En, wat waren uw bevindingen?
Het is zwaar tegengevallen! Op z'n Rotterdams een kl*teauto.... ;-)
Geintje...
Ik ben als eerste weg gereden bij het EVC. Instap was niet erg ruim, maar eenmaal in de bestuurdersstoel is alles weer ok. Stoel is goed te verstellen. Zicht naar achteren is beperkt door de schuinte van de achterruit, maar de achteruitkijkcamera is bijna nog makkelijker.
Het Weena op richting de Statensingel met wegwerkzaamheden, dus wegdek niet perfect en wat nauwere rijbanen. Regenerative braking had ik al een keer ervaren in de Roadster en is pittig. Voltpedaal los is stevig afremmen op de motor, maar uitstekend te doseren om te vertragen voor b.v. het stoplicht. Laatste stukje met de rem en stil.
Niets spectaculairs, gewoon als een sedan in deze klasse, maar dan stil. Zo stil dat ik de ventilator van de verwarming op de laagste stand hoor draaien. And than it hits me! Het rijcomfort is minstens zo goed als bij de concurrentie! Mercedes Benz heeft 125 jaar nodig gehad om dit niveau te bereiken en BMW dik 80 jaar. Tesla takes a swing and hits it out of the ball park! De vering neemt alle oneffenheden goed op, de besturing is licht maar nauwkeurig. Met het voltpedaal is zeer goed te doseren. De carrosserie helt nauwelijks in de bochten.
Via de Stadhoudersweg de A13 op. Effe naar het gas gekeken en oeps 120 waar 100 is toegestaan en trajectkontrolle. Gas terug en snel naar de rechterbaan voor de afslag 16hoven. Bij het stoplicht nog even de elektrische paarden getest en het stuur overgegeven aan een andere bestuurder.
Instap achter is nog iets krapper dan voor. De achterbank staat laag van de vloer en mijn bovenbenen raken de zitting amper. Zithoogte is voldoende. Ik denk dat met drie mannen achterin het krap word, maar door de afwezigheid van de aandrijftunnel kun je in ieder geval je voeten normaal kwijt. Tijdens het korte rondje langs het vliegveld is het geen probleem, maar voor een langere rit zouden de voorstoelen een beetje naar voren moeten.
Terug bij het startpunt nog even achter- en voorin gekeken en je kan niets anders concluderen dat achterin al belachelijk veel ruimte is, maar met de frunk erbij vraag je je af hoe je met deze luxe om moet gaan.
Conclusie: Vergelijkbaar met een BMW 5 serie of Mercedes E-klasse, maar dan nog een paar heel prettige extra's. Stil, achtbaan acceleratie en deceleratie, nauwelijks body roll in de bochten oh ja en dan is er nog het grote scherm. Ik heb er niet mee kunnen spelen, maar het is een geweldig speeltje. Niet alleen omdat zoveel instellingen door de bestuurder kunnen worden ingesteld, maar ook omdat Tesla via het internet kan updaten en bovendien functionaliteiten kan toevoegen (volgens Tesla medewerker is er al het nodige aan hardware in de auto dat nog geactiveerd kan/gaat worden). Tja, dan kun je hem ook nog eens opladen via je eigen stopcontact (al dan niet met eigen zonnepanelen).
Het enigste negatieve is de in- en uitstap, al kan ik mij voorstellen dat je daar aan went, en de achterbank.
Ik heb slecht nieuws voor de fabrikanten die de slag om de EV's missen. De Tesla Model S is indrukwekkend in de 1.0 versie en ik ben bang voor MB en consorten dat 2.0 nog erger word.
Als Tesla de derde generatie auto rond de $35k kan verkopen dan is de beer los en word Tesla een grote speler op de markt, maar dat duurt nog een paar jaar. In die paar jaar kan er veel gebeuren. Bedrijven zoals VW en BMW hebben meer geld in de portokas dan Tesla in totaal heeft, dus die kunnen, als ze willen, heel snel een inhaalslag maken.