Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag on-aangenaam verrast over de onderhuidse kwaliteit (of eigenlijk het ontbreken daaraan) van de Tesla S...

Ik had een kraak linksvoor en heb die vandaag maar eens opgespoord. Bleek de steun/afstel moer te zijn nabij de frunk-scharnier.
Deze bepaald/steunt op de onderliggende chassis en stelt daarmee de frunk-klep hoogte tov het spatscherm.
Ik verbaasde mij erover dat deze moer kaal op het (gelakte)chassis moet steunen. Nix geen teflon/kunststof vlakje, gewoon kaal...
Zelf daar nu een aluminium (heavy duty) plaatje op geplakt waardoor het kraken (=piepen met vuil =kraken) is verholpen.
IMG_7576.JPG
IMG_7577.JPG
 
Om hier goed bij te kunnen komen moet je de afdek delen naast de frunk even weg nemen. Kwestie van even de 2 rubberen doppen losdraaien (niet trekken!) en de boel los klikken.
Ik trof veel rij-stof aan en tilde hier en daar de rubberen afdek hoezen op om de boel eens te bekijken. Welnu wat trof ik aan? Corrosie!
Op de draagarmen (die vol lagen met zand/rijstof) was deze langs de randen aangevreten door het roestmonster.

Gelijk maar even de borstel en ontvetter er overheen gehaald en de boel in de tectyl gezet om verder aanvreten te voorkomen.

Ik sta er wel van te kijken hoe "peppie kokkie" de boel uit het zicht is gemaakt. :confused:
Door wat delen weg te halen en wat verder te kijken dan het oppervlak is het niet helemaal zoals het moet zijn. Ook het opspattende water van de voorwielen wordt nauwelijks tegen gehouden (=reden waarom de afdek-kappen rondom de frunk altijd vies zijn).
Er zit niet eens een volledig gesloten binnenscherm is de spatborden blijkt...
IMG_7581.JPG


Mijn advies: spuit/bescherm de boel voordat het te laat is en je buiten de garantie de draagarmen moet gaan vervangen vanwege corrosie.
 

Attachments

  • IMG_7578.JPG
    IMG_7578.JPG
    127.8 KB · Views: 57
  • IMG_7579.JPG
    IMG_7579.JPG
    133.9 KB · Views: 52
  • IMG_7580.JPG
    IMG_7580.JPG
    92 KB · Views: 45
  • IMG_7582.JPG
    IMG_7582.JPG
    100.5 KB · Views: 50
Om hier goed bij te kunnen komen moet je de afdek delen naast de frunk even weg nemen. Kwestie van even de 2 rubberen doppen losdraaien (niet trekken!) en de boel los klikken.
Ik trof veel rij-stof aan en tilde hier en daar de rubberen afdek hoezen op om de boel eens te bekijken. Welnu wat trof ik aan? Corrosie!
Op de draagarmen (die vol lagen met zand/rijstof) was deze langs de randen aangevreten door het roestmonster.

Gelijk maar even de borstel en ontvetter er overheen gehaald en de boel in de tectyl gezet om verder aanvreten te voorkomen.

Ik sta er wel van te kijken hoe "peppie kokkie" de boel uit het zicht is gemaakt. :confused:
Door wat delen weg te halen en wat verder te kijken dan het oppervlak is het niet helemaal zoals het moet zijn. Ook het opspattende water van de voorwielen wordt nauwelijks tegen gehouden (=reden waarom de afdek-kappen rondom de frunk altijd vies zijn).
Er zit niet eens een volledig gesloten binnenscherm is de spatborden blijkt...View attachment 253930

Mijn advies: spuit/bescherm de boel voordat het te laat is en je buiten de garantie de draagarmen moet gaan vervangen vanwege corrosie.
Is dit vergelijkbaar met wat ik bij een bandenwissel zag in de wielkasten van mijn S uit 11/2015?
20170712_171448.jpg 20170712_171438.jpg
 
Is mijn vrees ook een beetje. Carrosserie is aluminium, maar je kan niet vermijden om hier en daar toch staal te gebruiken. Combinatie zorgt voor roest door een elektrolytisch effect. Denk aan de eerste aluminium fietsen waar ze toch nog een ijzeren rem of spatbord op plaatsten. Die gingen op de aluminium fiets sneller roesten dan op een volledig stalen fiets.
 
Vandaag on-aangenaam verrast over de onderhuidse kwaliteit (of eigenlijk het ontbreken daaraan) van de Tesla S...

Als je dit binnen het 'duivelse' plan van Elon beziet, dan klopt dit helemaal. De verkoopopbrengsten van de model S en X zijn bedoeld om de productielijn van de model 3 op te tuigen, en niet om de hoogst mogelijke kwaliteit voor het geld te leveren... Integendeel, het is zaak om de goedkoopst mogelijke kwaliteit te leveren waar ze nog mee weg kunnen komen. Dat is duidelijk te zien aan de manier waarop de draagarm gemaakt is: plaatstalen gestanste en gepuntlaste delen.

Ik zie verder ook wel een paar voordelen: die bovenste draagarm is heel gemakkelijk te bereiken en te inspecteren (en vooral dat laatste vind ik echt heel goed - jammer dat de kwaliteit van de draagarm die inspectie dan ook wel echt noodzakelijk maakt).

Anderzijds -- als ik die 3 breekbouten zo zie waarmee de fuseekogel aan de draagarm is bevestigd -- is het de bedoeling dat bij het vervangen van de bovenste fuseekogel de hele draagarm vervangen wordt. Die hoeft dus niet persé een heel autoleven mee te gaan, maar hooguit even lang mee te gaan als de fuseekogel zelf. Het is een slijtagedeel, zeg maar.
Desondanks is die roest na 2 jaar natuurlijk onacceptabel.
Er was eerder al een verhaal van een Tesla die vrij snel na aflevering problemen had met doorgeroeste bovenste fusees of draagarmen, betrof een Amerikaan of Canadees die veel over onverharde wegen reed geloof ik.

Die tectyl is een goed idee, mits je de roest ook echt volledig hebt verwijderd. Anders eerst een middel als bijv. Caprotech RX5 toepassen dat de roest omzet in een harde roestwerende laag.

En verder: bij mijn classic zitten zowat alle bekledingsdelen in de frunk met klittenband en tape gemonteerd, dus er is wel al het een en ander verbeterd :D
 
  • Informative
Reactions: MusQueTear
Ik vrees dat dergelijke zaken beetje typisch zijn voor om het even welke Amerikaanse wagen.
Onderstel en dergelijke ophangsystemen zijn normaliter maar zwak of helemaal niet behandeld tegen roest.
Heb ervaring met zowel GM als Mopars ( en Packard ) uit fifties tot end nineties, allen zijn in hetzelfde bedje ziek... .
 
Dit past in elk draadje. A picture paint a thousand words. Gewoon vandaag met gezin naar Zwitserland gereden. 2x SuC stop die pas stopte toen het gezin "het tijd vond" (en de auto al lang genoeg geladen had) en dan op vakantieadres met DeC. Inmiddels weer 90% geladen voor excursies. Hoezo 350 Kw?

Wat ik steeds uitdraag wordt hier perfect samengevat. Wil je je klanten serieus benaderen, en als je dat niet doet raak je ze kwijt, kom dan met een perfect laadnetwerk, uniform en niet het geklungel van nu want dat is alleen maar anti-selling, denk met de klant mee en zorg voor één standaard. Niet die welke de politiek wil maar die in de praktijk werkt.
(en voor het geneuzel, er was weinig plaats dus beetje op rand van vak)

Schermafbeelding 2017-10-14 om 23.20.37.png
 
Hoezo 350 Kw?
Idem hier, net terug van weekje provence, nooit gevoel had dat ik 'moest' laden. Altijd gecombineerd met piknik, resto, fietstochtje, overnachting. Behalve bijna terug thuis. Had een probleem met mijn HPWC thuis (reset issue, zie desbetreffend draadje) en moest 's anderendaags naar klant. Op 7' van thuis nog 30' geladen in Aalst. Eerste keer in 1 jaar dat ik het gevoel van 'moeten' had. En dan nog door een panne veroorzaakt.
 
Dit past in elk draadje. A picture paint a thousand words. Gewoon vandaag met gezin naar Zwitserland gereden. 2x SuC stop die pas stopte toen het gezin "het tijd vond" (en de auto al lang genoeg geladen had) en dan op vakantieadres met DeC. Inmiddels weer 90% geladen voor excursies. Hoezo 350 Kw?

Wat ik steeds uitdraag wordt hier perfect samengevat. Wil je je klanten serieus benaderen, en als je dat niet doet raak je ze kwijt, kom dan met een perfect laadnetwerk, uniform en niet het geklungel van nu want dat is alleen maar anti-selling, denk met de klant mee en zorg voor één standaard. Niet die welke de politiek wil maar die in de praktijk werkt.
(en voor het geneuzel, er was weinig plaats dus beetje op rand van vak)

View attachment 253989

Ben even niet mee. Heb in 2,5 jaar en 100.000 km, waarvan 25 % in het buitenland nooit anders geladen dan SuC en DeC ( behalve thuis dan). Nooit problemen gehad. Dat er andere laadsystemen bestaan stoort helemaal niet. Vind het Teslanet behoorlijk uitgebouwd. Verbetert nog dagelijks.
 
De mont-ventoux naar beneden.
Heb ooit eens beter gedaan vanaf de top van de Simplon pas. Capaciteit 3% gestegen na 45,6km.
View attachment 254090
Reuze leuk deze 2 plaatjes van MtVentoux en Simplon pas. Lees ik het goed dat met een Tesla de Simplonpas verandert in een perpetuum-mobile ? Je gaat naar boven met een 16% volle accu en eindigt met 19% vol weer beneden. Ik heb op een soorgelijke Thread zie 1,2kWh usage for 43km.. nogal wat ( ook terecht vind ik... ) kommentaar gehad. Snelheid bijv. maakt natuurlijk nogal wat uit !
 
Hoe moet ik dit lezen als (nog) niet Tesla rijder ? 5,8kWh verbruikt over 48,9 km, dus zeg maar de Mt Ventoux naar boven en beneden zo ongeveer bij elkaar opgeteld. Best wel veel langer dan de fietsklimgrafieken voor de afstand(en) rekenen. Is het dezelfde route heen en weer, dat maakt best wel veel uit.
Als de afstand en hellinghoek omhoog gelijk is aan de afstand en hellinghoek omlaag dan zal het netto verbruik niet in evenwicht zijn. Het via 'regen' (regeneratie) terugwinnen van energie gaat met een verlies van tussen 30 en 35% gepaard.
Stel dat je 10 km klimt dan verbruik je bijv. 500 wH/km, 5 kWu dus. Zou je bovenop keren en dezelfde route omlaag nemen dan zul je zien dat er rond 3,5 kW weer terug in de accu komt. Per saldo een verlies van 1,5 kWu.
Dat lijkt ongunstig maar als je dit vergelijkt met een brandstofauto is er helemaal geen terugwinning van energie. Mijn Audi S6 verbruikte bergop 1:3. Voor 10 km klimmen dus 3,3 liter benzine, een kleine 5 euro aan brandstof waar bergaf niks van terugkomt.
Dan is rijden in een Tesla, zeker in de bergen, een uiterst voordelige zaak. 1,5 kWu elektriciteit kost een paar dubbeltjes.