V.w.b. fietsbanden vs autobanden: in hoeverre is er toespoor aanwezig bij ligfietsen?
De uitlijning van een auto heeft nogal invloed op de rolweerstand, door de scheefstand van de wielen (toespoor, camber) 'verdraaien' of 'verschuiven' de blokjes in het rubber profiel op het moment dat ze contact maken met de weg. Er gaat dan dus energie zitten in het vervormen van het rubber, niet alleen door het gewicht op de band maar ook doordat de band niet precies evenwijdig aan de rijrichting loopt/draait... Hoe zachter het rubber van de band (winterband bij hogere temperaturen bijv.), hoe meer vervorming in het profiel er kan optreden (hogere elasticiteit, de energie gaat dus zitten in het als een elastiek opspannen/verdraaien van het profiel en weer loslaten wanneer het contact met de weg verbroken wordt)
De uitlijning van een auto heeft nogal invloed op de rolweerstand, door de scheefstand van de wielen (toespoor, camber) 'verdraaien' of 'verschuiven' de blokjes in het rubber profiel op het moment dat ze contact maken met de weg. Er gaat dan dus energie zitten in het vervormen van het rubber, niet alleen door het gewicht op de band maar ook doordat de band niet precies evenwijdig aan de rijrichting loopt/draait... Hoe zachter het rubber van de band (winterband bij hogere temperaturen bijv.), hoe meer vervorming in het profiel er kan optreden (hogere elasticiteit, de energie gaat dus zitten in het als een elastiek opspannen/verdraaien van het profiel en weer loslaten wanneer het contact met de weg verbroken wordt)