Ik weet niet waar u die kennis vandaan haalt. Ik doe rolweerstandmetingen aan banden, fietsbanden wel te verstaan. Maar die zijn ook van rubber en het gedrag is identiek. Ik heb vele banden getest bij temperaturen van 20 gr. C tot -5 gr. C. In alle gevallen lopen koudere banden trager dan warme banden. Per band verschilt het wat, maar een gemiddelde is wel dan veel banden bij 0 gr. C tot wel 25% zwaarder lopen.
Nu wat uitleg. Rubber wordt stugger naarmate de temperatuur lager wordt. Het gevolg daarvan is dat de band moeilijker vervormt en dat kost veel extra energie. Een soepele dus warme band spreekt ook de vering en demping minder aan. Daardoor blijft de auto gelijkmatiger door de lucht glijden en ook dat levert minder weerstand op.
Winterbanden leveren bij lage temperaturen minder rolweerstand op dan zomerbanden. Dat het verbruik in de winter toeneemt komt maar voor maximaal 5% uit de banden, voor meer dan 90% uit de luchtweerstand doordat er veel meer luchtmoleculen in een koude m3 kunnen.
Tenslotte is ook nog een heel klein deel van de toegenomen weerstand te wijten aan zwaarder lopende lagers, differentieel e.d.
Wilt u iets erover lezen, kijk dan hier:
Velomobiel Quest en Wim Schermer: bandentest vrieskou
Sroll op de eerste pagina maar eens naar de tweede gele grafiek.