DriesVDHoeck
Member
Lijkt mij dat ze bij de productieplanning de verhouding S/X voor dit kwartaal niet helemaal perfect ingeschat hebben...
Is gewoon door de push van sales omdat het einde kwartaal is.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Lijkt mij dat ze bij de productieplanning de verhouding S/X voor dit kwartaal niet helemaal perfect ingeschat hebben...
Er zijn omzeggens géén inventory S'jes meer beschikbaar in continentaal Europa (één in DE, één in FR, nul in NL, nul in BE, ...), valt me vandaag op. Wel nog vele X'jes.
Iets met malice en stupidity...Ja ervaarde ik ook bij de aankoop van mijn huidige. Vraag me wel af waarom ze die techniek hanteren; ik vind geen meer logische verklaring dan dat het een klassieke autodealer-trukje is (je laten je tot daar gaan in de hoop je iets anders te verkopen dan je in gedachten had, door je toegang te geven tot de 'geheime' stock, of zo). Dan komt bij mij het beeld op van de VW-dealer die een klant die komt voor een e-Golf buiten laat gaan met een bestelling voor een Golf GTD. Zou Tesla onwaardig moeten zijn . Maar misschien is het gewoon een soort IT-traagheid (bijv. inventory die gewoon nog in Fremont is en dus nog niet aan een land toegewezen) en zoek ik spijkers op laag water.
Vooral ook het percentage BEV aangezien dat toch wel een "lifestyle" change met zich meebrengt enigszins.Net deze grafiek tegengekomen (op Europe | EAFO)
View attachment 251759
België doet het nog zo slecht niet, als je PHEV's meerekent (OK, er bestaan vermoedelijk geen statistieken van hoeveel van die Porsche- en MB-rijders een laadpaal hebben geïnstalleerd, of zelfs een laadkabel gekocht , maar we moeten ergens beginnen...)
Over ergens beginnen gesproken: de statistieken op die site geven voor Noorwegen het volgende weer (BEV+PHEV):
2009: 0,1%
2011: 1,5 %
2013: 6%
2015: 22%
2017: 35%
Wow, wat kan het snel gaan!
Dat valt nog te bezien. Als ze inderdaad een minister voor milieu aanstellen zal die toch wat bagage mee moeten krijgen.Ik had gehoopt dat het nieuwe kabinet er voor zou kiezen om 100% electrisch rijden toch weer meer te gaan stimuleren. Ijdele hoop merk ik.
Mits van D66: ja. Maar alleen dan, denk ik.Dat valt nog te bezien. Als ze inderdaad een minister voor milieu aanstellen zal die toch wat bagage mee moeten krijgen.
Dat helpt, maar dan moet er nog een stevige draai aan die knop gegeven worden. Op dit moment is elektriciteit nog veel zwaarder belast dan gas. Op een kWh elektriciteit zit 12,2 cent energiebelasting, op gas zit 30,5 cent energiebelasting per m3.Belasting op elektriciteit gaat omlaag en gas omhoog. Helpt ook toch?
Dan krijgt @Energie Gratiz het nog veel drukker met zijn warmte pompenBelasting op elektriciteit gaat omlaag en gas omhoog. Helpt ook toch?
Deze berekening klopt uiteraard, maar waarom zou men de energetische waarde als grondslag voor een belasting moeten gebruiken? De stroom in Nederland komt sowieso voor een groot deel uit gas, dus als je gasverbruik meer belast dan stijgt de elektriciteitsprijs vanzelf mee, of wou je die verhoging voor gas enkel voor huishoudens toepassen? Daarnaast wordt voor elektriciteitsproductie ook nog steeds steenkool gebruikt. En zijn er mensen met een end-of-life gasketel die een WP zullen plaatsen maar géén groene energiecontract afsluiten, die mensen stoten dan meer CO2 uit dan voorheen met de gasketel en in het beste geval komt hun stroom uit een gascentrale.Dat helpt, maar dan moet er nog een stevige draai aan die knop gegeven worden. Op dit moment is elektriciteit nog veel zwaarder belast dan gas. Op een kWh elektriciteit zit 12,2 cent energiebelasting, op gas zit 30,5 cent energiebelasting per m3.
In een kuub gas zit de energetische waarde van 9 kWh stroom.
9x12,2 cent = 1,10 euro belasting op stroom en maar 30,5 cent voor het equivalent aan gas. Da's bijna een factor 4 meer belasting op elektriciteit.
Helemaal mee eens dat op effectieve uitstoot moet worden belast, maar dat is op korte termijn natuurlijk lastig uit te voeren (regelgeving, softwarewijzigingen bij alle energieleveranciers, communicatie naar elke energieverbruiker, dat gaan we voelen zo'n wijziging).Deze berekening klopt uiteraard, maar waarom zou men de energetische waarde als grondslag voor een belasting moeten gebruiken? De stroom in Nederland komt sowieso voor een groot deel uit gas, dus als je gasverbruik meer belast dan stijgt de elektriciteitsprijs vanzelf mee, of wou je die verhoging voor gas enkel voor huishoudens toepassen? Daarnaast wordt voor elektriciteitsproductie ook nog steeds steenkool gebruikt. En zijn er mensen met een end-of-life gasketel die een WP zullen plaatsen maar géén groene energiecontract afsluiten, die mensen stoten dan meer CO2 uit dan voorheen met de gasketel en in het beste geval komt hun stroom uit een gascentrale.
Zou men niet beter alle taksen weghalen van zowel gas als elektriciteit als eender welke andere brandstof, en vervolgens belasten op effectieve uitstoot? Een taks per kWh is gewoon niet eerlijk omdat je niet weet waar en hoe efficiënt die kWh gebruikt wordt.
We gaan in dit draadje behoorlijk off-topic, we hebben er een speciaal draadje voor.Helemaal mee eens dat op effectieve uitstoot moet worden belast, maar dat is op korte termijn natuurlijk lastig uit te voeren (regelgeving, softwarewijzigingen bij alle energieleveranciers, communicatie naar elke energieverbruiker, dat gaan we voelen zo'n wijziging).
De accijnsbedragen aanpassen daarentegen, dat is simpel en direct zonder veel kosten uit te voeren.
En inderdaad, er zullen wat mensen zijn die overstappen naar WP en vervolgens nog grijze stroom afnemen. Maar die mensen zijn dan wel alvast over gestapt op WP in plaats van weer een nieuwe gasketel voor 15 jaar.
De stroommix zal de komende 15 jaar behoorlijk veranderen (hoop ik).
Of ze uiteindelijk meer CO2 uitstoten met een WP met grijze stroom dan met een ketel op gas, daar wil ik wel eens een echte berekening met bronvermelding van zien. Bij een goed uitgevoerde WP installatie gaat het totale energieverbruik naar minder dan 30% van het oude gasverbruik. Komt er echt 3x meer CO2 vrij bij het maken en leveren van de daarvoor benodigde grijze stroom? Ik betwijfel het.
Edit: lood om oud ijzer volgens deze site: Hoe duurzaam is een warmtepomp op grijze stroom?