Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo allemaal! Na lange tijd weer eens terug op het forum (getriggerd door een probleempje). Gelukkig zie ik nog veel bekende namen.
Vroeg me een tijdje geleden al eens af of er nog een feestje op stapel staat voor het 10-jarig jubileum in september. Maar zie zo snel nog geen draadje

Om even kort bij te praten: Signature Model S stond na 8 jaar op 400.000. Nog geen jaar daarna lang stilgestaan vanwege kapotte batterij. Rond die tijd (ongerelateerd) is er ook een Audi Etron bijgekomen. Dure nieuwe batterij moeten kopen (van nieuwer type zodat ik weer normaal kan superschargen in plaats van door Tesla 'uit voorzorg' (i.e. garantie claim voorkomend) afgeknepen te worden).
De Model S staat nu op 437.500 (en wat vaker bij de supercharger om de dure batterij terug te verdienen :p). Begint naast de batterij wel meer kuren te vertonen. Maar gezien de unieke Signature en de investering in de batterij moet hij zeker nog 10 jaar mee.
 
Hallo allemaal! Na lange tijd weer eens terug op het forum (getriggerd door een probleempje). Gelukkig zie ik nog veel bekende namen.
Vroeg me een tijdje geleden al eens af of er nog een feestje op stapel staat voor het 10-jarig jubileum in september. Maar zie zo snel nog geen draadje

Om even kort bij te praten: Signature Model S stond na 8 jaar op 400.000. Nog geen jaar daarna lang stilgestaan vanwege kapotte batterij. Rond die tijd (ongerelateerd) is er ook een Audi Etron bijgekomen. Dure nieuwe batterij moeten kopen (van nieuwer type zodat ik weer normaal kan superschargen in plaats van door Tesla 'uit voorzorg' (i.e. garantie claim voorkomend) afgeknepen te worden).
De Model S staat nu op 437.500 (en wat vaker bij de supercharger om de dure batterij terug te verdienen :p). Begint naast de batterij wel meer kuren te vertonen. Maar gezien de unieke Signature en de investering in de batterij moet hij zeker nog 10 jaar mee.
gefeliciteerd met je eigen recente lustrum!
 
...Dure nieuwe batterij moeten kopen (van nieuwer type zodat ik weer normaal kan superschargen in plaats van door Tesla 'uit voorzorg' (i.e. garantie claim voorkomend) afgeknepen te worden)...
Een nieuwe batterij van een nieuwer type?? Voor zover bekend kan je alleen een refurbished krijgen van hetzelfde type. Kun je delen in welk opzicht je batterij afwijkt van een refurbished batterij van 85Kwh zoals ze 10 jaar geleden werden gemaakt?
Ik heb zelf vrij recent een refurbished drive unit moeten aanschaffen voor de P85, van een nieuwe was geen sprake.
 
Zoals jullie weten werd een aantal jaren geleden het supercharge gedrag van de 85kWh batterij (van 'onze' generatie) drastisch aangepast. Eerst was Tesla daar heel schimmig over. Na twee jaar lieten ze me uiteindelijk weten dat ze zelf de firmware hadden aangepast. Waarom dat was kwam nooit een bevredigend antwoord op. Maar uit de communicatie rond het vervangen van de batterij was duidelijk op te maken dat het een safety issue is. Ben dus nog steeds van mening dat Tesla ons belazerd heeft en de batterij toen al onder garantie zou hebben moeten vervangen. De move om het superchargen drastisch te beperken (in vermogen/snelheid) was dus puur om garantieverantwoordelijkheid te ontlopen. Daar ben ik nog steeds boos/ontstemd over.

Nog geen jaar na afloop van de garantie ging de batterij kapot...

Tesla voert geen idividuele reparaties uit aan de batterijen maar brengt een standaard bedrag in rekening voor een refurb batterij. Is een gemiddelde cost zeggen ze, maar het kan dus best zo zijn dat het probleem aan jouw batterij veel goedkoper te repareren/refurbishen is.
Ik verlangde natuurlijk dat als ik zelf voor die vervangende batterij moet betalen ik minimaal de garantie krijg dat ik met een 'nieuwe' batterij weer gewoon ouderwets (snel) kan superchargen. Dat kon niemand mij garanderen. Een gerefurbishte 85kWh zou dus naar alle waarschijnlijkheid nog steeds dezelfde beperking hebben (want nog steeds zelfde safety issue waar Tesla niet eerlijk/open over is).
Het alternatief was een nieuwer type nog duurdere batterij. Het verschil is het type batterijcellen dat daarin zit. Het is eigenlijk een 90kWh batterij.

Dan denk je ik betaal voor een 90 kWh batterij dus dan krijg ik ook 90kWh. Zeker omdat eigenlijk Tesla voor deze vervanging had moeten opdraaien. Maar Tesla zou Tesla niet zijn als ze zo beschaafd zouden zijn. Ik kan dus maar 85 kWh laden. Als ik die laatste 5kWh (waar ik toch voor betaald heb zou je denken) ook wil moet ik nog meer bijbetalen.

Het goede nieuws: ik kan met lege/warme batterij weer snel laden (maar nooit meer dan 115 kW). Waarbij laadkarakteristiek net iets beter is omdat ik hem effectief niet helemaal vol laad (maar 85 van de 90 dus het staartje naar 'vol' is minder langzaam)
Het slechte nieuws: ik ben 17.000 ex BTW lichter

De batterij staat op de rekening als: ASY-HV BATTERY, 90KWH, SX (1014116-00-C)

Als ik de komende 10 jaar weer 400.000km rij en vrijwel alleen zou superchargen dan verdien ik de batterij weer terug.
Gaat dus niet gebeuren.
 
Zoals jullie weten werd een aantal jaren geleden het supercharge gedrag van de 85kWh batterij (van 'onze' generatie) drastisch aangepast. Eerst was Tesla daar heel schimmig over. Na twee jaar lieten ze me uiteindelijk weten dat ze zelf de firmware hadden aangepast. Waarom dat was kwam nooit een bevredigend antwoord op. Maar uit de communicatie rond het vervangen van de batterij was duidelijk op te maken dat het een safety issue is. Ben dus nog steeds van mening dat Tesla ons belazerd heeft en de batterij toen al onder garantie zou hebben moeten vervangen. De move om het superchargen drastisch te beperken (in vermogen/snelheid) was dus puur om garantieverantwoordelijkheid te ontlopen. Daar ben ik nog steeds boos/ontstemd over.

Nog geen jaar na afloop van de garantie ging de batterij kapot...

Tesla voert geen idividuele reparaties uit aan de batterijen maar brengt een standaard bedrag in rekening voor een refurb batterij. Is een gemiddelde cost zeggen ze, maar het kan dus best zo zijn dat het probleem aan jouw batterij veel goedkoper te repareren/refurbishen is.
Ik verlangde natuurlijk dat als ik zelf voor die vervangende batterij moet betalen ik minimaal de garantie krijg dat ik met een 'nieuwe' batterij weer gewoon ouderwets (snel) kan superchargen. Dat kon niemand mij garanderen. Een gerefurbishte 85kWh zou dus naar alle waarschijnlijkheid nog steeds dezelfde beperking hebben (want nog steeds zelfde safety issue waar Tesla niet eerlijk/open over is).
Het alternatief was een nieuwer type nog duurdere batterij. Het verschil is het type batterijcellen dat daarin zit. Het is eigenlijk een 90kWh batterij.

Dan denk je ik betaal voor een 90 kWh batterij dus dan krijg ik ook 90kWh. Zeker omdat eigenlijk Tesla voor deze vervanging had moeten opdraaien. Maar Tesla zou Tesla niet zijn als ze zo beschaafd zouden zijn. Ik kan dus maar 85 kWh laden. Als ik die laatste 5kWh (waar ik toch voor betaald heb zou je denken) ook wil moet ik nog meer bijbetalen.

Het goede nieuws: ik kan met lege/warme batterij weer snel laden (maar nooit meer dan 115 kW). Waarbij laadkarakteristiek net iets beter is omdat ik hem effectief niet helemaal vol laad (maar 85 van de 90 dus het staartje naar 'vol' is minder langzaam)
Het slechte nieuws: ik ben 17.000 ex BTW lichter

De batterij staat op de rekening als: ASY-HV BATTERY, 90KWH, SX (1014116-00-C)

Als ik de komende 10 jaar weer 400.000km rij en vrijwel alleen zou superchargen dan verdien ik de batterij weer terug.
Gaat dus niet gebeuren.
Wat een soap zeg.
Kan me goed voorstellen dat je er nog steeds pissig over bent.
 
Vroeg me een tijdje geleden al eens af of er nog een feestje op stapel staat voor het 10-jarig jubileum in september. Maar zie zo snel nog geen draadje

Als het goed is, is er morgen een event bij een paar SuC lokaties. Ik heb me daar afgelopen maandag pas voor ingeschreven, maar nog niks teruggehoord. Ik weet dus niet of ik te laat was of dat ik een mail heb gemist... Ik kwam eigenlijk ook even kijken of er een draadje was, maar nee dus.
 
Na afloop van de garantie, nu bijna 2 jaar geleden, kreeg ik ook weer pieken aan de SuC van boven de 120 kW. Blijkbaar hebben ze de beperking er weer afgehaald.
Als dat het geval is lijkt het erop dat tijdens garantie de laadpieken zijn beperkt om schade te beperken en na afloop van garantie kun je sneller laden omdat de garantie toch is vervallen 🤔
 
  • Disagree
Reactions: job-lek
Als dat het geval is lijkt het erop dat tijdens garantie de laadpieken zijn beperkt om schade te beperken en na afloop van garantie kun je sneller laden omdat de garantie toch is vervallen 🤔


Er is destijds een software fix gemaakt voor een probleem met een bepaalde serie 85 packs.

Aanleiding voor de limiet was een brand tijdens het laden bij een auto ergens in Hong Kong of zo.

 
  • Like
Reactions: job-lek
Na afloop van de garantie, nu bijna 2 jaar geleden, kreeg ik ook weer pieken aan de SuC van boven de 120 kW. Blijkbaar hebben ze de beperking er weer afgehaald.
Een piek misschien wel maar die zakt binnen minuten terug naar onder de 70. Zou me verbazen dat zat ze het weer 'gefixt' zouden hebben. Er is inderdaad een brandrisico. Als dat bekend is (hoewel niet breed wereldkundig gemaakt) en ze zetten het risico weer 'aan' en er brand vervolgens een Tesla om deze reden af dan zijn de claims niet te overzien. Zullen ze dus nooit doen.
 
Iemand een idee hoe je de boombox aan kunt laten staan wanneer je uitstapt en de deur sluit? Vind hem wel fijn bij het autowassen.
Zak zand in de bestuurderszetel leggen en gordel inpluggen?
Geluidskwaliteit is wel pover. Beter is om de radio op te zetten, deur op een kier en de vensters open te laten (na het spoelen natuurlijk).
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Een piek misschien wel maar die zakt binnen minuten terug naar onder de 70. Zou me verbazen dat zat ze het weer 'gefixt' zouden hebben. Er is inderdaad een brandrisico. Als dat bekend is (hoewel niet breed wereldkundig gemaakt) en ze zetten het risico weer 'aan' en er brand vervolgens een Tesla om deze reden af dan zijn de claims niet te overzien. Zullen ze dus nooit doen.


Als ik me het goed herinner was het een component in het BMS wat het probleem was, niet de cellen zelf. De software fix heeft iig dat probleem permanent opgelost.

Er zwerft ergens op het web een uitgebreide analyse van een electronica- slash hacker rond maar ik kan die niet zo snel vinden.

Overigens is het door Tesla/Elon wel toegegeven en is er iig in de VS een schadevergoeding betaald, zie het artikel wat ik hierboven heb gedeeld.

Dat een pack met veel kilometers sneller valt in laadsnelheid is een normaal gevolg van de toegenomen weerstand in de cellen, er is daardoor sneller warmteontwikkeling.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Een piek misschien wel maar die zakt binnen minuten terug naar onder de 70. Zou me verbazen dat zat ze het weer 'gefixt' zouden hebben. Er is inderdaad een brandrisico. Als dat bekend is (hoewel niet breed wereldkundig gemaakt) en ze zetten het risico weer 'aan' en er brand vervolgens een Tesla om deze reden af dan zijn de claims niet te overzien. Zullen ze dus nooit doen.
Idem hier; ook al even uit de garantie maar geen enkel verschil met voor de bewuste update in 2019. Begint wel op 116 kW, maar zakt inderdaad heel snel terug naar 70-60-50-40 kW. Dat is in de afgelopen jaren niet heel veel veranderd en lijkt mij dus niet gerelateerd aan het aantal km's. Ik kijk wel eens jaloers naar die prachtige laadsnelheden van de nieuwere modellen.
 
Ik weet niet of het wel eens genoemd is, maar het valt mij altijd op dat Tesla bij kinderen heel erg favoriet is, dat belooft sowieso veel goeds voor de toekomst gelukkig.
Absoluut, hier komen dagelijks horden kinderen voorbij op weg naar school en dan hoor ik de merknaam vaak enthousiast roepen. Met oud en nieuw vonden de buurkinderen mijn "zingende" en oplichtende tesla ook leuker dan vuurwerk..
 
Absoluut, hier komen dagelijks horden kinderen voorbij op weg naar school en dan hoor ik de merknaam vaak enthousiast roepen. Met oud en nieuw vonden de buurkinderen mijn "zingende" en oplichtende tesla ook leuker dan vuurwerk..
Afgelopen zondag kwam ik met vrienden met de trein uit Luxemburg en kwamen we met een andere reiziger aan de praat die naar Eindhoven moest en vanwege vertraging nog niet eens meer in Maastricht kon komen (zo laat was het). Ik had mijn auto in Angleur staan omdat dit mijn gepland schema was dus aangeboden dat ik hem in Maastricht afzette (want van daar was er nog een trein naar Eindhoven).
Het was een Libanese jongen en toen we bij mijn auto kwamen "you didn't tell me you were so cool you had a Tesla!".
😁 En dan deed hij stage bij ASML, kan me indenken dat dat daar de meest populaire leaseauto is.
Vrij naar Hot Fuzz: "everybody and their mums are driving a Tesla these days".
 
Ik heb iets vreemds op de site van Tesla ontdekt ;)

Gisteren heb ik iemand mijn refferal doorgezonden ivm aanschaf van een nieuwe Tesla.
Als ik de doorgezonden (refferal) link volg en bij VRD modellen dezelfde selectiecriteria invul dan zie ik andere (ongebruikte) voorraad auto's dan via de Tesla site. Dus op dezelfde PC linker scherm afwijkend van rechterscherm. Zowel bij M3/MS/MY. Alleen via refferal link staat er *NL_BE* en via de tesla site staat er alleen *NL*. Postcode en afstand zijn identiek en toch lijkt het of er een andere selectie uit de database komt. Meer mensen dit opgevallen?

Nb: via de refferal lijken er ook minder goedkope auto's uit het filter te komen (beide beginnen met RWD maar de refferal start met hogere bedragen bij gelijke filters)