Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Waarom blijven ze in Gods naam die 1-fase 16A laadstations aanleggen? De grootste kostenpost is de installatie zelf. Zij die er wat aan hebben aan die 3,7kw kunnen ook prima zonder laadpunt. Ook voor een exploiteur is het toch veel interessanter oom 11 of beter nog, 22kw/uur te kunnen verkopen? Ben ik nou zo slim of zijn zij nou zo dom? Volgens mij gebeurd dit alleen nog in Nederland. Daarbuiten hebben ze al wel begrepen dat 22kw de betere investering is.
Het zal wel voor de laagste prijs aanbesteed zijn aan een derde partij die het verder geen zak boeit...
 
Er lijkt iets te gaan bewegen in Duitsland:
http://www.reuters.com/article/2014/12/27/us-germany-electric-cars-idUSKBN0K50FI20141227

"Chancellor Angela Merkel's government wants to bring 1 million battery-powered vehicles onto the roads of Europe's largest economy by the end of the decade."

Wat de Autobahn betreft zijn ze er niet met heel veel laadplekken als de auto's maar net een honderd km (op Autobahnsnelheid) kunnen rijden voordat ze weer moeten stoppen om te laden.
Ze moeten echt inzetten op laadmogelijkheden voor grote accu's (minimaal 75 kWh). Het laden van zo'n grote batterij duurt, bij voldoende vermogen, niet langer dan die van een kleine batterij maar levert wel een veelvoud aan kilometers op.

Eigenlijk moeten ze alle plannen voor auto's met zo'n kleine range staken en volledig inzetten op auto's die geschikt zijn voor de Autobahn. Tot nu toe is dat alleen Tesla. (ik reken de hybrides niet mee. die zijn echt niet zo gek om een half uur te gaan laden om 30 km elektrisch te kunnen rijden)
 
Wat de Autobahn betreft zijn ze er niet met heel veel laadplekken als de auto's maar net een honderd km (op Autobahnsnelheid) kunnen rijden voordat ze weer moeten stoppen om te laden.
Ze moeten echt inzetten op laadmogelijkheden voor grote accu's (minimaal 75 kWh). Het laden van zo'n grote batterij duurt, bij voldoende vermogen, niet langer dan die van een kleine batterij maar levert wel een veelvoud aan kilometers op.

Eigenlijk moeten ze alle plannen voor auto's met zo'n kleine range staken en volledig inzetten op auto's die geschikt zijn voor de Autobahn. Tot nu toe is dat alleen Tesla. (ik reken de hybrides niet mee. die zijn echt niet zo gek om een half uur te gaan laden om 30 km elektrisch te kunnen rijden)

Ik begrijp uit het Reuters artikel dat men op 400 extra plaatsen snelle DC laadstations gaat bouwen tussen nu en 2017. Nu zouden er 100 DC laadstations en 4800 AC laadstations zijn in Duitsland.
 
Ik begrijp uit het Reuters artikel dat men op 400 extra plaatsen snelle DC laadstations gaat bouwen tussen nu en 2017. Nu zouden er 100 DC laadstations en 4800 AC laadstations zijn in Duitsland.

Van die honderd zijn er dertig SuC's ;0

Het is maar wat men verstaat onder snellaadstation. Iets als huidige Chademo (46 kW) of huidige CSS (niet veel meer) of dat men gaat investeren in 130 kW en meer. Ik vrees het eerste.
 
Wat de Autobahn betreft zijn ze er niet met heel veel laadplekken als de auto's maar net een honderd km (op Autobahnsnelheid) kunnen rijden voordat ze weer moeten stoppen om te laden.
Ze moeten echt inzetten op laadmogelijkheden voor grote accu's (minimaal 75 kWh). Het laden van zo'n grote batterij duurt, bij voldoende vermogen, niet langer dan die van een kleine batterij maar levert wel een veelvoud aan kilometers op.

Eigenlijk moeten ze alle plannen voor auto's met zo'n kleine range staken en volledig inzetten op auto's die geschikt zijn voor de Autobahn. Tot nu toe is dat alleen Tesla. (ik reken de hybrides niet mee. die zijn echt niet zo gek om een half uur te gaan laden om 30 km elektrisch te kunnen rijden)

Op onze terugkeer van Frankrijk april dit jaar heb ik me blauw zitten ergeren in de rijnvallei. Hoe moeilijk kan het zijn om ieder tankstation te verplichten een 3-fasen stekker ter beschikking te laten stellen. Betalen doen we wel aan de kassa.
 
Op onze terugkeer van Frankrijk april dit jaar heb ik me blauw zitten ergeren in de rijnvallei. Hoe moeilijk kan het zijn om ieder tankstation te verplichten een 3-fasen stekker ter beschikking te laten stellen. Betalen doen we wel aan de kassa.

Daarom ben ik zo blij met al die SuC's. De mooiste situatie is dat je het daar mee kunt doen, zoals nu bijvoorbeeld Zwitserland (bijna) geheel afgedekt is. Ik wil niet dat ik op zoek moet naar een laadpaal die dan ook nog eens, ook al is hij 22 kW, gerust een hele dag bezet kan zijn door een hybride die dan 30 tot 40 km bijlaadt. Dat geldt ook in Nederland. Als ik een cliënt bezoek dan is dat meestal niet langer dan een goed uurtje. Als ik, zoals nu met Zwolle, met een aangename pauze mijn auto weer zo vol heb dat ik flink vooruit kan in het Noorden en dan op de terugweg een aperitiefje (om het zo maar eens te zeggen) daar, dan kan ik het hele gedoe links laten liggen.

Om eerlijk te zijn trekt het mij ook niet om 48 km/uur te laden bij een tankstation.

Misschien al te verwend??

- - - Updated - - -

Zal wel een spelletje Stratego zijn. Wat is in het belang van de Duitse constructeurs? En valt dat belang samen met het belang van Tesla...

Ik denk uiteindelijk wel. Met de situatie over een jaartje of zo met > 200 SuC's in Europa en de nu al scheve ogen van Audi, BMW etc rijders bij het tanken zal men wel iets dergelijks moeten gaan bieden. Ik durf te voorspellen dat over een jaar of drie de duitse merken met hun hogere segment een vergelijkbare auto bieden als Tesla met grote batterij en dat ze aanhaken bij de SuC's en dan zelf bijdragen aan de verdichting. Tesla kan dan ook als stroomleverancier gezien worden.

Het is niet alleen een kwestie van ego's (hoewel dat erg speelt) maar uiteindelijk gaat het om de vraag: "Bedien ik mijn klant wel zoals hij wil".
 
Daarom ben ik zo blij met al die SuC's. De mooiste situatie is dat je het daar mee kunt doen, zoals nu bijvoorbeeld Zwitserland (bijna) geheel afgedekt is. Ik wil niet dat ik op zoek moet naar een laadpaal die dan ook nog eens, ook al is hij 22 kW, gerust een hele dag bezet kan zijn door een hybride die dan 30 tot 40 km bijlaadt. Dat geldt ook in Nederland. Als ik een cliënt bezoek dan is dat meestal niet langer dan een goed uurtje. Als ik, zoals nu met Zwolle, met een aangename pauze mijn auto weer zo vol heb dat ik flink vooruit kan in het Noorden en dan op de terugweg een aperitiefje (om het zo maar eens te zeggen) daar, dan kan ik het hele gedoe links laten liggen.

Om eerlijk te zijn trekt het mij ook niet om 48 km/uur te laden bij een tankstation.

Misschien al te verwend??

- - - Updated - - -



Ik denk uiteindelijk wel. Met de situatie over een jaartje of zo met > 200 SuC's in Europa en de nu al scheve ogen van Audi, BMW etc rijders bij het tanken zal men wel iets dergelijks moeten gaan bieden. Ik durf te voorspellen dat over een jaar of drie de duitse merken met hun hogere segment een vergelijkbare auto bieden als Tesla met grote batterij en dat ze aanhaken bij de SuC's en dan zelf bijdragen aan de verdichting. Tesla kan dan ook als stroomleverancier gezien worden.

Het is niet alleen een kwestie van ego's (hoewel dat erg speelt) maar uiteindelijk gaat het om de vraag: "Bedien ik mijn klant wel zoals hij wil".

Zolang er maar een goede business case is voor de Duitse autobouwers. Die kan de Duitse regering creëren met behulp van subsidies en dergelijke.
 
Zolang er maar een goede business case is voor de Duitse autobouwers. Die kan de Duitse regering creëren met behulp van subsidies en dergelijke.

Ik vrees het ook. Maar blijft dat Duitsland niet echt het land is om te doorkruisen met een EV met een daadwerkelijk Autobahnrange van 100 km. In Nederland kan dat wel, range is groter door lagere snelheid en geen bergen en met één keer laden kun je aardig van Noord naar Zuid komen.

Ik volg het met grote belangstelling.

En ja, het argument dat er per dag toch gemiddeld maar weinig kilometers worden gereden. Een auto is emotie en de meesten willen een auto die ook naar Napels kan rijden om maar wat te zeggen, ook al doet men dat nooit.
 
Hans,
De periode waar ik over spreek waren er ca.5 SuC in heel Duitsland. ..
En uit ervaring kan ik zeggen dat de autobahnrange toch minstens 200km bedraagt. Al doe je er eigenlijk geen winst aan als je de tijd begint op te tellen die je erna verliest door het verwijderen van de vliegjes op de neus.
 
Gisteren kwam ik terug bij de laadpaal en had ik apart gezelschap :).

Een 100% elektrische kever!

8fc908e6996ca31ba9c9f09565bf8afb.jpg
 
Gisteren kwam ik terug bij de laadpaal en had ik apart gezelschap :).

Een 100% elektrische kever!

8fc908e6996ca31ba9c9f09565bf8afb.jpg


Heb ik ook nog naar gekeken voordat Tesla bij mij in beeld kwam. Rebbl verkocht destijds onder andere omgebouwde kevers. Nu alleen nog twee Jaguars in de webshop: Converted Cars - Rebbl EV Conversion Webshop
Ik zou toch wel dat heerlijke spinnende geluid van de Kever missen, denk ik...