Tesla opereert wereldwijd en het aantal landen waar Tesla's worden verkocht groeit. Elk land heeft zijn eigen, al dan niet voortvarende, infrastructuur wat elektrisch rijden betreft.
Nu is Nederland voor Tesla op dit moment een "mooi" land zeker gezien het aantal Model S dat hier rond rijdt maar men zal verder vooruit kijken.
Er ligt nu al, na nog geen twee jaar, een imposant netwerk van SuC's en waar je ook in Europa (maar geldt ook voor de mensen in Azie en Australië) een SuC aandoet, je hoeft nergens meer te doen dan de stekker in te pluggen. Geen pasjes, geen app's, geen brei van tarieven en/of starttarieven, geen diversiteit aan verdienmodellen, neen, een universele laadmogelijkheid en het aantal SuC's zal nog explosief blijven groeien.
Het kostenplaatje is ook eenvoudig. Bij het kopen van de auto betaal je een bedrag waarvoor je levenslang kunt laden.
Inmiddels is het tweede netwerk gestart en ik verwacht dat we daar ook een enorme dekking gaan krijgen. Het zal mij niet verbazen als er over een jaar al een honderdtal in Nederland aangeboden worden. De stroom daar is voor de bezoeker gratis en wordt, als ik het allemaal goed begrijp, door de uitbater, betaald. De laders en de aansluitingen betaalt Tesla.
Zijn we er dan? Ik denk het niet.
Het zal niet lang duren of er zal een mogelijkheid komen om bij je huis of samen met buren een lader (of een aantal laders) te installeren. Met 22 kW hoef je daar niet zo lang te staan. Het kunnen dan iets als laadpleinen worden, bijvoorbeeld een rijtje van vijf bestaande parkeerplekken. Als er echt een doorbraak komt, wat met Model 3 is te verwachten, dan heb je ook veel particulieren die veel minder kilometers rijden en wellicht met twee of drie keer per week laden voldoende hebben en voor langere trips zijn er de SuC's. Dit openbaar laden dan alleen als ze geen thuismogelijkheid hebben want hebben ze die dan is het natuurlijk ook geen probleem.
Er komen straks lokale batterijen aan. Ik voorzie dat er bijvoorbeeld een 80 kW batterij komt die ofwel door zonnepanelen ofwel vanuit het net op stille uren geladen wordt, dat kan vele uren duren, maar dat men iets vindt waarmee bijvoorbeeld met 80 of meer kW de batterij ontladen kan worden. Ofwel, je laadt met een lage laadsnelheid, dus zonder piekbelasting, min of meer continu de batterij op en als de auto komt dan haalt hij met bijna SuC snelheid de batterij leeg.
Als het gaat om D&R hebben ze denk ik wel de top in huis en de gigafactory, met ontegenzeggelijk broertjes in andere landen zoals Japan en Europa zullen steeds betere batterijen leveren.
We staan echt nog aan de vooravond maar veel van wat ik hier schrijf zal al in de komende twee tot drie jaar gerealiseerd worden. Dat is dan ook het moment dat de andere merken met de eerste serieuze EV's op de markt gaan komen en dan bestaat al deze infrastructuur. Wat dan? Dat zal de belangrijkste vraag worden en veel zal afhangen van wat de klanten willen. Willen ze een nieuwe infrastructuur, die dan grotendeels nog gebouwd moet worden en ze mogen/kunnen niet inpluggen zoals al die Model 3 auto's of wordt het joinen waarbij het geld aangewend wordt om het al bestaande netwerk verder te verbeteren?
Het zou mij niets verbazen als de Tesla laders op den duur, of misschien al snel, zelfs een bedreiging gaan vormen voor bestaande infrastructuren.
We zijn geneigd te zeggen dat dat allemaal niet kan, maar we zien doorlopend dingen gebeuren (SpaceX, Tesla, Hyperloop, Solar City en de integratie van stationaire batterijen) waarvan we dachten dat het "zo'n vaart niet zou lopen".
Zo, het is er uit.