Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Dank voor alle antwoorden op mijn post van gisteren 7:49, het is me duidelijk.

Ik reed tussen de 100 en 105, met enkele uitschieters om een langzame vrachtwagen in te halen. Maar weer was niet zo heel best, veel regen, harde wind tegen/zij.

Nogmaals dank, weet nu beter hoe ik het moet interpreteren!
Mijn ervaring is dat vooral regen dodelijk voor het verbruik is. Waarschijnlijk doordat water kou goed geleid? Neem niet aan dat het komt door het verbruik van de ruitenwissermotor
 
  • Funny
Reactions: simonsmidt
Je banden moeten het water verplaatsen door de groeven van het profiel dat kost best veel energie, Zie het een beetje zoals door een 30cm laag water heen rennen op het strand dat kost veel energie ten opzichte van strakke weg.
Het is inderdaad het verplaatsen van het water maar ook speelt de temperatuur van water een rol. Water zorgt voor afkoeling van de band. Een koude band heeft een hogere rolweerstand dan een warme band.
 
Het is helaas normaal. In de winter, rijdend aan 120 à 130 km/u en vooral met winterbanden heb je 25 à 30% meer nodig dan de theoretische afstand. Ik reken theoretische afstand maal 1,25 + 50 km reserve om het volgende laadpunt te halen.

Een top: verwarm de wagen in de winter op voorhand als hij nog aan de laadpaal hangt.
Ik gebruik ook al lang de berekening afstand x 1,25 + 50km extra. Blij dat ik niet alleen ben.
Op winterverlof (zonder skidragers) is dit soms zelfs krap, maar dan wel koude temperatuur en 130 km/u.

Is het jullie trouwens al opgevallen dat het verbruik bij dichte mist ook enorm oploopt?
 
Ik heb eergisteren mijn bestuurdersraam laten vervangen omdat de deurklink krasjes maakten.

Echter nu heb ik gisteren mijn eerste rit aan hogere snelheid gedaan, en vanaf 60 km/u heb ik plots bijzonder veel last van windruis alsof de raam een beetje open staan.

Ik heb alle rubbers en dichtingen nagekeken en ik kan geen enkel verschil zien met de rechterraam die dat geluid niet heeft.

Aan 120 km/u is het gewoon storend en komt het door de radio/muziek heen. Is dit iets waar ze bij het SEC naar kijken?
 
Ik heb eergisteren mijn bestuurdersraam laten vervangen omdat de deurklink krasjes maakten.

Echter nu heb ik gisteren mijn eerste rit aan hogere snelheid gedaan, en vanaf 60 km/u heb ik plots bijzonder veel last van windruis alsof de raam een beetje open staan.

Ik heb alle rubbers en dichtingen nagekeken en ik kan geen enkel verschil zien met de rechterraam die dat geluid niet heeft.

Aan 120 km/u is het gewoon storend en komt het door de radio/muziek heen. Is dit iets waar ze bij het SEC naar kijken?
komt vanaf het kleine raampje; kennen ze intussen goed bij het sec.
 
Fout volgens mij. Hoe warmer de band, hor zachter. En des te groter de rolweersrand. Om deze reden vragen winterbanden ook meer energie.
Ik weet niet waar u die kennis vandaan haalt. Ik doe rolweerstandmetingen aan banden, fietsbanden wel te verstaan. Maar die zijn ook van rubber en het gedrag is identiek. Ik heb vele banden getest bij temperaturen van 20 gr. C tot -5 gr. C. In alle gevallen lopen koudere banden trager dan warme banden. Per band verschilt het wat, maar een gemiddelde is wel dan veel banden bij 0 gr. C tot wel 25% zwaarder lopen.
Nu wat uitleg. Rubber wordt stugger naarmate de temperatuur lager wordt. Het gevolg daarvan is dat de band moeilijker vervormt en dat kost veel extra energie. Een soepele dus warme band spreekt ook de vering en demping minder aan. Daardoor blijft de auto gelijkmatiger door de lucht glijden en ook dat levert minder weerstand op.
Winterbanden leveren bij lage temperaturen minder rolweerstand op dan zomerbanden. Dat het verbruik in de winter toeneemt komt maar voor maximaal 5% uit de banden, voor meer dan 90% uit de luchtweerstand doordat er veel meer luchtmoleculen in een koude m3 kunnen.
Tenslotte is ook nog een heel klein deel van de toegenomen weerstand te wijten aan zwaarder lopende lagers, differentieel e.d.
Wilt u iets erover lezen, kijk dan hier: Velomobiel Quest en Wim Schermer: bandentest vrieskou
Sroll op de eerste pagina maar eens naar de tweede gele grafiek.
 
Ik weet niet waar u die kennis vandaan haalt. Ik doe rolweerstandmetingen aan banden, fietsbanden wel te verstaan. Maar die zijn ook van rubber en het gedrag is identiek. Ik heb vele banden getest bij temperaturen van 20 gr. C tot -5 gr. C. In alle gevallen lopen koudere banden trager dan warme

QUOTE]

Misschien zijn fietsbanden (smal en hoge druk) wel iets anders dan autobanden. Hier een studie over rolweersrand van autobanden.

Temperatuur


Uit eerdere studies blijkt dat de luchttemperatuur een significante invloed heeft op de rolweerstand metingen. Hierbij zijn effecten gevonden in de orde grootte van 0,06 tot 0,12 kg/t per °C). In het bredere rolweerstand onderzoek is ook de invloed van temperatuur op de meetresultaten onderzocht. Het blijkt dat de bandtemperatuur de beste correlatie heeft met de gemeten rolweerstand waarden. Uit een regressie analyse van rolweerstand en bandtemperatuur volgt de volgende correctie:


RRCT,gecorr = RRC– (0,17 ± 0,02) * (25 – Tband)


De rolweerstandmetingen aan betonwegen zijn uitgevoerd bij dezelfde temperatuur. Omwille van de vergelijkbaarheid met de metingen uit het bredere onderzoek rolweerstand, zijn alle meetresultaten gecorrigeerd voor bandtemperatuur.

Als Tband kleiner is dan 25°C dan wordt rolweersrand kleiner. Is Tband groter dan 25°C dan wordt correctieterm negatief en en min maal min is plus, dus de rolweersrand wordt groter.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
Mijn wagen zal eind mei twee jaar oud zijn. Het viel mij op dat de sierdopjes in de velgen sporen van corrosie vertonen. Ik wissel de velgen zelf (wissel winter/zomerbanden) en verwijder de dopjes telkens door er van binnen uit met stukje kunststof op te tikken dus met schroevendraaier heb ik er niet zitten aan prutsen. Heeft iemand hetzelfde probleem? image.jpg
 
Ik weet niet waar u die kennis vandaan haalt. Ik doe rolweerstandmetingen aan banden, fietsbanden wel te verstaan. Maar die zijn ook van rubber en het gedrag is identiek. Ik heb vele banden getest bij temperaturen van 20 gr. C tot -5 gr. C. In alle gevallen lopen koudere banden trager dan warme banden. Per band verschilt het wat, maar een gemiddelde is wel dan veel banden bij 0 gr. C tot wel 25% zwaarder lopen.
Nu wat uitleg. Rubber wordt stugger naarmate de temperatuur lager wordt. Het gevolg daarvan is dat de band moeilijker vervormt en dat kost veel extra energie. Een soepele dus warme band spreekt ook de vering en demping minder aan. Daardoor blijft de auto gelijkmatiger door de lucht glijden en ook dat levert minder weerstand op.
Winterbanden leveren bij lage temperaturen minder rolweerstand op dan zomerbanden. Dat het verbruik in de winter toeneemt komt maar voor maximaal 5% uit de banden, voor meer dan 90% uit de luchtweerstand doordat er veel meer luchtmoleculen in een koude m3 kunnen.
Tenslotte is ook nog een heel klein deel van de toegenomen weerstand te wijten aan zwaarder lopende lagers, differentieel e.d.
Wilt u iets erover lezen, kijk dan hier: Velomobiel Quest en Wim Schermer: bandentest vrieskou
Sroll op de eerste pagina maar eens naar de tweede gele grafiek.

Misschien zijn fietsbanden (smal en hoge druk) wel iets anders dan autobanden. Hier een studie over rolweersrand van autobanden.

Temperatuur


Uit eerdere studies blijkt dat de luchttemperatuur een significante invloed heeft op de rolweerstand metingen. Hierbij zijn effecten gevonden in de orde grootte van 0,06 tot 0,12 kg/t per °C). In het bredere rolweerstand onderzoek is ook de invloed van temperatuur op de meetresultaten onderzocht. Het blijkt dat de bandtemperatuur de beste correlatie heeft met de gemeten rolweerstand waarden. Uit een regressie analyse van rolweerstand en bandtemperatuur volgt de volgende correctie:


RRCT,gecorr = RRC– (0,17 ± 0,02) * (25 – Tband)


De rolweerstandmetingen aan betonwegen zijn uitgevoerd bij dezelfde temperatuur. Omwille van de vergelijkbaarheid met de metingen uit het bredere onderzoek rolweerstand, zijn alle meetresultaten gecorrigeerd voor bandtemperatuur.​

Als Tband kleiner is dan 25°C dan wordt rolweersrand kleiner. Is Tband groter dan 25°C dan wordt correctieterm negatief en en min maal min is plus, dus de rolweersrand wordt groter.
 
  • Informative
Reactions: robertvg
@Wim S. de komende weken bewegen de temperaturen tussen de 7 en 12 graden. Wat is dan wijsheid betreft keuze van winter en zomerbanden ? Hou zelf meestal de stelregel aan van onder de 7 graden op winterbanden. Ben nu geneigd om de zomerbanden er weer op te leggen.

nog ff wachten kan geen kwaad, immers winterbanden hebben op een nat wegdek ook voordelen, betere waterverplaatsing, dus minder kans op aquaplaning en een kortere remweg. Ik hoop natuurlijk ook dat de lente snel in volle glorie begint maar voor de natuur ou t niet best zijn als het vanaf nu droog bleef, daar ga ik dus niet van uit en laat de winterbanden nog een maandje liggen..
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Ik ga met de Pasen een lang weekend naar Z-Frankrijk. Twijfel wat voor mijn range de beste optie zou zijn. 19" winterbanden of 21" zomerbanden. Al zal de dan heersende temperatuur natuurlijk de doorslag geven.
Volgens de tesla calculator zit er tussen de 21"en 19" wielen maar een verschil van 11 km in range.
Verschil zomer- winterbanden heb ik nog niet kunnen vinden.
Ik zou zelf voor de zomerbanden gaan. Als de temperatuur hoger wordt zullen je winterbanden erg snel slijten. Zeker met de hogere snelheden op weg naar het zuiden
 
  • Helpful
Reactions: HWS
Ik kon zo snel geen beter draadje vinden. Interessant filmpje van DragTimes over 0-60 mph sprint bij 10%, 24%, 50%, 76% en 99% SoC: Tesla Model S P100DL Acceleration Tests At Various Battery Charge Levels - Video

Conclusie: ergens tussen 50% en 75% geeft de batterij voldoende vermogen om geadverteerde acceleratie te behalen. Verschil tussen 10% (3,9 0-60mph) en 24% (2,9 0-60mph) is opvallend.