Ik heb hun boek gelezen, mooi verhaal! Ook slim dat ze de meeste snelweglocaties hebben ingenomen. Op termijn zullen die wel geld waard worden denk ik.
In hun business case gaan ze er van uit dat de EV rijders hetzelfde 'tank' gedrag zullen hebben als de ICE rijders. Ik weet niet of die veronderstelling juist is. Als je EV een actieradius heeft van 300+km of zelfs een 200+ km dan dekt dat voor de meesten hun dagelijkse trips. Het mooie van electrisch rijden is dan juist dat je je geen zorgen hoeft te maken waar te tanken. De auto gaat 's avonds aan het stopcontact/ thuisoplaadpunt en 's octhends heb je weer je volle actieradius ter beschikking. Ze gaan er vanuit dat als er eenmaal een volledige dekking is van snelle oplaadpunten de EV rijder geen behoefte meer heeft voor een eigen oplaadpunt aan huis; is of dit een juiste veronderstelling? Het zou best kunnen zijn dat de rijder er die investering voor over heeft om daarmee meer 'vrijheid' te hebben (hoewel, ik begrijpen kan dat niet iedereen in de mogelijkheid is om aan huis een oplaadpunt te laten installeren, zeker niet als je 3 hoog woont :smile
. Een ander punt waar ze waarschijnlijk geen rekening mee houden is, dat naarmate er meer mensen electriscch rijden (en dus minder ICE rijders) de inkomsten aan benzineaccijns gaan afnemen. De overheid kennende zullen ze dan hoogstwaarschijnlijk accijns/heffingen op de electra aan de snelweg introduceren en de vraag is of dat dan ten laste van hun bruto marge gaat.
Desnietaltemin, hoop ik dat ze in hun plan slagen!