Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Toen ik anderhalf uur de trotse eigenaar van mijn MS was schuurde ik al met mijn 21 inch rechtervelg langs de stoeprand. de dag erna was links aan de beurt. De MX heeft 22 inch velgen én is 10 cm breder dan de MS. Ik houd mijn hart dus vast...

Nu waren er destijds mensen die Alloygator op hun velgen schroefden, dat vond ik niet echt een mooie oplossing; zo'n plastic rand op je duizelingwekkende velg. Is er inmiddels iets beter? Iemand goede ervaringen met een zo weinig mogelijk zichtbare oplossing?

Voor €35,- weet je een hoop meer (of je wel kunt parkeren bijvoorbeeld :p) : ANWB Rijopleiding Lentesale 2016
 
  • Like
  • Funny
Reactions: Ivo-G and Wiebe

Om 7:46 nog niet, maar nu wel. Het is zondag he! :)

Ik wil waterstof nog niet definitief gedag zeggen, maar de huidige waterstof methode is vrij kansloos tegen batterijen. Ik ben echter nog niet zo bekend met de exacte CO2 implicaties van waterstof, noch met de ontwikkelingen van de batterij. Het artikel lijkt me nog niet eens zo verkeerd, ik val wel over de uitspraak dat batterijen nog maar weinig verbeterd kunnen worden. Ik heb echter geen goede bronnen om dat te weerleggen.

Nog wel een leuke bron gevonden over de kosten van fuel cells vs batteries:
Fuel Cell Economics vs Batteries

De fuel cells schijnen dus 10% per 2500 uur aan "capaciteit" te verliezen en dus vermogen kwijt te raken! Dat lijkt bij de eerste 2500 uur nog mee te vallen, maar op een gegeven moment degradeert de fuel cell dus sneller dan de batterij.

Ik zal de auteur van het artikel in de Telegraaf dit wel mailen/tweeten. Kan hij dit mooi gebruiken voor een volgend artikel.
 
In ieder geval is men eerlijk dat men verwijst naar hun al bestaande infrastructuur. Uiteraard zien ze de bui al hangen als straks een (groeiend) deel van het wagenpark daar niet meer komt. Wat betreft de kant van de fabrikanten horen we eigenlijk alleen Toyota maar en ook niet meer zo hard. De andere merken zetten in op batterijen.
De opmerking dat Lithium tegen zijn grenzen loopt is propaganda want dat blijkt op zoveel plaatsen gewonnen te kunnen worden.
En ja, "Explosiegevaar is alleen aanwezig bij een bepaalde combinatie die zelden voorkomt" Je zou het maar zijn.
 
Ik heb Alloygators op mijn MS en ben er zeeeer blij mee. Ik heb er al eentje helemaal stuk gereden toen ik plotseling moest uitwijken voor een kat die overstak en met mijn velg tegen de stoep reed. Ik kon simpelweg 1 stuks vervangen. Ik ga ze zeker op mijn bestelde MX monteren. Ik vind het niet super mooi staan maar wel zeer acceptabel.


Toen ik anderhalf uur de trotse eigenaar van mijn MS was schuurde ik al met mijn 21 inch rechtervelg langs de stoeprand. de dag erna was links aan de beurt. De MX heeft 22 inch velgen én is 10 cm breder dan de MS. Ik houd mijn hart dus vast...

Nu waren er destijds mensen die Alloygator op hun velgen schroefden, dat vond ik niet echt een mooie oplossing; zo'n plastic rand op je duizelingwekkende velg. Is er inmiddels iets beter? Iemand goede ervaringen met een zo weinig mogelijk zichtbare oplossing?
 
Het wordt een beetje druk onder mijn steen:

Telegraaf - Shell in je elektromotor

Kennelijk trekken merken hun handen niet af van waterstof, in tegendeel zo lees ik hier. Ook de opmerking in dit artikel over de gelimiteerde capaciteit van lithium batterijen is interessant, heeft iemand daar meer informatie over?
Wat zou jij doen als een groot deel van jouw investeringen in eigen infrastructuur over enkele jaren € 0,- waard blijkt te zijn?
A: Iets meer investeren in waterstof en zo een deel van de infrastructuur en marktpositie behouden.
B: Je er bij neerleggen en de tent opdoeken.

Hier nog een leuk stukje wat weergeeft hoe hopeloos de infrastructuur voor waterstof achterloopt op dat van electriciteit: Toyota Tells Dealers: Stop Mirai Deliveries! - Gas 2

Het zal enorm druk zijn/worden onder jouw steen. Maar enkel door partijen die iets te verliezen hebben.
 
Mag je met een waterstof auto ondegronds parkeren? Anders wordt het helemaal kansloos lijkt me.
In een ver verleden ooit een keer per ongeluk de auto van mijn ouders in la Belgique in een P gezet en achteraf pas geweten dat dat helemaal niet mocht :)

Qua waterstof: het is al erg lang geleden dat ik met (oa bovenstaande auto) LPG gereden heb maar in Duitsland mocht dat vanwege risico en gevaarzetting niet langs de snelweg verkocht worden. Naast dat je beter niet aan de snelweg kunt tanken/laden (hogere kosten) en dat het veel gezelliger is bij een autohof of klein plaatsje is verkoop van waterstof dan ook niet juist zo'n ding? Of mag dat ineens wel gewoon langs der bahn verkauft worden?
 
De opmerking dat Lithium tegen zijn grenzen loopt is propaganda want dat blijkt op zoveel plaatsen gewonnen te kunnen worden.

Wat die man daar schrijft is complete onzin, Hans. Het is ook niet moeilijk als de informatie uit de mond van een Shell medewerker komt. De energiedichtheid van de huidige "2de" generatie Lithium batterijen (die die wij dus onder onze Model S hangen hebben) kan nog met een factor 10 verbeterd worden:

Anode Chemistry Options.jpg


De sleutel ligt bij de anode (negatieve electrode) waar nog heel veel mogelijk is maar het is een technische uitdaging om de uitzetting en degradatie onder controle te krijgen: Nanowire battery - Wikipedia, the free encyclopedia

Met innovatie bij de anode begint de "3de" generatie Lithium batterijen en de groeimogelijkheden zijn groter dan in de "2de generatie":

1st, 2nd and 3rd generation lithium cells.jpg


In het verleden heeft men voornamelijk ingezet op de optimalisatie van de cathode (positieve electrode). De huidige generatie, bij Panasonic NNP genoemd = Nickel based New Platform, is gemaakt van LiNiCoAlO2:

Panasonic slide on NNP.jpg


Het advies om de DoD zo laag mogelijk te houden komt hier vandaan. Zo weinig mogelijk diepe ontladingen zorgt voor een significant langere levensduur bij dit type cellen: Prevention of the Micro Cracks Generation in LiNiCoAlO2 Cathode by the Restriction of ΔDOD

De eerste kleine stap naar verhogingen van de capaciteit via de anode is bij Tesla een paar maanden geleden gezet met de introductie van de 90 kWh batterij. Dezelfde cellen als de 85 kWh batterij maar met aan de anode een legering met een beetje silicon ipv enkel carbon graphite. De 100 kWh batterij die er nu aan komt gaat verder op dezelfde weg (nog wat meer silicon).

Charged EVs | Tesla tweaks its battery chemistry: a closer look at silicon anode development

Ik heb er voor Olivier (CO2CLEAN) speciaal veel links naar meer info in gezet. :D
 
Wat zou jij doen als een groot deel van jouw investeringen in eigen infrastructuur over enkele jaren € 0,- waard blijkt te zijn?
A: Iets meer investeren in waterstof en zo een deel van de infrastructuur en marktpositie behouden.
B: Je er bij neerleggen en de tent opdoeken.

Hier nog een leuk stukje wat weergeeft hoe hopeloos de infrastructuur voor waterstof achterloopt op dat van electriciteit: Toyota Tells Dealers: Stop Mirai Deliveries! - Gas 2
Het zal enorm druk zijn/worden onder jouw steen. Maar enkel door partijen die iets te verliezen hebben.

Ho even, dat is me iets te makkelijk. Ik begrijp eerlijk gezegd niet waar de weerstand op dit forum tegen waterstof vandaan komt, tenslotte blijf je elektrisch rijden (= top), is het milieuvriendelijk, kan je snel bijtanken en hebben we en passant een oplossing om de pieken en dalen van duurzame energie op te vangen en dat is de echte winnaar. Het lijkt mij geweldige technologie zeker als het zich verder ontwikkelt. Maar goed, kennelijk trap ik op een paar gevoelige tenen.

Shell is geen dummy. Noch is dat Mercedes, Audi of BMW. Als die gasten investeren in waterstof gaan dan mag je er uiteraard iets van vinden maar het wegzetten op deze manier is niet terecht.

Waar komt de aversie aan deze technologie eigenlijk vandaan?
 
Last edited:
Had eens een documentaire gezien dat waterstof een mooi plekje krijgt in de overschot aan energie als er veel wind/zon is (toekomst). Met momenten gaat er dan een overschot zijn, deze zou dan handig omgezet kunnen worden voor de km's op de weg te doen.