Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch): FastNed Charging

This site may earn commission on affiliate links.
Reken maar eens hoeveel accijns de overheid verdient op een kWh benzine en een kWh elektriciteit.
Heb ooit eens de berekening gezien voor België en dat was x1,5 meer op elektriciteit.

Bij ons wordt er door Federauto zelfs gevraagd om aparte stroomtarieven voor EV's in het leven te roepen om de verkoop aan te zwengelen.

Het scheelt, in Nederland althans, natuurlijk enorm of je grootverbruiker bent of niet. Voor kleinverbuik is de belasting inderdaad al erg hoog. Wellicht zullen grootverbruikers in de toekomst ook meer belast gaan worden, zodra elektrisch rijden een grote vlucht gaat nemen.
 
Het scheelt, in Nederland althans, natuurlijk enorm of je grootverbruiker bent of niet. Voor kleinverbuik is de belasting inderdaad al erg hoog. Wellicht zullen grootverbruikers in de toekomst ook meer belast gaan worden, zodra elektrisch rijden een grote vlucht gaat nemen.

Wannneer zouden de eerste huishoudens creatief worden en samen 1 aansluiting nemen en zelf onderling gaan verrekenen?
 
Wannneer zouden de eerste huishoudens creatief worden en samen 1 aansluiting nemen en zelf onderling gaan verrekenen?

De moment dat er grote batterijen komen om zonnesstroom op te slaan... :wink:
Ik heb vorige maand het idee al gelanceerd bij een kleine groenestroomleverancier en tot nu toe nog geen reactie gehad. (Ik weet wel dat alles wat achter de officiële teller zit prive is en hen dus in principe niet nodig hebt)
Maar als ik rondom mij kijk moeten de geesten toch nog rijpen.
 
Gemiste kans ben ik bang.... Had €9,95 + €0,25 per kW verwacht...Kan je beter Nuon pas nemen, is gratis en goedkoper per kW....

Waar kan je met een Nuon pas snelladen voor € 0,25 per kWh dan?

- - - Updated - - -

Het is maar net wat je gewend bent. Ik vind het behoorlijk aan de prijs. De kWh prijs gaat nog, maar dat verwacht ik te betalen zonder 12 euro per maand af te moeten tikken. Ik vind het duur...

Waar kan je voor 35 ct zonder maandelijkste kosten snelladen dan?

- - - Updated - - -

Overigens is het Unlimited abonnement ook goedkoper geworden zie ik nu. Nu kost het € 100 incl. BTW per maand, dit was € 100 excl. BTW.
 
Ik heb even kort een uitwerking in Excel gedaan welk abonnement wanneer zinvol is bij welke maandelijks gebruik van Fastned alles excl btw
Fastnedberekening.PNG
 
Waar kan je met een Nuon pas snelladen voor € 0,25 per kWh dan?

- - - Updated - - -




Waar kan je voor 35 ct zonder maandelijkste kosten snelladen dan?


- - - Updated - - -

Overigens is het Unlimited abonnement ook goedkoper geworden zie ik nu. Nu kost het € 100 incl. BTW per maand, dit was € 100 excl. BTW.





Wat is snelladen?.... Ze schrijven dit: " Je leest het goed: voor iets meer dan een tientje per maand laad je voor dezelfde prijs per kWh tien keer zo snel als bij openbare laadpalen in de stad. "

Nuon rekent voor DC snelladen €0,28 per minuut met een starttarief van €2,75. Als we dus met een Tesla gaan laden zal je per minuut ongeveer 0,71kW laden wat dus duurder is idd (ongeveer €0,40 + starkosten) . Maar ze hebben het in de tekst over AC laden. Want waar zijn openbare laadpalen in de stad met DC? BP is €6 onbeperkt. dus als je 18kW laad op DC bij BP ben je al goedkoper uit, en géén maandelijkse kosten.
Maar AC snelladen is 43kW. (Zoë) is dus €0,30 bij Nuon bij TNM AC snelladers. Zonder vaste kosten.
Tesla aan 22Kw Laden bij TNM is dus gewoon €0,30 per kW, bij FastNed haal je op AC bij een duo lader ook 22kW.. Dus goedkoper en géén vaste kosten.

Dus een Telsa rijder zal FastNed sporadisch bezoeken. Je gaat niet even maar 10kW laden als je een abonnement hebt. Dan kan je beter naar een TNM of Allegro AC of een van de vele 22kW AC laders rijden of als je toch een keer moet, betaal je gewoon €2,75 start en doe je 20kW laden. Kost je €10. Doe je dit 4x, kost het je €40 en heb je 80kW geladen. Nog steeds goedkoper dan 80kW laden DC bij FastNed in een maand. (€42)

Ik zeg niet dat het niet beter is, maar voor kleine DC voertuigen zal het wel een uitkomst zijn. Die laden vaak maar 15kW per keer en dan is €0,35 niet veel als je het met een andere DC lader vergelijkt.
 
Last edited:
Uit het persbericht:
"Alle elektriciteit die wij leveren blijft vanzelfsprekend uit Nederlandse zon en wind komen."

Tja, we weten allemaal dat die Nederlandse zon zo veel beter is dan die rare zon uit het buitenland...

Ik denk dat ze bedoelen dat het echt groene stroom is, en niet kolenstroom met een goedkoop groencertificaatje (uit het buitenland).

- - - Updated - - -

Maar AC snelladen is 43kW. (Zoë) is dus €0,30 bij Nuon bij TNM AC snelladers. Zonder vaste kosten.
Tesla aan 22Kw Laden bij TNM is dus gewoon €0,30 per kW, bij FastNed haal je op AC bij een duo lader ook 22kW.. Dus goedkoper en géén vaste kosten.
22kW is natuurlijk goedkoper, maar dat is dan ook geen snelladen. Nu is 50 kW voor Tesla begrippen ook niet echt snel, maar het is in elk geval ruim 2x zo snel als 22kW.
 
The New Motion rekent €0,50 per minuut (+€0,35 starttarief) voor in het ideale geval 50 kW DC. Da's dus €0,60 per kWh. Bij het eerder genoemde voorbeeld van 10 kWh is het €0,635 per kWh. Het break even point ligt bij ca. 45 kWh per maand tov het standaard abonnement van Fastned.
 
Ik heb even kort een uitwerking in Excel gedaan welk abonnement wanneer zinvol is bij welke maandelijks gebruik van Fastned alles excl btw
View attachment 79704

Ik kwam zelf ook al op ~25kWh uit met een snelle berekening. Voor mij nét te veel, want zó vaak sta ik er weer niet.

De km-prijs ligt dan nog steeds redelijk hoog als je zo weinig bij hen laad, maar het is een stuk beter dan het was.
 
Leuk geprobeerd maar wat hebben ze daar weinig kennis van de markt en marketing!

Klanten wil een product wat bij ze (lees auto) past. De behoefte van een Tesla rijder is anders dan die van bijv een Kia Soul EV.

Ik wil als Tesla rijder asap naar huis, mijn werk of een Suc. Daar gooi ik hem wel vol.
Een Kia, Ampere, enz wil graag de accu zsm vol gooien.

Een Tesla rijder wil ook in het buitenland rijden, een Kia, Ampera niet.

Ik wil als Tesla rijder graag 10€ per maand doneren als ik er 2 x per jaar kan laden en als FN regelt dat ik altijd in het buitenland kan laden. Passen en adapters.....
 
zolang het duurder blijft dan thuis, met alle schaalvoordelen die ze hebben, blijf het simpelweg een nogo...

Ik laad graag ergens waar ik het nodig heb en heb niet voldoende huizen om tijdens de reis altijd "thuis" op te laden. Snap je strekking wel, ik ga niet ergens anders laden als het thuis goedkoper is. Maar ga dit zeker wel gebruiken als ik dit nodig heb bij een langere trip door NL.