Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik weet eerlijk gezegd nog niet zo goed wat ik er van moet vinden, die hele battery swap toestand. De afgelopen dagen heb ik jullie posts gelezen en ik heb me verbaasd over de overwegend positieve reacties hierop. Waarom ik er niet enthousiast over ben kan ik echter niet zo goed beargumenteren, maar het druist een beetje tegen mijn gevoel in dat ik langs de snelweg de backbone van mijn auto ga verwisselen. Heb ik al die tijd zuinig met mijn auto gedaan, krijg ik er even een 3 jaar oude accu onder geklikt. Maandenlang debatteren wij over bereik, degradation van de accu enzovoort, en nu blijkt dat ik weliswaar begin met een nieuwe accu maar langs de A2 even de voormalige accu van Wiebe of ebullio (ik noem even een dwarsstraat) oppik.

Ik blijf zelf hopen op vergaande ontwikkelingen met accu's. Hoger bereik, lagere kosten en snellerer oplaadmogelijkheden. Ik vind het verhaal van de battery swap een prachtig verhaal, maar ik moet het hier nog zien gebeuren. Ik zou zeggen: Tesla, rol eerst maar eens wat superchargers uit, en dan zal ik ondertussen hard gaan werken aan een broodnodige mindswitch. Gewoon even je accu verwisselen...tuurlijk joh. Doet u maar die 120kwh, kan die ik 8000 euro extra pinnen? Het kwartje valt gewoon nog niet bij me.
 
Ik weet eerlijk gezegd nog niet zo goed wat ik er van moet vinden, die hele battery swap toestand. De afgelopen dagen heb ik jullie posts gelezen en ik heb me verbaasd over de overwegend positieve reacties hierop. Waarom ik er niet enthousiast over ben kan ik echter niet zo goed beargumenteren, maar het druist een beetje tegen mijn gevoel in dat ik langs de snelweg de backbone van mijn auto ga verwisselen. Heb ik al die tijd zuinig met mijn auto gedaan, krijg ik er even een 3 jaar oude accu onder geklikt. Maandenlang debatteren wij over bereik, degradation van de accu enzovoort, en nu blijkt dat ik weliswaar begin met een nieuwe accu maar langs de A2 even de voormalige accu van Wiebe of ebullio (ik noem even een dwarsstraat) oppik.

Ik blijf zelf hopen op vergaande ontwikkelingen met accu's. Hoger bereik, lagere kosten en snellerer oplaadmogelijkheden. Ik vind het verhaal van de battery swap een prachtig verhaal, maar ik moet het hier nog zien gebeuren. Ik zou zeggen: Tesla, rol eerst maar eens wat superchargers uit, en dan zal ik ondertussen hard gaan werken aan een broodnodige mindswitch. Gewoon even je accu verwisselen...tuurlijk joh. Doet u maar die 120kwh, kan die ik 8000 euro extra pinnen? Het kwartje valt gewoon nog niet bij me.

Reken maar dat er goed over is nagedacht. Ik zie, weliswaar op termijn, alleen maar voordelen. Het verwisselen van de accu gaat snel en voor wachttijden bij een supercharger hoef je dus niet te vrezen. De lege accu kan in alle rust op een economisch geschikt moment ter plekke worden opgeladen. Dat je je eigen accu achterlaat is geen probleem. In zowel de accu als de auto zit een computer. De accu weet precies hoeveel vermogen hij heeft, hoeveel laadbeurten, hoeveel kilometers er mee gereden is. Daar is simpel een waardeberekening aan te hangen. Het zal waarschijnlijk zo zijn dat als je bijv. ergens een betere accu afhaalt dan je zelf had, je na bjv. een maand niet opnieuw wisselen, een factuur krijgt. Krijg je een slechtere batterij en kom je niet langs binnen bijv. een maand, dan krijg je een creditnota. Op die manier kun je t.z.t., uiteraard tegen meerprijs, ook een 120 KW accu 'in je bezit' krijgen.
 
Zoals ik uit het bloomberg artikel begreep krijg je een loaner batterij. De jouwe wordt opzij gehouden en opgeladen voor als je m later terug komt ophalen.
Dit lijkt me dus logistiek de doodsteek voor een mogelijk swapping network. De enige mogelijk manier waarop mensen dit zullen aanvaarden is als de batterij prestaties gegarandeerd blijven, en het dus eigenlijk totaal niet uitmaakt welke batterij er onder je auto hangt. Dus een batterij-lease plan lijkt me daarvoor de ideale optie. Naast het verlagen van de initiële kost van de Model S, heb je ook gewoon geen nood meer om over je batterij na te denken.

Als Tesla kan garanderen dat een batterij met 10.000km en elke dag netjes opgeladen even goed kan presteren als een batterij met 300.000km en opgeladen door een 'Broder', dan is er geen probleem. En ik heb zo het gevoel dat ze daar heel sterk willen naartoe gaan. De verhalen over de heel minieme degradatie van de Roadster batterij, het volledige batterij-management systeem in de Model S, de huidige garantie dat je met je batterij mag doen wat je wil, zolang je er maar geen fysiek geweld op toepast...
 
Tesla Battery Swap - YouTube

Langere video met duidelijke close up van de swap.
En inderdaad op de weg terug, krijg je je eigen accu weer terug. Of je houdt hem, en ze sturen je een rekening voor het verschil in capaciteit/ouderdom.
Dus dan ziet de onderkant van zo een swapping station er als volgt uit?:
big_warehousesmall.jpg


edit: Net ook de video bekeken, het is echt wel impresionant zo van dichtbij en in HD.
Even terugkomen op je krijgt je eigen accu terug: en hoe ga je dat controleren? Zit er ergens een zichtbaar serienummer op, of plak je een sticker of verf je een grote rode X of beter een T op de onderkant?

Ook even een kleine berekening: 90sec voor swap, met wat menselijke factoren toch ook rap 2min per wagen (in rijden, swap, uit rijden). Dus 30 wagens per uur. Een lege batterij opladen duurt ook min 30 min, dus dan heb je minstens een stock nodig van 15 opgeladen batterijen, juist? Een beetje snel door de bocht [gerekend], maar toch. En dat is dan geen rekening gehouden dat je batterij opzij gehouden wordt voor als je terugkomt. (anders zie ik het echt niet werken, zeker niet daar in CA aan de hele drukke 'Tesla Stations' (the locations formerly known as SuperChargers)
 
Last edited:
Ook even een kleine berekening: 90sec voor swap, met wat menselijke factoren toch ook rap 2min per wagen (in rijden, swap, uit rijden). Dus 30 wagens per uur. Een lege batterij opladen duurt ook min 30 min, dus dan heb je minstens een stock nodig van 15 opgeladen batterijen, juist? Een beetje snel door de bocht [gerekend], maar toch. En dat is dan geen rekening gehouden dat je batterij opzij gehouden wordt voor als je terugkomt. (anders zie ik het echt niet werken, zeker niet daar in CA aan de hele drukke 'Tesla Stations' (the locations formerly known as SuperChargers)
Elke store heeft 50 batterijen in stock. En de owner komt achteraf zijn batterij terug ophalen. Als dit succes heeft zullen er veel stores geblokkeerd zijn omdat ze 50 owner's batterijen in stock hebben ipv 50 loaners...

Ik ben op dit moment nog niet overtuigd van het hele systeem. Ik denk dat de supercharger voor mij beter zal werken. Ik denk dat de mogelijkheid om je batterij te recupereren het systeem juist onder druk zet.
@JoeNe

Ik zie dat jouw counter dezelfde stand aangeeft bij sept/okt levering. Je gaat dus uit van levering 1 oktober.
Ik ben op safe gaan zitten met einde september uitgaande van levering aug/sept.
Hopelijk klopt jouw counter en de mijne niet:wink:

Ik ga inderdaad uit van levering rond 1 oktober voor mijn counter. Maar ik ben al blij als ik hem in december in ontvangst kan nemen. Ik kijk ernaar uit, maar heb op dit moment ook al een leuke wagen om mee rond te toeren.
 
Ervan uitgaan dat de Superchargers 120Kwh zijn, duur het opladen ca. een 45min ?
Omruilen duur max 2 min. Opladen duurt 45min.
Daarentegen ben je verplicht terug te komen naar deze locatie om je eigen batterij terug te krijgen.

De enige situatie die ik mij kan voorstellen dat ik met een batterij swap ga werken, is als ik op vakantie ga.
Heel vaak is de terugweg anders dan de heenweg.

Ik heb het vermoeden dat ze de regels voor Europa in ieder geval gaan aanpassen.

We zullen zien, voorlopig is het nog wachten op de eerste Supercharger...
 
Elke store heeft 50 batterijen in stock.
Waar heb je dit van? Heeft Elon dit gezegd?

- - - Updated - - -

Ervan uitgaan dat de Superchargers 120Kwh zijn, duur het opladen ca. een 45min ?
Omruilen duur max 2 min. Opladen duurt 45min.
Ik rekende vlug dat niet elke pack volledig leeg is en dat het automatisch opladen, mogelijks een pak sneller kan. Je hebt veel meer controle over het systeem, geen flexibele kabel nodig, krachtigere koelsystemen...
Daarentegen ben je verplicht terug te komen naar deze locatie om je eigen batterij terug te krijgen.
Of je kan de 'loaner' houden en het verschil betalen, of dan ineens je 60kWhtje wisselen voor de 85kWh of 100kWh? Even een heftige rekening op je CreditCard, vakantie was nog nooit zo duur ;-)

Allé, ik zit nog met een hele hoop vragen, dus kan weer een heel eindje verder met mijn Tesla-verslaving.
 
Last edited: