Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
40 meter lijkt mij wel lang, vooral omdat je de haspel elke keer volledig moet uitrollen. Je krijgt anders teveel warmteontwikkeling, waardoor de thermische beveiliging van de haspel aanspreekt of de isolatie smelt... Meestal mag je opgerold maar 1500 Watt afnemen (staat op het etiket op de achterkant van de haspel)
Ik ga rond de kerst naar een huisje in Noord Frankrijk (400km) waar ik zeker geen specifieke EV lader gaan aantreffen en ook nog niet weet hoe dicht ik de auto bij het huis kan krijgen 40m is wellicht wat lang, maar 25m is misschien wel een goed idee. Beter be safe than stranded.

- - - Updated - - -

Leuk initiatief van een spaanse tesla fan die dit weekend van Tilburg naar Madrid rijden http://driveandream.wordpress.com/
Ze zijn imiddels halverwege Bordeaux en hebben voornamelijk opgeladen bij Franse Ikea's
Misschien nu nog een uitdagende reis maar ik voorspel dat we binnen 2 jaar gewoon met vakantie gaan naar Frankrijk of Spanje met onze Tesla's
Hi Fouk, Seth van Beace hier :)
Ikea's zijn dan ook vrijwel de enige plekken met een behoorlijke Mennekes 2 aansluiting. Als Tesla nou zou komen met een Chademo adapter, dan werden de mogelijkheden een stuk groter. De industrie moet stoppen met zijn eigen dingetjes en gewon allemaal voor 1 standaard gaan als ze willen dat EV's echt doorbreken. Ik ga zelf ook naar Frankrijk eind dit jaar, maar wel naar een gebied zonder Ikea :-(
 
@ Jean... @Z1970 en anderen....
Wat betreft 40m verleng-kabel...

effe rekenen.... om een idee te hebben....

Ik vond dat koperkabel 2,5mm2 (vaste dus niet geweven) een weerstand heeft van 0,700 Ohm / 100 meter
Als men dus door 40 meter (x2) kabel 16A trekt, geeft dit het volgende:
0,56 Ohm totale weerstand
8,96 V spanningsverlies...
Een vermogen in de kabel ontwikkeld van 143 Watt
Een verlies van vermogen in de kabel van +/- 3,7%

Een opgerolde kabel = een spoel.... (heel gevaarlijk bij grote stromen) en dan een vermogen ontwikkeling van 143W dat afgevoerd moet worden... (opgerold = brandgevaar!!!)
Dus 40m 2,5mm2 kabel kan perfect... maar moet ZEKER VOLLEDIG afgerold worden én voorzien zijn van goede steckers aan de kabel...

Ik zelf heb al een rol van 40m én 10m klaar liggen, maar heb de gewone stekkers vervangen door Mennekens 32A types...
+ wat adapters aangekocht...


Allerlei adapters voor gewoon stopcontacten en Mennekens vinden jullie hier:
Famatel CEE Adapters

En nu wachtende op m'n S!!!!!
 
Last edited:
Ik ga rond de kerst naar een huisje in Noord Frankrijk (400km) waar ik zeker geen specifieke EV lader gaan aantreffen en ook nog niet weet hoe dicht ik de auto bij het huis kan krijgen 40m is wellicht wat lang, maar 25m is misschien wel een goed idee. Beter be safe than stranded.

- - - Updated - - -


Hi Fouk, Seth van Beace hier :)
Ikea's zijn dan ook vrijwel de enige plekken met een behoorlijke Mennekes 2 aansluiting. Als Tesla nou zou komen met een Chademo adapter, dan werden de mogelijkheden een stuk groter. De industrie moet stoppen met zijn eigen dingetjes en gewon allemaal voor 1 standaard gaan als ze willen dat EV's echt doorbreken. Ik ga zelf ook naar Frankrijk eind dit jaar, maar wel naar een gebied zonder Ikea :-(

Ik heb begrepen dat chademo adapter in de pijplijn zit en anders kan iemand daar toch wel iets voor gaan verzinnen. Daarnaast denk ik dat partijen als Fastned en The new motion moeten gaan aangeven hoe ze de Tesla rijders gaan ondersteunen. Met chademo gaat dat (nu) niet lukken. Ik denk dat de 1300 Tesla rijders juist voor hen een interessante doelgroep kunnen zijn.
 
Zo'n kastje is precies wat ik zoek. Weet je welk merk het is ?
Ik laat een laadpunt met vaste kabel installeren omdat ik geen zin heb in het dagelijks ritueel van kabel uit/in auto etc.. Met zo'n kastje is het mooi uit het zicht en wordt het ook niet zo vuil.

Kastje is van Rittal. Wordt veel in industrie gebruikt. Voor oxydofoben ook verkrijgbaar in RVS.
 
Ik heb begrepen dat chademo adapter in de pijplijn zit en anders kan iemand daar toch wel iets voor gaan verzinnen. Daarnaast denk ik dat partijen als Fastned en The new motion moeten gaan aangeven hoe ze de Tesla rijders gaan ondersteunen. Met chademo gaat dat (nu) niet lukken. Ik denk dat de 1300 Tesla rijders juist voor hen een interessante doelgroep kunnen zijn.

Op deze pagina van de website van Tesla wordt m.b.t. de Superchargers vergeleken met een 55 kW Chademo aansluiting en een 22 kW "normale" aansluiting . Ik neem aan dat ze dit niet doen, wanneer ze er niet druk mee bezig zijn....
Supercharger | Tesla Motors
 
Net terug van een ritje met de S naar Hoorn, en terug naar Rhoon.
Totaal 270km, had nog 60km aan (rated) range over.
Heb onderweg niet bijgeladen, en vertrok met een standaard charge (90%) ~ 440km rated range.

Nu weer aan het laden met 24A , binnen 4 uurtjes is ie weer vol. (96km/u)
 
Net terug van een ritje met de S naar Hoorn, en terug naar Rhoon.
Totaal 270km, had nog 60km aan (rated) range over.
Heb onderweg niet bijgeladen, en vertrok met een standaard charge (90%) ~ 440km rated range.

Nu weer aan het laden met 24A , binnen 4 uurtjes is ie weer vol. (96km/u)

270 +60 = 330 KM totaal range, ....waar zijn de 110 KM rated range gebleven ?
 
Op deze pagina van de website van Tesla wordt m.b.t. de Superchargers vergeleken met een 55 kW Chademo aansluiting en een 22 kW "normale" aansluiting . Ik neem aan dat ze dit niet doen, wanneer ze er niet druk mee bezig zijn....
Supercharger | Tesla Motors

De vergelijking is overigens met een 11 KW aansluiting. Tesla moet snel met een oplossing komen ook op VS forum wordt hier veel om gevraagd en in Nederland komen echt niet meer dan 2 of max 3 supercharge stations.
 
Wie heeft er zin, en zijn Tesla reeds, om mee aan de Electric Marathon van Sint-Petersburg, Rusland naar Monaco te doen?

Prijsuitreiking door H.S.H. Prince Albert II van Monaco.
QUOTE]

Lijkt me leuk! Mag ik een speech bij de aftrap doen? In St. Petersburg?
Ik kan het transport van de auto's van Antwerpen naar St. Petersburg per roro wel regelen. Laat maar weten wie er mee gaat.
 
Wie heeft er zin, en zijn Tesla reeds, om mee aan de Electric Marathon van Sint-Petersburg, Rusland naar Monaco te doen?

Prijsuitreiking door H.S.H. Prince Albert II van Monaco.

En dit van 25/10-5/11/2013.
Meer info bij Tesla Club Belgium of via https://www.facebook.com/electricmarathon

Zeker zin - niet echt makkelijk om de 25e er al bij te zijn want we zijn tot de 27e op vakantie - maar een paar laatste etappes zeker wel te regelen. Zelf ook veel ervaring met FIVA rallyes - laat maar horen wat er mogelijk is (en heb je nog nieuws over je winterbanden ?).
 
Tijdje geleden was er iemand die Tesla spullen uit de VS wilde hebben. Ik kan komende week spullen meenemen. Als het goed is zit ik dinsdag in het vliegtuig naar de VS (niets is 100% zeker) en kom ik maandagochtend weer terug in NL. Omdat ik zelf oa mijn (niet Tesla) middenconsole meeneem reis ik met bagage en kunnen er rustig nog wat spullen bij in de koffer. Ik denk dat ik zelf morgen de tas en netje voor in de frunk bestel.
Dus als je wat wil hebben moet je rap even een PM sturen met je verlanglijstje. Afhankelijk van de hoeveelheid spullen maak ik een rondje langs de douane op Schiphol. Reken er dus op dat er eventueel nog wat invoerrechten en BTW bijkomen. (dan kan ik overigens wel voor een nette zakelijke rekening met BTW zorgen).