Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Dit al gelezen? Blog / Aan de Nederlandse automobilist


Kern is dat het benzinestations is toegestaan laadpalen te plaatsen, en Fastned geen exclusiviteit heeft. Michiel schrijft in het blog "dit (is) niet eerlijk voor partijen die enkel elektriciteit aanbieden". Toch wel opvallend. Initieel hebben de pompstationhouders exclusiviteit te verworven op de verkoop van 'brandstof'. Toen Fastned kwam met de verkoop van elektriciteit op dezelfde locaties, volgde er een rechtzaak, en oordeelde de rechter dat elektriciteit geen brandstof is - en Fastned dus stroomstations mocht gaan exploiteren. Nu gebeurt er iets soortgelijks, Fastned lijkt geen exclusiviteit te hebben verworven voor de verkoop van electriciteit, en het staat de pompstationhouders blijkbaar vrij om ook stroom te gaan verkopen. Ze geven nu aan dat " het niet eerlijk is". Op zich eens, het wordt wel haast onmogelijk een goede business case te bouwen als er op goedlopende locaties ineens een tweede aanbieder komt, alleen was het wel handig geweest om dat ook in de overeenkomst op te nemen.

Ik vraag me wel af of de installatie van laadpunten zo hard gaat lopen bij de pompstations. Vooralsnog zal het een lange termijn investering zijn, ik heb niet de indruk dat de pompstationhouders erg in zijn voor dat type investeringen.

1/ Natuurlijk is elektriciteit (voor ons, als EV-rijders), onze brandstof. Belgische fiscus geeft dat ook toe (ivm 120% aftrekbaarheid). Kan me niet goed voorstellen hoe een rechter tot een andere conclusie kan komen: rijden wij op goddelijke voorzienigheid of zo, zonder iets te verbruiken?

2/ Geen flauw idee of de concessiehouders van 'brandstof' langs de autosnelwegen dan een monopolie mogen hebben op elektriciteit ook; zal afhangen van hun concessievoorwaarden. Mogelijk niet, en dan lijkt het me wel een goed idee dat langs die autosnelwegen de (weinige) haltes die voorzien zijn van restaurants of frietkramen, maar zonder benzinestation, EV-laadpalen plaatsen. Die worden dan "onze" haltes. Dat die dan vandaag automatisch een monopolie zouden hebben op EV-laders lijkt me ook wel vergezocht.

3/ In België hebben een aantal benzinestations langs de autosnelwegen hun territorium al afgebakend door 'preventief' EV-laders te plaatsen. Die dingen werken doorgaans niet zo goed, of zelfs gewoon niet! (zie het Chademo-draadje voor ervaringen van anderen; ikzelf had trouwens dezelfde negatieve ervaring). Mogelijk interesseert elektriciteit verkopen die benzinestations minder dan een 'statement' maken inzake hun recht om zulke laadpalen te plaatsen (statement die dan nog politiek correct is ook, en die kranten dus graag meenemen, en die hen dus publiciteit oplevert voor hun verkoop van conventionele brandstoffen).
 
1/ Natuurlijk is elektriciteit (voor ons, als EV-rijders), onze brandstof. Belgische fiscus geeft dat ook toe (ivm 120% aftrekbaarheid). Kan me niet goed voorstellen hoe een rechter tot een andere conclusie kan komen: rijden wij op goddelijke voorzienigheid of zo, zonder iets te verbruiken?

Tsja de rechter heeft het vast heel letterlijk genomen, brandstof is een 'stof die brandt'. Je mag dus ook vast ook geen haardhout langs de snelweg verkopen :) (voor de auto's met houtvergasser onder ons... zie ook JOOST CONIJN Hout Auto / Wood Car :)).
Maar goed, elektriciteit brandt niet, en is niet puur bedoeld voor transportmiddelen, dus ik kan me voorstellen dat de rechter dat uitgesloten heeft.

2/ Geen flauw idee of de concessiehouders van 'brandstof' langs de autosnelwegen dan een monopolie mogen hebben op elektriciteit ook; zal afhangen van hun concessievoorwaarden. Mogelijk niet, en dan lijkt het me wel een goed idee dat langs die autosnelwegen de (weinige) haltes die voorzien zijn van restaurants of frietkramen, maar zonder benzinestation, EV-laadpalen plaatsen. Die worden dan "onze" haltes. Dat die dan vandaag automatisch een monopolie zouden hebben op EV-laders lijkt me ook wel vergezocht.
Inderdaad. Uiteindelijk zullen de concessies wel veranderen naar het inrichten van een rustplaats met alles wat erbij hoort.

3/ In België hebben een aantal benzinestations langs de autosnelwegen hun territorium al afgebakend door 'preventief' EV-laders te plaatsen. Die dingen werken doorgaans niet zo goed, of zelfs gewoon niet! (zie het Chademo-draadje voor ervaringen van anderen; ikzelf had trouwens dezelfde negatieve ervaring). Mogelijk interesseert elektriciteit verkopen die benzinestations minder dan een 'statement' maken inzake hun recht om zulke laadpalen te plaatsen (statement die dan nog politiek correct is ook, en die kranten dus graag meenemen, en die hen dus publiciteit oplevert voor hun verkoop van conventionele brandstoffen).
Tsja zolang als er niet dagelijks een rij klagende klanten voor de deur staan omdat ze willen laden, zullen ze die apparatuur vast niet hard onderhouden. Hard klagen dus als het niet werkt! En voor de meelezende pomphouders: zorg ervoor dat je laadpalen goed werken, dan krijg je meer klandizie!
 
Ben ik hier op de juiste plaats om over het tarief van FastNed een opmerking te maken? Zo niet, graag een link naar de juiste plek...

Wat mij opvalt bij het bekijken van tarieven is dat FastNed een tarief hanteert van €0,69/kWh (ongeacht hoe je die afneemt AC/DC) wat incl. BTW op € 0,8349/kWh neerkomt

Nu kan ik bij Essent een pas aanschaffen a €2,50/maand welke ook FastNed locaties aanbied en hanteert een tarief van € 4,-/eerste 20min en € 2,-/elke 20min daarna en een stroom tarief van € 0,36/kWh voor snellaadstations (o.a. FastNed)


Stel ik pak de ChadeMo stekker (50kWh) en sluit die 30min aan. Tarief FastNed zelf: 50x 60/30min x € 0,8349/kWh = € 20,87 met gratis laadpas.

Via Essent kom ik op: €4,- (eerste 20min) en nog 10min in het 2e tarief (€2,-/20 x 10min) wat € 1,- kost = € 5,- + de stroom (50 x 60/30min x € 0,36/kWh) = € 14,- met een laadpas van € 2,50/maand

Kortom FastNed hanteert voor zijn eigen klanten een hoger tarief dan voor Essent leden...
Is het tarief van FastNed a € 0,8349/kWh niet aan de hoge kant (voor hun eigen leden)? Of zie ik iets over het hoofd?
Gaan we nu echt een wereld krijgen (zoals in de USA) waarbij je bij het eigen merk (FastNed) passen gaan gebruiken van anderen??? Absurd of ligt dit aan mij?

Bronnen:

Met de Essent Laadpas kunt u uw auto laden bij alle openbare laadpunten | Essent
Fastned / Tarieven
 
Ik maakte een serieuze post hier maar lees die niet (meer)? Wat is hier aan de hand?

Ik ben op vakantie, dus lees het forum minder intensief.... maar in het geval van dit specifieke draadje komt dat in mijn geval ook doordat ik fastned een beetje opgegeven heb.
Met de huidige tarieven jagen ze me bij voorbaat weg, en zal ik alleen in noodgevallen daar gaan laden.
 
Nu kan ik bij Essent een pas aanschaffen a €2,50/maand welke ook FastNed locaties aanbied en hanteert een tarief van € 4,-/eerste 20min en € 2,-/elke 20min daarna en een stroom tarief van € 0,36/kWh voor snellaadstations (o.a. FastNed)
Met de pas van Essent kan je niet laden bij FastNed.

FastNed doet niet mee aan de laadpasjes, ze hanteren hun eigen app en betaalsysteem. Dus je zal bij FastNed met hun app moeten laden.
 
Met de pas van Essent kan je niet laden bij FastNed.
Ik zei het al hè Fred. Maar niet geloven... :p

- - - Updated - - -

overigens wel stom: Essent stelt op hun site dat je met hun pas terecht kunt bij openbare laadpunten, en linkt dan naar het overzicht van oplaadpalen.nl
Daar staan de Fastned stations gewoon bij. Maar hun pas werkt daar inderdaad niet. Misleidend!
 
Vanmorgen in de nieuwsbrief, 26 stations inmiddels:




Nieuwe stations in Friesland, Noord-Holland, Overijssel, Noord-Brabant en Limburg!

Fantastisch nieuws! Afgelopen twee weken hebben we weer zes nieuwe stations geopend. En we blijven een station per week bouwen. Hieronder een overzicht van de nieuwe locaties.

- Velder, Liempde (A2 Den Bosch - Eindhoven, HMP 133.7)
- Veelsveld, Deurningen (A1 Oldenzaal - Hengelo, HMP 165.0)
- Kruisoord, Noordbeemster (A7 Afsluitdijk – Amsterdam, HMP 23.0)
- Ellerbrug, Ell (A2 Eindhoven - Sittard, HMP 207.9)
- De Weeren, Oldeholtwolde (A32 Meppel - Heerenveen, HMP 40.2)
- Mandelân, Wirdum (A32 Heerenveen – Leeuwarden, HMP 67.6)
 
Nog steeds op routes waar ik noooooooit kom :) Maar, toch, ik vind het lekker door gaan!

Ik ben benieuwd wat ik op 27 Maart kan bespreken met FastNed tijdens de investeerders vergadering. Nog meer van hier die gaan?
 
Nog steeds op routes waar ik noooooooit kom :) Maar, toch, ik vind het lekker door gaan!

Ik ben benieuwd wat ik op 27 Maart kan bespreken met FastNed tijdens de investeerders vergadering. Nog meer van hier die gaan?

Ik heb ze vorige week een mail gestuurd met de opmerking dat ze misschien beter eerst op A locaties bouwen, A1, A12, A15 dus de doorgaande routes in plaats van aan het einde van de routes.
Maar volgens Fastned gaan ze bouwen waar ze vergunning krijgen.
Ik blijf dat onverstandig vinden, heb hun dat ook aangegeven, liever kwaliteit dan kwantiteit.

Maar goed het is hun geld (of eigenlijk het geld van de investeerders).

Ik heb wel getwijfeld om ook mee te investeren, maar ik ben het echt oneens met de volgorde van de locaties en geschokt over het feit dat hun concessies niet exclusief zijn. Tja.
 
Last edited:
Zit het trouwens in het businessmodel van FN dat er daar vrijwel nooit iemand laadt? Althans, ik rijd zeer vaak langs diverse stations en zie er echt nooit iemand laden. Dat in tegenstelling tot laadpalen in steden. Daar is het vaak vrij druk.
 
Ik heb ze vorige week een mail gestuurd met de opmerking dat ze misschien beter eerst op A locaties bouwen, A1, A12, A15 dus de doorgaande routes in plaats van aan het einde van de routes.
Maar volgens Fastned gaan ze bouwen waar ze vergunning krijgen.
Ik blijf dat onverstandig vinden, heb hun dat ook aangegeven, liever kwaliteit dan kwantiteit.

Maar goed het is hun geld (of eigenlijk het geld van de investeerders).

Ik heb wel getwijfeld om ook mee te investeren, maar ik ben het echt oneens met de volgorde van de locaties en geschokt over het feit dat hun concessies niet exclusief zijn. Tja.
Ze moeten van RWS binnen een bepaalde tijd na het verkrijgen van de vergunning ook écht gaan bouwen.

Ze kunnen niet rustig afwachten totdat er een vergunning komt voor een mooie A-locatie.

Hoe pak je het aan om elektrisch laden bij FastNed zo impopulair mogelijk te maken? Even denken...je zet zet de stations op een incourante plek, en maakt de prijs/km hoger dan benzine. Goed bezig.
Prijs ben ik met je eens, maar lees ook het bovenstaande.

Ik vind de toon in dit topic zéér negatief. Wij als Tesla rijders zijn wellicht verwend met de SuperChargers, maar op termijn (daar moet je ook naar kijken) komt er nog een hele berg aan EV's bij die ook ergens moeten laden.