Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Dan zou ik NIET wachten om dat als criteria te gebruiken voor mijn volgende aankoop, dan stond er NU een bordje te koop op mijn Tesla.
Maar wie ben ik?...
Eerst en vooral, je haalt er natuurlijk maar 1 zin uit, er zijn best dingen die Elon echt wel goed gedaan heeft. Zonder Tesla stonden we volgens mij nog niet zo ver met electrische auto's. Hij heeft moeten bewijzen dat het wel kon om in grote hoeveelheden voor een redelijke prijs een goede auto to bouwen.
En ja, de auto verkopen..., dat is een beetje moeilijk met een leaseauto...
 
Is dat niet een kwestie van wikken en wegen? Zowel pro's en con's alsmede je principes danwel overtuigingen?

Het brood bij de bakker om de hoek is lekker, maar de verkoper is een chagrijn. Dat kan ik hebben want het brood is prima. Maar als hij zich grof zou gedragen naar mijn wederhelft zou het dusdanig tegen mijn principes ingaan dat ik dan een minder product bij een andere bakker voor lief neem.

Ik zie dhr Musk en Tesla niet anders. Zijn product is 'goed' (tussen haakjes, want er zijn genoeg kanttekeningen), of wellicht kan ik beter zeggen 'beter dan de concurrentie'. Zijn gedrag gaat wel aardig tegen mijn principes in, maar nog niet dusdanig dat het begint op te wegen tegen de voordelen van 'zijn' product.

Uiteraard is dat ook een samenspel met de andere aanbieders van 'dezelfde' (dit is natuurlijk discutabel) productgroep, ik ben ook geen fan van gesjoemel en meer fan van mensen die recht voor hun raap zijn (ook al strookt het met mijn principes).

Kortom: het feit dat ik een Tesla heb wil niet zeggen dat ik dan ook fan hoef te zijn van dhr Musk. Het is geen voetbalsjaaltje wat ik koop.
 
Is dat niet een kwestie van wikken en wegen? Zowel pro's en con's alsmede je principes danwel overtuigingen?

Het brood bij de bakker om de hoek is lekker, maar de verkoper is een chagrijn. Dat kan ik hebben want het brood is prima. Maar als hij zich grof zou gedragen naar mijn wederhelft zou het dusdanig tegen mijn principes ingaan dat ik dan een minder product bij een andere bakker voor lief neem.

Ik zie dhr Musk en Tesla niet anders. Zijn product is 'goed' (tussen haakjes, want er zijn genoeg kanttekeningen), of wellicht kan ik beter zeggen 'beter dan de concurrentie'. Zijn gedrag gaat wel aardig tegen mijn principes in, maar nog niet dusdanig dat het begint op te wegen tegen de voordelen van 'zijn' product.

Uiteraard is dat ook een samenspel met de andere aanbieders van 'dezelfde' (dit is natuurlijk discutabel) productgroep, ik ben ook geen fan van gesjoemel en meer fan van mensen die recht voor hun raap zijn (ook al strookt het met mijn principes).

Kortom: het feit dat ik een Tesla heb wil niet zeggen dat ik dan ook fan hoef te zijn van dhr Musk. Het is geen voetbalsjaaltje wat ik koop.
De bakker om de hoek zal het misschien beseffen dat je niet meer komt en zich er vragen bij stellen. Elon niet. En uiteindelijk ga jij waarschijnlijk alleen met een vervelend gevoel zitten omdat je uit principe niet koopt wat je eigenlijk wil.
 
Ik begrijp de haat tegen X (Twitter) niet helemaal. Met de introductie van community notes die context bij fake news geven vind ik het sterk verbeterd. Is het perfect? Nee. Is het beter dan alle andere bij mij bekende socials? Ja.

Het oude Twitter werd erg vanuit ideologie gestuurd, net zoals dat m.i. in NL bij een groot deel van de media wordt gedaan.

Maar wellicht is het beter om hier over auto's te praten dan over ideologie :)
 
  • Like
Reactions: PeterSZ and Gaston
Afgelopen donderdag was er een aankondiging op radio 1 dat er een ongeluk was gebeurd tussen twee auto's op één van onze snelwegen. Kennelijk was het nieuwswaarde om te vermelden dat één er van een EV betrof. 🤷🏼‍♂️

Het zal dan een niet-Tesla EV geweest zijn, want anders was het wereldnieuws geweest...
 
Iedereen bedankt voor het delen van al jullie verschillende - genuanceerde - invalshoeken op mijn dilemma, nl. het wel of niet laten meewegen van enge neigingen van Elon bij het al dan niet aanschaffen van mijn derde MS. Conclusie: die Taycan 'GT' gaat het toch niet worden. De plussen van Tesla als superieure electro-auto zijn groter dan de minnen van de persoon Musk. Er is simpelweg niets te koop dat qua prijs/prestatieverhouding ook maar in de buurt komt van een Plaid met Track Package. De positieve verdiensten op grotere schaal van Tesla (én SpaceX) zijn - denk ik - van een dergelijke omvang dat ze die waarschijnlijk pas over wat langere tijd echt duidelijk worden. Wordt vervolgd :cool:
 
idd. Als mijn volgende auto geen Tesla meer is, dan zal dit een belangrijke rol gespeeld hebben.
Ik neem aan dat je consequent bent en alle directeuren van bedrijven waar je producten van afneemt kent en monitort op meningen en gedragingen waar jij niet op zit te wachten, of doe je dat alleen omdat het zo gemakkelijk is dat alleen deze CEO 1000 x zo transparant is?
 
  • Like
Reactions: Krisja
Ik neem aan dat je consequent bent en alle directeuren van bedrijven waar je producten van afneemt kent en monitort op meningen en gedragingen waar jij niet op zit te wachten, of doe je dat alleen omdat het zo gemakkelijk is dat alleen deze CEO 1000 x zo transparant is?
Daar hebben we het weer; van mensen die ethiek laten meewegen in hun beslissingen wordt geeist dat ze dat consequent bij al hun beslissingen dienen te doen, anders zijn ze hypocriet...en dat dan door mensen die schijt hebben aan ethiek.
 
Ik neem aan dat je consequent bent en alle directeuren van bedrijven waar je producten van afneemt kent en monitort op meningen en gedragingen waar jij niet op zit te wachten, of doe je dat alleen omdat het zo gemakkelijk is dat alleen deze CEO 1000 x zo transparant is?
Het is net omdat Elon via X het veel makkelijker heeft om zijn mening te verspreiden dat het mij zo stoort.

En ja... free speech for everybody unless you are a union in my factory...

Elon heeft ongetwijfeld al veel gedaan voor de decarbonisatie van de wereld maar...

- door het verkopen van de CO2 credits was hij geen echte accelerator... een andere fabrikant mocht daardoor meer diesels en benzineauto's maken
- als hij Trump helpt winnen bij de volgende verkiezingen, dan doet hij gewoon alles teniet omdat Trump desnoods zelf de zeehondjes gaat doodknuppelen als die in de weg van een fracking installatie of olieboor liggen.
 
free speech for everybody unless you are a union in my factory...

Vakbonden in de VS zijn iets compleet anders dan hier. De UAW is een corrupte organisatie die innovatie in de weg staat, en zijn leden verbiedt om deel te nemen aan aandelen-plannen omdat ze anders ‘te betrokken zijn’.

Tesla biedt zijn werknemers in de VS onder de streep betere voorwaarden dan dat ze bij de UAW zouden krijgen.

- door het verkopen van de CO2 credits was hij geen echte accelerator... een andere fabrikant mocht daardoor meer diesels en benzineauto's maken

Daardoor heeft Legacy auto deels de investeringen van Tesla in produktie capaciteit betaald. CO2 credits zijn bovendien niet bedacht door Tesla.

als hij Trump helpt winnen bij de volgende verkiezinge

Geen idee hoe je hierbij komt, Elon is geen Trump supporter en Trump is ‘on record’ dat hij Elon een l*l vindt en zijn bedrijven verafschuwt.
 
Last edited:
Daar hebben we het weer; van mensen die ethiek laten meewegen in hun beslissingen wordt geeist dat ze dat consequent bij al hun beslissingen dienen te doen, anders zijn ze hypocriet...en dat dan door mensen die schijt hebben aan ethiek.
Los van mijn mening over deze CEO (en anders dan hij probeer ik publiekelijk politieke onderwerpen en extreme meningen te mijden want dat heeft nog nooit ergens toe geleid als degene die dat doet de (politieke) verantwoordelijkheid vervolgens niet wil dragen), maar zoals iemand hierboven al zei zou ik ook geen zaken doen met iemand of een groepering die zijn pijlen persoonlijk op mij, mijn vrienden of mijn familie richt om wie ze zijn. Voor de rest boeit me het niet zo heel veel en is oprechtheid belangrijker dan voorkeur en helpt dat in een discussie ook het meest.
 
  • Like
Reactions: job-lek
idd. Als mijn volgende auto geen Tesla meer is, dan zal dit een belangrijke rol gespeeld hebben.
De missie van Tesla in 2013 : https://www.tesla.com/blog/mission-tesla ; geschreven door de CEO.

En vandaag is de missie van Tesla nog steeds : “to accelerate the world’s transition to sustainable energy.”

Ik heb géén enkel probleem met deze missie, integendeel : ik ondersteun ze actief, al meer dan 10 jaar.
En zal dit blijven doen. Bijgevolg wordt mijn volgende auto een Tesla ; zonder enige twijfel.