Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn ervaringen met betaalde laadpunten de afgelopen 2 weken waren nogal matig.

2 keer is op een oplaadpunt op straat na een half uurtje het laden gestopt (aldus de app). Dit was op een laadpunt met plek voor 2 auto's vanuit 1 paal. In beide gevallen stond eerst alleen mijn auto bij de paal, en bij terugkomst stond er een auto naast. Het leek alsof de paal ontregelt raakt als er nog een auto inplugt.

Dat was dan in Den Haag zeker?
De laadpalen hier werken met load balancing, maar daar schijnen nogal wat problemen mee te zijn. Niet alle fabrikanten houden zich aan de juiste protocollen. Zo veroorzaken de Outlanders bijvoorbeeld een storing waardoor de andere auto aan de laadpaal ermee stopt. Gelukkig herpakt de Model S zich meestal weer, maar een Zoë klapt eruit en start niet meer opnieuw.
Best irritant want ik ben (zonder eigen parkeergelegenheid) aangewezen op de laadpalen in Den Haag...
 
Dat was dan in Den Haag zeker?
De laadpalen hier werken met load balancing, maar daar schijnen nogal wat problemen mee te zijn. Niet alle fabrikanten houden zich aan de juiste protocollen. Zo veroorzaken de Outlanders bijvoorbeeld een storing waardoor de andere auto aan de laadpaal ermee stopt. Gelukkig herpakt de Model S zich meestal weer, maar een Zoë klapt eruit en start niet meer opnieuw.
Best irritant want ik ben (zonder eigen parkeergelegenheid) aangewezen op de laadpalen in Den Haag...

Dit was bij een (vrij nieuw) laadpunt in Arnhem. Maar allebei de keren kwam ik als eerste laden en bij het wegrijden stond er inderdaad een Outlander naast.. zal dat 't wel geweest zijn. Ik heb via de app nog geprobeerd het laden te hervatten maar dat is niet gelukt.

Den Haag heeft al erg veel laadpalen en het worden er steeds meer, valt me op... goede zaak!
 
Dit was bij een (vrij nieuw) laadpunt in Arnhem. Maar allebei de keren kwam ik als eerste laden en bij het wegrijden stond er inderdaad een Outlander naast.. zal dat 't wel geweest zijn. Ik heb via de app nog geprobeerd het laden te hervatten maar dat is niet gelukt.

Den Haag heeft al erg veel laadpalen en het worden er steeds meer, valt me op... goede zaak!

Lekker hè, Outlander , maximale batterijlading 12 kW en laden op max. 3,7 kW per uur.
 
Lekker hè, Outlander , maximale batterijlading 12 kW en laden op max. 3,7 kW per uur.

De maximale bijtelling was vast belangrijker dan de maximale laadsnelheid:frown:

Het is wel zo dat er veel meer hybrides worden verkocht dan volledig elektrische auto's... we kunnen ons nog jaren ergeren aan Outlander-achtige voertuigen die de hele dag een 11/22kwh lader bezet houden om er 30 kilometer mee te kunnen gaan rijden.
 
De maximale bijtelling was vast belangrijker dan de maximale laadsnelheid:frown:

Het is wel zo dat er veel meer hybrides worden verkocht dan volledig elektrische auto's... we kunnen ons nog jaren ergeren aan Outlander-achtige voertuigen die de hele dag een 11/22kwh lader bezet houden om er 30 kilometer mee te kunnen gaan rijden.
Ach ik ben blij dat ze in ieder geval nog de moeite doen, het scheelt stiekem toch een hoop want de meeste ritjes zijn niet veel verder dan die 30km.
 
Ach ik ben blij dat ze in ieder geval nog de moeite doen, het scheelt stiekem toch een hoop want de meeste ritjes zijn niet veel verder dan die 30km.
Dat is inderdaad zo. Ik was ook iets te sceptisch; met een volgeladen 12KWH accupakket kan een Outlander als het goed is zo'n 50km elektrisch rijden. Daarmee is het (in ieder geval in theorie) mogelijk om het overgrote deel van de ritten volledig elektrisch af te leggen.
 
Vandaag een boekpresentatie bijgewoond van Cor Molenaar in het Rosarium, Amstelpark. Was best interessant..... maar het parkeren daar was beetje vreemd. Géén laadmogelijkheid, maar wel een bord met een waarschuwing dat het hier risicoparkeren betreft???? Blijkbaar al sinds 2007 in Amsterdam in gebruik, nooit eerder gezien.. Vergat even foto te nemen maar dit is het boord:
o_risicoparkeren.jpg

Maar daarna even naar de Arena, en was benieuwd of je nog steeds gratis kon laden bij het laadplein (Smartcharging) zou per 1-1-2015 niet meer gratis zijn, echter heb er januari ook al gratis geladen.. en nu dus weer. De kW in de App van de laadpalen kwam niet overeen met de kW in de S. 1 uur en 1 minuut precies geladen en 18 kW erbij waarbij de App 20,3 aangaf. 10%+ verlies blijkbaar. Ik had wel 2 minuten de verwarming aan, echter was al 17,5 graden in de auto toen hij aanging.
ddde76adbb9d71a2b902fc1893a7c972.jpg

768d36a903cc9eb4fda624cb8784cdda.jpg
 
En jij komt niet eens even langs voor een kop koffie, Paul? :wink:

Was al laat, en zou naar een beurs in de RAI ook nog moeten doen dag wat niet lukte, dus ga donderdag.Maar binnenkort weer eens naar de rechtbank in Haarlem waar je overigens om de hoek kan laden zag ik laatst. Parkeerde eerst altijd in een woonwijk naast het station waar een lader staat.

Maar als ik weer wanneer laat ik het he weten!
 
Maar daarna even naar de Arena, en was benieuwd of je nog steeds gratis kon laden bij het laadplein (Smartcharging) zou per 1-1-2015 niet meer gratis zijn, echter heb er januari ook al gratis geladen.. en nu dus weer. De kW in de App van de laadpalen kwam niet overeen met de kW in de S. 1 uur en 1 minuut precies geladen en 18 kW erbij waarbij de App 20,3 aangaf. 10%+ verlies blijkbaar. Ik had wel 2 minuten de verwarming aan, echter was al 17,5 graden in de auto toen hij aanging.

@ PVH:Wegens succes verlengd tot 1 maart (website gemeente Amsterdam)
 
Maar daarna even naar de Arena, en was benieuwd of je nog steeds gratis kon laden bij het laadplein (Smartcharging) zou per 1-1-2015 niet meer gratis zijn, echter heb er januari ook al gratis geladen.. en nu dus weer. De kW in de App van de laadpalen kwam niet overeen met de kW in de S. 1 uur en 1 minuut precies geladen en 18 kW erbij waarbij de App 20,3 aangaf. 10%+ verlies blijkbaar. Ik had wel 2 minuten de verwarming aan, echter was al 17,5 graden in de auto toen hij aanging.

@ PVH:Wegens succes verlengd tot 1 maart (website gemeente Amsterdam)

Ok, had dat niet kunnen vinden... en daarna dan? (Wegens succes, haha, gewoon technisch nog niet op orde, net zoals met FastNed toen)
 
Was gisteren in Blijdorp. Tot mijn verbazing net buiten de parkeerplaats 2 publieke laadpalen (denk 11Kw). En Eneco was bezig om in totaal 10 laadpunten te realiseren op het parkeerterrein. Begreep van de monteurs dat deze 3Kw zouden gaan.
Dat wordt dus een lange dag bij de apen.....

Best logisch voor pretparken en dierentuinen. Ze verwachten dat je er een gehele dag bent en een PHEV is dan wel vol. Beter 10x 3,7 kW dan 3x een 11kW
Nu kunnen er 10 laden. En 8 uurtjes laden is al snel 30kW en is best veel dan.