Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Met wat hulp van kwenix net de Tesla REST API aan de praat. Dit is wat ik nu in mijn browser kan zien over een ritje naar Tesla vandaag. Oh, en hij speelt het ook nog af als een soort videotje waarbij je precies zit waar je hoe hard reed :) Aan de kleur op het kaartje kun je mijn snelheid ook zien. Tesla engineers zijn echt geniaal dat ze dit opengesteld hebben. Ik zie zelfs een functie voor het openen van de chargeport, dus is aftellen totdat dat ook in de Tesla app zit.
grafiek.png
map.png


Omdat ik nog in de illusie van privacy verkeer heb ik even uitgewist waar ik precies parkeer.
 
@Wiebe: erg tof te horen dat je weer een happy Tesla rijder bent :)!
jouw signature/handtekening werkte als een soort onderbuikgevoel door bij mij, het soort gevoel dat je liever uitbant, omdat je het te graag domweg niet wilt geloven/weten. Ik ben oprecht blij dat je je weer achter dit prachtige product kan scharen, het zijn tenslotte de feelgood stories die we allemaal veruit het liefste lezen..

positive vibes... Love it!!
 
Gisteren, na 2,5 jaar wachten, dan eindelijk op weg om de Model S op te halen in Amsterdam. Met de vouwfiets en trein ben ik om twaalf uur bij Tesla.
Een vriendelijke jongeman haalt direct koffie voor me in afwachting van de aflevering door zijn collega.
Mijn 4-SPP-08 staat midden tussen een groot aantal nieuwe auto’s. Er is overduidelijk hard gewerkt om deze allemaal klaar te maken.
Na tien minuten komt mijn DS Robert S. en we lopen samen rond de auto. Het ziet er allemaal netjes uit. OK, de naden tussen de plaatdelen zijn niet Audi-style, maar de verdeling links rechts klopt goed. Ook het poetswerk ziet er prima uit. De software is versie 5.8. De banden zijn Continental SportContact zomerbanden en zeker geen all-season banden.
Door reflectie van de zon op de tegelvloer is het scherm niet goed te zien. Ik rij de Model S direct naar buiten en Robert start de uitleg. Als ie merkt dat ik goed ben ingevoerd, Tesla forum hé, is ie binnen een half uur klaar. Nadat de papieren zijn getekend rij ik met de vouwfiets in de trunk naar huis. Wow, wat een heerlijk rijdende auto is dit.
Moest ik met de Audi alles zelf doen, de Tesla zet zelf de ruitenwissers aan. Door de tunnel hoef ik ook niet meer aan de lichten te denken, dat doet de Model S helemaal zelf.
Het opladen moet nog even met 220 Volt. Dat gaat met 12 km per uur niet snel, maar ik kan me er tijdelijk mee redden.
Thuis ontdek ik paar kleine krasjes op één van de velgen. Jammer dat ik dat bij Tesla niet heb gezien.


Vanmiddag eerst een paar foto’s maken. Wat een schitterende lijn heeft de zwarte S. De eerste langere rit gaat van De Woude naar Amersfoort. Als ik op een industrieterrein de weg vraag maken enkele automonteurs de opmerking dat ie is afgeslagen. Als ik zonder de motor te starten even later wegblaas vallen ze van verbazing bijna omver.
Van Amersfoort gaat het door de polders en de Houtribdijk naar Enkhuizen. Onderweg is zowel het FM geluid als het DAB+ prima en zonder storingen. Het geluid is wel niet helemaal het Bose niveau van mijn Audi S6, maar het gemak van afstemming en de veelheid van keuzes is prima. Eén keer bevriest het centrale navigatiescherm. Geen probleem, het linker scherm achter het stuur blijft het prima doen. Nadat ik een nieuwe bestemming ingeef werkt alles weer prima en blijft dat ook doen. Prima 3G ontvangst, geen blokjes of vertraagde beeldopbouw. Bij 120 km/u lijkt het of de gevreesde brom optreedt. Niet heel hard maar toch niet prettig om lang naar te luisteren. De stoelen worden nogal eens negatief beoordeeld. En ja, het zijn geen Recaro kuipstoelen die je helemaal omklemmen. Toch zitten ze eigenlijk best goed, veel beter dan de stoelen van de demoversie die vorig jaar in Tilburg stond.
De laatste etappe is weer terug naar De Woude. Totaal 300 km, inclusief een rondje naar Alkmaar met mijn belangstellende buurman. Thuisgekomen heb ik nog ruim 50 km range over.

Al met al ben ik na de tweede lange rit al goed thuis in de Model S.

De foto’s zijn aardig naar mijn zin. Er piept af en toe een waterig zonnetje door de wolken en dat geeft een speels effect op de wulpse flanken van de S.
Nou ja, kijk en vermaak je ermee.

View attachment 36524View attachment 36525View attachment 36526View attachment 36527View attachment 36528View attachment 36529


Mooie foto's, dank je!

- - - Updated - - -

Jongens en Meisjes,

The deed is done. Misschien komt het door mijn getrol op dit fenomenale forum (dat hoop ik niet) maar Tesla heeft zonder mankeren mijn mistlampen én... parkeersensoren er in geschroefd! Het ging zelfs een beetje vreemd. Ik had een afspraak gemaakt omdat 3G en FM ontvangst echt waardeloos was, FM viel in open veld zomaar weg en kwam daarna weer terug. 3G kennen we. Omdat ik van Jetje wist dat hier iets aan te doen was met medeweten van Athlon Tesla gebeld en een afspraak gemaakt. Keurig netjes teruggebeld.

Toen Tesla's Golden Question: "kunnen we nog meer voor u doen?". Eeeuh ja, maar dat valt m.i. buiten de scope van deze service call. "Wat kunnen we nog meer doen dan?" Nou, parkeersensoren, mistlampen, maar dat zal wel niet gaan. "Jawel hoor, geen probleem". Ik viel stil. Afspraak gemaakt. Gedacht dat ik misschien onduidelijk had gesproken door de telefoon. Eerst zien, dan geloven, dat idee.

Afgelopen vrijdag mijn auto ingeleverd in A'dam ZO. Vriendelijke mannen, kopje koffie, nog voor openingstijd. Bevlogen, enthousiast, je bent welkom. Nogmaals de bevestiging: komt helemaal goed. 3G was al recent al opgelost door de update opgelost en DAB+ deed het sindsdien ook top. Dus de parkeersensoren, FM en mistlampen bleven over. Vrijdagmiddag gebeld: klaar.

Zaterdagmorgen de auto opgehaald waarbij Tesla A'dam ZO ook weer voor openingstijd open was. Druk. Ongetwijfeld afleveringen. Toch een vriendelijk woord en opnieuw de vraag "Wat kunnen we nog meer doen?" Even meelopen naar je auto. Handje hier, handje daar. Deze gasten zijn gaaf! Gaan voor de klant. Toen ik er was waren er ook telefoontjes met wat problemen maar die bieden ze het hoofd naar beste kunnen. Op die manier win je klanten voor je - zo ook yours truly.

Chapeau Tesla, zo kan het ook! En, eerlijk is eerlijk, daar moet ik dan ook van getuigen. Onderstaand een foto van de PDC, die is echt top! Note voor de freaks: de sensoren worden in de bestaande bumpers en grill gemonteerd waarna de sensoren worden overgespoten. "sorry meneer, we konden uw auto niet wassen omdat mogelijk de lak op de sensoren nog niet droog is". Dan laat je me smelten.

Het ziet er prachtig uit en ik kan het niet van fabrieks-af onderscheiden. Vakwerk.

Ik ga m'n handtekening op dit forum aanpassen. Dat is dan ook wel zo eerlijk.

View attachment 36531


Da's fijn te horen, veel plezier!
 
Met wat hulp van kwenix net de Tesla REST API aan de praat. Dit is wat ik nu in mijn browser kan zien over een ritje naar Tesla vandaag. Oh, en hij speelt het ook nog af als een soort videotje waarbij je precies zit waar je hoe hard reed :) Aan de kleur op het kaartje kun je mijn snelheid ook zien. Tesla engineers zijn echt geniaal dat ze dit opengesteld hebben. Ik zie zelfs een functie voor het openen van de chargeport, dus is aftellen totdat dat ook in de Tesla app zit.

Omdat ik nog in de illusie van privacy verkeer heb ik even uitgewist waar ik precies parkeer.

Heel interssant, ben je van plan de code beschikbaar te maken?
 
Jongens en Meisjes,

The deed is done. QUOTE]

Wiebe, gefeliciteerd! Dat geeft vertrouwen. Bij mij ligt het ook niet aan de inzet van het Tesla team. Maar de uitdagingen zijn nog wat groter dan het inbouwen van PDC.

Ik heb op hoofdlijnen nog over:
- een fluitend pano dak (zit een nieuwe beugel in, maar volgens mij ligt het toch echt aan het gat tussen de rubbers; rubber van vaste deel is niet goed dus dat kan nog lastig worden)
- een motor met 120km brom (is de tweede; heeft het dus ook of er is iets anders aan de hand)
- een rechterachterdeur met slechte pasvorm
- een piepende/krakende bestuurdersstoel die kreunt bij iedere snelheidsverandering (nieuw sinds de vorige service call)

Ik hoop na mijn volgende service bezoek (met wederzijds goedvinden uitgesteld tot na de huidige afleverdrukte) niet mijn signature maar mijn TMC naam te kunnen wijzigen: 'LastPerfectNLSig'

Gelukkig nog geen grote drama's bij de recente nieuwe owners.

- - - Updated - - -

Lekker hoor voor 40ct! Maar slaat dus niet af na 15min?

Dat voorverwarmen 'kost' geen 40 cent.
Zonder voorverwarmen zou je vrijwel evenveel energie aan het opwarmen van het interieur kwijt zijn (nadat je bent ingestapt).
De echte kost voor dit comfort is de benodigde energie om de auto de extra tijd (tussen voorverwarmen en instappen) op temperatuur te houden. Dat is nog een heel stuk minder.

Voor een dubbeltje op de (verwarmde) eerste rij zitten. Daar moet een rechtgeaarde Nederlander toch warm van worden...
 
Na een week rijden nog steeds geen problemen gehad met mijn auto alleen het automatisch verbinding maken met mijn Samsung S3 lukt niet, ook niet handmatig.
Ik heb de verbinding al een keer opnieuw tot stand gebracht maar dat helpt ook niet. De Samsung S3 van mijn vrouw doet het meestal wel.
Iemand hier een oplossing voor?
 
. Tesla engineers zijn echt geniaal dat ze dit opengesteld hebben.

ntt6, even voor de goede orde: TESLA heeft dit niet opengesteld.
Dit is het resultaat van de analyse van de communicatie tussen de smart phone apps en het TESLA moederschip.
De API is dus officiëel NIET gedocumenteerd door TESLA, maar wel door enkele enthousiastelingen, zoals er wel meer op deze site terug te vinden zijn.

. Ik zie zelfs een functie voor het openen van de chargeport, dus is aftellen totdat dat ook in de Tesla app zit.
Inderdaad, niet alles zit reeds in de app; de API is trouwens ook in beweging. Bij elke firmware update wijzigt er wel iets.

. Omdat ik nog in de illusie van privacy verkeer heb ik even uitgewist waar ik precies parkeer.
Ik vermoed dat wat we nu aan gegevens te zien krijgen, slechts de tip van de ijsberg is.
Moest ik TESLA zijn, dan zou ik nog meer gegevens doorseinen, om het ontwerpen van volgende generaties wagen nog beter te kunnen doen.
Als je privacy wil, kijk dan eens naar de film 'enemy of the state', dan wordt je pas parano...
 
een motor met 120km brom (is de tweede; heeft het dus ook of er is iets anders aan de hand)

@LastNLSig: ik ben toch wel benieuwd naar die brom. Mijn MS geeft vanaf zo'n 120Km/u inderdaad een ander geluid. Als je eens in de buurt bent van Baarn/Almere? Wil ik toch wel eens horen. Anders komt Mohammed wel een keer naar jouw berg.
 
Last edited by a moderator:
Nu vrijdag mag ik mijn MS afhalen.
Heb nog een vraagje tussendoor...

Hoe weet je of je mistlampen erbij hebt (recht op hebt) of niet ?

Vanaf ergens in Februari dit jaar zijn er berichten op het forum dat mistlampen niet meer in het tech package zitten. Als je na die tijd hebt besteld zou je er dus geen recht op hebben lijkt me. Zoveel schijnen ze trouwens niet bij te dragen aan beter zicht.
Maar je kunt proberen ze alsnog te krijgen, er zijn voorbeelden waarin het is gelukt.
Ik zie je vrijdag!

Groet,
Maurice