Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands (Dutch)

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren weer een leuk opmerkingen mogen ontvangen. Eén monteur (van een andere dealer) riep dat ik een oude Tesla had. Gezien mijn S net een maand oud is, vroeg ik hoe hij daarbij kwam. Hij wees naar de deurhendels en zij dat die dingen vast vriezen en de oude varianten zijn. Dit had hij op een Youtube filmpje gezien. Ik heb hem getracht uit te leggen dat dit amper voorkomt op de S en dat die filmpjes (is een Y en een 3) niet helemaal kloppen omdat je bij die auto's de App kan gebruiken om de deuren te openen. Sowieso verwarm of "defrost" je de auto eerst. Hij vond het grote onzin en die Tesla's maar allemaal "meuk"... Hij liep daarna weg.

Ik blijf het bizar vinden hoeveel mensen, dus ook mensen van wie je wat meer kennis zou verwachten, zich geroepen voelen om iets negatiefs over jouw auto tegen je te zeggen... Gelukkig krijg ik ook veel positieve reacties, waarvan die van mijzelf de grootste is :cool:.
Ik denk dat deze monteur vooral een bedreiging voelt van Tesla voor zijn baan. Daarom grijpt hij elk signaal aan dat er op zou kunnen wijzen dat die concurrent toch niet zo goed is.
 
  • Like
Reactions: Mars2020
Ik vermoed hetzelfde. De auto wordt steeds meer high-tech. Het kan moeilijk zijn om bij te blijven in een industrie die versneld door veranderingen heen gaat.
Ik denk dat het voor een monteur nog mee valt. Foutmelding of symptoom opzoeken in de solution database en onderdeel vervangen dat daar als oorzaak aangegeven wordt. Hij hoeft zelf geen kennis te hebben van het onderdeel.
Het vervangen is meestal zelfs redelijk eenvoudig. Plug and play. Als de solution database een verkeerde oplossing voorstelt is het zijn probleem niet. Dan escaleert hij naar een hoger niveau. Die zoeken het uit en passen de solution database en/of de foutmelding aan. Spijtig is de klant dan vaak de dupe, maar in 99% van de gevallen gaat het goed en er wordt niet te veel aan exception management gedaan. Wordt als collateral damage gezien waar je geen energie in steekt.
 
Dat vind ik net te ver gezocht. Misschien is Elon misogyne. De ontwikkeling van de nieuwe model 3 blijkt gewoon erg goed aan te spreken dus zijn deze ontwerpers goed geselecteerd?
Misschien is misogyn wat zwaar aangezet maar het is toch frappant dat in dat filmpje de vrouwen de archetypische vrouwen dingen aanprijzen en de mannen al de stoere zaken. Het doet me sterk denken aan de jaren 50. Het waarschijnlijk niet eens bewust gedaan, maar het pakt wel erg traditioneel uit.
 
tradwives revival

Dat blijkt terug te voeren te zijn op één influencer die dit beeld van haarzelf actief promoot op de socials en big bucks binnenharkt door haar grote schare (waarschijnlijk mannelijke) volgers 😁

Maar goed, je hoeft niet daar naar te kijken om te zien dat het patriarchaat ‘alive and kicking’ is, hoe vaak je de zin ‘op zoek naar een autootje voor het vrouwtje’ hier op dit forum wel niet tegenkomt 😅
 
  • Like
Reactions: job-lek and OttoR
Korte update na een paar weken en 3000km MS Plaid TP.

Dit keer wat meer gezeur; pluspunten wennen snel en de snags niet :rolleyes:

Nog steeds niet gewend aan het ontbreken van de stengels aan de stuurkolom. Rotondes, 10 of meer per dag, zijn een terugkerende irritatie. Je kunt niet goed aangeven dat je de rotonde weer verlaat. De veranderde schermen indeling bevalt me ook matig evenals de gewijzigde functies van de wieltjes op het stuur. Al met al is de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid sterk afgenomen wat mij betreft. Ik wacht met smart op de retrofit van enhauto.com, die zeggen dat ze alle stalks weer gaan terugbrengen. "Indeed we are working on Stalks for all the Tesla Models that are missing them." Schreven ze mij in antwoord op een vraag die ik ze stelde. Ik hoop het en ik hoop dat het werkt.

In de P100D was de bemoeienis van de "hulp"systemen nog enigzins te pruimen, in de Plaid is ie echt onacceptabel. Ik rij nu zonder autosteer omdat je anders de emergency braking niet kan uitzetten. De auto doet anders ridicuul harde ingrepen. Overdreven vroeg en overdreven hard. Al twee keer dat ik dacht dat ik daardoor van achter aangereden zou worden. Ik schrok me kapot. En ga je ietsje over de strepen, alarm, muziek onderbroken. En dan die spycam bij de spiegel! In de P100D liet de AP je lekker doen wat je wilde doen, als je het stuur maar vasthield. Dus nu zet ik voor iedere rit alles uit om niet voortdurend het gezeik van dat irritante systeem te hebben. Waardoor ik echt véél minder AP gebruik dan eerst. Wat ik heel jammer vind.

Screen.jpg


Het doet me denken aan 2014. Toen was er in de VS een MS in de fik gevlogen omdat er 'debris' (een trekhaak!) in de bodem van een MS was geslagen. Alle MS'en konden toen na een software update de suspension niet meer op always low zetten. Dat bepaal ikzelf dacht ik en niet jullie, dus ik heb maandenlang iedere dag de update geweigerd. Tot ze me gingen bellen erover. Ze hadden gezien dat. Zou nu wel een AVG dingetje zijn denk ik maar dit terzijde. Het was immers voor mijn eigen veiligheid. Na een bezoek aan een SC (een van de 20+ in mijn Classic, overigens alles onder warranty/goodwill) geëist dat ze m'n niet zouden updaten. Waarvoor ik moest tekenen. Dat zou nu ook een optie moeten zijn. Hou je d'erbuiten Kok!

Ligt het aan mij dat ik geen bemoeienis wil? Of hebben alle nieuwe auto's dit soort niet (permanent) uitschakelbare electronica? Verschrikkelijk vind ik het.
 
  • Like
Reactions: OttoR and MaartenD
Korte update na een paar weken en 3000km MS Plaid TP.

Dit keer wat meer gezeur; pluspunten wennen snel en de snags niet :rolleyes:

Nog steeds niet gewend aan het ontbreken van de stengels aan de stuurkolom. Rotondes, 10 of meer per dag, zijn een terugkerende irritatie. Je kunt niet goed aangeven dat je de rotonde weer verlaat. De veranderde schermen indeling bevalt me ook matig evenals de gewijzigde functies van de wieltjes op het stuur. Al met al is de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid sterk afgenomen wat mij betreft. Ik wacht met smart op de retrofit van enhauto.com, die zeggen dat ze alle stalks weer gaan terugbrengen. "Indeed we are working on Stalks for all the Tesla Models that are missing them." Schreven ze mij in antwoord op een vraag die ik ze stelde. Ik hoop het en ik hoop dat het werkt.

In de P100D was de bemoeienis van de "hulp"systemen nog enigzins te pruimen, in de Plaid is ie echt onacceptabel. Ik rij nu zonder autosteer omdat je anders de emergency braking niet kan uitzetten. De auto doet anders ridicuul harde ingrepen. Overdreven vroeg en overdreven hard. Al twee keer dat ik dacht dat ik daardoor van achter aangereden zou worden. Ik schrok me kapot. En ga je ietsje over de strepen, alarm, muziek onderbroken. En dan die spycam bij de spiegel! In de P100D liet de AP je lekker doen wat je wilde doen, als je het stuur maar vasthield. Dus nu zet ik voor iedere rit alles uit om niet voortdurend het gezeik van dat irritante systeem te hebben. Waardoor ik echt véél minder AP gebruik dan eerst. Wat ik heel jammer vind.

View attachment 1019760

Het doet me denken aan 2014. Toen was er in de VS een MS in de fik gevlogen omdat er 'debris' (een trekhaak!) in de bodem van een MS was geslagen. Alle MS'en konden toen na een software update de suspension niet meer op always low zetten. Dat bepaal ikzelf dacht ik en niet jullie, dus ik heb maandenlang iedere dag de update geweigerd. Tot ze me gingen bellen erover. Ze hadden gezien dat. Zou nu wel een AVG dingetje zijn denk ik maar dit terzijde. Het was immers voor mijn eigen veiligheid. Na een bezoek aan een SC (een van de 20+ in mijn Classic, overigens alles onder warranty/goodwill) geëist dat ze m'n niet zouden updaten. Waarvoor ik moest tekenen. Dat zou nu ook een optie moeten zijn. Hou je d'erbuiten Kok!

Ligt het aan mij dat ik geen bemoeienis wil? Of hebben alle nieuwe auto's dit soort niet (permanent) uitschakelbare electronica? Verschrikkelijk vind ik het.
Binnen camera afplakken werkt prima (momenteel)
Heb jij een rond stuur? ik denk dat je bij een rond stuur de hendels meer mist dan bij de Yoke.
 
  • Like
  • Informative
Reactions: job-lek and Krisja
Ligt aan jou, heb ik ook. Jij wist alleen niet je drang naar nieuwer, beter, sneller te onderdrukken. Hoeveel fijner rijden is dit dan je P85+?
Ik vond mijn MS90D al veel fijner rijden dan een MS85.
Na 6 jaar voelde ik dan weeral de ‘veroudering’ en kocht ik de MY.
Die verhielp die veroudering, maar zorgde voor de ergernissen die @PeterSZ vermeldt. Je went er aan, past je gedrag wat aan en leert er voor de rest mee leven.
Nu, na de laatste updates (vanaf de holiday update) is het weer nog eens erger geworden. Ik heb weer mijn gedrag aangepast en kijk nu zo weinig mogelijk nog op het scherm en heb nog geen enkel strafpunt. Dit is echter niet meer het fijne gevoel waarvoor ik de wagen gekocht heb.
Dat de updates totaal onlogisch zijn en irrelevant voor het beoogde doel helpt ook niet. Een iets te lange blik op het scherm doet het alarm af gaan, door het zijraam mag je uren kijken. Zelfs achterom kijken naar een baby achter de chauffeurzetel kan zo lang je wil.

Vraag is nu wanneer de kikker uit het steeds warmer wordende water springt.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Korte update na een paar weken en 3000km MS Plaid TP.

Dit keer wat meer gezeur; pluspunten wennen snel en de snags niet :rolleyes:

Nog steeds niet gewend aan het ontbreken van de stengels aan de stuurkolom. Rotondes, 10 of meer per dag, zijn een terugkerende irritatie. Je kunt niet goed aangeven dat je de rotonde weer verlaat. De veranderde schermen indeling bevalt me ook matig evenals de gewijzigde functies van de wieltjes op het stuur. Al met al is de functionaliteit en gebruiksvriendelijkheid sterk afgenomen wat mij betreft. Ik wacht met smart op de retrofit van enhauto.com, die zeggen dat ze alle stalks weer gaan terugbrengen. "Indeed we are working on Stalks for all the Tesla Models that are missing them." Schreven ze mij in antwoord op een vraag die ik ze stelde. Ik hoop het en ik hoop dat het werkt.

In de P100D was de bemoeienis van de "hulp"systemen nog enigzins te pruimen, in de Plaid is ie echt onacceptabel. Ik rij nu zonder autosteer omdat je anders de emergency braking niet kan uitzetten. De auto doet anders ridicuul harde ingrepen. Overdreven vroeg en overdreven hard. Al twee keer dat ik dacht dat ik daardoor van achter aangereden zou worden. Ik schrok me kapot. En ga je ietsje over de strepen, alarm, muziek onderbroken. En dan die spycam bij de spiegel! In de P100D liet de AP je lekker doen wat je wilde doen, als je het stuur maar vasthield. Dus nu zet ik voor iedere rit alles uit om niet voortdurend het gezeik van dat irritante systeem te hebben. Waardoor ik echt véél minder AP gebruik dan eerst. Wat ik heel jammer vind.

View attachment 1019760

Het doet me denken aan 2014. Toen was er in de VS een MS in de fik gevlogen omdat er 'debris' (een trekhaak!) in de bodem van een MS was geslagen. Alle MS'en konden toen na een software update de suspension niet meer op always low zetten. Dat bepaal ikzelf dacht ik en niet jullie, dus ik heb maandenlang iedere dag de update geweigerd. Tot ze me gingen bellen erover. Ze hadden gezien dat. Zou nu wel een AVG dingetje zijn denk ik maar dit terzijde. Het was immers voor mijn eigen veiligheid. Na een bezoek aan een SC (een van de 20+ in mijn Classic, overigens alles onder warranty/goodwill) geëist dat ze m'n niet zouden updaten. Waarvoor ik moest tekenen. Dat zou nu ook een optie moeten zijn. Hou je d'erbuiten Kok!

Ligt het aan mij dat ik geen bemoeienis wil? Of hebben alle nieuwe auto's dit soort niet (permanent) uitschakelbare electronica? Verschrikkelijk vind ik het.



De EU heeft regels waardoor je het systeem niet meer permanent mag uistchakelen:
1708356135933.png




 
  • Informative
Reactions: job-lek
Nog steeds niet gewend aan het ontbreken van de stengels aan de stuurkolom. Rotondes, 10 of meer per dag, zijn een terugkerende irritatie. Je kunt niet goed aangeven dat je de rotonde weer verlaat. … Ik wacht met smart op de retrofit van enhauto.com, die zeggen dat ze alle stalks weer gaan terugbrengen. "Indeed we are working on Stalks for all the Tesla Models that are missing them." Schreven ze mij in antwoord op een vraag die ik ze stelde. Ik hoop het en ik hoop dat het werkt.
Persoonlijk heb ik er echt geen last van om zonder stalks te rijden, zelfs niet op rotondes.

Echter, ik snap de irritatie van sommigen mbt de rotondes aangezien de knop zich steeds op een andere plaats bevindt, afhankelijk van de rotonde. Maar is een goedkopere optie dan niet gewoon om iets zeer klein te kleven op de knop van de rechterpinker (gelijkaardig aan de indicatoren op de toetsen f en j op een toetsenbord) zodat je blind de knop vindt, ipv te investeren in een retrofit stalk ?