Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
leuk, 3.8 voor De Groene Belangenbehartiger. Wiens belangen behartigt die ? :wink:

ik denk dat het daar om dit soort groen gaat:
green-money-background-1875738.jpg
 
Gisteren avond laat in Senlis net voor mij een Franse model S aan de péage. Geen probleem want er zijn 2 laders.
1 daarvan was echter reeds bezet door een lege Nederlandse auto. De Fransman laadde dus eerst en aan het KWh konden we afleiden dat de Nederlander niet (meer) aan het laden was.
Na een half uurtje laden kon de Fransman verder en kon ik beginnen laden. Pas een 20 minuten later kwamen de Nederlanders aan hun auto. Die hebben dus minstens een klein uurtje 50% van de oplaadpunten geblokkeerd zonder op te laden.
Niettegenstaande ik vriendelijk wat etiquette probeerde uit te leggen, kwamen ze eerst met allerlei excuses zoals "hij laadt nog" (niet dus), "vorige keer stond ik hier ook alleen" (ja, maar nu niet...) enz., om uiteindelijk redelijk arrogant er vandoor te gaan... "Wij hebben toch net lekker een stukje gegeten"...

Ik vind dit zonde en zeer atypisch Teslarijders gedrag.
Hoe gaan jullie hiermee om?
Wat kunnen we met dit geweldig forum doen om betere etiquette ingeburgerd te krijgen vooraleer er massaal meer Tesla rijders gaan zijn met Model 3's?

Ik ben mij ervan bewust dat Teslarijders hoe langer hoe meer een afspiegeling van de gewone maatschappij wordt, en ik ben geen voorstander van een "zwarte lijst". Een idee zou kunnen zijn dat Tesla een bericht stuurt naar de eigenaar dat die zijn auto dringend moet verplaatsen, zoniet worden de geladen KW's gefactureerd?
 
Daar was ik toevallig laatst ook over aan het nadenken.
Even los van Tesla maar de hele EV markt bekijkend:
Ik denk helaas dat gedrag aanpassen maar in beperkte mate gaat werken (zeker als, zoals je zegt, de grote massa aan de EV gaat).
Volgens mij zit de oplossing niet zozeer aan de vraagkant maar aan de aanbodkant: de laadinfrastructuur moet explosief meegroeien.

Wat Tesla betreft zouden ze op de SuCs hun eigen gang kunnen gaan.
Zomaar een idee voor bijv. de veelvuldige misbruikers:
- De tijd die je de auto aan de SuC hebt hangen nadat hij vol is, moet je bij je volgende SuC bezoek eerst uitzitten voordat hij begint met laden (boetetijd).:tongue:
 
Last edited:
Altijd (subtiel) wat van zeggen, de bitse reactie welke je kreeg is jammer maar wellicht begrijpelijk, hij had immers net lekker gegeten en had een dergelijk gesprek wellicht niet verwacht.
Maar de kans is nu wel groter dat hij een volgende keer er beter over nadenkt!
Het komt niet vaak voor maar als ik zelf ergens binnen aan het eten ben en de auto is vol genoeg dan loop ik wel even naar buiten om te verplaatsen.
 
Ik denk dat we de middelen al in handen hebben, maar dat de etiquette ontbreekt. We hebben een app die ons komt vertellen wanneer onze auto voldoende geladen is om de reis verder te zetten.
Ik denk dat wanneer mensen meer en meer van die SuC's gaan gebruik maken en zelf eens in die situatie komen, ze er beter bij gaan nadenken. Je zal altijd wel aso type's hebben die alleen aan zichzelf denken. Maar het is goed dat je ze er op aanspreekt. Zo worden ze zich bewust van het probleem.
 
met een bordje met "Tesla kenteken help mij" rondlopen door het restaurant?

toch hebben veel mensen geen idee. ik kom na 1,5jr net aan 10x SuC bezoek denk ik. Als je referentiekader is dat je een paar keer aan de SuC hebt gestaan en nooit meer dan 1 of 2 auto's hebt gezien, dit forum niet volgt, dan weet je niet beter of er is geen probleem. Eerste eyeopener pas toen ik bij Urmond ging laden als enige en na de lunch ruimschoots volgeladen alle stalls bezet zag, binnen een uur dus.

Een probleem wat binnenkort met Autovalet opgelost kan worden: signaaltje als de auto vol is, loskoppelen en vervolgens verdwijnt ie vanzelf van de SuC plek. Iedereen blij!
 
Last edited:
met een bordje met "Tesla kenteken help mij" rondlopen door het restaurant?

toch hebben veel mensen geen idee. ik kom na 1,5jr net aan 10x SuC bezoek denk ik. Als je referentiekader is dat je een paar keer aan de SuC hebt gestaan en nooit meer dan 1 of 2 auto's hebt gezien, dit forum niet volgt, dan weet je niet beter of er is geen probleem. Eerste eyeopener pas toen ik bij Urmond ging laden als enige en na de lunch ruimschoots volgeladen alle stalls bezet zag, binnen een uur dus.

Een probleem wat binnenkort met Autovalet opgelost kan worden: signaaltje als de auto vol is, loskoppelen en vervolgens verdwijnt ie vanzelf van de SuC plek. Iedereen blij!

Inderdaad, een zalig idee. Je zet je auto af in de wachtrij, gaat iets eten. Hij parkeert zich in wanneer een stall vrij komt en rijd weer weg als hij genoeg geladen heeft en zet zich op een gewone parkeerplaats.