Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Vraagje:

Sinds maanden staat mijn aantal posts op 68 terwijl ik toch regelmatig wat post. Zo blijf ik dus altijd junior member :crying:.

Weet iemand hoe dat komt?

- - - Updated - - -

En nu gaat ie ineens naar 69 :biggrin:!

- - - Updated - - -

Oh, nu snap ik hoe dat werkt, werk ook terug in de tijd.
 
Kun je aanpassen, bij my profile.

Behalve terecht een junior ben ik ook digibeet. Kan iemand me vertellen hoe ik zo'n onderste balkje kan maken met de eigenschappen van mijn Tes en hoe ik mijn foto kan laten verschijnen. Ben naar my profile gegaan maar kwam er niet uit en wil toch best wel eens op straat herkend worden als de trotse eigenaar van een MS.......
 
Behalve terecht een junior ben ik ook digibeet. Kan iemand me vertellen hoe ik zo'n onderste balkje kan maken met de eigenschappen van mijn Tes en hoe ik mijn foto kan laten verschijnen. Ben naar my profile gegaan maar kwam er niet uit en wil toch best wel eens op straat herkend worden als de trotse eigenaar van een MS.......
Bovenaan op je scherm settings kiezen
image.jpg
 
Nog even wat 'nieuws' (december) over het publiek laden in Den Haag:

Stelling: | Autonieuws | Telegraaf.nl
VVD Den Haag: Toename parkeerdruk door nieuwe oplaadpunten voor elektrische autos | Omroep West

Dit blijven toch wel moeilijke issues.
Je wil eigenlijk dat publiek laden breed beschikbaar, goedkoop en hassle-free is (dus niet steeds je auto moeten verzetten als deze vol is) om zo veel mogelijk mensen over te halen elektrisch te gaan rijden, ook zonder eigen laadgelegenheid. Ook wil je dat PHEV's zo veel mogelijk laden, omdat ze anders op brandstof gaan rijden. Aan de andere kant moeten de kosten voor de overheid niet de pan uit rijzen of wil je liever nog dat marktpartijen gaan investeren, en heb je te maken met het overgrote deel autobezitters dat niet elektrisch rijdt en dat je niet tegen je in het harnas wil jagen, al was het alleen maar om te voorkomen dat er een te negatief EV sentiment ontstaat.
 
Nog even wat 'nieuws' (december) over het publiek laden in Den Haag:

Stelling: | Autonieuws | Telegraaf.nl
VVD Den Haag: Toename parkeerdruk door nieuwe oplaadpunten voor elektrische autos | Omroep West

Dit blijven toch wel moeilijke issues.
Je wil eigenlijk dat publiek laden breed beschikbaar, goedkoop en hassle-free is (dus niet steeds je auto moeten verzetten als deze vol is) om zo veel mogelijk mensen over te halen elektrisch te gaan rijden, ook zonder eigen laadgelegenheid. Ook wil je dat PHEV's zo veel mogelijk laden, omdat ze anders op brandstof gaan rijden. Aan de andere kant moeten de kosten voor de overheid niet de pan uit rijzen of wil je liever nog dat marktpartijen gaan investeren, en heb je te maken met het overgrote deel autobezitters dat niet elektrisch rijdt en dat je niet tegen je in het harnas wil jagen, al was het alleen maar om te voorkomen dat er een te negatief EV sentiment ontstaat.
Toch begrijp ik het wel ergens. Ik zie het ook nooit gebeuren dat alle straten volledig vol staan met laadpalen.

Ik zie echt meer oplossingen op langere termijn door grotere accu's en snelladen bij:
- Supermarkten
- Bioscopen
- Woonboulevards
- Winkelcentra
- Langs snelwegen


Dit is een leuk initiatief in Brabant:

Aankondiging: Brabantse samenwerking creëert 155 openbare elektrische laadpalen - Provincie Noord-Brabant


Projectsite: Home - Slim Laden Brabant

Slim laden op basis van beschikbare capaciteit, eenduidige aanpak (aannemer sluit ook aan op het net!).

Klinkt goed allemaal, alleen een beetje jammer dat er per paal maar 11 kW beschikbaar is om te verdelen tussen twee aansluitingen.

Wel logisch, zo is er maar 3x25A nodig en dus niet het hoge vastrecht voor die paal. Hoe vaak staan er nu ECHT twee EV's tegelijk beide 16A af te nemen? Dat komt best weinig voor.
 
Nog even wat 'nieuws' (december) over het publiek laden in Den Haag:

Stelling: | Autonieuws | Telegraaf.nl
VVD Den Haag: Toename parkeerdruk door nieuwe oplaadpunten voor elektrische autos | Omroep West

Dit blijven toch wel moeilijke issues.
Je wil eigenlijk dat publiek laden breed beschikbaar, goedkoop en hassle-free is (dus niet steeds je auto moeten verzetten als deze vol is) om zo veel mogelijk mensen over te halen elektrisch te gaan rijden, ook zonder eigen laadgelegenheid. Ook wil je dat PHEV's zo veel mogelijk laden, omdat ze anders op brandstof gaan rijden. Aan de andere kant moeten de kosten voor de overheid niet de pan uit rijzen of wil je liever nog dat marktpartijen gaan investeren, en heb je te maken met het overgrote deel autobezitters dat niet elektrisch rijdt en dat je niet tegen je in het harnas wil jagen, al was het alleen maar om te voorkomen dat er een te negatief EV sentiment ontstaat.

Allego.eu heeft een chargingplaza oplossing die stroom netjes verdeeld over meerdere aansluitingen ( zij hebben ook het 'laadplein' in de arena gerealiseerd ). Het lijkt me dat je tzt overal dit soort systemen zal moeten krijgen en dan is het ook niet meer nodig om EV only parkeerplekken te maken. Als een auto niet aangesloten is gebruikt ie ook geen capaciteit.

Op een gegeven moment moeten er nou eenmaal zoveel laadplekken komen dat je een ICE niet meer kan uitsluiten.
 
Precies wat ik al aan mijn gemeente suggereerde: gewoon twee slimme, dubbele laadpalen aan elke lantaarnpaal.

Ze vergaderen al anderhalf jaar over hoe er eventueel, onder 1.000 voorwaarden, met aanbesteding en gunning, helemaal 15 dubbele laadpunten aangelegd zouden kunnen worden, uiteraard op kosteloos voor de gemeente (35.000 inwoners)

Ik ben afgehaakt...
 
Prijsdifferentiatie kan aanvullend helpen. Wil je sneller weg (=sneller laden) dan betaal je meer. Apps voorzien van de nodige intelligentie in de backoffice-systemen kunnen daar voor worden ingezet. Ook zou je een financiële penalty kunnen zetten op het bezet blijven houden van een laadplek zonder veder te laden.


Allego.eu heeft een chargingplaza oplossing die stroom netjes verdeeld over meerdere aansluitingen ( zij hebben ook het 'laadplein' in de arena gerealiseerd ). Het lijkt me dat je tzt overal dit soort systemen zal moeten krijgen en dan is het ook niet meer nodig om EV only parkeerplekken te maken. Als een auto niet aangesloten is gebruikt ie ook geen capaciteit.

Op een gegeven moment moeten er nou eenmaal zoveel laadplekken komen dat je een ICE niet meer kan uitsluiten.
 
In het algemeen valt het mij op dat de verschillen tussen gemeentes voor wat betreft aanbod van laadpalen enorm groot zijn.

De grote steden lopen duidelijk voorop. De gemeente Den Haag zorgt er bijvoorbeeld voor dat iedere bezitter van een hybride of elektrische auto ook een laadplek vlakbij de woning heeft. Inmiddels heeft volgens Chargemap zo'n beetje de hele stad een dicht netwerk van laadplekken.

In de voorsteden van Den Haag zijn de laadpalen een stuk dunner gezaaid, maar ze zijn vaak wel te vinden op o.a. de parkeerplaatsen van winkelcentra. Hier zie je dat de gemeentebesturen alweer wat conservatiever zijn. Zo weet ik dat men aarzelt over de aanleg van laadpalen in een populaire jaren '30 wijk hier in Rijswijk. De vraag vanuit de wijk is al herhaaldelijk gekomen, maar de parkeerdruk is er al hoog en men wil de ICE-berijders niet voor het hoofd stoten door schaarse parkeerplekken af te blokken voor elektra-rijders. Dat is het soort weerstand waar Den Haag en Amsterdam zich niet zoveel van aantrekken.

De eerste ver weg gelegen plaats die ik met de Tesla bezocht was Emmen, en daar was in het hele centrum geen enkele laadpaal te vinden. Emmen is een plaats van 40.000 inwoners en heeft een dierentuin die honderdduizenden bezoekers van buitenaf trekt.

Het aanbod van laadpalen in steden lijkt niet alleen af te hangen van de vraag, maar ook van de politieke gezindheid van B&W en de vraag of er nog ergens een potje geld beschikbaar is hiervoor.