Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Hmm, stond vanmiddag bij een laadpunt hier vlakbij (lolo, 1x16A) maar mijn S dacht nog steeds aan hetzelfde laadpunt als thuis:
- ging dus niet chargen want stond op scheduled 0.30u
- tekende geen rood bolletje in de kaart erbij
- na handmatig starten ging hij netjes laden

Toch stond ik duidelijk >200m van mijn huis, èn in een andere straat. Waarom ziet hij dat niet?!
 
Hmm, stond vanmiddag bij een laadpunt hier vlakbij (lolo, 1x16A) maar mijn S dacht nog steeds aan hetzelfde laadpunt als thuis:
- ging dus niet chargen want stond op scheduled 0.30u
- tekende geen rood bolletje in de kaart erbij
- na handmatig starten ging hij netjes laden

Toch stond ik duidelijk >200m van mijn huis, èn in een andere straat. Waarom ziet hij dat niet?!


mi is scheduled charging locatie-onafhankelijk.

correctie : het is wel degelijk locatie-afhankelijk.
 
Last edited:
Ik was al benieuwd naar het eerste RWE verhaal, bedankt! Ook balen dat de paal maar 11kW was. Hun site en specs zegt vaak 22kW (per kant).

Geen flauw idee. Wij (3) hebben nog nooit een Essent factuur gehad.

Ik zie nu overigens wel wat transacties online.

Voorlopig 'Essent' alleen in D gebruikt (RWE palen).
Maand geleden ongeveer voor het eerst. Dat was niet erg succesvol (heel veel start en stop pogingen; totdat het eindelijk wel 2x goed ging).
Pas dus inderdaad gekeken hoe dat op mijn rekening zou terugkomen. Maar inderdaad geen enkele registratie van laadsessies.

Mijn RWE ervaring tot nu toe:
- Eerste paal stond niet op aangegeven plek maar aan andere uiteinde van die straat. Laden starten bleek onmogelijk
- Tweede paal stond ook niet op de aangegeven plek maar op een straat parallel aan de aangegeven straat (moest dus bij locals navragen). Deze werkte wel en gaf inderdaad 22kW.
- Derde paal stond daar waar aangegegeven, starte na 10 tot 15 min uit zichzelf en dat met 11kW ipv de aangegeven 22kW.

Maakte me vanavond nog even zorgen over het afsluiten van die sessie. Mijn zorg: zelf sessie niet opgestart; kan hem dus ook niet officieel (via app) afsluiten; geeft de paal dan wel mijn kabel vrij? Maar dat viel erg mee. Na beeindiging van laadsessie en unlocken in de auto, stond bij uitstappen de paal uit en was de kabel vrij.
Met een 'zuinige Nederlander Tesla grin' van de parkeerplaats gereden. Weer 50kWh gratis getankt.
Zo wordt mijn Duitsland tripje wel heel goedkoop. (SC Zevenaar, vriendelijke Stadtwerke Solingen en op terugweg nog een keer SC)
 
"Dat moet je een verloop meenemen van CEE-32A naar CEE-16A. Voor circa EUR 20,- in je lokale bouwmarkt in elkaar te klussen. "

Dus de CEE 32A stekker is anders van vorm / grootte dan de CEE 16A stekker? Ik dacht dat ik gewoon mijn rode stekker erin kon pluggen en dan in de auto beperken tot 16A. Maar dat klopt dan niet begrijp ik? Ik meen ergens iets hierover gelezen te hebben, maar er komt zoveel info over het forum dat ik dat weer ff kwijt ben...

Dat in de bouwmarkt in elkaar klussen, ik wil wel wat proberen maar welk risico loop ik dan? Kan ik iets opblazen ofzo in de UMC als er dan toch 32A over gaat lopen?
 
"Dat moet je een verloop meenemen van CEE-32A naar CEE-16A. Voor circa EUR 20,- in je lokale bouwmarkt in elkaar te klussen. "

Dus de CEE 32A stekker is anders van vorm / grootte dan de CEE 16A stekker? Ik dacht dat ik gewoon mijn rode stekker erin kon pluggen en dan in de auto beperken tot 16A. Maar dat klopt dan niet begrijp ik? Ik meen ergens iets hierover gelezen te hebben, maar er komt zoveel info over het forum dat ik dat weer ff kwijt ben...

Dat in de bouwmarkt in elkaar klussen, ik wil wel wat proberen maar welk risico loop ik dan? Kan ik iets opblazen ofzo in de UMC als er dan toch 32A over gaat lopen?

Diameter stekker is anders inderdaad. Verloopje maken dus met 5G2.5 kabel ertussen (neopreen mantel).
Risico: stel de UMC maakt sluiting, dan klapt de automaat van het gebouw pas bij 32A terwijl de UMC bekabeling voor 16A geschikt is. Dan krijgen die overige componenten dus ook 32A te verduren.
 
"Dat moet je een verloop meenemen van CEE-32A naar CEE-16A. Voor circa EUR 20,- in je lokale bouwmarkt in elkaar te klussen. "

Dus de CEE 32A stekker is anders van vorm / grootte dan de CEE 16A stekker? Ik dacht dat ik gewoon mijn rode stekker erin kon pluggen en dan in de auto beperken tot 16A. Maar dat klopt dan niet begrijp ik? Ik meen ergens iets hierover gelezen te hebben, maar er komt zoveel info over het forum dat ik dat weer ff kwijt ben...

Dat in de bouwmarkt in elkaar klussen, ik wil wel wat proberen maar welk risico loop ik dan? Kan ik iets opblazen ofzo in de UMC als er dan toch 32A over gaat lopen?


Als je de rode stekker op de UMC plaatst, zal de S de laadstroom automatisch beperken tot 16A. (door middel van controlesignaal).
In de diverse stekkers zit telkens de juiste weerstand ingebouwd zodat de S weet welke stekker en welke maximale stroom kan gelade worden.

Bvb met de schuko kan je nooit meer dan 13A laden, ook niet als je zekering ingesteld is op 16A.
 
Net ook op het nieuws op de radio.

Tja, het is gewoon een serieus probleem. Ook in Middelburg is er al een laadpaal waar het "vechten" is om een plekje. Ik ben blij met mijn eigen oprit, maar dit houdt natuurlijk wel mensen tegen om een auto te kopen.

Waar wel een oplossing voor moet komen is dat mensen de auto wel weg halen nadat hij vol is (binnen alle redelijkheid).

Dat heb ik hier al eens aan gekaart: The Netherlands: Plug-in hybrids taking charging spots
 
Waar wel een oplossing voor moet komen is dat mensen de auto wel weg halen nadat hij vol is (binnen alle redelijkheid).

Dat heb ik hier al eens aan gekaart: The Netherlands: Plug-in hybrids taking charging spots

Inderdaad. In Leuven wordt de Bluecorner paal aan het stadskantoor regelmatig gegijzeld door een Opel Ampera. Aan de aangedampte ruiten te zien stond hij er langer dan 4u op te laden.

Begrijpelijk dat je aan een publieke paal oplaadt als je in de stad woont, maar je hoeft em toch niet bezet te houden. Blijkbaar is dat in Nederland wel een groter probleem dan in België.
 
Vandaag stond ik bij AL646 in Arnhem (Walburgstraat). Dit was weer zo Alfen paal, waar mijn S zelden vriendjes mee is.
Dit keer geen rood LED, maar ging het blauwe LED knipperen na een minuut ofzo. Hij is toen door e-laad gereset, waarna ik een nieuwe sessie gestart ben, maar hij bleef zo nu en dan de stroom onderbreken. Gelukkig kwam de stroom ook weer terug, maar het blijft raar.

Melding gemaakt via e-laad site.

De vorige keer dat ik telefonisch contact had met e-laad, gaf men aan dat er wel eea bekend is met deze palen, storingen en dat een aantal nieuw typen auto's (oa Outlander) problemen geven.
 
Vandaag dagje Antwerpen gedaan. Op basis van hetgeen ik hier had gelezen (Dylan geloof ik) geparkeerd in de parking onder de groenplaats. En inderdaad: 2 Bluecorner oplaadplaatsen. Het viel me trouwens op (via oplaadpalen.nl) dat er in Antwerpen niet zo veel andere oplaadpalen in het centrum zijn. Laden ging lekker snel: 32 A, dus zo'n 80 km per uur (tijdelijk).
Toen ik aankwam stond er op een van de (twee) plekken een Jaguar met Nederlands kenteken. Ik heb een vriendelijk briefje onder zijn ruitenwisser gestopt met de vraag of hij aub de volgende keer op een andere plek wil parkeren. Dat sommige EV rijders van deze plekken afhankelijk zijn om weer thuis te kunnen komen.
Vervolgens ook de 'portier' in de garage doorgegeven dat er een non-ev op de oplaadplaats stond. Dat werd me niet in dank afgenomen! Dat was een abonnementhouder die erboven woonde. In hun woorden 'een rijke Hollander'. En die mocht daar dus staan. En wat was het probleem, ik kon toch opladen? Toen ik aangaf dat het niet om mij ging maar om de volgende EV rijder die de garage bezoekt, werd verteld dat ze de eigenaar van de jaguar wel zouden bellen als iemand de plek nodig had. Dan zou hij de auto echt wel verzetten.
En toen ik vertelde dat ik een briefje onder de ruitenwisser had gedaan werden ze bijna kwaad. Dat mag niet! En dat briefje gingen ze verwijderen. Het was tenslotte een vaste klant, en daar wilden ze geen briefjes onder de ruitenwisser hebben. Dat was toch wel heel brutaal van mij, je mag toch geen briefjes onder de ruitenwisser van een ander doen?
Omgekeerde wereld. Ze zullen wel ruime fooi krijgen denk ik. Sukkels...

Fotootje: (je ziet mijn briefje nog zitten)
antwerpen.JPG
 
Vandaag dagje Antwerpen gedaan. Op basis van hetgeen ik hier had gelezen (Dylan geloof ik) geparkeerd in de parking onder de groenplaats. En inderdaad: 2 Bluecorner oplaadplaatsen. Het viel me trouwens op (via oplaadpalen.nl) dat er in Antwerpen niet zo veel andere oplaadpalen in het centrum zijn. Laden ging lekker snel: 32 A, dus zo'n 80 km per uur (tijdelijk).
Toen ik aankwam stond er op een van de (twee) plekken een Jaguar met Nederlands kenteken. Ik heb een vriendelijk briefje onder zijn ruitenwisser gestopt met de vraag of hij aub de volgende keer op een andere plek wil parkeren. Dat sommige EV rijders van deze plekken afhankelijk zijn om weer thuis te kunnen komen.
Vervolgens ook de 'portier' in de garage doorgegeven dat er een non-ev op de oplaadplaats stond. Dat werd me niet in dank afgenomen! Dat was een abonnementhouder die erboven woonde. In hun woorden 'een rijke Hollander'. En die mocht daar dus staan. En wat was het probleem, ik kon toch opladen? Toen ik aangaf dat het niet om mij ging maar om de volgende EV rijder die de garage bezoekt, werd verteld dat ze de eigenaar van de jaguar wel zouden bellen als iemand de plek nodig had. Dan zou hij de auto echt wel verzetten.
En toen ik vertelde dat ik een briefje onder de ruitenwisser had gedaan werden ze bijna kwaad. Dat mag niet! En dat briefje gingen ze verwijderen. Het was tenslotte een vaste klant, en daar wilden ze geen briefjes onder de ruitenwisser hebben. Dat was toch wel heel brutaal van mij, je mag toch geen briefjes onder de ruitenwisser van een ander doen?
Omgekeerde wereld. Ze zullen wel ruime fooi krijgen denk ik. Sukkels...

Fotootje: (je ziet mijn briefje nog zitten)
View attachment 39436

Maurice, ik ga woensdag. Als hij er weer staat, krijgt hij van mij een briefje! Asociale Hollanders in Antwerpen. Toen ik er nog werkte deed ik erg mijn best om duidelijk te maken dat ik niet zoals mijn landgenoten was. Ik ken alle Vlaamse literatoren, presentatoren en muzikanten, ik heb het Verdriet van België gelezen en ik weet hoe Woestijnvis aan haar naam komt.

Actie de-icen mag wat mij betreft van start gaan!
 
Vandaag stond ik bij AL646 in Arnhem (Walburgstraat). Dit was weer zo Alfen paal, waar mijn S zelden vriendjes mee is.
Dit keer geen rood LED, maar ging het blauwe LED knipperen na een minuut ofzo. Hij is toen door e-laad gereset, waarna ik een nieuwe sessie gestart ben, maar hij bleef zo nu en dan de stroom onderbreken. Gelukkig kwam de stroom ook weer terug, maar het blijft raar.

Melding gemaakt via e-laad site.

De vorige keer dat ik telefonisch contact had met e-laad, gaf men aan dat er wel eea bekend is met deze palen, storingen en dat een aantal nieuw typen auto's (oa Outlander) problemen geven.
Alfen palen zijn al jaren een ramp. Met de Roadster waren die palen ook al mega onbetrouwbaar. Is uiteindelijk na lang zeuren in de Alfen palen gefixed.

Vandaag dagje Antwerpen gedaan. Op basis van hetgeen ik hier had gelezen (Dylan geloof ik) geparkeerd in de parking onder de groenplaats. En inderdaad: 2 Bluecorner oplaadplaatsen. Het viel me trouwens op (via oplaadpalen.nl) dat er in Antwerpen niet zo veel andere oplaadpalen in het centrum zijn. Laden ging lekker snel: 32 A, dus zo'n 80 km per uur (tijdelijk).
Toen ik aankwam stond er op een van de (twee) plekken een Jaguar met Nederlands kenteken. Ik heb een vriendelijk briefje onder zijn ruitenwisser gestopt met de vraag of hij aub de volgende keer op een andere plek wil parkeren. Dat sommige EV rijders van deze plekken afhankelijk zijn om weer thuis te kunnen komen.
Vervolgens ook de 'portier' in de garage doorgegeven dat er een non-ev op de oplaadplaats stond. Dat werd me niet in dank afgenomen! Dat was een abonnementhouder die erboven woonde. In hun woorden 'een rijke Hollander'. En die mocht daar dus staan. En wat was het probleem, ik kon toch opladen? Toen ik aangaf dat het niet om mij ging maar om de volgende EV rijder die de garage bezoekt, werd verteld dat ze de eigenaar van de jaguar wel zouden bellen als iemand de plek nodig had. Dan zou hij de auto echt wel verzetten.
En toen ik vertelde dat ik een briefje onder de ruitenwisser had gedaan werden ze bijna kwaad. Dat mag niet! En dat briefje gingen ze verwijderen. Het was tenslotte een vaste klant, en daar wilden ze geen briefjes onder de ruitenwisser hebben. Dat was toch wel heel brutaal van mij, je mag toch geen briefjes onder de ruitenwisser van een ander doen?
Omgekeerde wereld. Ze zullen wel ruime fooi krijgen denk ik. Sukkels...

Fotootje: (je ziet mijn briefje nog zitten)
Nou, mocht ik er ooit staan en hij staat er ook, dan krijgt hij óók een briefje van mij. Haal anders de laadpaal weg als je zo'n beleid voert.