Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Belgium and the Netherlands: Leasing, Financing and Tax incentives

This site may earn commission on affiliate links.
En ik zat maar te wachten en te wachten op mijn BTW teruggave over Q3 2013 ivm de aankoop van de Model S.

Valt er deze week een brief op de mat met een verzoek om mijn BTW aangifte nader te specificeren, want dat ik ineens 16k wil terugvragen heeft ergens wat belletje laten rinkelen binnen de Belastingdienst.

Net maar een mooie brief met factuur van Tesla richting Goes gestuurd.
 
Valt er deze week een brief op de mat met een verzoek om mijn BTW aangifte nader te specificeren, want dat ik ineens 16k wil terugvragen heeft ergens wat belletje laten rinkelen binnen de Belastingdienst.

Goed om te weten. Ik had mijn boekhouder gevraagd of we niet vast de BTW van mijn Tesla konden meenemen in Q3, zonder dat we de factuur al hadden (is uiteindelijk 8-10-2013 geworden). Maar hij wilde er niet aan precies om de reden die je hierboven noemt.
 
En ik zat maar te wachten en te wachten op mijn BTW teruggave over Q3 2013 ivm de aankoop van de Model S.

Valt er deze week een brief op de mat met een verzoek om mijn BTW aangifte nader te specificeren, want dat ik ineens 16k wil terugvragen heeft ergens wat belletje laten rinkelen binnen de Belastingdienst.

Net maar een mooie brief met factuur van Tesla richting Goes gestuurd.

Moet je niet zo'n dure auto kopen ;-)
 
En ik zat maar te wachten en te wachten op mijn BTW teruggave over Q3 2013 ivm de aankoop van de Model S.

Valt er deze week een brief op de mat met een verzoek om mijn BTW aangifte nader te specificeren, want dat ik ineens 16k wil terugvragen heeft ergens wat belletje laten rinkelen binnen de Belastingdienst.

Net maar een mooie brief met factuur van Tesla richting Goes gestuurd.
Ik had twee jaar geleden bij de aanschaf van mijn BMW 5 destijds exact hetzelfde. Het was de eerste auto die ik op de zaak zette en de BTW aftrok. Brief van de belastingdienst of ik deze afwijking in mijn omzetbelasting aangifte kon verklaren met een balans, verlies&winst rekening en het hele rataplan. Daarop, net zoals jij al suggereert, een verklarende brief geschreven met de factuur van de auto er bij. Toen vonden ze het OK.
Het zou goed zijn als je bij je BTW aangifte al ergens een verklaring kunt toevoegen, maar volgens mij is dat niet zo. Ik verwacht dus voor mij binnenkort weer precies hetzelfde liedje.
 
Ik kreeg van Athlon/LageLanden een naheffing van 225 euro recyclingsbijdrage. Dit zou Tesla achteraf in rekening hebben gebracht.
Heb ze laten weten dat ik dit niet professioneel vind en niet ga betalen. Daarnaast zag ik op de site van ARN dat de recyclingsbijdrage 45 euro is. Kennelijk wordt dit dus met vier keer marge berekend.
Ik vraag me af of bij meer mensen dit trucje is uitgehaald.


kijk maar even hier: http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/23792-Recycling-vergoedingen
 
En ik zat maar te wachten en te wachten op mijn BTW teruggave over Q3 2013 ivm de aankoop van de Model S.

Valt er deze week een brief op de mat met een verzoek om mijn BTW aangifte nader te specificeren, want dat ik ineens 16k wil terugvragen heeft ergens wat belletje laten rinkelen binnen de Belastingdienst.

Net maar een mooie brief met factuur van Tesla richting Goes gestuurd.
Heb ik ook eens gehad toen ik mijn management fee voor 9 maanden tegelijk factureerde aan een werkmaatschappij.
 
En ik zat maar te wachten en te wachten op mijn BTW teruggave over Q3 2013 ivm de aankoop van de Model S.

Valt er deze week een brief op de mat met een verzoek om mijn BTW aangifte nader te specificeren, want dat ik ineens 16k wil terugvragen heeft ergens wat belletje laten rinkelen binnen de Belastingdienst.

Net maar een mooie brief met factuur van Tesla richting Goes gestuurd.

Ik werd de dag na mijn aangifte om uitleg gebeld door de belastingdienst. Hoop dat het daarbij blijft en ze snel tot actie overgaan. Als ik veel moet betalen ipv ontvangen, stellen ze nooit vragen. ;-)
 
Ik kreeg van Athlon/LageLanden een naheffing van 225 euro recyclingsbijdrage. Dit zou Tesla achteraf in rekening hebben gebracht.
Heb ze laten weten dat ik dit niet professioneel vind en niet ga betalen. Daarnaast zag ik op de site van ARN dat de recyclingsbijdrage 45 euro is. Kennelijk wordt dit dus met vier keer marge berekend.
Ik vraag me af of bij meer mensen dit trucje is uitgehaald.

Ja bij mij ook, maar dan rechtstreeks door Tesla.
Er is een apart draadje van.
Ben "blij" dat ook Athlon er niet aan ontkomt
 
Kreeg vandaag de offerte binnen van de Lage Landen / Athlon voor financial lease voor de MS. In het contract wordt de term 'Huurkoop' gebezigd. Dit lijkt mij een probleem voor de MIA / KIA / Vamil. Zou iemand die zijn auto ook via De Lage Landen / Athlon heeft willen kijken of dat de term huurkoop ook bij hen op pagina 1 van de offerte is opgenomen?
 
Kreeg vandaag de offerte binnen van de Lage Landen / Athlon voor financial lease voor de MS. In het contract wordt de term 'Huurkoop' gebezigd. Dit lijkt mij een probleem voor de MIA / KIA / Vamil. Zou iemand die zijn auto ook via De Lage Landen / Athlon heeft willen kijken of dat de term huurkoop ook bij hen op pagina 1 van de offerte is opgenomen?

Daar heb ik ook eindeloos over gedebatteerd met DLL en mijn accountant. Bovendien veel gezocht op internet. Er is niet een eenduidig antwoord te vinden. In ieder geval heeft DLL ook een financial lease in de vorm van Geldlening. Die lijkt mij beter.
 
Daar heb ik ook eindeloos over gedebatteerd met DLL en mijn accountant. Bovendien veel gezocht op internet. Er is niet een eenduidig antwoord te vinden. In ieder geval heeft DLL ook een financial lease in de vorm van Geldlening. Die lijkt mij beter.

Die heb ik via de Rabobank.....
Nog leuker via DLL direct geen toestemming voor finlease.... via Rabobank wel ;-)
 
Die heb ik via de Rabobank.....
Nog leuker via DLL direct geen toestemming voor finlease.... via Rabobank wel ;-)
Hier ook zoiets, van ING geen toestemming (zelfs uiterst irritant automatisch mailbericht "U kunt geen lening meer krijgen.")
Kredietverstrekkers hebben geen oog voor de extra regelingen KIA, MIA, VAMIL enzovoort. Als je daar allemaal niets over vermeldt en je vraagt 'domweg' een forse lening dan gaat het bij een aantal banken door als je voldoende kredietwaardig lijkt te zijn.
 
Wat is het toch een geweldig forum. Dank allen voor de snelle antwoorden! Heb DLL toch maar even om een bevestiging gevraagd of hun contract MIA/KIA/Vamil proof is zo. Zit niet op dit extra risico te wachten. Weet even niet wat ik moet doen als ze morgen negatief antwoorden. Aflevering staat voor over een week en mijn agenda tot die tijd compleet vol.
 
Korte uitleg. Huurkoop ziet op de juridische eigendom. Pas na betaling van de laatste termijn gaat het juridische eigendom over. Dit is een stukje zekerheid voor de leasemaatschappij. Dat is ook de reden dat je de auto niet mag verkopen; de leasemaatschappij wil het originele overschrijvingsbewijs.
Nu het economisch eigendom: dat is degene die het economisch risico loopt. Denk aan waardevermindering, verlies etc. Om in aanmerking te komen voor KIA, MIA en VAMIL moet je economisch eigenaar zijn. De economisch eigenaar schrijft af en draagt alle kosten van de auto. Activeren op balans en afschrijven etc.
 
Korte uitleg. Huurkoop ziet op de juridische eigendom. Pas na betaling van de laatste termijn gaat het juridische eigendom over. Dit is een stukje zekerheid voor de leasemaatschappij. Dat is ook de reden dat je de auto niet mag verkopen; de leasemaatschappij wil het originele overschrijvingsbewijs.
Nu het economisch eigendom: dat is degene die het economisch risico loopt. Denk aan waardevermindering, verlies etc. Om in aanmerking te komen voor KIA, MIA en VAMIL moet je economisch eigenaar zijn. De economisch eigenaar schrijft af en draagt alle kosten van de auto. Activeren op balans en afschrijven etc.

You are the man... Precies het antwoord op de vraag die ik wilde weten, en bovendien het antwoord waar ik graag op hoopte :)
 
Ik zou hier niet zo zeker van zijn. Google maar eens op: "huurkoop financial lease eigendom" en kijk of je een eenduidig antwoord kunt krijgen. Ook de belastingdienst geeft geen uitsluitsel. Mijn accountant durfde de huurkoopconstructie met MIA/KIA niet aan in ieder geval.
Mijn vrouw heeft een accountantskantoor, maar accountants hebben over het algemeen weinig verstand hiervan, daar heb je een jurist of fiscalist voor nodig. Google kan handig zijn, maar geeft geen eenduidig antwoord. Voor huurkoop geldt dat het economisch eigendom overgaat en voor Kia/mia/vamil is het feit dat de auto op de balans wordt geactiveerd leidend.
 
Sorry Wallien, als fiscalist raad ik je aan om dan toch maar eens elders advies in te winnen. Eigenlijk zegt je accountant dat hij het niet weet.
Als je dan toch wilt googelen, type dan eens investeringsaftrek+economisch+eigendom in en je vindt de nodige artikelen over dit onderwerp.

Nog een kleine toelichting: juridisch eigendom is gebaseerd op het BW, het Burgerlijk Wetboek. Het economisch eigendom komt daarentegen uit het belastingrecht. Je komt in aanmerking voor de inv aftrek als je investeert in bedrijfsmiddelen. Fiscaal gezien doe je dit als je minimaal het risico van waardevermindering of tenietgaan draagt.

Een financial lease is eigenlijk niets anders dan een geldlening waarmee jij je bedrijfsmiddel financiert. Je betaalt in de termijnen de hoofdsom plus de rente terug. Meer niet. Dit in tegenstelling tot een operational lease, waarbij de termijnen ook bestaan uit een vergoeding voor de afschrijving. Bij een operational lease ben je noch juridisch, noch economisch eigenaar. Dat is de leasemaatschappij. Helaas heeft de leasemaatschappij geen recht op de investeringsaftrek omdat zij het bedrijfsmiddel ter beschikking stelt aan derden.

Nogmaals, fiscaal gezien investeer je in een bedrijfsmiddel en heb je recht op de investeringsaftrek als je minimaal economisch eigenaar bent. Natuurlijk is volledig eigenaarschap ook goed.

De huurkoopconstructie heeft niet zoveel met het fiscale te maken, maar juist met het juridisch eigendom. Het BW kent eigenlijk alleen het juridische eigendom. De leasemaatschappij kan zo het eigendom en dus de zekerheid behouden via huurkoop: na betaling van de laatste termijn gaat het juridisch eigendom over. Op dat moment heeft de Tesla rijder de volle eigendom over de auto.

Hoop dat het nu iets duidelijker is :)
 
Sorry Wallien, als fiscalist raad ik je aan om dan toch maar eens elders advies in te winnen. Eigenlijk zegt je accountant dat hij het niet weet.
Als je dan toch wilt googelen, type dan eens investeringsaftrek+economisch+eigendom in en je vindt de nodige artikelen over dit onderwerp.

Nog een kleine toelichting: juridisch eigendom is gebaseerd op het BW, het Burgerlijk Wetboek. Het economisch eigendom komt daarentegen uit het belastingrecht. Je komt in aanmerking voor de inv aftrek als je investeert in bedrijfsmiddelen. Fiscaal gezien doe je dit als je minimaal het risico van waardevermindering of tenietgaan draagt.

Een financial lease is eigenlijk niets anders dan een geldlening waarmee jij je bedrijfsmiddel financiert. Je betaalt in de termijnen de hoofdsom plus de rente terug. Meer niet. Dit in tegenstelling tot een operational lease, waarbij de termijnen ook bestaan uit een vergoeding voor de afschrijving. Bij een operational lease ben je noch juridisch, noch economisch eigenaar. Dat is de leasemaatschappij. Helaas heeft de leasemaatschappij geen recht op de investeringsaftrek omdat zij het bedrijfsmiddel ter beschikking stelt aan derden.

Nogmaals, fiscaal gezien investeer je in een bedrijfsmiddel en heb je recht op de investeringsaftrek als je minimaal economisch eigenaar bent. Natuurlijk is volledig eigenaarschap ook goed.

De huurkoopconstructie heeft niet zoveel met het fiscale te maken, maar juist met het juridisch eigendom. Het BW kent eigenlijk alleen het juridische eigendom. De leasemaatschappij kan zo het eigendom en dus de zekerheid behouden via huurkoop: na betaling van de laatste termijn gaat het juridisch eigendom over. Op dat moment heeft de Tesla rijder de volle eigendom over de auto.

Hoop dat het nu iets duidelijker is :)

Bij DLL waren zeker van hun zaak. Heb het op papier gekregen dat dit MIA / KIA / Vamil proof is. Uitleg hierbij i.d.d. verschil tussen econisch eigendom en juridisch. In contract spreekt men ook over 'de volledige eigendomsrechten' welke pas zullen overgaan na voldoen van laatste betaling. Ik heb er inmiddels voldoende vertrouwen in. Scheelt weer, hoef ik mijn aandelen niet last minute te verkopen :tongue: om de MS geheel zelf te betalen.