Jkr85
Active Member
Ik heb er ook een! Ik noemde hem Sebastiaan. Wijlen.View attachment 341361 Heeft er iemand een idee hoe ik deze roadkill uit m’n auto krijg?
Als de foto niet duidelijk is, de spin zit in het licht...
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ik heb er ook een! Ik noemde hem Sebastiaan. Wijlen.View attachment 341361 Heeft er iemand een idee hoe ik deze roadkill uit m’n auto krijg?
Als de foto niet duidelijk is, de spin zit in het licht...
bij mij is er voor een dode mug eens een volledig nieuw achterlicht gestokenView attachment 341361 Heeft er iemand een idee hoe ik deze roadkill uit m’n auto krijg?
Als de foto niet duidelijk is, de spin zit in het licht...
Dat belooft, heb nu gezien dat er aan de andere kant ook een spin in zit...bij mij is er voor een dode mug eens een volledig nieuw achterlicht gestoken
Dan maakten ze met recht van een mug een olifantbij mij is er voor een dode mug eens een volledig nieuw achterlicht gestoken
Bij mij twee. Maar daar woonde inmiddels een hele familie, nou ja, gewoond.bij mij is er voor een dode mug eens een volledig nieuw achterlicht gestoken
Je zou ook de wielkasten achter dicht kunnen maken, zoals bij citroen ds en anderenGesloten velgen zijn zeer veel beter als het op maximale aërodynamische eigenschappen aankomt. Kan zo maar 10% of meer schelen.
Zeker. Alles waardoor de lucht zonder hinder langs de auto kan glijden helpt hierbij.Je zou ook de wielkasten achter dicht kunnen maken, zoals bij citroen ds en anderen
Zeker. Alles waardoor de lucht zonder hinder langs de auto kan glijden helpt hierbij.
Doe je alles goed als ontwerper, dan kun je 140 km/h rijden zonder zelfs een motor of een accu nodig te hebben.
Optimaal gestroomlijnde ligfietsen rijden 140 km/h met een vermogen van 800 Watt.
Het is weinigen gegeven om 800W te kunnen trappen. Zou Dumoulin het kunnen?
De gemiddelde recreatieve fietser trapt 75 tot 125 Watt. Professionele wielrenners trappen in het peloton 175 tot 225 Watt. Diezelfde wielrenners trappen bergop tussen 350 en 450 Watt. Ook bij korte tijdritten halen ze deze waarden.Het is weinigen gegeven om 800W te kunnen trappen. Zou Dumoulin het kunnen?
De gemiddelde recreatieve fietser trapt 75 tot 125 Watt. Professionele wielrenners trappen in het peloton 175 tot 225 Watt. Diezelfde wielrenners trappen bergop tussen 350 en 450 Watt. Ook bij korte tijdritten halen ze deze waarden.
Voor een specifieke recordpoging als die met super gestroomlijnde ligfietsen in Battle Mountain in de VS wordt de fiets over een afstand van 10 km tot ruim boven de 100 km/u getrapt. 1 km voor de 200 meter lange recordmeting wordt maximaal vermogen getrapt. Daarbij halen de toprenners ruim 800 Watt.
Zelf heb ik bij een sprintwedstrijd in mijn velomobiel 880 Watt getrapt. Dat kon ik maar 20 seconden volhouden.
Professionele sprinters halen kortstondig tot 2000 Watt.
Die 880 Watt heeft niks te maken met de luchtweerstand. Het heeft wel te maken met de zit/lighouding in de Quest velomobiel. Doordat ik in de halve lighouding mezelf kan afzetten tegen de zitting is het leveren van veel vermogen iets makkelijker. Bij een rechtopfiets til je jezelf dan uit het zadel. Het regelmatig trappen van die hoge vermogens kost je wel je knieën.Sjapoo... 20 sec 880 Watt! Uit pure nieuwsgierigheid, zou je dat ook halen denk je op een gewoon raceframe dus met veel meer luchtweerstand en zeg maar rechtopzittend ?
Persoonlijk vind ik een paar seconden 650 Watt op een spinfiets of Tacx al heel netjes... , terwijl ik net als jij 60+ ben. Misschien meer mijn best doen of meer trainen?
Die 880 Watt heeft niks te maken met de luchtweerstand. Het heeft wel te maken met de zit/lighouding in de Quest velomobiel. Doordat ik in de halve lighouding mezelf kan afzetten tegen de zitting is het leveren van veel vermogen iets makkelijker. Bij een rechtopfiets til je jezelf dan uit het zadel. Het regelmatig trappen van die hoge vermogens kost je wel je knieën.
Na die kortstondige sprint met 880 Watt, uiteraard wel met een zekere opbouw, rij ik in de velomobiel 73 km/h, op een vlakke weg.
Tijdens een uurs-race kom ik overigens maar aan 210 Watt continue. Ik leg in dat uur 58,3 km af en rij, na het op gang komen continue 60 km/h. Een half uur kan ik 260 Watt volhouden.
Alles gemeten met SRM meter tijdens wedstrijden, nadat mijn AOW al was ingegaan
Dit alles wel zeer goed getraind met een jaarlijks aantal fietskilometers van boven 10.000.
Bij een grote medische sportkeuring, nodig nadat mijn hartslag in rust 29 slagen per minuut bedroeg, meldde de toenmalige KNWU arts mij dat ik in mijn jonge jaren een 'zeer verdienstelijk profrenner' had kunnen zijn.
Lijkt me niet, luchtweerstand speelt berg op een veel minder grote rol omdat een groot deel van het vermogen naar het jezelf de berg op sleuren gaat in plaats van luchtweerstand overwinnen.Slotvraagje, rij je met de Quest velomobiel ook snel bergop? Een lange beklimming als de Mt Ventoux bijv.?
Bergop is een heel stuk moeilijker. Zo'n velomobiel weegt 30 kg en dat moet je wel omhoog sleuren. Daarbij zit je binnen in de fiets en koeling is bij lage snelheden een probleem. Betekent in de praktijk dat je niet met maximale hartslag omhoog gaat. Je komt er evenwel, mits met de juiste versnellingen en met dank aan het feit dat je op drie wielen niet omvalt, altijd.Slotvraagje, rij je met de Quest velomobiel ook snel bergop? Een lange beklimming als de Mt Ventoux bijv.?