Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Integendeel, het afschaffen van de saldering is een uitstekende maatregel. Het is een enorme subsidie met een open einde. Je hoeft maar naar Vlaanderen te kijken om te zien hoe dat gigantisch uit de klauwen kan lopen. Bovendien komt de subsidie vooral ten goede van gezinnen die hun verbruik en productie op de minst efficiënte manier op elkaar hebben afgesteld. Kortom, juist helemaal omgekeerd dan wat je wil stimuleren. Dat zien we in de bereidwilligheid van Nederlandse huishoudens om serieus na te denken over energie opslag in huis. Zelfs hier, op het forum bij uitstek van de gelovers in verregaande electrificatie van ons energieverbruik, zijn er geregeld stemmen te horen dat de Powerwall toch weinig toegevoegde waarde heeft zolang je kan salderen.

Op dit moment is het zo dat het salderen zonnepanelen (die sowieso al competitief zijn) onnodig goedkoper maakt, maar energieopslag (dat momenteel nog niet competitief is) nog eens extra benadeelt. Omgekeerde wereld!
 
Vanochtend succesvol aangemeld voor dit event volgende week woensdag op het Tesla HQ.
Niemand minder dan @JonMc spreekt op de eerste editie van dit exclusieve ‘Owner Social’ event.
Benieuwd of we ook vragen mogen indienen...

Successfully RSVP’d for this event wednesday the 18th at Tesla European HQ.
Nobody less than @JonMc will speak at the first edition of this exclusive ‘Owner Social’ event.
Could we possibly submit some questions for him to answer...?

23BB6CF6-A0A4-4DCE-A5B2-C3739FE4F48E.jpeg
 
Vanochtend succesvol aangemeld voor dit event volgende week woensdag op het Tesla HQ.
Niemand minder dan @JonMc spreekt op de eerste editie van dit exclusieve ‘Owner Social’ event.
Benieuwd of we ook vragen mogen indienen...

Als het goed is ben ik er ook bij.
Zeker een belangrijke meeting omdat daar aan een kleine selecte groep ook de Model 3 getoond gaat worden :D
 
  • Like
Reactions: redevries
Integendeel, het afschaffen van de saldering is een uitstekende maatregel. Het is een enorme subsidie met een open einde. Je hoeft maar naar Vlaanderen te kijken om te zien hoe dat gigantisch uit de klauwen kan lopen. Bovendien komt de subsidie vooral ten goede van gezinnen die hun verbruik en productie op de minst efficiënte manier op elkaar hebben afgesteld. Kortom, juist helemaal omgekeerd dan wat je wil stimuleren. Dat zien we in de bereidwilligheid van Nederlandse huishoudens om serieus na te denken over energie opslag in huis. Zelfs hier, op het forum bij uitstek van de gelovers in verregaande electrificatie van ons energieverbruik, zijn er geregeld stemmen te horen dat de Powerwall toch weinig toegevoegde waarde heeft zolang je kan salderen.

Op dit moment is het zo dat het salderen zonnepanelen (die sowieso al competitief zijn) onnodig goedkoper maakt, maar energieopslag (dat momenteel nog niet competitief is) nog eens extra benadeelt. Omgekeerde wereld!

Totaal oneens. Salderen is een verstandige maatregel van de overheid. Zonder salderen neemt geen sterveling zonnepanelen en blijven de kolen- en gascentrales draaien. Als je wil kan ik je zo voorrekenen dat zonnepanelen niet rendabel zijn als er niet gesaldeerd kan worden. Mensen met zonnepanelen denken wel degelijk na over het beperken van hun stroomverbruik.
Juist mensen die, om welke reden dan ook, geen zonnepanelen nemen, denken niet na over hun verbruik en het mogelijk verminderen daarvan.
Gelukkig betalen die mensen in elk geval wel de rekening van de 'subsidie' van de zonnepanelen. Nou zie ik het niet als subsidie, stroom opwekken op je eigen dak is toch weinig anders dan sla oogsten uit je eigen groentetuin?

Ik hoor ook bij degenen die energieopslag in accu's in huis als totaal onnodig beoordelen. We hebben een uitstekend net en waar zou je accu's voor willen gebruiken? Niet voor die 1 tot 2 keer per jaar dat je stroom een korte periode uitvalt. Voor een warmtepomp dan? Die draait maar maximaal 5 uur op een volgeladen Powerwall. Voor het laden van een Tesla? 13,5 kW uit een Powerwall levert 60 km bereik op.
Het is n.m.m. volkomen zinloos te investeren in een Powerwall.
 
Zonder salderen neemt geen sterveling zonnepanelen

Dat is aantoonbaar onzin. Als gesaldeerde zonnepanelen lonen, dan lonen panelen die maximaal je minimaal verbruik opleveren zeker. Het evenwicht ligt ergens tussen in.

We hebben een uitstekend net en waar zou je accu's voor willen gebruiken?

Dat net is slechts uitstekend juist omdat zonne- en windenergie slechts een marginaal fenomeen is. Zodra deze veranderlijke bronnen een substantieel van de koek vormen en de buurlanden ook niet meer per willekeur buffer kunnen spelen is opslag een noodzaak. We zouden eventueel kunnen overgaan op het verbranden van biomassa. Maar de kosten daarvan kunnen op termijn niet op tegen accu.
 
Dat is aantoonbaar onzin. Als gesaldeerde zonnepanelen lonen, dan lonen panelen die maximaal je minimaal verbruik opleveren zeker. Het evenwicht ligt ergens tussen in.
Ik ken enkele grote leveranciers van zonnepanelen en die verklaren dit in koor.
De gemiddelde particulier gaat geen systemen kopen die de eigen opgewekte stroom direct verbruikt. Daarvoor zijn bijv. een Powerwall en een Maxem nodig. Dat betekent dat een particulier altijd teruglevert en dus saldeert. Zou deze teruglevering worden vergoed met de prijs die opwekking normaal kost, ergens tussen 3 en 5 cent per kWh, dan is het afgelopen met zonnepanelen.

Dat net is slechts uitstekend juist omdat zonne- en windenergie slechts een marginaal fenomeen is. Zodra deze veranderlijke bronnen een substantieel van de koek vormen en de buurlanden ook niet meer per willekeur buffer kunnen spelen is opslag een noodzaak. We zouden eventueel kunnen overgaan op het verbranden van biomassa. Maar de kosten daarvan kunnen op termijn niet op tegen accu.
Er wordt op dit moment hard gewerkt aan een grid dat volledig bestendig is tegen de schommelingen van duurzame energie.
Het nieuwe kabinet verhoogt de STE+ bedragen tot 4,3 miljard euro. Die worden besteed aan subsidie op zon- wind- en nu ook biomassa.
Dat zijn allemaal sterk wisselende energiebronnen. De overheid doet dit echt niet als al die miljoenen zonnepanelen en windparken niet kunnen worden ingepast in het net.
 
Dat is aantoonbaar onzin. Als gesaldeerde zonnepanelen lonen, dan lonen panelen die maximaal je minimaal verbruik opleveren zeker. Het evenwicht ligt ergens tussen in.
Inderdaad. En met powerwall of equivalent erbij wordt dat niet je minimale verbruik maar je gemiddelde dagelijks verbruik (of de capaciteit van de powerwall indien die kleiner is dan je dagelijks zomerverbruik).
Vinden we een manier om opslag voor langere tijd te realiseren dan wordt het nog eens een pak interessanter.
Stel nu dat de overheid het gebruik van opslag gaat stimuleren...
Ik ken enkele grote leveranciers van zonnepanelen en die verklaren dit in koor.
Ik ken enkele grote leveranciers van ICE's die in koor roepen dat de burger niet overstapt naar elektrische auto's.

Er wordt op dit moment hard gewerkt aan een grid dat volledig bestendig is tegen de schommelingen van duurzame energie.
Het nieuwe kabinet verhoogt de STE+ bedragen tot 4,3 miljard euro. Die worden besteed aan subsidie op zon- wind- en nu ook biomassa.
Dat zijn allemaal sterk wisselende energiebronnen. De overheid doet dit echt niet als al die miljoenen zonnepanelen en windparken niet kunnen worden ingepast in het net.
Die sterk wisselende energiebronnen worden nu gewoon uitgezet als de baseline in gevaar komt. Dat is (zeker als al die wisselende bronnen met subsidie gebouwd zijn) goedkoper dan bufferen.
 
Ik ken enkele grote leveranciers van zonnepanelen en die verklaren dit in koor.

Wij van WC-eend vinden ook dat WC-eend gesubsidieerd moet worden.

De gemiddelde particulier gaat geen systemen kopen die de eigen opgewekte stroom direct verbruikt. Daarvoor zijn bijv. een Powerwall en een Maxem nodig. Dat betekent dat een particulier altijd teruglevert en dus saldeert. Zou deze teruglevering worden vergoed met de prijs die opwekking normaal kost, ergens tussen 3 en 5 cent per kWh, dan is het afgelopen met zonnepanelen.

Neen, dan legt die particulier gewoon een paneeltje minder.

Er wordt op dit moment hard gewerkt aan een grid dat volledig bestendig is tegen de schommelingen van duurzame energie

Inderdaad dat doet de overheid. Door via het afschaffen van saldering opslag relatief aantrekkelijker te maken. Prima plan.
 
Eventjes hier maar:

Vanavond de X uitgeleend aan de buurman, die de auto al meerdere keren heeft meegekregen. Hij ervoer allerlei vreemde zaken die ik nog niet eerder ben tegengekomen:

- Snelheidsmeter op display gaf 35 aan terwijl hij ruim 80 reed (!)
- Richtingaanwijzers maakten geen geluid
- Deuren gingen niet open m.b.v. touchscreen, alleen m.b.v. de knoppen buiten
- Rear view camera verscheen niet in Reverse

Zelf merk ik dat ik geen goede verbinding met de auto krijg: accubalkje is leeg en geschatte range = 3 liggende streepjes.

Reset nog niet geprobeerd, maar toch even: help! Wat een vaag gebeuren ineens! Zitten hier voor jullie bekende problemen tussen?

Software versie: 2017.34 2448cfc

Maarten
 
Dat helpt je niks. Een Powerwall levert je 14 kW opslag. Een warmtepomp draait daar 5 uur op en het bijladen van je Tesla levert maar een bereik op van 64 km. Zolang het salderen intact blijft is elke euro uitgegeven aan accu's weggegooid geld.

Nou, ik heb er nog niet echt aan gerekend, maar de panelen leveren in de vroege ochtend behoorlijk wat op. In mijn geval ruim 10kW. Totdat ik vertrek (rond 9 uur) kan alles naar de Tesla. De WP laat ik overdag vol draaien op de panelen en warmt zo het huis en/of het water op voor de avond, mijn huis is prima geisoleerd en de temp zakt max 1 graad per dag bij rondom 0 buiten. Het overschot aan opwek gaat via de Maxem in de Powerwall.

Het werkt niet als er geen zon is, dat is waar. Maar met een redelijke zonnige dag kom ik een heel eind met een 14kW buffer voor de avond en de nacht. Mijn laadroutine wordt dan omgekeerd aan nu, laden op het werk ipv laden thuis.

En of het rendeert boeit me niet zo, het is de sport om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. Als ik voor rendement zou zijn gegaan had ik geen Tesla van over de ton gekocht, toch? ;)
 
  • Like
Reactions: Nowyony and KrisB