Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bye bye Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
En om hier nog eens op terug te komen, die regels zijn dan op zich wel heel slecht geïmplementeerd door Tesla. Als die organisaties hun werk goed doen, mogen we zeker nog verdere restricties verwachten. Voorlopig zijn ze gesust, maar niet correct.
Ik kan, met mijn hand, hangend aan het stuur, uren aan een stuk mijn hoofd 90 graden naar links en naar rechts draaien om naar buiten te kijken door de zijramen, zonder iets van waarschuwingen.
Even mijn ogen enkele seconden een paar graden naar beneden laten gaan om op de kaart te kijken en lap! alarm. Zelfs al zie ik nog steeds alle gevaar op de weg in mijn ooghoeken of zelfs wanneer ik af en toe letterlijk en figuurlijk een ogenblik op de weg kijk via een snelle op en neerbeweging van mijn focus, die te kort blijkt om het nag interval te resetten.
Ik stel voor dat we allemaal onze premium connectivity opzeggen. Je bent er toch niets meer mee.
Dit had ik ook in mijn M3P en maakt dat ik mijn MYP nog niet heb geupdated(als het noodzakelijk is voor de veiligheid zal ik het doen) en hoop op een update van Tesla waarin dit weer werkbaar wordt. (Dat je even naar het scherm kan kijken). Ook heb ik goede hoop op en oplossing via de S3XY buttons. Ik heb de autopilot van Tesla altijd heerlijk gevonden. Rijden was altijd zeer ontspannend..
 
En om hier nog eens op terug te komen, die regels zijn dan op zich wel heel slecht geïmplementeerd door Tesla. Als die organisaties hun werk goed doen, mogen we zeker nog verdere restricties verwachten. Voorlopig zijn ze gesust, maar niet correct.
Ik kan, met mijn hand, hangend aan het stuur, uren aan een stuk mijn hoofd 90 graden naar links en naar rechts draaien om naar buiten te kijken door de zijramen, zonder iets van waarschuwingen.
Even mijn ogen enkele seconden een paar graden naar beneden laten gaan om op de kaart te kijken en lap! alarm. Zelfs al zie ik nog steeds alle gevaar op de weg in mijn ooghoeken of zelfs wanneer ik af en toe letterlijk en figuurlijk een ogenblik op de weg kijk via een snelle op en neerbeweging van mijn focus, die te kort blijkt om het nag interval te resetten.
Ik stel voor dat we allemaal onze premium connectivity opzeggen. Je bent er toch niets meer mee.
In de model 3 kan de camera mijn ogen uberhaubt niet zien (ben zelf 2 meter lang). Zonder mijn hoofd te buigen kan ik de camera zelf namelijk ook niet zien.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Helemaal eens met je verhaal, maar je laatste zin roept bij mij een vraag op: wat heeft premium connectivity te maken met AP, EAP, FSD?
Doordat je geen nut meer hebt van premium connectivity als je naar het scherm niet mag kijken.
Iets op internet bekijken—> waarschuwing
Muziek zoeken op Spotify —> waarschuwing
Satelliet kaart bekijken…
Verkeersinfo bekijken…
Ik kon dat op snelwegen perfect doen terwijl ik toch voldoende aandacht op de weg hield. Af en toe efkes vanuit de ooghoeken een korte blik op de weg om te bevestigen dat er geen gevaar was, was voldoende om het veilig te doen.
Als ik echt te veel afgeleid werd, deden de stuurnags hun werk. Vraag mij niet hoe, maar blijkbaar verslapt mijn torsie op het stuur als mijn aandacht verslapt.
Hoe zit het eigenlijk met de NHTSA en wagens die geen interieurcamera hebben en toch level 2 AP ?
 
  • Like
Reactions: MikerG_MC
Als ik echt te veel afgeleid werd, deden de stuurnags hun werk. Vraag mij niet hoe, maar blijkbaar verslapt mijn torsie op het stuur als mijn aandacht verslapt.
Dit herken ik en heb altijd het idee gehad dat bij de oude software (zonder camera toezicht) de stuurnags "dringender" worden of sneller komen als je op het scherm bezig bent ongeacht hoeveel moment je op het stuur uitoefent? (dus als reactie van het detecteren van scherm aanrakingen)
Ik zal eens proberen of de stuurnags ook sneller komen als een passagier op het scherm bezig is.
NB. wij hebben geen camera toezicht want HW2.5.
 
En de reden?

Ik rij met een Model Y van begin vorig jaar. LR. Eerst het goede: dit is een relatief degelijke auto die doet wat ie moet doen en waar toe nu geen (grote) problemen mee geweest zijn. Hij heeft me ook overtuigd dat met EV rijden "gewoon" is. De superchargers zijn top. Het eco-systeem met de app en het eigen os is geweldig. Het koopproces was een eitje. Het feit dat Tesla de keuzes beperkt is top. De prijs was OK.

Het is lang niet zeker of ik terug naar Tesla zou gaan bij een volgende aankoop. En een klant is maar klant als hij een tweede keer koopt. Dus ik ben nog niet zeker of ik ook echt klant wordt.

Wat zijn de zaken die me tegensteken? Er zijn teveel zaken die ik zou klasseren als "net niet"

Rationeel:
- teveel zaken die maar "redelijk" zijn voor een prijs die wel "stevig" is
- veel te harde wegligging, wagen rijdt bumpy, en is zelfs zijwindgevoelig, niet tof...
- er zijn teveel functionele zaken die ik echt mis zoals werkende automatisch ruitenwissers, "vision" is ook "redelijk", maar "net niet OK", een cruise-control die niet begint te zagen om de 2 minuten, een simpele dashboardkast die je gewoon opendoet, een klassieke versnellingspook waarvan je visuele feedback krijgt,
- (hoewel dit meer naar het emotionele neigt) ik heb niet het gevoel dat dit een zeer duurzaam produkt is, en dat dit ding nog zal werken zoals het hoort na bv. 6 jaar looptijd (m'n gebruikelijke gebruiksduur van een wagen vooraleer ik hem doorverkoop)
- veel interieur- en exterieur elemementen zijn met de grove borstel ontwikkeld, daarmee wil ik niet zeggen dat ze slecht zijn, maar ik bedoel eerder dat het oog op finesse / verfijning er niet is. De manier waarop de zetels op de vloer zijn gemonteerd, de mudflaps, de afwerking van de hoeken van de deuren, de deursloten, de gemini velgen op zich (stevig maar grofgeschapen, als de wereld is vergaan zullen ze de gemini velgen overblijven), de manier waarop het interieur van het dak overgaat op het glas, zelfs de manier waarop de trekhaak in de auto schuift, ... allemaal stevig maar basic
- lijkt een detail, maar de bluetooth connectie werkt "slechts redelijk", en voor iemand die 30% van de reistijd aan het bellen is, is het niet tof om in een auto van bijna 60k met oortjes te moeten werken
- het feit dat ik héél erg graag minstens EAP zou kopen (wegens zeer nuttig) , maar iedereen die het heeft raad me af dit te doen omdat het niet OK werkt. Het is niet tof om een wortel voorgehouden te worden waarvan je weet...tja ik wil het wel, maar toch weer niet...

Emotioneel:
- heb jaren met Lexus gereden, en elke morgen als ik één van die wagens stapte overkwam me het gevoel dat ik in een nieuwe auto stapte, jaren aan een stuk. Dat had met de kwaliteit van de materialen te maken (lakwerk!), het gevoel van afwerking, enz.. Dat heb ik met m'n model Y totaal niet, ik had het zelfs niet de eerste maand.
- de zeer lauwe als al niet negatieve of gewoonweg spottende reacties van mensen / klanten / collega's als ik met Tesla aan kom rijden, dat hoeft voor mij zo niet. Ik heb het gevoel dat ik me altijd moet verantwoorden waarom ik voor Tesla koos. Maar daar wil ik het niet over hebben, dan denk ik "Het is verdorie een simpele auto, dus laten we liefst over iets anders hebben...". En by the way, het werkt in twee richtingen, een aantal Tesla boys van het eerste uur die 150k voor hun S hebben uitgegeven en de weg hebben geplaveid maken ook niet altijd even lieve opmerkingen naar mensen die een 3 of een Y hebben gekocht...
- het feit dat Tesla geen reclame voert, en geen corporate identity heeft, want dat zou een stukje tegengewicht kunnen vormen van de beeldvorming die spontaan onstaat (en Musk helpt aardig om nog meer sh*t tegen de fan te gooien).
- er is een enorme polarisatie tussen voor- en tegenstanders van Tesla. Doordat ik met Tesla rij, wordt ik geacht een fanboy te zijn, en dat is niet.
- een Model Y is - sorry - een doodsaaie auto, ik zeg vaak aan vrienden dat het de Volkswagen Passat van de jaren 2020 is, en hoe langer ik ermee rij, hoe meer ik daarvan overtuigd ben, het is een goed, degelijk gebruiksvoorwerp. Nothing more, nothing less.

Dus ik begrijp dat mensen aangesproken worden door een produkt met meer of betere identiteit (zoals Volvo bvb.) , en dat wellicht ook goed in mekaar is gezet.
 
Last edited:
Jouw laatste punten, onder kopje ‘emotioneel’, is beetje overdreven en komt echt over dat je zoveel mogelijke negatieve punten zoekt.

Onder ‘rationeel’ kan ik mij in veel punten wel vinden, echter heeft Tesla een aantal unieke eigenschappen die geen enkel ander merkt heeft en ik daarom altijd/lang bij Tesla zou blijven. Het laadnetwerk, de manier van software-updates (auto krijgt meer functies in de loop der tijd), de fantastische app. Ik denk dat een ander merk echt gaat tegenvallen of je moet niet veel kilometers rijden.

Een collega van mij is van Tesla naar een ID4 gegaan, daarna naar een Kia ev en nu weer met hangende pootjes terug bij Tesla.
 
Een collega van mij is van Tesla naar een ID4 gegaan, daarna naar een Kia ev en nu weer met hangende pootjes terug bij Tesla.
Ik sprak vorige week een collega met een ID4… onlangs had zijn auto een OTA software update gekregen en spontaan stond zijn scherm op zwart. Dealer gebeld en die adviseerde om maar langs te komen. De dealer wist hem te vertellen dat hij al de vijfde was die dag met een zwart scherm.
Wat bleek…. door de software update lagen er 3 zekering uit.
Wel consequent dat dat bij meerdere auto’s gebeurt, zoekt wat makkelijker naar de oorzaak :)
Zijn volgende auto is dus geen VW meer. En zo zie je maar weer elk merk heeft wel zijn voor en tegens.
 
  • Like
Reactions: Eddyf0032
Ik rij met een Model Y van begin vorig jaar. LR. Eerst het goede: dit is een relatief degelijke auto die doet wat ie moet doen en waar toe nu geen (grote) problemen mee geweest zijn. Hij heeft me ook overtuigd dat met EV rijden "gewoon" is. De superchargers zijn top. Het eco-systeem met de app en het eigen os is geweldig. Het koopproces was een eitje. Het feit dat Tesla de keuzes beperkt is top. De prijs was OK.

Het is lang niet zeker of ik terug naar Tesla zou gaan bij een volgende aankoop. En een klant is maar klant als hij een tweede keer koopt. Dus ik ben nog niet zeker of ik ook echt klant wordt.

Wat zijn de zaken die me tegensteken? Er zijn teveel zaken die ik zou klasseren als "net niet"

Rationeel:
- teveel zaken die maar "redelijk" zijn voor een prijs die wel "stevig" is
- veel te harde wegligging, wagen rijdt bumpy, en is zelfs zijwindgevoelig, niet tof...
- er zijn teveel functionele zaken die ik echt mis zoals werkende automatisch ruitenwissers, "vision" is ook "redelijk", maar "net niet OK", een cruise-control die niet begint te zagen om de 2 minuten, een simpele dashboardkast die je gewoon opendoet, een klassieke versnellingspook waarvan je visuele feedback krijgt,
- (hoewel dit meer naar het emotionele neigt) ik heb niet het gevoel dat dit een zeer duurzaam produkt is, en dat dit ding nog zal werken zoals het hoort na bv. 6 jaar looptijd (m'n gebruikelijke gebruiksduur van een wagen vooraleer ik hem doorverkoop)
- veel interieur- en exterieur elemementen zijn met de grove borstel ontwikkeld, daarmee wil ik niet zeggen dat ze slecht zijn, maar ik bedoel eerder dat het oog op finesse / verfijning er niet is. De manier waarop de zetels op de vloer zijn gemonteerd, de mudflaps, de afwerking van de hoeken van de deuren, de deursloten, de gemini velgen op zich (stevig maar grofgeschapen, als de wereld is vergaan zullen ze de gemini velgen overblijven), de manier waarop het interieur van het dak overgaat op het glas, zelfs de manier waarop de trekhaak in de auto schuift, ... allemaal stevig maar basic
- lijkt een detail, maar de bluetooth connectie werkt "slechts redelijk", en voor iemand die 30% van de reistijd aan het bellen is, is het niet tof om in een auto van bijna 60k met oortjes te moeten werken
- het feit dat ik héél erg graag minstens EAP zou kopen (wegens zeer nuttig) , maar iedereen die het heeft raad me af dit te doen omdat het niet OK werkt. Het is niet tof om een wortel voorgehouden te worden waarvan je weet...tja ik wil het wel, maar toch weer niet...

Emotioneel:
- heb jaren met Lexus gereden, en elke morgen als ik één van die wagens stapte overkwam me het gevoel dat ik in een nieuwe auto stapte, jaren aan een stuk. Dat had met de kwaliteit van de materialen te maken (lakwerk!), het gevoel van afwerking, enz.. Dat heb ik met m'n model Y totaal niet, ik had het zelfs niet de eerste maand.
- de zeer lauwe als al niet negatieve of gewoonweg spottende reacties van mensen / klanten / collega's als ik met Tesla aan kom rijden, dat hoeft voor mij zo niet. Ik heb het gevoel dat ik me altijd moet verantwoorden waarom ik voor Tesla koos. Maar daar wil ik het niet over hebben, dan denk ik "Het is verdorie een simpele auto, dus laten we liefst over iets anders hebben...". En by the way, het werkt in twee richtingen, een aantal Tesla boys van het eerste uur die 150k voor hun S hebben uitgegeven en de weg hebben geplaveid maken ook niet altijd even lieve opmerkingen naar mensen die een 3 of een Y hebben gekocht...
- het feit dat Tesla geen reclame voert, en geen corporate identity heeft, want dat zou een stukje tegengewicht kunnen vormen van de beeldvorming die spontaan onstaat (en Musk helpt aardig om nog meer sh*t tegen de fan te gooien).
- er is een enorme polarisatie tussen voor- en tegenstanders van Tesla. Doordat ik met Tesla rij, wordt ik geacht een fanboy te zijn, en dat is niet.
- een Model Y is - sorry - een doodsaaie auto, ik zeg vaak aan vrienden dat het de Volkswagen Passat van de jaren 2020 is, en hoe langer ik ermee rij, hoe meer ik daarvan overtuigd ben, het is een goed, degelijk gebruiksvoorwerp. Nothing more, nothing less.

Dus ik begrijp dat mensen aangesproken worden door een produkt met meer of betere identiteit (zoals Volvo bvb.) , en dat wellicht ook goed in mekaar is gezet.
In grote lijnen kan ik je volgen en zelf ben ik absoluut geen fanboy.
Ik vind Tesla's zelfs lelijk 😄 en heel basic.
Maar ze zijn wel efficiënt, rijden goed en ik hou wel van een stugge ophanging.
Mijn Tesla staat nu te koop en schrik wel van de geringe interesse ondanks dat ik niet de hoofdprijs vraag. Het waardeverlies is veel groter dan bij mijn vorige Duitse wagens.
Toch zie ik nog geen echte concurrentie en neig ik toch terug een Tesla te kopen al maken ze het mij wel moeilijk om het merk trouw te blijven. Vooral de lage inruilwaarde van slechts 17k zet kwaad bloed bij mij, bij BMW krijg ik nu nog 25k overname bij aankoop van i4 M40 en dan begint een mens toch te twijfelen. Als Tesla dezelfde overnameprijs zou geven dan bestelde ik zonder twijfelen terug een nieuwe maar als ik meer dan de helft van mijn aankoopprijs op 4 jaar tijd verlies op een auto met nog geen 70k km's en nog in nieuwstaat verkerende staat dan stel ik mij toch vragen.
Als ze zelf al niet meer in de waarde van hun product geloven...
 
In grote lijnen kan ik je volgen en zelf ben ik absoluut geen fanboy.
Ik vind Tesla's zelfs lelijk 😄 en heel basic.
Maar ze zijn wel efficiënt, rijden goed en ik hou wel van een stugge ophanging.
Mijn Tesla staat nu te koop en schrik wel van de geringe interesse ondanks dat ik niet de hoofdprijs vraag. Het waardeverlies is veel groter dan bij mijn vorige Duitse wagens.
Toch zie ik nog geen echte concurrentie en neig ik toch terug een Tesla te kopen al maken ze het mij wel moeilijk om het merk trouw te blijven. Vooral de lage inruilwaarde van slechts 17k zet kwaad bloed bij mij, bij BMW krijg ik nu nog 25k overname bij aankoop van i4 M40 en dan begint een mens toch te twijfelen. Als Tesla dezelfde overnameprijs zou geven dan bestelde ik zonder twijfelen terug een nieuwe maar als ik meer dan de helft van mijn aankoopprijs op 4 jaar tijd verlies op een auto met nog geen 70k km's en nog in nieuwstaat verkerende staat dan stel ik mij toch vragen.
Als ze zelf al niet meer in de waarde van hun product geloven...
Ik neem aan dat je ook weet dat je dat verschil van 8 k anders ook als korting had kunnen bedingen.
Ik hoor je ook zeggen dat je in 4 jaar tijd ruim 50% van de verkoopwaarde verliest. Volgens mij is dat bijna alle nieuwe wagens en daarbij geldt (tot zekere hoogte), hoe duurder de auto, hoe hoger het afschrijvingspercentage. Volgens mij gaat er bij bijna elke wagen in het eerste jaar al bijna 20% af, het tweede jaar ruim 15% en derde jaar altijd nog meer dan 10%. En bij hoge kilometrages loopt dat verder op.
De eerste auto die ik zelf kocht was een Passat van 5 jaar oud. Nieuwprijs zat toen rond de 45.000 euro, en ik kocht hem met 100,000 km op de teller voor 16.000.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik rij met een Model Y van begin vorig jaar. LR. Eerst het goede: dit is een relatief degelijke auto die doet wat ie moet doen en waar toe nu geen (grote) problemen mee geweest zijn. Hij heeft me ook overtuigd dat met EV rijden "gewoon" is. De superchargers zijn top. Het eco-systeem met de app en het eigen os is geweldig. Het koopproces was een eitje. Het feit dat Tesla de keuzes beperkt is top. De prijs was OK.

Het is lang niet zeker of ik terug naar Tesla zou gaan bij een volgende aankoop. En een klant is maar klant als hij een tweede keer koopt. Dus ik ben nog niet zeker of ik ook echt klant wordt.

Wat zijn de zaken die me tegensteken? Er zijn teveel zaken die ik zou klasseren als "net niet"

Rationeel:
- teveel zaken die maar "redelijk" zijn voor een prijs die wel "stevig" is
- veel te harde wegligging, wagen rijdt bumpy, en is zelfs zijwindgevoelig, niet tof...
- er zijn teveel functionele zaken die ik echt mis zoals werkende automatisch ruitenwissers, "vision" is ook "redelijk", maar "net niet OK", een cruise-control die niet begint te zagen om de 2 minuten, een simpele dashboardkast die je gewoon opendoet, een klassieke versnellingspook waarvan je visuele feedback krijgt,
- (hoewel dit meer naar het emotionele neigt) ik heb niet het gevoel dat dit een zeer duurzaam produkt is, en dat dit ding nog zal werken zoals het hoort na bv. 6 jaar looptijd (m'n gebruikelijke gebruiksduur van een wagen vooraleer ik hem doorverkoop)
- veel interieur- en exterieur elemementen zijn met de grove borstel ontwikkeld, daarmee wil ik niet zeggen dat ze slecht zijn, maar ik bedoel eerder dat het oog op finesse / verfijning er niet is. De manier waarop de zetels op de vloer zijn gemonteerd, de mudflaps, de afwerking van de hoeken van de deuren, de deursloten, de gemini velgen op zich (stevig maar grofgeschapen, als de wereld is vergaan zullen ze de gemini velgen overblijven), de manier waarop het interieur van het dak overgaat op het glas, zelfs de manier waarop de trekhaak in de auto schuift, ... allemaal stevig maar basic
- lijkt een detail, maar de bluetooth connectie werkt "slechts redelijk", en voor iemand die 30% van de reistijd aan het bellen is, is het niet tof om in een auto van bijna 60k met oortjes te moeten werken
- het feit dat ik héél erg graag minstens EAP zou kopen (wegens zeer nuttig) , maar iedereen die het heeft raad me af dit te doen omdat het niet OK werkt. Het is niet tof om een wortel voorgehouden te worden waarvan je weet...tja ik wil het wel, maar toch weer niet...

Emotioneel:
- heb jaren met Lexus gereden, en elke morgen als ik één van die wagens stapte overkwam me het gevoel dat ik in een nieuwe auto stapte, jaren aan een stuk. Dat had met de kwaliteit van de materialen te maken (lakwerk!), het gevoel van afwerking, enz.. Dat heb ik met m'n model Y totaal niet, ik had het zelfs niet de eerste maand.
- de zeer lauwe als al niet negatieve of gewoonweg spottende reacties van mensen / klanten / collega's als ik met Tesla aan kom rijden, dat hoeft voor mij zo niet. Ik heb het gevoel dat ik me altijd moet verantwoorden waarom ik voor Tesla koos. Maar daar wil ik het niet over hebben, dan denk ik "Het is verdorie een simpele auto, dus laten we liefst over iets anders hebben...". En by the way, het werkt in twee richtingen, een aantal Tesla boys van het eerste uur die 150k voor hun S hebben uitgegeven en de weg hebben geplaveid maken ook niet altijd even lieve opmerkingen naar mensen die een 3 of een Y hebben gekocht...
- het feit dat Tesla geen reclame voert, en geen corporate identity heeft, want dat zou een stukje tegengewicht kunnen vormen van de beeldvorming die spontaan onstaat (en Musk helpt aardig om nog meer sh*t tegen de fan te gooien).
- er is een enorme polarisatie tussen voor- en tegenstanders van Tesla. Doordat ik met Tesla rij, wordt ik geacht een fanboy te zijn, en dat is niet.
- een Model Y is - sorry - een doodsaaie auto, ik zeg vaak aan vrienden dat het de Volkswagen Passat van de jaren 2020 is, en hoe langer ik ermee rij, hoe meer ik daarvan overtuigd ben, het is een goed, degelijk gebruiksvoorwerp. Nothing more, nothing less.

Dus ik begrijp dat mensen aangesproken worden door een produkt met meer of betere identiteit (zoals Volvo bvb.) , en dat wellicht ook goed in mekaar is gezet.
Ook ik ben geen Tesla fanboy en heb een MYP.
Daar heb ik een Audi Etron op ingeruild.
Voor mijn Etron had ik een BMW 5GT.

De Audi was een grote teleurstelling:
Range, efficiency, bouwkwaliteit, software, app: alles bijzonder matig en echt frustrerend; zeker voor die prijs.

De MYP heeft tov de Etron een groot voordeel; namelijk de software, range en hele ecosysteem.
De bouwkwalitiet is idd niet van de
klasse van de 5GT.
Als de BMW 5GT elektrisch zou zijn geweest had ik die direct gekocht.
Tot die tijd doe ik het graag met de MYP, komt namelijk in zo’n beetje alle tests met de concurrentie op bijna alle vlakken steeds als beste uit de test.
 
Ik neem aan dat je ook weet dat je dat verschil van 8 k anders ook als korting had kunnen bedingen.
Ik hoor je ook zeggen dat je in 4 jaar tijd ruim 50% van de verkoopwaarde verliest. Volgens mij is dat bijna alle nieuwe wagens en daarbij geldt (tot zekere hoogte), hoe duurder de auto, hoe hoger het afschrijvingspercentage. Volgens mij gaat er bij bijna elke wagen in het eerste jaar al bijna 20% af, het tweede jaar ruim 15% en derde jaar altijd nog meer dan 10%. En bij hoge kilometrages loopt dat verder op.
De eerste auto die ik zelf kocht was een Passat van 5 jaar oud. Nieuwprijs zat toen rond de 45.000 euro, en ik kocht hem met 100,000 km op de teller voor 16.000.
Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt, ik krijg 17k bij Tesla en die geven geen korting.
Bij BMW krijg ik 25k en ook nog wat korting.
 
Ik rij met een Model Y van begin vorig jaar. LR. Eerst het goede: dit is een relatief degelijke auto die doet wat ie moet doen en waar toe nu geen (grote) problemen mee geweest zijn. Hij heeft me ook overtuigd dat met EV rijden "gewoon" is. De superchargers zijn top. Het eco-systeem met de app en het eigen os is geweldig. Het koopproces was een eitje. Het feit dat Tesla de keuzes beperkt is top. De prijs was OK.

Het is lang niet zeker of ik terug naar Tesla zou gaan bij een volgende aankoop. En een klant is maar klant als hij een tweede keer koopt. Dus ik ben nog niet zeker of ik ook echt klant wordt.

Wat zijn de zaken die me tegensteken? Er zijn teveel zaken die ik zou klasseren als "net niet"

Rationeel:
- teveel zaken die maar "redelijk" zijn voor een prijs die wel "stevig" is
- veel te harde wegligging, wagen rijdt bumpy, en is zelfs zijwindgevoelig, niet tof...
- er zijn teveel functionele zaken die ik echt mis zoals werkende automatisch ruitenwissers, "vision" is ook "redelijk", maar "net niet OK", een cruise-control die niet begint te zagen om de 2 minuten, een simpele dashboardkast die je gewoon opendoet, een klassieke versnellingspook waarvan je visuele feedback krijgt,
- (hoewel dit meer naar het emotionele neigt) ik heb niet het gevoel dat dit een zeer duurzaam produkt is, en dat dit ding nog zal werken zoals het hoort na bv. 6 jaar looptijd (m'n gebruikelijke gebruiksduur van een wagen vooraleer ik hem doorverkoop)
- veel interieur- en exterieur elemementen zijn met de grove borstel ontwikkeld, daarmee wil ik niet zeggen dat ze slecht zijn, maar ik bedoel eerder dat het oog op finesse / verfijning er niet is. De manier waarop de zetels op de vloer zijn gemonteerd, de mudflaps, de afwerking van de hoeken van de deuren, de deursloten, de gemini velgen op zich (stevig maar grofgeschapen, als de wereld is vergaan zullen ze de gemini velgen overblijven), de manier waarop het interieur van het dak overgaat op het glas, zelfs de manier waarop de trekhaak in de auto schuift, ... allemaal stevig maar basic
- lijkt een detail, maar de bluetooth connectie werkt "slechts redelijk", en voor iemand die 30% van de reistijd aan het bellen is, is het niet tof om in een auto van bijna 60k met oortjes te moeten werken
- het feit dat ik héél erg graag minstens EAP zou kopen (wegens zeer nuttig) , maar iedereen die het heeft raad me af dit te doen omdat het niet OK werkt. Het is niet tof om een wortel voorgehouden te worden waarvan je weet...tja ik wil het wel, maar toch weer niet...

Emotioneel:
- heb jaren met Lexus gereden, en elke morgen als ik één van die wagens stapte overkwam me het gevoel dat ik in een nieuwe auto stapte, jaren aan een stuk. Dat had met de kwaliteit van de materialen te maken (lakwerk!), het gevoel van afwerking, enz.. Dat heb ik met m'n model Y totaal niet, ik had het zelfs niet de eerste maand.
- de zeer lauwe als al niet negatieve of gewoonweg spottende reacties van mensen / klanten / collega's als ik met Tesla aan kom rijden, dat hoeft voor mij zo niet. Ik heb het gevoel dat ik me altijd moet verantwoorden waarom ik voor Tesla koos. Maar daar wil ik het niet over hebben, dan denk ik "Het is verdorie een simpele auto, dus laten we liefst over iets anders hebben...". En by the way, het werkt in twee richtingen, een aantal Tesla boys van het eerste uur die 150k voor hun S hebben uitgegeven en de weg hebben geplaveid maken ook niet altijd even lieve opmerkingen naar mensen die een 3 of een Y hebben gekocht...
- het feit dat Tesla geen reclame voert, en geen corporate identity heeft, want dat zou een stukje tegengewicht kunnen vormen van de beeldvorming die spontaan onstaat (en Musk helpt aardig om nog meer sh*t tegen de fan te gooien).
- er is een enorme polarisatie tussen voor- en tegenstanders van Tesla. Doordat ik met Tesla rij, wordt ik geacht een fanboy te zijn, en dat is niet.
- een Model Y is - sorry - een doodsaaie auto, ik zeg vaak aan vrienden dat het de Volkswagen Passat van de jaren 2020 is, en hoe langer ik ermee rij, hoe meer ik daarvan overtuigd ben, het is een goed, degelijk gebruiksvoorwerp. Nothing more, nothing less.

Dus ik begrijp dat mensen aangesproken worden door een produkt met meer of betere identiteit (zoals Volvo bvb.) , en dat wellicht ook goed in mekaar is gezet.
Uiteindelijk voeren de emoties de boventoon bij grote beslissingen en gebruiken we ratio om het goed te praten. En emoties is iets heel persoonlijks! Deel van je punten herken ik volledig niet, want mijn ‘emotie’ zit juist bij Tesla.

Ik begrijp alleen niet waarom je niet weer bent gaan winkelen bij Lexus. Het zal een ‘mindere’ EV zijn, maar dat is niet erg, aangezien jij kijkt naar en blij wordt van andere zaken.

En dat Tesla polariserend is, is niet vreemd: ze hebben een uitgesproken filosofie hoe zaken (anders) moeten gebeuren, en volgen de ingeslagen weg. Sommige keuzes pakken minder goed uit, maar veel anderen hebben er voor gezorgd dat ze leidend zijn in de hedendaagse auto industrie. En degene die er tegen ageren hebben niet door dat ‘hun’ merk allang in meer of mindere mate volgt……