Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een landpaal voor de deur! Bijna 2 jaar geleden aangevraagd meteen gekregen! Er staat altijd een ice op ( nu nog wel) vanaf volgende week niet meer! Ik zorg altijd dat er 1 plek over is en je kunt ook op het gras parkeren!

Ik kreeg wel vrijdag voor het eerst in 1,5 jaar een waarschuwing van een politieagent da mij busje daar niet mocht staan! Maar bekeuren is nog moeilijk schijnt
 

Attachments

  • uploadfromtaptalk1378628549188.jpg
    uploadfromtaptalk1378628549188.jpg
    44.7 KB · Views: 355
De laatste maanden let ik meer op laadpalen, zowel in de bebouwde kom als langs de snelweg. Mijn alles behalve empirische onderzoekje geeft aan dat je het in de stad nagenoeg wel kan vergeten. Veel ICE's en kansloze hybrids waarvoor het vooral lekker parkeren is. Met de tsunami van belastingsvriendelijke ICE's met fopstekker die aanstonds is kunnen we het wel helemaal vergeten vrees ik.

Mijn persoonlijke conclusie: zorg voor goede laadpunten thuis en op werk en plan lange ritten met gebruik van laadpalen in de buurt van de snelweg en straks de SC's.

Verwachten jullie dat dit voor de Model S rijders echt zo'n punt wordt ? Inderdaad s'nachts thuis opladen betekent elke dag een actieradius van pakweg 350 km. Ik rij dat zelden op een dag.. en bij die uitzondering is het inderdaad even plannen en straks de SC's gebruiken. Maw - ik zie mezelf straks eigenlijk alleen incidenteel de auto "buitenshuis" opladen.. Of ben ik daar een uitzondering in ?
 
Ik heb een landpaal voor de deur! Bijna 2 jaar geleden aangevraagd meteen gekregen! Er staat altijd een ice op ( nu nog wel) vanaf volgende week niet meer! Ik zorg altijd dat er 1 plek over is en je kunt ook op het gras parkeren!

Ik kreeg wel vrijdag voor het eerst in 1,5 jaar een waarschuwing van een politieagent da mij busje daar niet mocht staan! Maar bekeuren is nog moeilijk schijnt

Op zich raar want als er een bord E4 + onderbord (opladen elektrische voertuigen) bij staat dan geldt hetzelfde als voor invalidenplaatsen en mag er gewoon een bekeuring op. Dit zal toch moeten gaan gebeuren als we straks eind van het jaar met 20.000 plug-in hybride en fulltime electrische auto's zijn. Gelukkig hoeven wij meestal niet op te laden. Ben overigens wel benieuwd hoeveel problemen wij gaan hebben met opladen als je de verhalen van de Duitser die naar Parijs ging leest.

- - - Updated - - -

Verwachten jullie dat dit voor de Model S rijders echt zo'n punt wordt ? Inderdaad s'nachts thuis opladen betekent elke dag een actieradius van pakweg 350 km. Ik rij dat zelden op een dag.. en bij die uitzondering is het inderdaad even plannen en straks de SC's gebruiken. Maw - ik zie mezelf straks eigenlijk alleen incidenteel de auto "buitenshuis" opladen.. Of ben ik daar een uitzondering in ?


Ik ook, ik denk dat ik zeldzaam buiten de deur zal opladen. Wellicht met een weekend weg in eigen land. Dan zie je dat je vaak toch nog een beetje in de omgeving rond rijdt.
 
@zuid5.nl: iets eerder dan gedacht, kastje is idd van staal en kostte 85€. Als hij over 5 jaar verroest is zal ik eens kijken of ik Wassenbergs advies alsnog opvolg ;-)

Zo'n kastje is precies wat ik zoek. Weet je welk merk het is ?
Ik laat een laadpunt met vaste kabel installeren omdat ik geen zin heb in het dagelijks ritueel van kabel uit/in auto etc.. Met zo'n kastje is het mooi uit het zicht en wordt het ook niet zo vuil.
 
Verwachten jullie dat dit voor de Model S rijders echt zo'n punt wordt ? Inderdaad s'nachts thuis opladen betekent elke dag een actieradius van pakweg 350 km. Ik rij dat zelden op een dag.. en bij die uitzondering is het inderdaad even plannen en straks de SC's gebruiken. Maw - ik zie mezelf straks eigenlijk alleen incidenteel de auto "buitenshuis" opladen.. Of ben ik daar een uitzondering in ?
Nee hoor, daar ben je zeker geen uitzondering in, voor mij precies hetzelfde. Ik vraag me ook af of ik de Model S wel aangeschaft had als mijn situatie anders was geweest. Ik rijd 99% van de dagen 30 km heen en weer naar Amsterdam. Het wordt alleen een uitdaging voor mij als ik naar mijn zus ga die ten zuiden van Brussel woont. Maar meestal overnacht ik daar dan ook, dus dan plug ik hem wel even in een normaal stopcontact. Dat gaat dan traag, maar ik hoop voldoende te kunnen bijladen om de volgende dag weer terug te kunnen. Het idee van een supercharger is wel bijzonder en ik heb wel zo'n Essent pas aangevraagd. Dus als ik de kans heb zal ik eens uittesten hoe het allemaal werkt aan een supercharger of een publieke laadpaal, maar ik verwacht in de praktijk het beessie gewoon thuis aan het infuus te leggen.

Maar wat betreft het opladen aan een normaal stopcontact....Wido heeft wel eens gezegd dat je gerust een verlengsnoer kunt gebruiken, maar dat je dan wel een verlengkabel moet hebben van een bepaalde minimale dikte. In de Tesla documentatie die een collega van me (en tevens forumlid hier) onlangs toegestuurd kreeg van Tesla omdat hij zijn auto over twee weken gaat ophalen, stond ergens expliciet dat je geen verlengsnoer moet gebruiken. Heeft iemand anders dat ook al opgemerkt, en hebben we nu een probleem als we een keer wat verder van een stopcontact staan? Anyone?

-------

Staat hier in. Misschien alleen in combinatie met de genoemde adapters?

Schermafbeelding 2013-09-08 om 10.59.32.png
 
Last edited:
Ik vind het vinden van een laadpaal in NL ook nog wel eens lastig. Met de Ampera in Arhem laatst:

- paal 1: weg
- paal 2: bezet door ICE
- paal 3: bezet door een electrische scootmobiel-achtig ding begroeid met mos
- paal 4: achter de slagboom van een kantoor
- Paal 5: bezet door ICE

Ik was een half uur te vroeg, maar die was wel besteed na dit rondje Arnhem. Dan maar op benzine terug... Recent op bezoek bij forumlid in Hoog Catharijne bleek het ook nog lastig. Op de app van The New Motion staat het daar vol met laadpalen, maar meestal binnen in garages. Het is heel lastig te zien of je nu in P1, 2 of 3 moet zijn, en binnen ook waar die dingen zitten. Het staat ook niet aangegeven aan de buitenkant. Na 10 minuten de zoektocht opgegeven. Dat is nog wel een puntje van aandacht voor de app-bouwers, het vergt nu teveel voorbereiding om een paal te vinden. Naast een adres zou ook een foto of een aanwijzing (parkeren op P6, 3 verdieping noordzijde oid) goed zijn. En een telefoonnummer van de ICE wegsleepdienst voor elke stad..
Rutger, het was een leuke meeting :) Ik heb dit al doorgemaild aan de dame die verantwoordelijk is voorde parkeergarages van Hoog Catharijne. In elk geval kunnen we aan die kan de infovoorziening verbeteren. Ook de beheerder, Interparking, zou wel actief kunnen worden in het uitdelen van waarschuwingen. We zijn trouwens bezig met nummerplaatherkenning in de meeste garages van HC. Hiermee kun je eventueel een tariefsverhoging doorvoeren voor foutparkeerders ;-)" zodra de nieuwe parkeergarage van het muziekpaleis in Urecht klaar is, kun je ook een plek reserveren, dan is het probleem hopelijk opgelost aldaar. Helaas alleen in 1 garage in Utrecht.... 10.000 more to go.
 
Afgelopen donderdag de auto van Fuzzy mogen bewonderen en ook nog een stukje gereden. Bedankt Fuzzy!


Het was voor mij de eerste keer dat ik in een Model S met 21 inch wielen reed en de eerste keer met een Model S op de snelweg. De laatste keer dat ik in een Model S reed was tijdens de proefrit van 10 minuten in april in Eindhoven.


Samenvatting van mijn indrukken:


Enorme souplesse:
Na een half jaar was ik weer een beetje vergeten hoe het is om in een Model S te rijden. Nou, de auto maakte opnieuw weer grote indruk. Het meest opvallende blijft toch wel dat acceleratievermogen en dan vooral de enorme souplesse, schijnbare moeiteloosheid en lineariteit waarmee dit gaat. Ik heb zelf geen Performance besteld, dus ik hoop dat dit met mijn auto niet tegen gaat vallen.


21 inch wielen:
Het rijden met de 21 inch wielen vond ik verassend comfortabel. Wegoneffenheden worden door de luchtvering nog steeds goed opgevangen. Op de snelweg zijn er wel afrolgeluiden van vooral de achterbanden te horen, maar zeker niet in storende mate. Het blijft verder lekker stil in de auto. Ik heb geen extra windgeruis door het pano dak ervaren. Hier was ik bij bestellen niet helemaal gerust op.


Rijden op de snelweg:
Heb nu dus ook het weggedrag bij hogere snelheid kunnen ervaren gedurende een klein stuk snelweg (4-5 km). De S voelt in deze korte kennismaking wat minder stabiel / minder zeker dan mijn Audi. Dit zal deels ook een kwestie van wennen zijn denk ik. Het accent ligt zoals te verwachten op comfort. Het zwaartepunt van de auto lijkt wat meer naar achter te liggen, omdat de koets op lange hobbels achter wat meer beweegt dan voor. Dit alles met als referentiekader mijn Audi met sportonderstel die behoorlijk (te?) stug is. Eėn beweging met je grote teen en de S gaat ook er op de snelweg als een haas vandoor :)


3G:
Opvallend is dat muziek luisteren via 3G niet te doen is. Ondanks een goede signaalsterkte hapert de muziek. Dit zal ongetwijfeld op de een of andere manier nog wel verbeterd worden.


Navigatie:
Duidelijk display in het instrumentenpaneel. Navigatie schijnt wel een voorkeur te hebben voor de kortste route. Je kunt dit niet instellen.


Sound Studio:
De geluidskwaliteit is voor mij meer dan goed. Ik twijfel nog steeds of ik zal upgraden naar dit pakket mede vanwege DAB, maar wil liefst eerst nog de standaard installatie horen.


DAB:
Een aantal zenders zijn inmiddels in de lucht. Geluidskwaliteit is beter dan normale analoge ontvangst. Ervaring Fuzzy: als DAB wegvalt (bijv. in tunnel) dan schakelt het systeem automatisch over naar de analoge zender en weer terug als DAB ontvangst weer terug is. Weergave van de geselecteerde DAB zender stopt soms ineens.

Afwerking:
De bouwkwaliteit is vergeleken met de auto's die begin dit jaar werden ingezet voor proefritten een heel stuk verbeterd (kleinere naden en delen die beter op elkaar aansluiten). Dit vond ik destijds een duidelijk minpunt.



Fuzzy, nogmaals bedankt voor deze ervaring. Nu begint pas echt het wachten op de levering van mijn auto.
 
Maar wat betreft het opladen aan een normaal stopcontact....Wido heeft wel eens gezegd dat je gerust een verlengsnoer kunt gebruiken, maar dat je dan wel een verlengkabel moet hebben van een bepaalde minimale dikte. In de Tesla documentatie die een collega van me (en tevens forumlid hier) onlangs toegestuurd kreeg van Tesla omdat hij zijn auto over twee weken gaat ophalen, stond ergens expliciet dat je geen verlengsnoer moet gebruiken. Heeft iemand anders dat ook al opgemerkt, en hebben we nu een probleem als we een keer wat verder van een stopcontact staan? Anyone?
Ja, een verlengsnoer met 2.5mm2 draaddikte. Zou zoiets goed zijn?
bol.com | Tieman ER-300 Kabelhaspel - 40m met 3 x 2.5 mm2 Neopreen Snoer - Zwart...
Of is 40 meter te lang?:)
 
Last edited:
Ja, een verlengsnoer met 2.5mm2 draaddikte. Zou zoiets goed zijn?
bol.com | Tieman ER-300 Kabelhaspel - 40m met 3 x 2.5 mm2 Neopreen Snoer - Zwart...
Of is 40 meter te lang?:)

40 meter lijkt mij wel lang, vooral omdat je de haspel elke keer volledig moet uitrollen. Je krijgt anders teveel warmteontwikkeling, waardoor de thermische beveiliging van de haspel aanspreekt of de isolatie smelt... Meestal mag je opgerold maar 1500 Watt afnemen (staat op het etiket op de achterkant van de haspel)
 
Wido heeft wel eens gezegd dat je gerust een verlengsnoer kunt gebruiken, maar dat je dan wel een verlengkabel moet hebben van een bepaalde minimale dikte. In de Tesla documentatie die een collega van me (en tevens forumlid hier) onlangs toegestuurd kreeg van Tesla omdat hij zijn auto over twee weken gaat ophalen, stond ergens expliciet dat je geen verlengsnoer moet gebruiken. Heeft iemand anders dat ook al opgemerkt, en hebben we nu een probleem als we een keer wat verder van een stopcontact staan? Anyone?

wel ervaring met de Roadster. Vaak opgeladen met verlengsnoer. Als je het te bont maakt zegt hij "extension cord detected" en stopt hij met laden. Dat heb ik ook weleens gehad zonder verlengsnoer op een krachtstroomstopcontact bij een beurshal dat blijkbaar een uitloper in het systeem was ofzo... Gewoon uitproberen dus. De auto laat zelf weten wanneer hij niet meer wil.
 
Dat is een mooie prijs denk ik. Zal is evengaan rondkijken hoe ik het ga oplossen. Zit nog erg te twijfelen Keba met vaste kabel voor thuis en dan de Tesla kabel in de auto lijkt me ook wel erg handig...

stel je voor s'avonds thuis komen, achterklep open, kabel eruit (die slingert daar dan rond..) , insteken in lader en in auto, klep dicht .. dan pas je spullen uit de auto kunnen halen.. volgende ochtend, hele riedel andersom, kabel ook nog even schoonmaken en "netjes" opbergen (heb al eerder advies gelezen om handdoek mee te nemen).. en dat dus elke dag, ook als het regent, koud is etc.. nee, zoals nu met het zonnetje op zondag is dat helemaal geen punt.. maar elke dag de komende 5 jaar .. ik den daar dus wel uit: inderdaad vaste kabel thuis, en eentje in de auto voor buiten de deur..
 
40 meter lijkt mij wel lang, vooral omdat je de haspel elke keer volledig moet uitrollen. Je krijgt anders teveel warmteontwikkeling, waardoor de thermische beveiliging van de haspel aanspreekt of de isolatie smelt... Meestal mag je opgerold maar 1500 Watt afnemen (staat op het etiket op de achterkant van de haspel)

In die link op bol.com staat:
"ER-300. Voorzien van overbelasting beveiliging. Met neopreen kabel. Opgerold max. 1800 Watt, afgerold max. 3500 Watt."
Hoe langer de kabel hoe meer spanningsval je krijgt en hoe groter de kans is dat de UMC een verlengsnoer detecteert.