Afgelopen donderdag de auto van Fuzzy mogen bewonderen en ook nog een stukje gereden. Bedankt Fuzzy!
Het was voor mij de eerste keer dat ik in een Model S met 21 inch wielen reed en de eerste keer met een Model S op de snelweg. De laatste keer dat ik in een Model S reed was tijdens de proefrit van 10 minuten in april in Eindhoven.
Samenvatting van mijn indrukken:
Enorme souplesse:
Na een half jaar was ik weer een beetje vergeten hoe het is om in een Model S te rijden. Nou, de auto maakte opnieuw weer grote indruk. Het meest opvallende blijft toch wel dat acceleratievermogen en dan vooral de enorme souplesse, schijnbare moeiteloosheid en lineariteit waarmee dit gaat. Ik heb zelf geen Performance besteld, dus ik hoop dat dit met mijn auto niet tegen gaat vallen.
21 inch wielen:
Het rijden met de 21 inch wielen vond ik verassend comfortabel. Wegoneffenheden worden door de luchtvering nog steeds goed opgevangen. Op de snelweg zijn er wel afrolgeluiden van vooral de achterbanden te horen, maar zeker niet in storende mate. Het blijft verder lekker stil in de auto. Ik heb geen extra windgeruis door het pano dak ervaren. Hier was ik bij bestellen niet helemaal gerust op.
Rijden op de snelweg:
Heb nu dus ook het weggedrag bij hogere snelheid kunnen ervaren gedurende een klein stuk snelweg (4-5 km). De S voelt in deze korte kennismaking wat minder stabiel / minder zeker dan mijn Audi. Dit zal deels ook een kwestie van wennen zijn denk ik. Het accent ligt zoals te verwachten op comfort. Het zwaartepunt van de auto lijkt wat meer naar achter te liggen, omdat de koets op lange hobbels achter wat meer beweegt dan voor. Dit alles met als referentiekader mijn Audi met sportonderstel die behoorlijk (te?) stug is. Eėn beweging met je grote teen en de S gaat ook er op de snelweg als een haas vandoor
3G:
Opvallend is dat muziek luisteren via 3G niet te doen is. Ondanks een goede signaalsterkte hapert de muziek. Dit zal ongetwijfeld op de een of andere manier nog wel verbeterd worden.
Navigatie:
Duidelijk display in het instrumentenpaneel. Navigatie schijnt wel een voorkeur te hebben voor de kortste route. Je kunt dit niet instellen.
Sound Studio:
De geluidskwaliteit is voor mij meer dan goed. Ik twijfel nog steeds of ik zal upgraden naar dit pakket mede vanwege DAB, maar wil liefst eerst nog de standaard installatie horen.
DAB:
Een aantal zenders zijn inmiddels in de lucht. Geluidskwaliteit is beter dan normale analoge ontvangst. Ervaring Fuzzy: als DAB wegvalt (bijv. in tunnel) dan schakelt het systeem automatisch over naar de analoge zender en weer terug als DAB ontvangst weer terug is. Weergave van de geselecteerde DAB zender stopt soms ineens.
Afwerking:
De bouwkwaliteit is vergeleken met de auto's die begin dit jaar werden ingezet voor proefritten een heel stuk verbeterd (kleinere naden en delen die beter op elkaar aansluiten). Dit vond ik destijds een duidelijk minpunt.
Fuzzy, nogmaals bedankt voor deze ervaring. Nu begint pas echt het wachten op de levering van mijn auto.