You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
gefeliciteerd met je eigen recente lustrum!Hallo allemaal! Na lange tijd weer eens terug op het forum (getriggerd door een probleempje). Gelukkig zie ik nog veel bekende namen.
Vroeg me een tijdje geleden al eens af of er nog een feestje op stapel staat voor het 10-jarig jubileum in september. Maar zie zo snel nog geen draadje
Om even kort bij te praten: Signature Model S stond na 8 jaar op 400.000. Nog geen jaar daarna lang stilgestaan vanwege kapotte batterij. Rond die tijd (ongerelateerd) is er ook een Audi Etron bijgekomen. Dure nieuwe batterij moeten kopen (van nieuwer type zodat ik weer normaal kan superschargen in plaats van door Tesla 'uit voorzorg' (i.e. garantie claim voorkomend) afgeknepen te worden).
De Model S staat nu op 437.500 (en wat vaker bij de supercharger om de dure batterij terug te verdienen ). Begint naast de batterij wel meer kuren te vertonen. Maar gezien de unieke Signature en de investering in de batterij moet hij zeker nog 10 jaar mee.
Een nieuwe batterij van een nieuwer type?? Voor zover bekend kan je alleen een refurbished krijgen van hetzelfde type. Kun je delen in welk opzicht je batterij afwijkt van een refurbished batterij van 85Kwh zoals ze 10 jaar geleden werden gemaakt?...Dure nieuwe batterij moeten kopen (van nieuwer type zodat ik weer normaal kan superschargen in plaats van door Tesla 'uit voorzorg' (i.e. garantie claim voorkomend) afgeknepen te worden)...
Wat een soap zeg.Zoals jullie weten werd een aantal jaren geleden het supercharge gedrag van de 85kWh batterij (van 'onze' generatie) drastisch aangepast. Eerst was Tesla daar heel schimmig over. Na twee jaar lieten ze me uiteindelijk weten dat ze zelf de firmware hadden aangepast. Waarom dat was kwam nooit een bevredigend antwoord op. Maar uit de communicatie rond het vervangen van de batterij was duidelijk op te maken dat het een safety issue is. Ben dus nog steeds van mening dat Tesla ons belazerd heeft en de batterij toen al onder garantie zou hebben moeten vervangen. De move om het superchargen drastisch te beperken (in vermogen/snelheid) was dus puur om garantieverantwoordelijkheid te ontlopen. Daar ben ik nog steeds boos/ontstemd over.
Nog geen jaar na afloop van de garantie ging de batterij kapot...
Tesla voert geen idividuele reparaties uit aan de batterijen maar brengt een standaard bedrag in rekening voor een refurb batterij. Is een gemiddelde cost zeggen ze, maar het kan dus best zo zijn dat het probleem aan jouw batterij veel goedkoper te repareren/refurbishen is.
Ik verlangde natuurlijk dat als ik zelf voor die vervangende batterij moet betalen ik minimaal de garantie krijg dat ik met een 'nieuwe' batterij weer gewoon ouderwets (snel) kan superchargen. Dat kon niemand mij garanderen. Een gerefurbishte 85kWh zou dus naar alle waarschijnlijkheid nog steeds dezelfde beperking hebben (want nog steeds zelfde safety issue waar Tesla niet eerlijk/open over is).
Het alternatief was een nieuwer type nog duurdere batterij. Het verschil is het type batterijcellen dat daarin zit. Het is eigenlijk een 90kWh batterij.
Dan denk je ik betaal voor een 90 kWh batterij dus dan krijg ik ook 90kWh. Zeker omdat eigenlijk Tesla voor deze vervanging had moeten opdraaien. Maar Tesla zou Tesla niet zijn als ze zo beschaafd zouden zijn. Ik kan dus maar 85 kWh laden. Als ik die laatste 5kWh (waar ik toch voor betaald heb zou je denken) ook wil moet ik nog meer bijbetalen.
Het goede nieuws: ik kan met lege/warme batterij weer snel laden (maar nooit meer dan 115 kW). Waarbij laadkarakteristiek net iets beter is omdat ik hem effectief niet helemaal vol laad (maar 85 van de 90 dus het staartje naar 'vol' is minder langzaam)
Het slechte nieuws: ik ben 17.000 ex BTW lichter
De batterij staat op de rekening als: ASY-HV BATTERY, 90KWH, SX (1014116-00-C)
Als ik de komende 10 jaar weer 400.000km rij en vrijwel alleen zou superchargen dan verdien ik de batterij weer terug.
Gaat dus niet gebeuren.
Vroeg me een tijdje geleden al eens af of er nog een feestje op stapel staat voor het 10-jarig jubileum in september. Maar zie zo snel nog geen draadje
Na afloop van de garantie, nu bijna 2 jaar geleden, kreeg ik ook weer pieken aan de SuC van boven de 120 kW. Blijkbaar hebben ze de beperking er weer afgehaald....Het goede nieuws: ik kan met lege/warme batterij weer snel laden (maar nooit meer dan 115 kW)...
Als dat het geval is lijkt het erop dat tijdens garantie de laadpieken zijn beperkt om schade te beperken en na afloop van garantie kun je sneller laden omdat de garantie toch is vervallenNa afloop van de garantie, nu bijna 2 jaar geleden, kreeg ik ook weer pieken aan de SuC van boven de 120 kW. Blijkbaar hebben ze de beperking er weer afgehaald.
Als dat het geval is lijkt het erop dat tijdens garantie de laadpieken zijn beperkt om schade te beperken en na afloop van garantie kun je sneller laden omdat de garantie toch is vervallen
Een piek misschien wel maar die zakt binnen minuten terug naar onder de 70. Zou me verbazen dat zat ze het weer 'gefixt' zouden hebben. Er is inderdaad een brandrisico. Als dat bekend is (hoewel niet breed wereldkundig gemaakt) en ze zetten het risico weer 'aan' en er brand vervolgens een Tesla om deze reden af dan zijn de claims niet te overzien. Zullen ze dus nooit doen.Na afloop van de garantie, nu bijna 2 jaar geleden, kreeg ik ook weer pieken aan de SuC van boven de 120 kW. Blijkbaar hebben ze de beperking er weer afgehaald.
Zak zand in de bestuurderszetel leggen en gordel inpluggen?Iemand een idee hoe je de boombox aan kunt laten staan wanneer je uitstapt en de deur sluit? Vind hem wel fijn bij het autowassen.
Een piek misschien wel maar die zakt binnen minuten terug naar onder de 70. Zou me verbazen dat zat ze het weer 'gefixt' zouden hebben. Er is inderdaad een brandrisico. Als dat bekend is (hoewel niet breed wereldkundig gemaakt) en ze zetten het risico weer 'aan' en er brand vervolgens een Tesla om deze reden af dan zijn de claims niet te overzien. Zullen ze dus nooit doen.
Idem hier; ook al even uit de garantie maar geen enkel verschil met voor de bewuste update in 2019. Begint wel op 116 kW, maar zakt inderdaad heel snel terug naar 70-60-50-40 kW. Dat is in de afgelopen jaren niet heel veel veranderd en lijkt mij dus niet gerelateerd aan het aantal km's. Ik kijk wel eens jaloers naar die prachtige laadsnelheden van de nieuwere modellen.Een piek misschien wel maar die zakt binnen minuten terug naar onder de 70. Zou me verbazen dat zat ze het weer 'gefixt' zouden hebben. Er is inderdaad een brandrisico. Als dat bekend is (hoewel niet breed wereldkundig gemaakt) en ze zetten het risico weer 'aan' en er brand vervolgens een Tesla om deze reden af dan zijn de claims niet te overzien. Zullen ze dus nooit doen.
Absoluut, hier komen dagelijks horden kinderen voorbij op weg naar school en dan hoor ik de merknaam vaak enthousiast roepen. Met oud en nieuw vonden de buurkinderen mijn "zingende" en oplichtende tesla ook leuker dan vuurwerk..Ik weet niet of het wel eens genoemd is, maar het valt mij altijd op dat Tesla bij kinderen heel erg favoriet is, dat belooft sowieso veel goeds voor de toekomst gelukkig.
Afgelopen zondag kwam ik met vrienden met de trein uit Luxemburg en kwamen we met een andere reiziger aan de praat die naar Eindhoven moest en vanwege vertraging nog niet eens meer in Maastricht kon komen (zo laat was het). Ik had mijn auto in Angleur staan omdat dit mijn gepland schema was dus aangeboden dat ik hem in Maastricht afzette (want van daar was er nog een trein naar Eindhoven).Absoluut, hier komen dagelijks horden kinderen voorbij op weg naar school en dan hoor ik de merknaam vaak enthousiast roepen. Met oud en nieuw vonden de buurkinderen mijn "zingende" en oplichtende tesla ook leuker dan vuurwerk..