Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Met een Tesla ja, niet met een Zoë of een Leaf...

Als de Chademo wordt gebruikt is het verschil te verwaarlozen. Want je wilt toch niet daar helemaal volladen? Zou ik er staan dan zou het niet meer zijn dan wat ik echt nodig heb om bij een SuC te komen of om thuis te komen en straks om bij één van de destination chargers te komen (ook de 50 kW van Chademo is relatief langzaam). Om heel eerlijk te zijn denk ik er nooit te staan. Voor Tesla's zijn/komen er zulke voorzieningen dat de kans op bezoek aan Fastned niet erg groot zal zijn. Ik wil niet rechtpraten wat krom is en blijf twijfels hebben, ondanks dat het straks, met hogere laadsnelheden wel anders kan zijn.
 
Exact. Hoewel die er ook nog steeds 20-30 minuten over doen,

Een Zoë kan je het beste tot 85% laden. Als je met 30% aankomt dan zit je in kwartier op 85%. Je gaat niet langer als 15 minuten laden, dat is nou juist het idee van Fastned. Laden om op je bestemming te geraken waar je weer vervolgens voordeliger kan laden. Als je 150km moet rijden, dan doe je dus even 10-15 bijladen
 
Mark, je gaat als niet Ev rijder aan een cruciaal punt voorbij. "Even" Snelladen kost al gauw minimaal een uur. Dat is best lang in the Middle of nowhere tegen het drievoudige tarief wat je thuis betaalt. Oftewel: alleen in absolute nood.... Kan nooit goed gaan qua resultaten daar...

Verder kijken :) Fastned zegt zelf ook dat 50kW niet snel genoeg is. In 2016 willen ze naar 90kW en in 2020 over de 200kW.

Laden MOET sneller, dat zien ze zelf ook in.

Ik herhaal mijzelf nog een keer: Niet kijken naar nu, maar naar over 5 jaar.

View attachment 77271
 
Last edited:
... Zou ik er staan dan zou het niet meer zijn dan wat ik echt nodig heb om bij een SuC te komen of om thuis te komen en straks om bij één van de destination chargers te komen (ook de 50 kW van Chademo is relatief langzaam). Om heel eerlijk te zijn denk ik er nooit te staan. Voor Tesla's zijn/komen er zulke voorzieningen dat de kans op bezoek aan Fastned niet erg groot zal zijn. Ik wil niet rechtpraten wat krom is en blijf twijfels hebben, ondanks dat het straks, met hogere laadsnelheden wel anders kan zijn.
Ik vraag me af hoe druk het wordt bij de superchargers als nog veel meer Tesla's op de weg komen. Tuurlijk kan Tesla laders bijplaatsen, maar daar zit uiteindelijk ook een (financiële) grens aan. In Amsterdam schijnt nu al regelmatig geen plek te zijn bij de superchargers. Een Tesla laden met Chademo gaat traag ja, maar dat komt volledig op het conto van Tesla. Zij staan andere aanbieders immers niet toe de supercharge 'standaard' te gebruiken. Als Fastnet superchargers mag plaatsen zouden ze dat direct doen.
 
Last edited:
... knip .... maar dat komt volledig op het conto van Tesla. Zij staan andere aanbieders immers niet toe de supercharge 'standaard' te gebruiken. Als Fastnet superchargers mag plaatsen zouden ze dat direct doen.

Het Supercharger protocol is beschikbaar voor wie dat wil, binnen bepaalde voorwaarden. Dit artikel heeft m.i. de meeste details: Tesla To Make Supercharger Network Available To All Automakers

Maar waarom zou Fastned dat doen? Concureren tegen gratis Tesla SuCs is héél erg moeilijk.
 
Het Supercharger protocol is beschikbaar voor wie dat wil, binnen bepaalde voorwaarden. Dit artikel heeft m.i. de meeste details: Tesla To Make Supercharger Network Available To All Automakers

Maar waarom zou Fastned dat doen? Concureren tegen gratis Tesla SuCs is héél erg moeilijk.

Ik heb het protocol nog niet zo maar in een PDF gezien, dus zo 'open' is het dus niet.

Ik geloof dat Abb echt wel SuperCharging zou willen aanbieden indien het makkelijk kon. Dan kon Fastned het ook aanbieden.

Maar CCS/Combo gaat ook veel sneller laden ondersteunen.
 
Het Supercharger protocol is beschikbaar voor wie dat wil, binnen bepaalde voorwaarden. Dit artikel heeft m.i. de meeste details: Tesla To Make Supercharger Network Available To All Automakers

Maar waarom zou Fastned dat doen? Concureren tegen gratis Tesla SuCs is héél erg moeilijk.

Sympathiek van meneer Musk, maar er is natuurlijk geen enkel automerk dat dit doet. Dan sta je daar straks met je elektrische Renault, Volvo of BMW aan een supercharger van Tesla tussen allemaal andere Tesla's met hun doorgaans zeer tevreden eigenaren. Dan kun je net zo goed je klanten meteen naar de Tesladealer sturen...
 
Ik heb het protocol nog niet zo maar in een PDF gezien, dus zo 'open' is het dus niet.

Daarom gebruik in mijn antwoord het woord 'Open' ook niet. Dat is een woord met een zekere 'lading' (hoe ik jou niet uit te leggen, toch? :) )

Elon's woorden staan in het artikel bij het linkje
Any other manufacturer that’s interested in using them, we’d be happy to accommodate.

Maar, hoe dan ook, volgens mij is er voorlopig geen sluitende business case. CSS/Combo lijkt me een logischer stap.
 
Tesla opereert wereldwijd en het aantal landen waar Tesla's worden verkocht groeit. Elk land heeft zijn eigen, al dan niet voortvarende, infrastructuur wat elektrisch rijden betreft.

Nu is Nederland voor Tesla op dit moment een "mooi" land zeker gezien het aantal Model S dat hier rond rijdt maar men zal verder vooruit kijken.

Er ligt nu al, na nog geen twee jaar, een imposant netwerk van SuC's en waar je ook in Europa (maar geldt ook voor de mensen in Azie en Australië) een SuC aandoet, je hoeft nergens meer te doen dan de stekker in te pluggen. Geen pasjes, geen app's, geen brei van tarieven en/of starttarieven, geen diversiteit aan verdienmodellen, neen, een universele laadmogelijkheid en het aantal SuC's zal nog explosief blijven groeien.
Het kostenplaatje is ook eenvoudig. Bij het kopen van de auto betaal je een bedrag waarvoor je levenslang kunt laden.

Inmiddels is het tweede netwerk gestart en ik verwacht dat we daar ook een enorme dekking gaan krijgen. Het zal mij niet verbazen als er over een jaar al een honderdtal in Nederland aangeboden worden. De stroom daar is voor de bezoeker gratis en wordt, als ik het allemaal goed begrijp, door de uitbater, betaald. De laders en de aansluitingen betaalt Tesla.

Zijn we er dan? Ik denk het niet.

Het zal niet lang duren of er zal een mogelijkheid komen om bij je huis of samen met buren een lader (of een aantal laders) te installeren. Met 22 kW hoef je daar niet zo lang te staan. Het kunnen dan iets als laadpleinen worden, bijvoorbeeld een rijtje van vijf bestaande parkeerplekken. Als er echt een doorbraak komt, wat met Model 3 is te verwachten, dan heb je ook veel particulieren die veel minder kilometers rijden en wellicht met twee of drie keer per week laden voldoende hebben en voor langere trips zijn er de SuC's. Dit openbaar laden dan alleen als ze geen thuismogelijkheid hebben want hebben ze die dan is het natuurlijk ook geen probleem.

Er komen straks lokale batterijen aan. Ik voorzie dat er bijvoorbeeld een 80 kW batterij komt die ofwel door zonnepanelen ofwel vanuit het net op stille uren geladen wordt, dat kan vele uren duren, maar dat men iets vindt waarmee bijvoorbeeld met 80 of meer kW de batterij ontladen kan worden. Ofwel, je laadt met een lage laadsnelheid, dus zonder piekbelasting, min of meer continu de batterij op en als de auto komt dan haalt hij met bijna SuC snelheid de batterij leeg.
Als het gaat om D&R hebben ze denk ik wel de top in huis en de gigafactory, met ontegenzeggelijk broertjes in andere landen zoals Japan en Europa zullen steeds betere batterijen leveren.

We staan echt nog aan de vooravond maar veel van wat ik hier schrijf zal al in de komende twee tot drie jaar gerealiseerd worden. Dat is dan ook het moment dat de andere merken met de eerste serieuze EV's op de markt gaan komen en dan bestaat al deze infrastructuur. Wat dan? Dat zal de belangrijkste vraag worden en veel zal afhangen van wat de klanten willen. Willen ze een nieuwe infrastructuur, die dan grotendeels nog gebouwd moet worden en ze mogen/kunnen niet inpluggen zoals al die Model 3 auto's of wordt het joinen waarbij het geld aangewend wordt om het al bestaande netwerk verder te verbeteren?

Het zou mij niets verbazen als de Tesla laders op den duur, of misschien al snel, zelfs een bedreiging gaan vormen voor bestaande infrastructuren.

We zijn geneigd te zeggen dat dat allemaal niet kan, maar we zien doorlopend dingen gebeuren (SpaceX, Tesla, Hyperloop, Solar City en de integratie van stationaire batterijen) waarvan we dachten dat het "zo'n vaart niet zou lopen".
Zo, het is er uit.
 
Last edited:
Hans, wat je schrijft zal technisch allemaal mogelijk worden, maar ik denk niet dat dit Fastned heel erg in de weg gaat zitten.

Er ligt nu al, na nog geen twee jaar, een imposant netwerk van SuC's en waar je ook in Europa (maar geldt ook voor de mensen in Azie en Australië) een SuC aandoet, je hoeft nergens meer te doen dan de stekker in te pluggen. Geen pasjes, geen app's, geen brei van tarieven en/of starttarieven, geen diversiteit aan verdienmodellen, neen, een universele laadmogelijkheid en het aantal SuC's zal nog explosief blijven groeien.
Het kostenplaatje is ook eenvoudig. Bij het kopen van de auto betaal je een bedrag waarvoor je levenslang kunt laden.

Eenvoudig is het zeker, maar houdbaar niet. Tesla kan gewoon niet tot in de eeuwigheid de stroom blijven betalen. Wel voor de dure Model S, maar ze kunnen dit nooit volhouden zodra er goedkopere modellen uitkomen.

Inmiddels is het tweede netwerk gestart en ik verwacht dat we daar ook een enorme dekking gaan krijgen. Het zal mij niet verbazen als er over een jaar al een honderdtal in Nederland aangeboden worden. De stroom daar is voor de bezoeker gratis en wordt, als ik het allemaal goed begrijp, door de uitbater, betaald. De laders en de aansluitingen betaalt Tesla.
Hier weet ik het fijne niet van, maar linksom of rechtsom, het moet allemaal wel betaald worden. Dit kan nooit gratis blijven, Tesla kan dit niet blijven betalen en de uitbaters ook niet.

Het zal niet lang duren of er zal een mogelijkheid komen om bij je huis of samen met buren een lader (of een aantal laders) te installeren. Met 22 kW hoef je daar niet zo lang te staan. Het kunnen dan iets als laadpleinen worden, bijvoorbeeld een rijtje van vijf bestaande parkeerplekken. Als er echt een doorbraak komt, wat met Model 3 is te verwachten, dan heb je ook veel particulieren die veel minder kilometers rijden en wellicht met twee of drie keer per week laden voldoende hebben en voor langere trips zijn er de SuC's. Dit openbaar laden dan alleen als ze geen thuismogelijkheid hebben want hebben ze die dan is het natuurlijk ook geen probleem.

Wat je omschrijft is niets anders dan de huidige openbare laadpalen die je in steden ziet. Zoals ik al schreef, die kunnen alleen bestaan doordat ze dik gesubsidieerd worden. Momenteel met zo'n 80 ct/kWh. Dus ik begrijp je punt niet zo goed.

Er komen straks lokale batterijen aan. Ik voorzie dat er bijvoorbeeld een 80 kW batterij komt die ofwel door zonnepanelen ofwel vanuit het net op stille uren geladen wordt, dat kan vele uren duren, maar dat men iets vindt waarmee bijvoorbeeld met 80 of meer kW de batterij ontladen kan worden. Ofwel, je laadt met een lage laadsnelheid, dus zonder piekbelasting, min of meer continu de batterij op en als de auto komt dan haalt hij met bijna SuC snelheid de batterij leeg.
Als het gaat om D&R hebben ze denk ik wel de top in huis en de gigafactory, met ontegenzeggelijk broertjes in andere landen zoals Japan en Europa zullen steeds betere batterijen leveren.

De thuis-accu komt er zeker aan. Dat is ook noodzakelijk voor de transitie naar duurzame energie. Maar wat dit voor thuisladen toevoegt zie ik niet zo. Waarom zou je thuis supersnel willen laden? Het voordeel van thuisladen is juist dat je de tijd hebt. Onderweg wil je juist snelladen, niet thuis.

We staan echt nog aan de vooravond maar veel van wat ik hier schrijf zal al in de komende twee tot drie jaar gerealiseerd worden. Dat is dan ook het moment dat de andere merken met de eerste serieuze EV's op de markt gaan komen en dan bestaat al deze infrastructuur. Wat dan? Dat zal de belangrijkste vraag worden en veel zal afhangen van wat de klanten willen. Willen ze een nieuwe infrastructuur, die dan grotendeels nog gebouwd moet worden en ze mogen/kunnen niet inpluggen zoals al die Model 3 auto's of wordt het joinen waarbij het geld aangewend wordt om het al bestaande netwerk verder te verbeteren?
Er is natuurlijk geen autofabrikant die op deze manier afhankelijk wil worden van Tesla. Het netwerk van Tesla is goed en internationaal, maar er zijn nu natuurlijk al veel meer Chademo/CCS laders dan superchargers. Dit verschil zal alleen maar toenemen.

Zoals ik al aangaf, ik verwacht niet dat de Model III nog gratis kan laden. Dit model zal moeten concurreren met vergelijkbare modellen van andere fabrikanten, waardoor de prijs scherp moet zijn en gratis laden niet meer zomaar weggegeven kan worden.
 
Hier weet ik het fijne niet van, maar linksom of rechtsom, het moet allemaal wel betaald worden. Dit kan nooit gratis blijven, Tesla kan dit niet blijven betalen en de uitbaters ook niet.
Je denkt nog erg op de "oude" manier Mark. Kan niet bestaat niet! Tesla heeft dit al meerdere malen bewezen. Waarom zouden de uitbaters dit niet kunnen betalen? Ik betaal op mijn bedrijf minder dan 10 cent/kWh. Dat betekend dat dit 2 euro/uur zou kunnen kosten. Ik denk dat de meeste uitbaters dit wel kunnen hebben....

Misschien dat t je eigen business model in de weg zit maar ik denk dat Tesla revolutionaire strategieën hanteert waar de oude wereld t erg moeilijk mee heeft.
 
Eenvoudig is het zeker, maar houdbaar niet. Tesla kan gewoon niet tot in de eeuwigheid de stroom blijven betalen. Wel voor de dure Model S, maar ze kunnen dit nooit volhouden zodra er goedkopere modellen uitkomen.
Hier weet ik het fijne niet van, maar linksom of rechtsom, het moet allemaal wel betaald worden. Dit kan nooit gratis blijven, Tesla kan dit niet blijven betalen en de uitbaters ook niet.

Volgens mij wordt stroom in de toekomst steeds goedkoper / gratis, zeker als je het op productiepieken kunt opslaan. Dus als de infrastructuur betaald is, hoeft de gratis levering van stroom geen probleem te zijn.
Voor ondernemers is het een extra service die ze leveren en hen slechts een paar cent per kWh kost (grootverbruikerstarief). Verwacht niet dat de Tesla laders bij het Kruidvat komen te hangen, maar bij de betere hotelketens en restaurants is dit een service die echt een toegevoegde waarde biedt.

Wat je omschrijft is niets anders dan de huidige openbare laadpalen die je in steden ziet. Zoals ik al schreef, die kunnen alleen bestaan doordat ze dik gesubsidieerd worden. Momenteel met zo'n 80 ct/kWh. Dus ik begrijp je punt niet zo goed.

De laadpalen zijn vooral zo kostbaar vanwege het vastrecht en de aanschafkosten. De aanschafkosten voor een laadpaal zijn al fors lager geworden en zullen nog wel verder zakken als de productieaantallen omhoog gaan. Het vastrecht is een stuk lager wanneer (zoals Hans schrijft) meerdere laadpalen bij elkaar op één aansluiting gezet kunnen worden (laadhub/laadplein).
Waar heb je de informatie gevonden dat op dit moment op iedere kWh in Amsterdam 80 cent subsidie zit?
In Den Haag heb ik van de projectleider elektrisch rijden vernomen dat de veel gebruikte palen op dit moment al quitte spelen of zelfs winst maken. In een laadhub constructie zou dat break-even-point nog eerder bereikt kunnen worden.

De thuis-accu komt er zeker aan. Dat is ook noodzakelijk voor de transitie naar duurzame energie. Maar wat dit voor thuisladen toevoegt zie ik niet zo. Waarom zou je thuis supersnel willen laden? Het voordeel van thuisladen is juist dat je de tijd hebt. Onderweg wil je juist snelladen, niet thuis.

Volgens mij zou het voordeel kunnen zijn dat je op goedkopere momenten (of als het waait/ de zon schijnt) stroom kunt opslaan, maar kunt laden wanneer het nodig is. Daarnaast zou je deze constructie kunnen gebruiken om veel sneller te laden, waardoor een laadvoorziening met veel meer gebruikers gedeeld zou kunnen worden in een wijk en dus niet meer voor iedere EV een laadpaal neergezet hoeft te worden.

Zoals ik al aangaf, ik verwacht niet dat de Model III nog gratis kan laden. Dit model zal moeten concurreren met vergelijkbare modellen van andere fabrikanten, waardoor de prijs scherp moet zijn en gratis laden niet meer zomaar weggegeven kan worden.

Eigenlijk is het niet 'gratis' laden, maar pre-paid laden. Je hebt er namelijk 2000/2500 euro vooraf voor betaald. Wat je wel zou kunnen verwachten is een fair-use-policy, zodat de superchargers niet voor dagelijks gebruik kunnen gaan dienen als vervanging van een eigen laadpaal.
 
Mark, wanneer je terugleest zul je kunnen zien dat de berekeningen zijn dat Tesla dit heeeeel lang kan volhouden vanwege de steeds groter wordende inkomsten van de supercharge optie van de auto's en de dalende prijs van stroom. Fastned gaat t simpelweg niet worden voor tesla rijders... zeker niet met de huidige prijs...
 
Je denkt nog erg op de "oude" manier Mark. Kan niet bestaat niet! Tesla heeft dit al meerdere malen bewezen. Waarom zouden de uitbaters dit niet kunnen betalen? Ik betaal op mijn bedrijf minder dan 10 cent/kWh. Dat betekend dat dit 2 euro/uur zou kunnen kosten. Ik denk dat de meeste uitbaters dit wel kunnen hebben....

Misschien dat t je eigen business model in de weg zit maar ik denk dat Tesla revolutionaire strategieën hanteert waar de oude wereld t erg moeilijk mee heeft.

Ik zal niet ontkennen dat Tesla revolutionair bezig is geweest. Zij hebben de elektrische revolutie enorm op weg geholpen. De gratis superchargers hebben ook enorm geholpen om dat de Model S een groot succes te maken. Maar of je nu "nieuw" of "oud" denkt, uiteindelijk zal er toch gewoon geld verdiend moeten worden...

En ja, ook 10 ct/kWh is uiteindelijk toch geld.
 
... Maar of je nu "nieuw" of "oud" denkt, uiteindelijk zal er toch gewoon geld verdiend moeten worden...

En ja, ook 10 ct/kWh is uiteindelijk toch geld.

En dit is nu precies waar je gelijk in hebt. Maar helpt je eigen argument niet. Geld verdien je zat met de marge op de auto's. Ze zijn ook begonnen met een premium model, omdat er toch geen volume gemaakt kan worden. Allemaal nieuwe technologie, geen batterijen genoeg, weinig vertrouwen, etc. etc.

Het briljante is dus dat je een stukje extra door de klant betaalde investering dus ook gebruikt voor het aanleggen van een laadinfrastructuur. Daarmee haal je angst weg, en de gebruikers betalen allemaal, stuk voor stuk 2k. Dat spelletje kun je lang volhouden en naarmate je meer verkoopt wordt je proces beter en gaat je brutomarge omhoog. Win Win. Disruptive denken.

Kijk voor de grap ook een naar het filmpje over de Hyperloop. ALLES gaat anders dan je gewend bent. Alles.

https://www.facebook.com/video.php?v=10152762968424117&pnref=story

Beetje Off Topic, maar het geeft aan hoe je niet altijd lang gebaande wegen moet denken....
 
Ik zal niet ontkennen dat Tesla revolutionair bezig is geweest. Zij hebben de elektrische revolutie enorm op weg geholpen. De gratis superchargers hebben ook enorm geholpen om dat de Model S een groot succes te maken. Maar of je nu "nieuw" of "oud" denkt, uiteindelijk zal er toch gewoon geld verdiend moeten worden...

En ja, ook 10 ct/kWh is uiteindelijk toch geld.
Sorry hoor wil je het nou niet begrijpen? Typisch voorbeeld van "Penny wise Pound foolish". Als ik nou een restaurant heb en er komen gasten 2 uur bij me eten dan zijn die 4 euro toch peanuts. Als ik, en vele ander EV-rijders een hotel zoek en weet dat ik er kan laden dan is de keuze ook snel gemaakt. Zo kan ik nog wel ff doorgaan maar ik vrees dat t weinig zin heeft:rolleyes:.
 
Volgens mij wordt stroom in de toekomst steeds goedkoper / gratis, zeker als je het op productiepieken kunt opslaan. Dus als de infrastructuur betaald is, hoeft de gratis levering van stroom geen probleem te zijn.
Voor ondernemers is het een extra service die ze leveren en hen slechts een paar cent per kWh kost (grootverbruikerstarief). Verwacht niet dat de Tesla laders bij het Kruidvat komen te hangen, maar bij de betere hotelketens en restaurants is dit een service die echt een toegevoegde waarde biedt.
Zou allemaal kunnen. Maar als ik onderweg ben wil ik toch ook kunnen laden, en wel snel. Wat je hierboven beschrijft kan ook met een standaard laadpaal, ik zie niet in wat Tesla hier toevoegt (behalve dan dat zij kennelijk de lader betalen).

De laadpalen zijn vooral zo kostbaar vanwege het vastrecht en de aanschafkosten. De aanschafkosten voor een laadpaal zijn al fors lager geworden en zullen nog wel verder zakken als de productieaantallen omhoog gaan. Het vastrecht is een stuk lager wanneer (zoals Hans schrijft) meerdere laadpalen bij elkaar op één aansluiting gezet kunnen worden (laadhub/laadplein).
Waar heb je de informatie gevonden dat op dit moment op iedere kWh in Amsterdam 80 cent subsidie zit?
In Den Haag heb ik van de projectleider elektrisch rijden vernomen dat de veel gebruikte palen op dit moment al quitte spelen of zelfs winst maken. In een laadhub constructie zou dat break-even-point nog eerder bereikt kunnen worden.
Dit is genoemd op de Fastned VvC, de bron is voor zover ik weet een ambtenaar van de Gemeente Amsterdam. Ik vond 80ct ook absurd veel, maar het is me voorgerekend en het klopt gewoon. De gootste kostenposten zijn inderdaad de afschrijving van de paal en het vastrecht. Maar natuurlijk ook de stroom (hoog tarief), het onderhoud en natuurlijk eenmalig de aanleg van de netaansluiting.

Als je al deze kosten deelt door het aantal geladen kWh per jaar, dan kom je uit op € 1.15, waarvan de klant slechts 35 ct betaalt. Zo'n paal kan nu eenmaal maar een paar auto's per dag laden, dus over heel veel kWh gaat het niet. En dan blijven eventuele gederfde parkeerinkomsten + kosten voor handhaving nog achterwege. Het kan vast goedkoper, maar het lijkt me heel sterk dat Den Haag er (bijna) winst op maakt.

Voor wat betreft het delen van de netaansluiting met meerdere palen heb je denk ik gelijk, het lijkt mij ook dat de kosten dan dalen. Eigenlijk raar dat dit nu nog niet gebeurt.

Eigenlijk is het niet 'gratis' laden, maar pre-paid laden. Je hebt er namelijk 2000/2500 euro vooraf voor betaald. Wat je wel zou kunnen verwachten is een fair-use-policy, zodat de superchargers niet voor dagelijks gebruik kunnen gaan dienen als vervanging van een eigen laadpaal.

Eens. Ik verwacht dat het bij de Model III als optie wordt aangeboden, maar niet standaard.

- - - Updated - - -

En dit is nu precies waar je gelijk in hebt. Maar helpt je eigen argument niet. Geld verdien je zat met de marge op de auto's.
Totdat ze moeten gaan concurreren met andere merken wel ja...

Het briljante is dus dat je een stukje extra door de klant betaalde investering dus ook gebruikt voor het aanleggen van een laadinfrastructuur. Daarmee haal je angst weg, en de gebruikers betalen allemaal, stuk voor stuk 2k. Dat spelletje kun je lang volhouden en naarmate je meer verkoopt wordt je proces beter en gaat je brutomarge omhoog. Win Win. Disruptive denken.
Wat je schrijft doet mij heel erg denken aan een piramidespel. Het gaat goed zolang er nieuwe mensen instappen. Als de groei afvlakt (zal nog wel even duren) zullen ze toch iets anders moeten bedenken.