Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
V.w.b. fietsbanden vs autobanden: in hoeverre is er toespoor aanwezig bij ligfietsen?
De uitlijning van een auto heeft nogal invloed op de rolweerstand, door de scheefstand van de wielen (toespoor, camber) 'verdraaien' of 'verschuiven' de blokjes in het rubber profiel op het moment dat ze contact maken met de weg. Er gaat dan dus energie zitten in het vervormen van het rubber, niet alleen door het gewicht op de band maar ook doordat de band niet precies evenwijdig aan de rijrichting loopt/draait... Hoe zachter het rubber van de band (winterband bij hogere temperaturen bijv.), hoe meer vervorming in het profiel er kan optreden (hogere elasticiteit, de energie gaat dus zitten in het als een elastiek opspannen/verdraaien van het profiel en weer loslaten wanneer het contact met de weg verbroken wordt)
 
Een band die wordt ingedrukt in het verticale vlak zet vervolgens uit in het horizontale vlak.
Klinkt logisch Wim. Als ik even kijk naar de extremen:
Bij een ballon heb je gelijk, dan zal de indrukking door gewicht zich vrijwel 100% vertalen naar horizontale uitzetting.
Bij een band zal het zich echter denk ik ook vertalen in indrukking van de wang, dus in vernauwing?
Maar hoe dat dynamisch uitwerkt in weerstand, tja...
 
Klinkt logisch Wim. Als ik even kijk naar de extremen:
Bij een ballon heb je gelijk, dan zal de indrukking door gewicht zich vrijwel 100% vertalen naar horizontale uitzetting.
Bij een band zal het zich echter denk ik ook vertalen in indrukking van de wang, dus in vernauwing?
Maar hoe dat dynamisch uitwerkt in weerstand, tja...
Hier kan ik je geen gelijk in geven. De band is ter hoogte van het contactvlak ook breder dan elders. Dit is er ook de reden van dat 19" banden lichter lopen dan 21" banden. De hogere band kan meer inveren en dus ook naar buiten uitdijen ter hoogte van het contactvlak met de grond.
 
Hier kan ik je geen gelijk in geven. De band is ter hoogte van het contactvlak ook breder dan elders. Dit is er ook de reden van dat 19" banden lichter lopen dan 21" banden. De hogere band kan meer inveren en dus ook naar buiten uitdijen ter hoogte van het contactvlak met de grond.
Dat bestrijd ik niet, ik geef alleen aan dat het zakken van de velg door het gewicht van de auto een combinatie is van twee zaken.
Naast het zijdelings uitdijen zoals je beschrijft (effect van een dunwandige ballon), ook het in het vlak van de wang indrukken van de band. En dat zorgt dus voor vernauwing.
Hoe groot dat effect is, is onduidelijk. Maar: meten is weten!
 
  • Like
Reactions: Adm
Ik kan geen post vinden waar dit al in gesignaleerd is:

Verleende evenementenvergunning Groningen: Tesla (1 kB)
08-03-2017 | Gemeenteblad 2017, 35749 | Beschikkingen | gemeente Groningen

Ontvangen melding Activiteitenbesluit: Bedrijf Tesla Motors, Rostockweg 9 te Groningen – reden van melding: starten van het bedrijf (het bieden van service en verkoop van elektrische auto's) (201770407) (0 kB)
01-03-2017 | Gemeenteblad 2017, 32192 | Beschikkingen | gemeente Groningen
 
Hulp gezocht op zaterdag 25 maart in Monnickendam van 13:30 - 16:30

Besten,

Op zaterdag 25 maart organiseert Stichting Duurzaam Waterland van 13:30 - 16:30 uur een elektrisch rijden evenement.
Doel van het evenement is tweeledig:
  1. Elektrisch rijden promoten
  2. Elektrisch rijden laten ervaren
Voor het eerste deel zijn we op zoek naar een persoon die geïnterviewd wil worden over het dagelijks gebruik van een Tesla. Pro's / Cons en onverwachte aandachtspunten.

Voor het tweede deel zijn we op zoek naar een aantal Tesla rijders die de Tesla ervaring willen delen in korte proef ritten rondom Monnickendam. Idee is dat u stuurt en toelicht wat men meemaakt. Het gaat om de bekende dingen als afwezigheid van geluid, misschien even instant power gevoel laten ervaren, indien mogelijk autopilot laten ervaren, iets zeggen over extreem lage kosten na de aanschaf. Dat soort dingen.

Gedachte route is tussen het gemeente huis van de gemeente Waterland in Monnickendam en de windmolens bij Marken.

Als u zich voor een van deze twee activiteiten beschikbaar zou willen maken, zou u dan contact met mij willen opnemen via de mail of via mijn 06.

Email: [email protected]
Telefoon: 0 626 - 160 892

Ik hoor graag van u.

Beste groet,

Antoine Maartens
 
Zoals jullie wellicht weten komen op Koningsdag de Koning en zijn gezin naar Tilburg.
Ze maken een wandeltour door het centrum en op het plein waar het bedrijfsleven wordt gepresenteerd staat, je raad het nooit, een oranje Tesla.
Hierbij een screenshot uit het promotiefilmpje Koningsdag Tilburg

Schermafdruk 2017-03-15 11.13.20.png
 
  • Like
Reactions: simonsmidt
Ik ga binnenkort naar Zuid-Frankrijk met mijn nieuwe MX. In NL heb ik al wat gesupercharged maar dat is meestal 'ongeplanned'.
Naar Frankrijk rijdt ik op de navigatie.
Vraag die bij mij opkomt is of de navi zelf de SC's langs de route selecteert of aangeeft of weergeeft?
Geeft Navi signaal af?
Dit ivm voorbereiding nieuwe soort trip rijden.
 
Zeker . Geef Parijs maar eens aan als bestemming. Je ziet vanzelf langs welke SuC's je zou kunnen rijden. De vermelde laadtijden zijn erg ruim genomen - op basis van een grote onzekerheidsmarge. Tip is wel om niet blindelings navigatie te volgen - is niet een van de mest sterke punten van Tesla -;).
 
Zijn er EV-rijders in het Noorden? Dan is onderstaande actie iets voor jou. Zoals jullie weten ben ik fervent aanhanger van Urgenda en help ze altijd mee waar ik kan. Groet, Ronald

Over de Elfwegentocht

Wil je iets doen voor Fryslân, en voor onze jeugd? De Friese jeugd heeft gesproken en eist twee fossielvrije mobiliteitsweken in juli 2018. In hun visie is er geen plaats meer voor benzine of diesel, maar enkel voor duurzaam vervoer. De Friese jeugd eist een groene toekomst en daar horen duurzame voertuigen bij! Elektrische auto's, e-bikes, groengas-bussen en andere voertuigen bepalen het verkeersbeeld van 1 t/m 14 juli 2018. Binnen Fryslân kan iedereen zich - op de weg én op het water - verplaatsen met duurzame vervoersmiddelen. In heel de provincie vinden evenementen plaats, waaronder een speciale parade van futuristische duurzame voertuigen. Het worden twee weken feest zonder een druppel benzine!

Gaan wij hun droom vervullen? Help je mee?
De fossielvrije weken (Elfwegentocht) vinden plaats van 1 t/m 14 juli 2018 en zijn onderdeel van Culturele Hoofdstad 2018 en de Freonen fan Fossylfrij Fryslân. Wij zoeken 2018 supporters van dit CH2018-project voorafgaand aan de lancering op 6 april. De uitdaging is groot, maar samen kunnen wij deze klus klaren.


Helpen is zeer eenvoudig. Ga naar http://elfwegentocht.nl/meedoen/ en je bent binnen een minuutje klaar! Verspreid dit bericht onder je familie, vrienden en kennissen en laten we samen de droom van de Friese jeugd realiseren. Laat de jongeren in Fryslân niet in de kou staan. Doch mei!

Aangezien wij nog niet officieel de Elfwegentocht aan de pers hebben bekendgemaakt - dat gebeurt namelijk op 6 april - verzoeken we u om ons event nog even onder ons te houden. Alvast bedankt!
Uitnodiging%206%20april%20lancering%20Elfwegentocht.png