Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
niet vergeten dat de fiscale incentives in Belgiê voor vennootschappen vrij beperkt zijn; en voor particulieren bijna verwaarloosbaar.
Voeg daar de véél hogere stroomprijzen in België nog eens bij...

Wij Belgen kijken met verbazing en/of afgunst naar de grote voordelen die jullie in Nederland hebben.

Anders gesteld : om in Belgiê een Tesla te kopen moet je wel echt fanatiek zijn; in Nederland moet je gewoon gezond verstand hebben.
;)
Andersom geld dat voor alle niet EV's. Die waren en zijn in NL vaak ruim 30% duurder. Helemaal als je van ">211 Fiscale PK's" houd. Ben blij nu dat ik weer in NL woon dat er zoiets als een Tesla bestaat:). Ook vanwege het milieu natuurlijk:rolleyes:.
 
  • Like
Reactions: Zuid5.nl
niet vergeten dat de fiscale incentives in Belgiê voor vennootschappen vrij beperkt zijn; en voor particulieren bijna verwaarloosbaar.
Voeg daar de véél hogere stroomprijzen in België nog eens bij...

Wij Belgen kijken met verbazing en/of afgunst naar de grote voordelen die jullie in Nederland hebben.

Anders gesteld : om in Belgiê een Tesla te kopen moet je wel echt fanatiek zijn; in Nederland moet je gewoon gezond verstand hebben.
;)

Dat is wel erg negatief gesteld.

Voor venootschappen 120% afschrijving, ipv max 75%. Verwaarloosbare BIV en rijbelasting. Ik betaalde voor mijn vroegere BMW 7 vroeger € 760 rijbelasting, nu 1/10 of € 76.

Dat in NL 2 maal meer Tesla's worden ingeschreven zal ook wel iets te maken hebben met het feit dat er 17 millioen Nederlanders zijn tegen 10 m Belgen.
 
Anders gesteld : om in Belgiê een Tesla te kopen moet je wel echt fanatiek zijn; in Nederland moet je gewoon gezond verstand hebben.
Ik zie het zo: had ik de Tesla niet gekocht, dan had ik nu 100K meer op een spaarrekening staan die niets opbrengt.
Mijn 'belegging' in Tesla brengt mij jaarlijks een hogere aftrek, veel minder verbruik, 0 inschrijving en 0 verkeersbelasting en vooral heel heel veel plezier op.
De ontwaarding zal niet veel meer zijn dan van een andere wagen, en misschien rij ik er nu wel eens 10 jaar mee. Tegen dan batterij vervangen die dan nog de helft kost van wat ze nu kost en verkopen.
Dus toch wat gezond verstand. Ook wel fanatiek ondertussen.
 
Dat is wel erg negatief gesteld.

Dat in NL 2 maal meer Tesla's worden ingeschreven zal ook wel iets te maken hebben met het feit dat er 17 millioen Nederlanders zijn tegen 10 m Belgen.

Eigenlijk 17M Nederlanders versus 6,5M Vlamingen. In Brussel en Wallonië bestaan de helft van die fiscale stimuli niet. Je ziet er dan ook nauwelijks een Tesla, zeker in Wallonië. Er is ook een cultureel aspect natuurlijk, maar het maakt toch in de eerste plaats duidelijk dat fiscale stimuli wel degelijk werken!
 
  • Like
Reactions: KrisB
Soms stel je jezelf een vraag, waar je het antwoord niet op weet...

De chargeport zit links. Fileparkeren doe je aan de rechterkant van de weg (meestal). Dan zit de laadpoort, waar stekker, snoer en kwetsbaar klepje zit, dus aan de straatkant. Terwijl het veel handiger is om dit aan de rechterkant te hebben, het troittoir.

Weet iemand of er een reden is dat de chargeport zich aan de linkerzijde bevindt? En wat de reden is?
 
Soms stel je jezelf een vraag, waar je het antwoord niet op weet...

De chargeport zit links. Fileparkeren doe je aan de rechterkant van de weg (meestal). Dan zit de laadpoort, waar stekker, snoer en kwetsbaar klepje zit, dus aan de straatkant. Terwijl het veel handiger is om dit aan de rechterkant te hebben, het troittoir.

Weet iemand of er een reden is dat de chargeport zich aan de linkerzijde bevindt? En wat de reden is?

Ik denk dat deze plek gekozen is omdat deze aan de kant van de bestuurder zit.
 
Soms stel je jezelf een vraag, waar je het antwoord niet op weet...

De chargeport zit links. Fileparkeren doe je aan de rechterkant van de weg (meestal). Dan zit de laadpoort, waar stekker, snoer en kwetsbaar klepje zit, dus aan de straatkant. Terwijl het veel handiger is om dit aan de rechterkant te hebben, het troittoir.

Weet iemand of er een reden is dat de chargeport zich aan de linkerzijde bevindt? En wat de reden is?
Gelijk de grote tankklepjes logica:
Europees R
Japans L
USA L en R
 
Soms stel je jezelf een vraag, waar je het antwoord niet op weet...

De chargeport zit links. Fileparkeren doe je aan de rechterkant van de weg (meestal). Dan zit de laadpoort, waar stekker, snoer en kwetsbaar klepje zit, dus aan de straatkant. Terwijl het veel handiger is om dit aan de rechterkant te hebben, het troittoir.

Weet iemand of er een reden is dat de chargeport zich aan de linkerzijde bevindt? En wat de reden is?

ik ben blij dat de laadpoort aan de kant van de bestuurder is geplaatst.
zo moet je niet telkens rond de auto lopen om de kabel aan te sluiten, en af te koppelen.

Enkel bij parallel parkeren met laden is dit vervelend.
Bij alle andere vormen (onder een hoek, dwars, garage etc) is het net handig.
 
En aanvullend, ook lastig bij de vele eenrichtingswegen in Rome waar je alleen op deze manier kunt parkeren. Doorgaans zonder ruimte om de auto om te draaien en achteruit in te parkeren. Was blij dat ik ook een 7 meter kabel bij me had - moest wel onder de auto door om de afstand te kunnen overbruggen.

DSCF0994.jpg
 
ik ben blij dat de laadpoort aan de kant van de bestuurder is geplaatst.
zo moet je niet telkens rond de auto lopen om de kabel aan te sluiten, en af te koppelen.

Enkel bij parallel parkeren met laden is dit vervelend.
Bij alle andere vormen (onder een hoek, dwars, garage etc) is het net handig.

In de visie van Tesla komen deze z.g. stoeppaaltjes niet voor. Thuis, SuC en DeC is hun target. Realistisch of niet? Dat doet er niet toe. Overigens vind ik de huidige plaats ook de enige goede. Zal voor nieuwe EV rijders straks gemakkelijke overgang zijn van tanken naar laden. Het zou trouwens geen gezicht zijn als de laadklep bijvoorbeeld mid voor zou zitten.
 
In de visie van Tesla komen deze z.g. stoeppaaltjes niet voor. Thuis, SuC en DeC is hun target. Realistisch of niet? Dat doet er niet toe. Overigens vind ik de huidige plaats ook de enige goede. Zal voor nieuwe EV rijders straks gemakkelijke overgang zijn van tanken naar laden. Het zou trouwens geen gezicht zijn als de laadklep bijvoorbeeld mid voor zou zitten.
en nóg een excuus om de Leaf te vervangen door een Model 3 :D
 
Misschien een idee om de laadpoort aan beide kanten te voorzien? Standaard openen aan bestuurders zijde, maar eventueel andere zijde te openen via het scherm in de wagen. Lijkt me niet veel extra werk voor Tesla aangezien ze beide ontwerpen hebben.
 
Misschien een idee om de laadpoort aan beide kanten te voorzien? Standaard openen aan bestuurders zijde, maar eventueel andere zijde te openen via het scherm in de wagen. Lijkt me niet veel extra werk voor Tesla aangezien ze beide ontwerpen hebben.

En dan ook maar meteen een stuur aan beide kanten voor het geval we naar Engeland gaan? :p

Gekkigheid terzijde, ik denk niet dat de extra kosten/materialen opwegen tegen gebruiksgemak van laadpoort aan 1 zijde.
 
En dan ook maar meteen een stuur aan beide kanten voor het geval we naar Engeland gaan? :p

Gekkigheid terzijde, ik denk niet dat de extra kosten/materialen opwegen tegen gebruiksgemak van laadpoort aan 1 zijde.

Toegevoegde gekkigheid: niet zo'n gek idee om een schuifbare stuurpedaal module te hebben, het interieur van de 3 lijkt bijna voorbereid. En met een laadpoort aan 2 zijdes kun je 2 Superchargers gebruiken. Of doorlussen.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Toegevoegde gekkigheid: niet zo'n gek idee om een schuifbare stuurpedaal module te hebben, het interieur van de 3 lijkt bijna voorbereid. En met een laadpoort aan 2 zijdes kun je 2 Superchargers gebruiken. Of doorlussen.

schuifbaar stuurpedaal ? hier ben ik weer met mijn joystick (of sidestick, of 'One Hand Does It All'). Dan heb je géén pedalen of stuur meer nodig; wat de veiligheid aanzienlijk verhoogt (resultaten bij een crashtest zijn steeds lager voor bestuurder dan voor passagier net vanwege het stuur en de pedalen)

bovendien geen probleem meer met RHD/LHD uitvoeringen.

nieuw is dat idee trouwens niet :

upload_2017-7-7_14-49-8.png


upload_2017-7-7_14-48-42.png
 
Last edited:
schuifbaar stuurpedaal ? hier ben ik weer met mijn joystick (of sidestick, of 'One Hand Does It All'). Dan heb je géén pedalen of stuur meer nodig; wat de veiligheid aanzienlijk verhoogt (resultaten bij een crashtest zijn steeds lager voor bestuurder dan voor passagier net vanwege het stuur en de pedalen)

bovendien geen probleem meer met RHD/LHD uitvoeringen.

nieuw is dat idee trouwens niet :
Of we kiezen de McLaren oplossing: stuur in het midden.