ook hebben, inclusief verwachtingswaarde, dus ik vermoed dat die aandeelhouders er dan voor kiezen er zelf een paar miljoen achteraan te smijten en zelf door te starten, en niet de snelladers aan de minst lage bieder te verkopen.

Ook ik juich het concept toe, maar leningen aangaan die je naar verwachting alleen met nieuwe leningen kunt servicen, daar hou ik niet zo van; als je er in gelooft, hoor je aandelen te kunnen krijgen, tegen een waardering die niet een fractie (edit en herstel: veelvoud :oops:) is van die van aandeelhouders die met de assets vertrekken als het misgaat.
 
Last edited:
  • Like
  • Informative
Reactions: ebullio and J-Bus