Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ja ervaarde ik ook bij de aankoop van mijn huidige. Vraag me wel af waarom ze die techniek hanteren; ik vind geen meer logische verklaring dan dat het een klassieke autodealer-trukje is (je laten je tot daar gaan in de hoop je iets anders te verkopen dan je in gedachten had, door je toegang te geven tot de 'geheime' stock, of zo). Dan komt bij mij het beeld op van de VW-dealer die een klant die komt voor een e-Golf buiten laat gaan met een bestelling voor een Golf GTD. Zou Tesla onwaardig moeten zijn :). Maar misschien is het gewoon een soort IT-traagheid (bijv. inventory die gewoon nog in Fremont is en dus nog niet aan een land toegewezen) en zoek ik spijkers op laag water.
 
Ja ervaarde ik ook bij de aankoop van mijn huidige. Vraag me wel af waarom ze die techniek hanteren; ik vind geen meer logische verklaring dan dat het een klassieke autodealer-trukje is (je laten je tot daar gaan in de hoop je iets anders te verkopen dan je in gedachten had, door je toegang te geven tot de 'geheime' stock, of zo). Dan komt bij mij het beeld op van de VW-dealer die een klant die komt voor een e-Golf buiten laat gaan met een bestelling voor een Golf GTD. Zou Tesla onwaardig moeten zijn :). Maar misschien is het gewoon een soort IT-traagheid (bijv. inventory die gewoon nog in Fremont is en dus nog niet aan een land toegewezen) en zoek ik spijkers op laag water.
Iets met malice en stupidity...

(don't attribute to malice what can adequately be explained by stupidity/lazyness/bureaucracy etc.)
 
Last edited:
Net deze grafiek tegengekomen (op http://www.eafo.eu/europe)
Capture d’écran 2017-10-04 à 21.19.18.png

België doet het nog zo slecht niet, als je PHEV's meerekent (OK, er bestaan vermoedelijk geen statistieken van hoeveel van die Porsche- en MB-rijders een laadpaal hebben geïnstalleerd, of zelfs een laadkabel gekocht o_O, maar we moeten ergens beginnen...)

Over ergens beginnen gesproken: de statistieken op die site geven voor Noorwegen het volgende weer (BEV+PHEV):

2009: 0,1%
2011: 1,5 %
2013: 6%
2015: 22%
2017: 35%

Wow, wat kan het snel gaan!
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN and FVO
Net deze grafiek tegengekomen (op Europe | EAFO)
View attachment 251759
België doet het nog zo slecht niet, als je PHEV's meerekent (OK, er bestaan vermoedelijk geen statistieken van hoeveel van die Porsche- en MB-rijders een laadpaal hebben geïnstalleerd, of zelfs een laadkabel gekocht o_O, maar we moeten ergens beginnen...)

Over ergens beginnen gesproken: de statistieken op die site geven voor Noorwegen het volgende weer (BEV+PHEV):

2009: 0,1%
2011: 1,5 %
2013: 6%
2015: 22%
2017: 35%

Wow, wat kan het snel gaan!
Vooral ook het percentage BEV aangezien dat toch wel een "lifestyle" change met zich meebrengt enigszins.
 
Belasting op elektriciteit gaat omlaag en gas omhoog. Helpt ook toch?
Dat helpt, maar dan moet er nog een stevige draai aan die knop gegeven worden. Op dit moment is elektriciteit nog veel zwaarder belast dan gas. Op een kWh elektriciteit zit 12,2 cent energiebelasting, op gas zit 30,5 cent energiebelasting per m3.
In een kuub gas zit de energetische waarde van 9 kWh stroom.
9x12,2 cent = 1,10 euro belasting op stroom en maar 30,5 cent voor het equivalent aan gas. Da's bijna een factor 4 meer belasting op elektriciteit.
 
Dat helpt, maar dan moet er nog een stevige draai aan die knop gegeven worden. Op dit moment is elektriciteit nog veel zwaarder belast dan gas. Op een kWh elektriciteit zit 12,2 cent energiebelasting, op gas zit 30,5 cent energiebelasting per m3.
In een kuub gas zit de energetische waarde van 9 kWh stroom.
9x12,2 cent = 1,10 euro belasting op stroom en maar 30,5 cent voor het equivalent aan gas. Da's bijna een factor 4 meer belasting op elektriciteit.
Deze berekening klopt uiteraard, maar waarom zou men de energetische waarde als grondslag voor een belasting moeten gebruiken? De stroom in Nederland komt sowieso voor een groot deel uit gas, dus als je gasverbruik meer belast dan stijgt de elektriciteitsprijs vanzelf mee, of wou je die verhoging voor gas enkel voor huishoudens toepassen? Daarnaast wordt voor elektriciteitsproductie ook nog steeds steenkool gebruikt. En zijn er mensen met een end-of-life gasketel die een WP zullen plaatsen maar géén groene energiecontract afsluiten, die mensen stoten dan meer CO2 uit dan voorheen met de gasketel en in het beste geval komt hun stroom uit een gascentrale.
Zou men niet beter alle taksen weghalen van zowel gas als elektriciteit als eender welke andere brandstof, en vervolgens belasten op effectieve uitstoot? Een taks per kWh is gewoon niet eerlijk omdat je niet weet waar en hoe efficiënt die kWh gebruikt wordt.
 
Deze berekening klopt uiteraard, maar waarom zou men de energetische waarde als grondslag voor een belasting moeten gebruiken? De stroom in Nederland komt sowieso voor een groot deel uit gas, dus als je gasverbruik meer belast dan stijgt de elektriciteitsprijs vanzelf mee, of wou je die verhoging voor gas enkel voor huishoudens toepassen? Daarnaast wordt voor elektriciteitsproductie ook nog steeds steenkool gebruikt. En zijn er mensen met een end-of-life gasketel die een WP zullen plaatsen maar géén groene energiecontract afsluiten, die mensen stoten dan meer CO2 uit dan voorheen met de gasketel en in het beste geval komt hun stroom uit een gascentrale.
Zou men niet beter alle taksen weghalen van zowel gas als elektriciteit als eender welke andere brandstof, en vervolgens belasten op effectieve uitstoot? Een taks per kWh is gewoon niet eerlijk omdat je niet weet waar en hoe efficiënt die kWh gebruikt wordt.
Helemaal mee eens dat op effectieve uitstoot moet worden belast, maar dat is op korte termijn natuurlijk lastig uit te voeren (regelgeving, softwarewijzigingen bij alle energieleveranciers, communicatie naar elke energieverbruiker, dat gaan we voelen zo'n wijziging).
De accijnsbedragen aanpassen daarentegen, dat is simpel en direct zonder veel kosten uit te voeren.
En inderdaad, er zullen wat mensen zijn die overstappen naar WP en vervolgens nog grijze stroom afnemen. Maar die mensen zijn dan wel alvast over gestapt op WP in plaats van weer een nieuwe gasketel voor 15 jaar.
De stroommix zal de komende 15 jaar behoorlijk veranderen (hoop ik).
Of ze uiteindelijk meer CO2 uitstoten met een WP met grijze stroom dan met een ketel op gas, daar wil ik wel eens een echte berekening met bronvermelding van zien. Bij een goed uitgevoerde WP installatie gaat het totale energieverbruik naar minder dan 30% van het oude gasverbruik. Komt er echt 3x meer CO2 vrij bij het maken en leveren van de daarvoor benodigde grijze stroom? Ik betwijfel het.

Edit: lood om oud ijzer volgens deze site: Hoe duurzaam is een warmtepomp op grijze stroom?
 
Last edited:
Helemaal mee eens dat op effectieve uitstoot moet worden belast, maar dat is op korte termijn natuurlijk lastig uit te voeren (regelgeving, softwarewijzigingen bij alle energieleveranciers, communicatie naar elke energieverbruiker, dat gaan we voelen zo'n wijziging).
De accijnsbedragen aanpassen daarentegen, dat is simpel en direct zonder veel kosten uit te voeren.
En inderdaad, er zullen wat mensen zijn die overstappen naar WP en vervolgens nog grijze stroom afnemen. Maar die mensen zijn dan wel alvast over gestapt op WP in plaats van weer een nieuwe gasketel voor 15 jaar.
De stroommix zal de komende 15 jaar behoorlijk veranderen (hoop ik).
Of ze uiteindelijk meer CO2 uitstoten met een WP met grijze stroom dan met een ketel op gas, daar wil ik wel eens een echte berekening met bronvermelding van zien. Bij een goed uitgevoerde WP installatie gaat het totale energieverbruik naar minder dan 30% van het oude gasverbruik. Komt er echt 3x meer CO2 vrij bij het maken en leveren van de daarvoor benodigde grijze stroom? Ik betwijfel het.

Edit: lood om oud ijzer volgens deze site: Hoe duurzaam is een warmtepomp op grijze stroom?
We gaan in dit draadje behoorlijk off-topic, we hebben er een speciaal draadje voor.
Mijn reactie is simpel. Een warmtepomp moet natuurlijk draaien op duurzaam opgewekte stroom.
Gas verstoken is hoe dan ook v e r s t o k e n, en dat moet je niet willen.
Zonnepanelen op eigen dak hoeft helemaal niet. De boerenschuurdaken zijn groot en talloos. Ik ben nu bezig twee postcoderoos initiatieven op te zetten zodat ook mensen die geen geschikt dak of een huurhuis hebben, kunnen meewerken aan het verdrijven op het net van kolen en gas. Dat zij daarnaast hun portemonnee een goede dienst bewijzen is een mooie bijvangst.
 
  • Love
Reactions: FVO and KrisB