You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Dit al gelezen? Blog / Aan de Nederlandse automobilist
Kern is dat het benzinestations is toegestaan laadpalen te plaatsen, en Fastned geen exclusiviteit heeft. Michiel schrijft in het blog "dit (is) niet eerlijk voor partijen die enkel elektriciteit aanbieden". Toch wel opvallend. Initieel hebben de pompstationhouders exclusiviteit te verworven op de verkoop van 'brandstof'. Toen Fastned kwam met de verkoop van elektriciteit op dezelfde locaties, volgde er een rechtzaak, en oordeelde de rechter dat elektriciteit geen brandstof is - en Fastned dus stroomstations mocht gaan exploiteren. Nu gebeurt er iets soortgelijks, Fastned lijkt geen exclusiviteit te hebben verworven voor de verkoop van electriciteit, en het staat de pompstationhouders blijkbaar vrij om ook stroom te gaan verkopen. Ze geven nu aan dat " het niet eerlijk is". Op zich eens, het wordt wel haast onmogelijk een goede business case te bouwen als er op goedlopende locaties ineens een tweede aanbieder komt, alleen was het wel handig geweest om dat ook in de overeenkomst op te nemen.
Ik vraag me wel af of de installatie van laadpunten zo hard gaat lopen bij de pompstations. Vooralsnog zal het een lange termijn investering zijn, ik heb niet de indruk dat de pompstationhouders erg in zijn voor dat type investeringen.
1/ Natuurlijk is elektriciteit (voor ons, als EV-rijders), onze brandstof. Belgische fiscus geeft dat ook toe (ivm 120% aftrekbaarheid). Kan me niet goed voorstellen hoe een rechter tot een andere conclusie kan komen: rijden wij op goddelijke voorzienigheid of zo, zonder iets te verbruiken?
Inderdaad. Uiteindelijk zullen de concessies wel veranderen naar het inrichten van een rustplaats met alles wat erbij hoort.2/ Geen flauw idee of de concessiehouders van 'brandstof' langs de autosnelwegen dan een monopolie mogen hebben op elektriciteit ook; zal afhangen van hun concessievoorwaarden. Mogelijk niet, en dan lijkt het me wel een goed idee dat langs die autosnelwegen de (weinige) haltes die voorzien zijn van restaurants of frietkramen, maar zonder benzinestation, EV-laadpalen plaatsen. Die worden dan "onze" haltes. Dat die dan vandaag automatisch een monopolie zouden hebben op EV-laders lijkt me ook wel vergezocht.
Tsja zolang als er niet dagelijks een rij klagende klanten voor de deur staan omdat ze willen laden, zullen ze die apparatuur vast niet hard onderhouden. Hard klagen dus als het niet werkt! En voor de meelezende pomphouders: zorg ervoor dat je laadpalen goed werken, dan krijg je meer klandizie!3/ In België hebben een aantal benzinestations langs de autosnelwegen hun territorium al afgebakend door 'preventief' EV-laders te plaatsen. Die dingen werken doorgaans niet zo goed, of zelfs gewoon niet! (zie het Chademo-draadje voor ervaringen van anderen; ikzelf had trouwens dezelfde negatieve ervaring). Mogelijk interesseert elektriciteit verkopen die benzinestations minder dan een 'statement' maken inzake hun recht om zulke laadpalen te plaatsen (statement die dan nog politiek correct is ook, en die kranten dus graag meenemen, en die hen dus publiciteit oplevert voor hun verkoop van conventionele brandstoffen).
Ik maakte een serieuze post hier maar lees die niet (meer)? Wat is hier aan de hand?
Ik maakte een serieuze post hier maar lees die niet (meer)? Wat is hier aan de hand?
Met de pas van Essent kan je niet laden bij FastNed.Nu kan ik bij Essent een pas aanschaffen a €2,50/maand welke ook FastNed locaties aanbied en hanteert een tarief van € 4,-/eerste 20min en € 2,-/elke 20min daarna en een stroom tarief van € 0,36/kWh voor snellaadstations (o.a. FastNed)
Ik zei het al hè Fred. Maar niet geloven...Met de pas van Essent kan je niet laden bij FastNed.
Nog steeds op routes waar ik noooooooit kom Maar, toch, ik vind het lekker door gaan!
Ik ben benieuwd wat ik op 27 Maart kan bespreken met FastNed tijdens de investeerders vergadering. Nog meer van hier die gaan?
Zit het trouwens in het businessmodel van FN dat er daar vrijwel nooit iemand laadt? Althans, ik rijd zeer vaak langs diverse stations en zie er echt nooit iemand laden. Dat in tegenstelling tot laadpalen in steden. Daar is het vaak vrij druk.
Ja, in het boek geven ze dat ook aan. Ze verwachten in het begin bijna geen klanten.
Ze moeten van RWS binnen een bepaalde tijd na het verkrijgen van de vergunning ook écht gaan bouwen.Ik heb ze vorige week een mail gestuurd met de opmerking dat ze misschien beter eerst op A locaties bouwen, A1, A12, A15 dus de doorgaande routes in plaats van aan het einde van de routes.
Maar volgens Fastned gaan ze bouwen waar ze vergunning krijgen.
Ik blijf dat onverstandig vinden, heb hun dat ook aangegeven, liever kwaliteit dan kwantiteit.
Maar goed het is hun geld (of eigenlijk het geld van de investeerders).
Ik heb wel getwijfeld om ook mee te investeren, maar ik ben het echt oneens met de volgorde van de locaties en geschokt over het feit dat hun concessies niet exclusief zijn. Tja.
Prijs ben ik met je eens, maar lees ook het bovenstaande.Hoe pak je het aan om elektrisch laden bij FastNed zo impopulair mogelijk te maken? Even denken...je zet zet de stations op een incourante plek, en maakt de prijs/km hoger dan benzine. Goed bezig.