Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Bye bye Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Als ze zelf al niet meer in de waarde van hun product geloven...
Ik zie dat anders. Enerzijds zie ik je probleem niet: ondanks de lage inruil zal je bij Tesla onder de streep minder hoeven bij te leggen voor een nieuwe (vanwege de dalende prijzen).

Anderzijds: handelaartje spelen betekent een forse occassionvoorraad. Dat kost geld. Extra handelingen: wederom kost dat geld, en houdt focus weg bij belangrijke zaken. Verder heeft Tesla het ook niet nodig als onderdeel van zijn verdienmodel.

Straightforward businessmodel zorgt er voor dat wij lage prijzen en weinig wachttijd hebben. Daar profiteren we allemaal van.

En ik begrijp best dat een auto zelf verkopen lastig en vervelend is voor velen. Liever krijg je er de hoofdprijs voor zonder er iets aan te hoeven doen. Maar zo werkt het helaas niet (vandaar dat ik mijne oude Saab geschonken heb aan iemand die hem goed kon gebruiken).
 
  • Like
Reactions: ERvee and Hbrink
De argumenten in het hoofdstuk "emotioneel" zijn mij totaal vreemd. Integendeel, iedereen die mij over de wagen aanspreekt is enthousiast en heel benieuwd naar de prestaties, laden, verbruik..kortom echt geïnteresseerd.
Ik heb er zelfs al eentje "verkocht" en mijn 7500 puntjes gekregen.
Nog geen enkel negatief geluid gehoord, misschien achter mijn rug, dat kan natuurlijk 😂

Uitspraken van Musk zullen mijn autokeuze allerminst beïnvloeden. Als je die lijn door trekt zit je bij oa BMW, Volkswagen niet veel beter en best niets van Hugo Boss kopen, toch?
Dat iemand liever niet met BMW geassocieerd wordt begrijp ik dan weer wel maar dat heeft niets met het verleden of uitspraken te maken ;)
 
Ik vind het een beetje grappig dat een ex-Lexus-eigenaar zich gekwetst voelt door spottende opmerkingen van klanten.

Als er nu 1 merk is dat wachten-op-de-dood uitstraalt is het Lexus wel. Lexus en Toyota.

Ik heb ooit een Lexus test gereden omdat ik aan het kijken was naar een hybride, en ik had duidelijk het gevoel dat dat ding door andere mensen was gemaakt, die op een andere planeet als mij leefden. Een planeet met makkelijk kauwbaar eten en een Philips CD-i als entertainment.
 
Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt, ik krijg 17k bij Tesla en die geven geen korting.
Bij BMW krijg ik 25k en ook nog wat korting.
Jaren geleden hadden we voor onze nieuwbouwwoning een keuken nodig. Eerst ging ik naar een zogenaamde luxe keukenzaak. We hadden duidelijk aangegeven dat we geen zin hadden in de standaard koehandel wat een keuken kopen tegenwoordig is.
Mooie keuken laten uitwerken, en na heel veel rekenwerk kwam daar de prijs... Een enorm hoge prijs. Maar we kregen de mededeling dat er een aantal acties waren, dus er ging al direct 20% van de prijs af. Dus wij gaven opnieuw aan, geen koehandel te willen en gewoon een transparante prijs. En jawel hoor, daar ging opnieuw na onze opmerking 10% van de prijs af. Wij stonden op, geen zin hebben de in dit gedoe... En bij het naar buiten lopen gaf de verkoper ons nog snel de uitgewerkte keuken mee, met de mededeling dat er nog wel 10% af kon, sterker nog, wanneer hij met zijn baas zou gaan onderhandelen was er nog wel meer ruimte.

Uiteindelijk kwamen we bij een kleine keuken maker terrecht. De eerste opmerking die hij maakte was: ik werk de keuken uit, kom met 1 prijs en dat is de prijs, ik doe niet aan korting of onderhandelen.

Uiteindelijk een degelijkere luxere keuken (eiken in plaats van folie), voor een lagere prijs dan die luxe keukenzaak.

Voor mijn gevoel is de traditionele autodealer nog altijd bezig met koehandel. Er zit een forse marge op waarmee korting kan worden gegeven waardoor de klant het gevoel moet krijgen een goede deal te hebben gemaakt.
 
  • Like
Reactions: Nick-m and Mars2020
Voor mijn gevoel is de traditionele autodealer nog altijd bezig met koehandel. Er zit een forse marge op waarmee korting kan worden gegeven waardoor de klant het gevoel moet krijgen een goede deal te hebben gemaakt.
Eens. Als ze je 10/20/30 % korting kunnen geven waren ze dus eerst van plan je dat percentage teveel te laten betalen. Jos Burgers heeft daar een mooie visie op:
 
Ik vind het een beetje grappig dat een ex-Lexus-eigenaar zich gekwetst voelt door spottende opmerkingen van klanten.

Als er nu 1 merk is dat wachten-op-de-dood uitstraalt is het Lexus wel. Lexus en Toyota.

Ik heb ooit een Lexus test gereden omdat ik aan het kijken was naar een hybride, en ik had duidelijk het gevoel dat dat ding door andere mensen was gemaakt, die op een andere planeet als mij leefden. Een planeet met makkelijk kauwbaar eten en een Philips CD-i als entertainment.

Lol. Ik begrijp wat je wil zeggen, zo' een NX300h "sport" met een astmatische motor en een felrood leren interieur als ware je het in het glazen straatje.
;-)

Ik voel me niet gekwetst, maar het gaat er hem over dat je je keuze voor Tesla regelmatig moet gaan verdedigen. Met Lexus heb ik dat nooit gehad.
 
Ik denk dat je mij verkeerd begrepen hebt, ik krijg 17k bij Tesla en die geven geen korting.
Bij BMW krijg ik 25k en ook nog wat korting.
Waar komt die 8k extra dan vandaan? Het is niet dat die BMW hem voor meer geld door kan verkopen. Ergens komt dat verschil dus toch uit de prijsstelling van de BMW die je koopt. Je krijgt die 25K namelijk echt niet als je er niet een BMW voor terugkoopt. Tesla doet niet aan occasionverkoop en schuift hem net zo goed naar de handel door. Alleen zijn ze niet bereid er op toe te leggen. Je krijgt dus wel degelijk 8k verkapte korting plus blijkbaar nog wat extra korting. Dat is mooi, want die heb je nodig om de auto "op jouw persoonlijke levenstijl en karakter af te stemmen". Lees: om precies zoveel opties bij te plakken tot je budget compleet op is.

Maar goed. Misschien tijd voor een back to basics. Wat wil je in een auto. Welke features zijn een Must, een Nice to have of een Bonus. Hoeveel heb je daarvoor over. Hoeveel moet daarvoor bijbetaald worden. Mischien valt de balans naar een i4 of i5, maar misschien ook toch wel weer naar een leuk uitgevoerde Y. Die nieuwe is immers net zoveel goedkoper geworden als dat jouw oude teveel in waarde is verminderd. Intussen probeert BMW marktaandeel te veroveren door er geld op toe te leggen.

Een luxe positie om in te verkeren. Geniet er van!
 
Ik denk dat veel mensen hier verkeerde verwachtingen hadden van een MY of M3. Dit zijn geen premium wagens. Men is op het verkeerde been gezet door de MS en de MX.
In tegendeel, ze zijn spartaans. Standaard scherm ipv op maat gemaakt, geen knoples, geen fancy binnenverlichting, wielschijven, alle mogelijke shortcuts om de montage te vergemakkelijken.
Geen toeters en bellen, maar pure no nonsense. En voor de MY ook nog een lelijk eendje.
Sommigen proberen het nog wat te compenseren met aftermarket gadgets, die business profiteert, maar wat cosmetica maakt alles goed.
Voor mij heeft mijn MS alles wat ik van een auto verwacht. Meer zijn onnodige kosten.
 
Vooral de lage inruilwaarde van slechts 17k zet kwaad bloed bij mij,
Dit lees ik hier vaker. Die dalende inruilwaarde is echter een non-argument.
Ik verkocht in 2022 mijn MS vn 6 jaar oud en 200000km voor 40000€. Nu zou dat 30000 zijn wellicht. Maar mijn MY zou ik nu voor 15k minder aankopen.
Wel zelf verkopen. Inruilwaarde bij Tesla is ondermaats. Maar dat is bij de meeste merken zo.
 
Ik rij met een Model Y van begin vorig jaar. LR. Eerst het goede: dit is een relatief degelijke auto die doet wat ie moet doen en waar toe nu geen (grote) problemen mee geweest zijn. Hij heeft me ook overtuigd dat met EV rijden "gewoon" is. De superchargers zijn top. Het eco-systeem met de app en het eigen os is geweldig. Het koopproces was een eitje. Het feit dat Tesla de keuzes beperkt is top. De prijs was OK.

Het is lang niet zeker of ik terug naar Tesla zou gaan bij een volgende aankoop. En een klant is maar klant als hij een tweede keer koopt. Dus ik ben nog niet zeker of ik ook echt klant wordt.

Wat zijn de zaken die me tegensteken? Er zijn teveel zaken die ik zou klasseren als "net niet"

Rationeel:
- teveel zaken die maar "redelijk" zijn voor een prijs die wel "stevig" is
- veel te harde wegligging, wagen rijdt bumpy, en is zelfs zijwindgevoelig, niet tof...
- er zijn teveel functionele zaken die ik echt mis zoals werkende automatisch ruitenwissers, "vision" is ook "redelijk", maar "net niet OK", een cruise-control die niet begint te zagen om de 2 minuten, een simpele dashboardkast die je gewoon opendoet, een klassieke versnellingspook waarvan je visuele feedback krijgt,
- (hoewel dit meer naar het emotionele neigt) ik heb niet het gevoel dat dit een zeer duurzaam produkt is, en dat dit ding nog zal werken zoals het hoort na bv. 6 jaar looptijd (m'n gebruikelijke gebruiksduur van een wagen vooraleer ik hem doorverkoop)
- veel interieur- en exterieur elemementen zijn met de grove borstel ontwikkeld, daarmee wil ik niet zeggen dat ze slecht zijn, maar ik bedoel eerder dat het oog op finesse / verfijning er niet is. De manier waarop de zetels op de vloer zijn gemonteerd, de mudflaps, de afwerking van de hoeken van de deuren, de deursloten, de gemini velgen op zich (stevig maar grofgeschapen, als de wereld is vergaan zullen ze de gemini velgen overblijven), de manier waarop het interieur van het dak overgaat op het glas, zelfs de manier waarop de trekhaak in de auto schuift, ... allemaal stevig maar basic
- lijkt een detail, maar de bluetooth connectie werkt "slechts redelijk", en voor iemand die 30% van de reistijd aan het bellen is, is het niet tof om in een auto van bijna 60k met oortjes te moeten werken
- het feit dat ik héél erg graag minstens EAP zou kopen (wegens zeer nuttig) , maar iedereen die het heeft raad me af dit te doen omdat het niet OK werkt. Het is niet tof om een wortel voorgehouden te worden waarvan je weet...tja ik wil het wel, maar toch weer niet...

Emotioneel:
- heb jaren met Lexus gereden, en elke morgen als ik één van die wagens stapte overkwam me het gevoel dat ik in een nieuwe auto stapte, jaren aan een stuk. Dat had met de kwaliteit van de materialen te maken (lakwerk!), het gevoel van afwerking, enz.. Dat heb ik met m'n model Y totaal niet, ik had het zelfs niet de eerste maand.
- de zeer lauwe als al niet negatieve of gewoonweg spottende reacties van mensen / klanten / collega's als ik met Tesla aan kom rijden, dat hoeft voor mij zo niet. Ik heb het gevoel dat ik me altijd moet verantwoorden waarom ik voor Tesla koos. Maar daar wil ik het niet over hebben, dan denk ik "Het is verdorie een simpele auto, dus laten we liefst over iets anders hebben...". En by the way, het werkt in twee richtingen, een aantal Tesla boys van het eerste uur die 150k voor hun S hebben uitgegeven en de weg hebben geplaveid maken ook niet altijd even lieve opmerkingen naar mensen die een 3 of een Y hebben gekocht...
- het feit dat Tesla geen reclame voert, en geen corporate identity heeft, want dat zou een stukje tegengewicht kunnen vormen van de beeldvorming die spontaan onstaat (en Musk helpt aardig om nog meer sh*t tegen de fan te gooien).
- er is een enorme polarisatie tussen voor- en tegenstanders van Tesla. Doordat ik met Tesla rij, wordt ik geacht een fanboy te zijn, en dat is niet.
- een Model Y is - sorry - een doodsaaie auto, ik zeg vaak aan vrienden dat het de Volkswagen Passat van de jaren 2020 is, en hoe langer ik ermee rij, hoe meer ik daarvan overtuigd ben, het is een goed, degelijk gebruiksvoorwerp. Nothing more, nothing less.

Dus ik begrijp dat mensen aangesproken worden door een produkt met meer of betere identiteit (zoals Volvo bvb.) , en dat wellicht ook goed in mekaar is gezet.
Je hebt hiervoor Toyota gereden en dan is een Tesla saai?

Bijzonder.
 
Ik neem aan dat je ook weet dat je dat verschil van 8 k anders ook als korting had kunnen bedingen.
Ik hoor je ook zeggen dat je in 4 jaar tijd ruim 50% van de verkoopwaarde verliest. Volgens mij is dat bijna alle nieuwe wagens en daarbij geldt (tot zekere hoogte), hoe duurder de auto, hoe hoger het afschrijvingspercentage. Volgens mij gaat er bij bijna elke wagen in het eerste jaar al bijna 20% af, het tweede jaar ruim 15% en derde jaar altijd nog meer dan 10%. En bij hoge kilometrages loopt dat verder op.
De eerste auto die ik zelf kocht was een Passat van 5 jaar oud. Nieuwprijs zat toen rond de 45.000 euro, en ik kocht hem met 100,000 km op de teller voor 16.000.
Dat is wel een enorme afschrijving. Ik vond het bij de laatste (verkocht eind afgelopen jaar) na 3 jaar ook tegenvallen, maar de afschrijving was met net geen 35% nog altijd lager dan gemiddeld.
 
SAAB 😍 heb er 5 gehad. 2 x 900 2.1 (US spec), 1x900 Turbo, 1x 9.5 2,3LPT en een 9,3TiD maar toen was de fun eraf..
Duhuh, toen waren ze ook failliet….. 🤪

De Saab deed mij meer dan mijn eerdere Alfa’s. Een beetje die lieve goedaardige loebas (beetje zachtaardige Labrador op leeftijd) tegenover Ierse setters die alleen maar willen gaan. Wat de Tesla dan is? 🤔🤔
 
  • Like
Reactions: ToemkeWTM
Ik denk dat veel mensen hier verkeerde verwachtingen hadden van een MY of M3. Dit zijn geen premium wagens. Men is op het verkeerde been gezet door de MS en de MX.
In tegendeel, ze zijn spartaans. Standaard scherm ipv op maat gemaakt, geen knoples, geen fancy binnenverlichting, wielschijven, alle mogelijke shortcuts om de montage te vergemakkelijken.
Geen toeters en bellen, maar pure no nonsense. En voor de MY ook nog een lelijk eendje.
Sommigen proberen het nog wat te compenseren met aftermarket gadgets, die business profiteert, maar wat cosmetica maakt alles goed.
Voor mij heeft mijn MS alles wat ik van een auto verwacht. Meer zijn onnodige kosten.
Klopt, ben er ook in getrapt. Had een kleine MS verwacht, en door tijden geen proefritten aan te bieden in 2019 ben ik zeker niet de enige. Ik had zonder knipperen de MS gekocht eind 2019, met de kennis van een jaar later. Dan maar een auto die wat groter is dan ik fijn vindt. Helaas mijn eerste auto, dus ervaringloos en dan ruil je niet makkelijk gelijk in.

De after-market verbeteringen worden wel nog steeds moeilijk begrepen qua prijs, helaas. Dus de kosten voor verbeteren (geluidsisolatie, vering, e.d.) krijg je er moeilijk uit, tenzij je in je eentje het hele Tesla-aanbod gaat uitleggen (zonder per ongeluk een nieuwe pro-vs-tegen-Musk-oorlog beginnen). Ik hoop dat dit gaat verbeteren.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Ik rij met een Model Y van begin vorig jaar. LR. Eerst het goede: dit is een relatief degelijke auto die doet wat ie moet doen en waar toe nu geen (grote) problemen mee geweest zijn. Hij heeft me ook overtuigd dat met EV rijden "gewoon" is. De superchargers zijn top. Het eco-systeem met de app en het eigen os is geweldig. Het koopproces was een eitje. Het feit dat Tesla de keuzes beperkt is top. De prijs was OK.

Het is lang niet zeker of ik terug naar Tesla zou gaan bij een volgende aankoop. En een klant is maar klant als hij een tweede keer koopt. Dus ik ben nog niet zeker of ik ook echt klant wordt.

Wat zijn de zaken die me tegensteken? Er zijn teveel zaken die ik zou klasseren als "net niet"

Rationeel:
- teveel zaken die maar "redelijk" zijn voor een prijs die wel "stevig" is
- veel te harde wegligging, wagen rijdt bumpy, en is zelfs zijwindgevoelig, niet tof...
- er zijn teveel functionele zaken die ik echt mis zoals werkende automatisch ruitenwissers, "vision" is ook "redelijk", maar "net niet OK", een cruise-control die niet begint te zagen om de 2 minuten, een simpele dashboardkast die je gewoon opendoet, een klassieke versnellingspook waarvan je visuele feedback krijgt,
- (hoewel dit meer naar het emotionele neigt) ik heb niet het gevoel dat dit een zeer duurzaam produkt is, en dat dit ding nog zal werken zoals het hoort na bv. 6 jaar looptijd (m'n gebruikelijke gebruiksduur van een wagen vooraleer ik hem doorverkoop)
- veel interieur- en exterieur elemementen zijn met de grove borstel ontwikkeld, daarmee wil ik niet zeggen dat ze slecht zijn, maar ik bedoel eerder dat het oog op finesse / verfijning er niet is. De manier waarop de zetels op de vloer zijn gemonteerd, de mudflaps, de afwerking van de hoeken van de deuren, de deursloten, de gemini velgen op zich (stevig maar grofgeschapen, als de wereld is vergaan zullen ze de gemini velgen overblijven), de manier waarop het interieur van het dak overgaat op het glas, zelfs de manier waarop de trekhaak in de auto schuift, ... allemaal stevig maar basic
- lijkt een detail, maar de bluetooth connectie werkt "slechts redelijk", en voor iemand die 30% van de reistijd aan het bellen is, is het niet tof om in een auto van bijna 60k met oortjes te moeten werken
- het feit dat ik héél erg graag minstens EAP zou kopen (wegens zeer nuttig) , maar iedereen die het heeft raad me af dit te doen omdat het niet OK werkt. Het is niet tof om een wortel voorgehouden te worden waarvan je weet...tja ik wil het wel, maar toch weer niet...

Emotioneel:
- heb jaren met Lexus gereden, en elke morgen als ik één van die wagens stapte overkwam me het gevoel dat ik in een nieuwe auto stapte, jaren aan een stuk. Dat had met de kwaliteit van de materialen te maken (lakwerk!), het gevoel van afwerking, enz.. Dat heb ik met m'n model Y totaal niet, ik had het zelfs niet de eerste maand.
- de zeer lauwe als al niet negatieve of gewoonweg spottende reacties van mensen / klanten / collega's als ik met Tesla aan kom rijden, dat hoeft voor mij zo niet. Ik heb het gevoel dat ik me altijd moet verantwoorden waarom ik voor Tesla koos. Maar daar wil ik het niet over hebben, dan denk ik "Het is verdorie een simpele auto, dus laten we liefst over iets anders hebben...". En by the way, het werkt in twee richtingen, een aantal Tesla boys van het eerste uur die 150k voor hun S hebben uitgegeven en de weg hebben geplaveid maken ook niet altijd even lieve opmerkingen naar mensen die een 3 of een Y hebben gekocht...
- het feit dat Tesla geen reclame voert, en geen corporate identity heeft, want dat zou een stukje tegengewicht kunnen vormen van de beeldvorming die spontaan onstaat (en Musk helpt aardig om nog meer sh*t tegen de fan te gooien).
- er is een enorme polarisatie tussen voor- en tegenstanders van Tesla. Doordat ik met Tesla rij, wordt ik geacht een fanboy te zijn, en dat is niet.
- een Model Y is - sorry - een doodsaaie auto, ik zeg vaak aan vrienden dat het de Volkswagen Passat van de jaren 2020 is, en hoe langer ik ermee rij, hoe meer ik daarvan overtuigd ben, het is een goed, degelijk gebruiksvoorwerp. Nothing more, nothing less.

Dus ik begrijp dat mensen aangesproken worden door een produkt met meer of betere identiteit (zoals Volvo bvb.) , en dat wellicht ook goed in mekaar is gezet.
Rationeel is een MY de beste EV die je op dit moment kunt kopen.
Dat andere iemand bespotten voor een rationele keuze moet een Lexus/Toyota rijder toch snappen zou ik zeggen.
Toyota maakte wellicht de beste maar ook meest saaie ICE. Lexus is Toyota waar je dan ook nog eens te veel voor betaald.

Een MY is wellicht saai maar waarschijnlijk de enige auto die je echt nodig hebt.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Lol. Ik begrijp wat je wil zeggen, zo' een NX300h "sport" met een astmatische motor en een felrood leren interieur als ware je het in het glazen straatje.
;-)

Ik voel me niet gekwetst, maar het gaat er hem over dat je je keuze voor Tesla regelmatig moet gaan verdedigen. Met Lexus heb ik dat nooit gehad.
1710143536553.png


Dit dus. Ik denk dat het dan komt omdat ze dan denken die heeft zo'n wansmaak dat discussie zinloos is. 🤡
 
Ik begrijp alleen niet waarom je niet weer bent gaan winkelen bij Lexus. Het zal een ‘mindere’ EV zijn, maar dat is niet erg, aangezien jij kijkt naar en blij wordt van andere zaken.

Ik ben dat inderdaad eerst gaan doen. Ik heb in 1 jaar tijd 4 keer een duidelijk koopsignaal gegeven, tot en met het moment dat ik zei "nu wil ik een offerte binnen de 3 weken, want ik moet een auto kopen tegen 1/1". Dan zijn ze in gang geschoten door foto's te nemen van oude wagen, met de belofte: "binnen 2 dagen heb je een overnamevoorstel én een voorstel voor een nieuwe wagen". Toen werd het stil. 12 jaar klant. Niets meer gehoord.
En toen ben ik bij Tesla binnengestapt en 42 dagen later had ik m'n nieuwe wagen.

Ik denk dat veel mensen hier verkeerde verwachtingen hadden van een MY of M3. Dit zijn geen premium wagens. Men is op het verkeerde been gezet door de MS en de MX.
In tegendeel, ze zijn spartaans. Standaard scherm ipv op maat gemaakt, geen knoples, geen fancy binnenverlichting, wielschijven, alle mogelijke shortcuts om de montage te vergemakkelijken.
Geen toeters en bellen, maar pure no nonsense. En voor de MY ook nog een lelijk eendje.
Sommigen proberen het nog wat te compenseren met aftermarket gadgets, die business profiteert, maar wat cosmetica maakt alles goed.
Voor mij heeft mijn MS alles wat ik van een auto verwacht. Meer zijn onnodige kosten.

Ik denk dat dit behoorlijk spot-on is.