Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
ik heb het idee dat die google docs niet erg goed wordt bijgewerkt. Ook niet door de frequente bezoekers van het NL deel van het forum. Dus ik bedoelde inderdaad een lijstje hier in het forum...

- - - Updated - - -

bovendien kun je uit de info in google docs niets afleiden uit aantal auto's dat naar NL komt. VIN nr is daarvoor niet te gebruiken.
Gaat wel een rommel worden als we dit hele topic vol gaan zetten met die informatie, dat ben je met 2 dagen allemaal kwijt.
 
Waar kan ik mijn reserveringsnummer eigenlijk terug vinden? Op de My Tesla pagina staat alleen een RN nummer, maar geen reserveringsnummer (beginnend met P, S of R).
Kan me wel herinneren dat er vóór het plaatsen van de bestelling twee nummers stonden, maar nu dus niet meer...
 
Ja, dat is de eerste. Maar als de betaling is verwerkt krijg je een 2e mail met dat res.Q.nr.

Geen tweede mail ontvangen (ook verwijderde mail gecheckt). Nou ja, jammer dan.
Volgens een Tesla medewerker in Eindhoven was trouwens niet de volgorde van reserveren, maar de volgorde van bestellen van belang voor de leverdatum. Als dat zo is, zou het factuurnummer van de aanbetaling een betere indicatie moeten zijn.


Had ik nog niet gedaan. Nu wel!
 
Ik heb gisteren ongeveer 650 km gereden. Vanuit Rotterdam naar Utrecht naar Groningen en terug. Vervolgens naar Schiphol en terug. Ik zat even na te denken hoe ik dit gedaan zou hebben met de Tesla (misschien niet 140km/u rijden :p). Ik stond ongeveer een uur stil in Utrecht, verolgens weer een uur in Groningen en vervolgens ongeveer 2 uur in Utrecht.

Ben blij dat ik Twin Chargers besteld hebt, anders zou ik met mijn Model S dit niet gehaald hebben ;)
 
vandaag in de Telegraaf, onderoek onder lezers. 89% vindt dat subsidies op elektrische auto's moet worden afgeschaft. Ook irritatie over laadpalen maar onze mening over plugin's wordt gedeeld:

’EEN KLEINE GROEP WORDT VOORGETROKKEN’
Ergernis over laadpalen
„Wanneer er betere tijden komen is het verlenen van subsidies geen probleem. In de huidige crisis moeten onnodige subsidies, zoals die op elektrische en hybride auto’s, worden stopgezet. Daar waar een land moet bezuinigen moeten geen cadeautjes gegeven worden aan mensen die zich dergelijke dure auto’s klaarblijkelijk kunnen veroorloven.”

Een overgrote meerderheid van de deelnemers aan de Stelling van de Dag is een warm voorstander van het afschaffen van de subsidie op elektrische auto’s. „Wie elektrisch wil rijden moet dat gewoon zelf betalen. Er wordt te vaak voor onnodige zaken de hand opgehouden.” Iemand anders voegt daaraan toe: „Elektrisch rijden is een eigen keuze, net als kinderen nemen.” „Onmiddellijk stopzetten”, roept een van u. „Een kleine groep wordt voorgetrokken op kosten van derden. Dat noem je economische discriminatie.”

Blij

Een derde van de respondenten zegt blij te zijn dat er in Nederland steeds vaker elektrisch wordt gereden. Achtentachtig procent vindt het echter niet terecht dat hiervoor belastinggeld wordt aangewend. „Deze subsidie gaat natuurlijk weer naar de mensen die zelf geld genoeg hebben en Jan met de pet heeft het nakijken.”

De kleine minderheid van tien procent die vindt dat de subsidies moeten blijven, heeft een uitgesproken mening. „Innovatie mag best worden gestimuleerd”, zegt een van hen. Een ander zegt dat iedereen voordeel heeft van elektrisch rijden: „Het is de oplossing voor heel veel problemen, zoals fijnstof, geluidsoverlast en uitlaatgassen.” Ook vinden deze stemmers dat de regering niet zo maar een regeling mag stopzetten. „Je mag van de overheid verwachten dat ze niet ieder jaar de regels verandert.”

Een van de tegenstemmers doet een voorstel: „De subsidie moet niet worden stopgezet maar wel genuanceerder worden toegekend. Het gaat erom dat de dure elektrische wagens beschikbaar komen voor een breed publiek.”

Onderscheid

Verschillende deelnemers maken overigens een onderscheid tussen elektrische auto’s en hybride auto’s, die ook op benzine kunnen rijden. Voor de eerste categorie zou de subsidie moeten blijven bestaan maar voor de hybride auto moeten worden afgeschaft. „Automobilisten met een hybride auto rijden bijna allemaal op benzine. Daar mag ons belastinggeld niet aan worden besteed.” Vijfentachtig procent beschouwt het rijden op benzine terwijl wel subsidie is gegeven voor deze zogeheten schone auto, als fraude.

Van u rijden nog maar weinigen op stroom. Verder is slechts 8 procent van u van plan in de toekomst een dergelijke auto te kopen. Een van u moet sowieso niets van elektrische auto’s hebben: „Ik vind die auto’s ronduit gevaarlijk. Je hoort ze niet aankomen. En de laadpalen zijn ook een ergernis. Die nemen veel te veel parkeerruimte in beslag. En op de parkeerplaats voor de woning waar een laadpaal is geplaatst, mag niemand anders staan.”

Eén respondent doet een voorstel voor een andere manier van financieren: „De overheid kan beter producenten van elektrische auto’s subsidiëren, zodat deze wagens tegen een lager tarief kunnen worden verkocht.”

Iemand anders maakt wel een heel originele vergelijking. „Beter was het een sleepkabel in te bouwen in elektrische auto’s, zodat ze met een normale wagen mee kunnen liften. Dat doen ze nu ook, maar dan financieel.”

- - - Updated - - -

Ik heb gisteren ongeveer 650 km gereden. Vanuit Rotterdam naar Utrecht naar Groningen en terug. Vervolgens naar Schiphol en terug. Ik zat even na te denken hoe ik dit gedaan zou hebben met de Tesla (misschien niet 140km/u rijden :p). Ik stond ongeveer een uur stil in Utrecht, verolgens weer een uur in Groningen en vervolgens ongeveer 2 uur in Utrecht.

Ben blij dat ik Twin Chargers besteld hebt, anders zou ik met mijn Model S dit niet gehaald hebben ;)

Ik heb vervelend nieuws voor je: dat had je nooit gered, al had je 90 gereden. Twin chargers heb je niets aan onderweg, de laadpalen onderweg gaan niet verder dat laden met 3 fasen 16 amp (11Kw). Een realistische afstand met een volgeladen S is zo rond de 370Km en dan moet je geen 140 rijden...

Met de laadpalen langs de weg "tank" je met ongeveer 10kw per uur, omgerekend (obv die realistische 370 Km) is dat 44Km per uur. Dat betekent voor jouw ritje van gisteren dat je een dikke 6 uur onderweg had moeten bijladen. Als je tijdens stilstand had kunnen laden dan nog resteerde er een dikke 2 uur laadtijd.

Twin chargers gaan pas werken boven 3 x 16amp (11Kw). Dergelijke laadpalen, b.v. 3 x 32amp (22 Kw), zijn zeldzaam.

Overigens wordt dit verhaal een stuk positiever als Tesla snelladers (CHAdeMO) gaat ondersteunen, zie ook het charging en infrastructure in NL forum (dat raad ik overigens iedereen aan, deze "wijsheid" komt er ook vandaan). Dat lijkt te gaan gebeuren doch nog niet bij levering, wellicht tegen het einde van het jaar. Voor CHAdeMO heb je overigens ook geen Twin chargers nodig. CHAdeMO vind je op veel strategische punten langs snelwegen.
 
Subsidies zijn altijd een moeilijke discussie.
Ik ben principieel tegen subsidies - we hebben in Belgie hier ook voorbeelden waarbij de overheid de bal totaal mis geslagen heeft, niet gehinderd door enige kennis ter zake.
Verbranding van allerlei afval én van voeding = Groene stroom mét subsidie. Onvoorstelbaar.

Als men dan toch subsidies wil geven, dan zou het verstandig zijn om plafonds te leggen --- plafond bereikt = afgelopen.

De vergelijking met kinderen is ook bijzonder. Kunnen we meteen het kindergeld ook 'afschaffen'. Vind dat niet eens een slecht idee - alhoewel 'beperken' misschien meer kans heeft op slagen. (ter info : ik heb zelf 4 kinderen)


bemerking : de pers is overal gelijk : als je 'de gazetten' wil halen, moet je gewoon een extreme stelling poneren; die verder niks bijbrengt. (ik heb het op de sleepkabel)



Laden : voor Superchargers en Chademo heb je géén lader nodig. Beide werken op DC (gelijkstroom) en een eventuele lader wordt niet gebruikt.
Pas als je AC (wisselstroom, zoals in huis) gaat laden; heb je een lader nodig. En dan kan je kiezen : de standaard lader, die 11 kw laad; of de twin-lader (meerprijs van 1600€); die 22 kw kan laden.

De twinlader kan je uiteraard enkel gebruiken als 'het stopcontact' waar je op aansluit ook effectief meer dan 11kW kan leveren.
 
vandaag in de Telegraaf, onderoek onder lezers. 89% vindt dat subsidies op elektrische auto's moet worden afgeschaft. Ook irritatie over laadpalen maar onze mening over plugin's wordt gedeeld:

’EEN KLEINE GROEP WORDT VOORGETROKKEN’
Ergernis over laadpalen
„Wanneer er betere tijden komen is het verlenen van subsidies geen probleem. In de huidige crisis moeten onnodige subsidies, zoals die op elektrische en hybride auto’s, worden stopgezet. Daar waar een land moet bezuinigen moeten geen cadeautjes gegeven worden aan mensen die zich dergelijke dure auto’s klaarblijkelijk kunnen veroorloven.”

Een overgrote meerderheid van de deelnemers aan de Stelling van de Dag is een warm voorstander van het afschaffen van de subsidie op elektrische auto’s. „Wie elektrisch wil rijden moet dat gewoon zelf betalen. Er wordt te vaak voor onnodige zaken de hand opgehouden.” Iemand anders voegt daaraan toe: „Elektrisch rijden is een eigen keuze, net als kinderen nemen.” „Onmiddellijk stopzetten”, roept een van u. „Een kleine groep wordt voorgetrokken op kosten van derden. Dat noem je economische discriminatie.”

Blij

Een derde van de respondenten zegt blij te zijn dat er in Nederland steeds vaker elektrisch wordt gereden. Achtentachtig procent vindt het echter niet terecht dat hiervoor belastinggeld wordt aangewend. „Deze subsidie gaat natuurlijk weer naar de mensen die zelf geld genoeg hebben en Jan met de pet heeft het nakijken.”

De kleine minderheid van tien procent die vindt dat de subsidies moeten blijven, heeft een uitgesproken mening. „Innovatie mag best worden gestimuleerd”, zegt een van hen. Een ander zegt dat iedereen voordeel heeft van elektrisch rijden: „Het is de oplossing voor heel veel problemen, zoals fijnstof, geluidsoverlast en uitlaatgassen.” Ook vinden deze stemmers dat de regering niet zo maar een regeling mag stopzetten. „Je mag van de overheid verwachten dat ze niet ieder jaar de regels verandert.”

Een van de tegenstemmers doet een voorstel: „De subsidie moet niet worden stopgezet maar wel genuanceerder worden toegekend. Het gaat erom dat de dure elektrische wagens beschikbaar komen voor een breed publiek.”

Onderscheid

Verschillende deelnemers maken overigens een onderscheid tussen elektrische auto’s en hybride auto’s, die ook op benzine kunnen rijden. Voor de eerste categorie zou de subsidie moeten blijven bestaan maar voor de hybride auto moeten worden afgeschaft. „Automobilisten met een hybride auto rijden bijna allemaal op benzine. Daar mag ons belastinggeld niet aan worden besteed.” Vijfentachtig procent beschouwt het rijden op benzine terwijl wel subsidie is gegeven voor deze zogeheten schone auto, als fraude.

Van u rijden nog maar weinigen op stroom. Verder is slechts 8 procent van u van plan in de toekomst een dergelijke auto te kopen. Een van u moet sowieso niets van elektrische auto’s hebben: „Ik vind die auto’s ronduit gevaarlijk. Je hoort ze niet aankomen. En de laadpalen zijn ook een ergernis. Die nemen veel te veel parkeerruimte in beslag. En op de parkeerplaats voor de woning waar een laadpaal is geplaatst, mag niemand anders staan.”

Eén respondent doet een voorstel voor een andere manier van financieren: „De overheid kan beter producenten van elektrische auto’s subsidiëren, zodat deze wagens tegen een lager tarief kunnen worden verkocht.”

Iemand anders maakt wel een heel originele vergelijking. „Beter was het een sleepkabel in te bouwen in elektrische auto’s, zodat ze met een normale wagen mee kunnen liften. Dat doen ze nu ook, maar dan financieel.”

- - - Updated - - -



Ik heb vervelend nieuws voor je: dat had je nooit gered, al had je 90 gereden. Twin chargers heb je niets aan onderweg, de laadpalen onderweg gaan niet verder dat laden met 3 fasen 16 amp (11Kw). Een realistische afstand met een volgeladen S is zo rond de 370Km en dan moet je geen 140 rijden...

Met de laadpalen langs de weg "tank" je met ongeveer 10kw per uur, omgerekend (obv die realistische 370 Km) is dat 44Km per uur. Dat betekent voor jouw ritje van gisteren dat je een dikke 6 uur onderweg had moeten bijladen. Als je tijdens stilstand had kunnen laden dan nog resteerde er een dikke 2 uur laadtijd.

Twin chargers gaan pas werken boven 3 x 16amp (11Kw). Dergelijke laadpalen, b.v. 3 x 32amp (22 Kw), zijn zeldzaam.

Overigens wordt dit verhaal een stuk positiever als Tesla snelladers (CHAdeMO) gaat ondersteunen, zie ook het charging en infrastructure in NL forum (dat raad ik overigens iedereen aan, deze "wijsheid" komt er ook vandaan). Dat lijkt te gaan gebeuren doch nog niet bij levering, wellicht tegen het einde van het jaar. Voor CHAdeMO heb je overigens ook geen Twin chargers nodig. CHAdeMO vind je op veel strategische punten langs snelwegen.

Ik was bij de RDW in Groningen, daar zijn ze wel van plan om 3x 32A laadpalen neer te zetten :) nu zijn het trouwens nog gewone stopcontacten =\ En in Utrecht waar ik zat zijn ze nu ook 3x 32A laadpalen aan het neerzetten in de garage :p en ja ik moet natuurlijk niet 140km/u rijden hehe, ik had dit al berekend, daarom zeg ik dat ik blij ban dat ik de duo laders genomen heb :) lekker lobbyen voor 3x 32A overal waar ik kom =p
 
vandaag in de Telegraaf, onderoek onder lezers. 89% vindt dat subsidies op elektrische auto's moet worden afgeschaft. Ook irritatie over laadpalen maar onze mening over plugin's wordt gedeeld:

’EEN KLEINE GROEP WORDT VOORGETROKKEN’
Ergernis over laadpalen
„Wanneer er betere tijden komen is het verlenen van subsidies geen probleem. In de huidige crisis moeten onnodige subsidies, zoals die op elektrische en hybride auto’s, worden stopgezet. Daar waar een land moet bezuinigen moeten geen cadeautjes gegeven worden aan mensen die zich dergelijke dure auto’s klaarblijkelijk kunnen veroorloven.”

Een overgrote meerderheid van de deelnemers aan de Stelling van de Dag is een warm voorstander van het afschaffen van de subsidie op elektrische auto’s. „Wie elektrisch wil rijden moet dat gewoon zelf betalen. Er wordt te vaak voor onnodige zaken de hand opgehouden.” Iemand anders voegt daaraan toe: „Elektrisch rijden is een eigen keuze, net als kinderen nemen.” „Onmiddellijk stopzetten”, roept een van u. „Een kleine groep wordt voorgetrokken op kosten van derden. Dat noem je economische discriminatie.”

Blij

Een derde van de respondenten zegt blij te zijn dat er in Nederland steeds vaker elektrisch wordt gereden. Achtentachtig procent vindt het echter niet terecht dat hiervoor belastinggeld wordt aangewend. „Deze subsidie gaat natuurlijk weer naar de mensen die zelf geld genoeg hebben en Jan met de pet heeft het nakijken.”

De kleine minderheid van tien procent die vindt dat de subsidies moeten blijven, heeft een uitgesproken mening. „Innovatie mag best worden gestimuleerd”, zegt een van hen. Een ander zegt dat iedereen voordeel heeft van elektrisch rijden: „Het is de oplossing voor heel veel problemen, zoals fijnstof, geluidsoverlast en uitlaatgassen.” Ook vinden deze stemmers dat de regering niet zo maar een regeling mag stopzetten. „Je mag van de overheid verwachten dat ze niet ieder jaar de regels verandert.”

Een van de tegenstemmers doet een voorstel: „De subsidie moet niet worden stopgezet maar wel genuanceerder worden toegekend. Het gaat erom dat de dure elektrische wagens beschikbaar komen voor een breed publiek.”

Onderscheid

Verschillende deelnemers maken overigens een onderscheid tussen elektrische auto’s en hybride auto’s, die ook op benzine kunnen rijden. Voor de eerste categorie zou de subsidie moeten blijven bestaan maar voor de hybride auto moeten worden afgeschaft. „Automobilisten met een hybride auto rijden bijna allemaal op benzine. Daar mag ons belastinggeld niet aan worden besteed.” Vijfentachtig procent beschouwt het rijden op benzine terwijl wel subsidie is gegeven voor deze zogeheten schone auto, als fraude.

Van u rijden nog maar weinigen op stroom. Verder is slechts 8 procent van u van plan in de toekomst een dergelijke auto te kopen. Een van u moet sowieso niets van elektrische auto’s hebben: „Ik vind die auto’s ronduit gevaarlijk. Je hoort ze niet aankomen. En de laadpalen zijn ook een ergernis. Die nemen veel te veel parkeerruimte in beslag. En op de parkeerplaats voor de woning waar een laadpaal is geplaatst, mag niemand anders staan.”

Eén respondent doet een voorstel voor een andere manier van financieren: „De overheid kan beter producenten van elektrische auto’s subsidiëren, zodat deze wagens tegen een lager tarief kunnen worden verkocht.”

Iemand anders maakt wel een heel originele vergelijking. „Beter was het een sleepkabel in te bouwen in elektrische auto’s, zodat ze met een normale wagen mee kunnen liften. Dat doen ze nu ook, maar dan financieel.”
En wie hebben ze hier voor ondervraagd?

Verder is het natuurlijk behoorlijk suggestief om zoiets te vragen, bijv: "Dit jaar is er al 500 MILJOEN subsidie naar schone auto's gegaan, vind u dat dat stop moet worden gezet?"

Iedereen die het nieuws kijkt en denkt dat er dan 500 miljoen te besparen is zegt: JA!!!!

Verder dan hun neus lang is wordt er echter niet gekeken.

Ik vind het belachelijk dat mensen met kinderen bergen met geld krijgen toegeschoven, ik heb geen kinderen, maar betaal er wel keihard voor, eerlijk? Nu zijn kinderen de toekomst, maar het is ook wel zo fijn als ze in een schonere omgeving kunnen opgroeien.

Het rapport uit Rotterdam gaf laatst al aan dat hybride en elektrische auto's _altijd_ schoner zijn. Dus willen we die doelstellingen voor 2020 halen, dan moeten we gewoon door gaan.