You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ook bij een elektrische auto geldt hoe lichter hoe beter. Maar gewicht is bij een EV niet alleen een nadeel. Meer gewicht geeft bij afremmen op de motor ook meer energie terug.Bij benzine of diesel kun je in z'n algemeenheid zeggen:
massa niet in beweging gebracht > betekent minder energie nodig > ergo: is minder uitstoot.
M.a.w. hoe lichter de auto, des te minder deze verbruikt (een aantal factoren wel constant).
Waarbij aangetekend dat een half keer zo zware auto niet meteen de helft hoeft te verbruiken.
Gaat dit nu ook, in meer of mindere mate, op voor elektr. auto's?
Zeg een EV van 1,2 ton vs eentje van 2,4 ton.
Ook bij een elektrische auto geldt hoe lichter hoe beter. Maar gewicht is bij een EV niet alleen een nadeel. Meer gewicht geeft bij afremmen op de motor ook meer energie terug.
Omdat die terugwin efficiëntie (re-gen) rond 65% ligt is toch minder gewicht een voordeel.
Maar ... de zwaardere Tesla Model 3 is toch zuiniger dan de lichtere BMW i3. Dat komt weer omdat Tesla een betere aërodynamica en efficiëntere motoren heeft.
Ik ben benieuwd naar zo'n lijstje uit jan 2020 van een objectieve organisatie en mentaliteit. Ik weet niet waarom, maar de Britten hebben er een handje van om Tesla achter te stellen. Telkens merk ik dat weer als ik open naar dit soort lijstjes kijk en dan achteraf met enige verbazing achter blijf.Ik vond dit: Overzicht: verbruik en actieradius elektrische auto's
Een overzicht uit eind 2018 over hoeveel km's ver EVs komen op 1 kWh.
Hierbij kun je (inderdaad) goed zien dat als een EV de helft weegt van een andere EV, dit niet betekent dat ie 2x zo ver komt.
Onder de 7% arriveren betekent vaak toch dat ie eerst met max. 60kW naar de 10% kruipt. Pas vanaf 10% zou je het hele vermogen kunnen krijgen.
Voor de rest: hoe druk waren de superchargers? Stond jij op een B plek met iemand op de A plek?
Overigens vind je in een Superchargers NL topic meer relevante ervaringen en info.
Beide keren met een warme batterij, zeker er half uur op snelweg gereden voor het laden.
Idd duurt soms al 30 min snelweg voordat er volledig Regen is.Dat is niet voldoende in deze temperaturen. Temperatuur moet 30+ graden zijn en voor hoge laadsnelheden 45+ graden.
Dank voor je reactie Phrank. 6 maanden moeten wachten dus.. We hebben een e-mail gekregen van Vattenvall InCharge over ons plaatsingsverzoek, waarin staat dat het "zo snel mogelijk in behandeling wordt genomen"....
Zondag was de laatste weer op 534 km zoals op de allereerste dag dat ik de auto kreeg. Als ik er zo naar kijk, dan lijkt het dat ik helemaal geen degradatie in het afgelopen jaar heb opgelopen.
Ik heb het wel eenvoudig gehouden. Verreden percentage gedeeld door de aantallen km en dan weer maal 100. Ik had een jaar geleden nog geen Scanmytesla.Hoe meet je de degradatie? Maak je gebruik van een logger? Enkel naar de kilometers kijken in je dashboard is niet voldoende.
Verreden percentage gedeeld door de aantallen km
Dat kan, maar Matt Schumacher van Tech Forum heeft hetzelfde gedaan plus geanalyseerd met scanmytesla. Hij kwam tot een zelfde soort uitkomst.Denk dat je bedoelt werkelijke gereden kilometers? Dat is dan te variabel om iets te zeggen over capaciteit. Het zegt wel iets maar het is niet nauwkeurig.
Is er een verschil met de “gevoeligheid” qua toleranties in laadapparatuur tussen de Model 3 en andere Tesla modellen?
In de parkings van de NMBS hebben wij al maanden problemen met op te laden (‘storing laadapparatuur) en vandaag hebben we met een Model X geprobeerd en deze laadt zonder problemen.
Bij andere laadpalen (bv Allego of Interparking) hebben we geen problemen.