Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Wiki Belgium and the Netherlands: Public Charging infrastructure

This site may earn commission on affiliate links.
Bij benzine of diesel kun je in z'n algemeenheid zeggen:
massa niet in beweging gebracht > betekent minder energie nodig > ergo: is minder uitstoot.

M.a.w. hoe lichter de auto, des te minder deze verbruikt (een aantal factoren wel constant).
Waarbij aangetekend dat een half keer zo zware auto niet meteen de helft hoeft te verbruiken.

Gaat dit nu ook, in meer of mindere mate, op voor elektr. auto's?
Zeg een EV van 1,2 ton vs eentje van 2,4 ton.
 
Bij benzine of diesel kun je in z'n algemeenheid zeggen:
massa niet in beweging gebracht > betekent minder energie nodig > ergo: is minder uitstoot.

M.a.w. hoe lichter de auto, des te minder deze verbruikt (een aantal factoren wel constant).
Waarbij aangetekend dat een half keer zo zware auto niet meteen de helft hoeft te verbruiken.

Gaat dit nu ook, in meer of mindere mate, op voor elektr. auto's?
Zeg een EV van 1,2 ton vs eentje van 2,4 ton.
Ook bij een elektrische auto geldt hoe lichter hoe beter. Maar gewicht is bij een EV niet alleen een nadeel. Meer gewicht geeft bij afremmen op de motor ook meer energie terug.
Omdat die terugwin efficiëntie (re-gen) rond 65% ligt is toch minder gewicht een voordeel.
Maar ... de zwaardere Tesla Model 3 is toch zuiniger dan de lichtere BMW i3. Dat komt weer omdat Tesla een betere aërodynamica en efficiëntere motoren heeft.
 
Ook bij een elektrische auto geldt hoe lichter hoe beter. Maar gewicht is bij een EV niet alleen een nadeel. Meer gewicht geeft bij afremmen op de motor ook meer energie terug.
Omdat die terugwin efficiëntie (re-gen) rond 65% ligt is toch minder gewicht een voordeel.
Maar ... de zwaardere Tesla Model 3 is toch zuiniger dan de lichtere BMW i3. Dat komt weer omdat Tesla een betere aërodynamica en efficiëntere motoren heeft.

Ik vond dit: Overzicht: verbruik en actieradius elektrische auto's
Een overzicht uit eind 2018 over hoeveel km's ver EVs komen op 1 kWh.

Hierbij kun je (inderdaad) goed zien dat als een EV de helft weegt van een andere EV, dit niet betekent dat ie 2x zo ver komt.
 
Ik vond dit: Overzicht: verbruik en actieradius elektrische auto's
Een overzicht uit eind 2018 over hoeveel km's ver EVs komen op 1 kWh.

Hierbij kun je (inderdaad) goed zien dat als een EV de helft weegt van een andere EV, dit niet betekent dat ie 2x zo ver komt.
Ik ben benieuwd naar zo'n lijstje uit jan 2020 van een objectieve organisatie en mentaliteit. Ik weet niet waarom, maar de Britten hebben er een handje van om Tesla achter te stellen. Telkens merk ik dat weer als ik open naar dit soort lijstjes kijk en dan achteraf met enige verbazing achter blijf.
In principe gaat het mij niet om Tesla, maar om het manipuleren van lijstjes met behulp van bepaalde cijfers en feiten op te nemen of juist niet. Er komen leuke EV's aan zoals de Polestar, maar helaas is er nog niet één die overall beter scoort dan Tesla. En ondanks dat Tesla goed innoveert en constant voorop blijft, is een beetje serieuze concurrentie niet slecht voor Tesla. Dan moet Tesla nog harder lopen... Voordeel voor ons allemaal.
 
Vandaag bij 2 verschillende Superchargers staan laden, Naarden en Emmeloord. Beide keren met een warme batterij, zeker er half uur op snelweg gereden voor het laden. Buiten temp 10 graden en soc bij starten laden rond de 7%. Normaal start de sessie met soms wel 150kw. Nu, 30kw. En ging ook niet snel omhoog. Naarden uiteindelijk 70kw. Dacht dat het aan de supercharger lag. Dus door naar Emmeloord. Daar wederom drama, 20 minuten met max 30kw. Het was redelijk druk bij beide chargers, maar ook dat heb ik wel vaker meegemaakt. En zelfs dan haal ik echt wel hogere snelheden. Heb een model 3 Sr+ op de laatste firmware. Mede Tesla rijders vergelijkbare ervaring gehad?
 
Onder de 7% arriveren betekent vaak toch dat ie eerst met max. 60kW naar de 10% kruipt. Pas vanaf 10% zou je het hele vermogen kunnen krijgen.

Voor de rest: hoe druk waren de superchargers? Stond jij op een B plek met iemand op de A plek?

Overigens vind je in een Superchargers NL topic meer relevante ervaringen en info.
 
Onder de 7% arriveren betekent vaak toch dat ie eerst met max. 60kW naar de 10% kruipt. Pas vanaf 10% zou je het hele vermogen kunnen krijgen.

Voor de rest: hoe druk waren de superchargers? Stond jij op een B plek met iemand op de A plek?

Overigens vind je in een Superchargers NL topic meer relevante ervaringen en info.

Naarden was gedeeld, Emmeloord niet. Heb intussen een half jaar supercharger ervaring, vond dit toch wel vreemd, afwijkend gedrag. Maar ik zal ook even op het andere forum posten Thanks.
 
Dank voor je reactie Phrank. 6 maanden moeten wachten dus.. We hebben een e-mail gekregen van Vattenvall InCharge over ons plaatsingsverzoek, waarin staat dat het "zo snel mogelijk in behandeling wordt genomen"....

Voor andere Amsterdammers; let goed op bij de aanvraag bij Vattenfall. Binnen twee weken zou je meer moeten horen. Onze aanvraag is op de een of andere wijze nooit doorgekomen en dat blijkt vaker te gebeuren.
Na meerdere telefoontjes met Vattenfall is het allemaal toch geregeld en zitten we in de molen! Het kan tussen de 13 en 40 weken duren, Vattenfall stuurde ons onderstaand kaartje.

Wellicht is dit ook interessant voor mensen die in andere gemeentes, FYI.
 

Attachments

  • image001-1.jpg
    image001-1.jpg
    41.7 KB · Views: 77
Is er een verschil met de “gevoeligheid” qua toleranties in laadapparatuur tussen de Model 3 en andere Tesla modellen?

In de parkings van de NMBS hebben wij al maanden problemen met op te laden (‘storing laadapparatuur) en vandaag hebben we met een Model X geprobeerd en deze laadt zonder problemen.

Bij andere laadpalen (bv Allego of Interparking) hebben we geen problemen.
 
Sinds ik terug ben uit Saalbach en daar telkens met 17kW of 22kW kon laden mis ik dat echt hier bij de straatpalen die hier overal 11kW zijn

De sessies zijn echt net te lang.

Ik neem aan dat de aansluiting gewoon 3x25A is dus waarom dan maar 11kW en niet 17kW?
 
Nog even een zijstap. De laatste week rijd ik rustig. Rustig optrekken en rustig remmen en volgens de max snelheid. Mij valt op dat zelfs met dit weer zowel de wh/km laag blijft als ook dat de actieradius weer naar het oude niveau gaat. Zondag was de laatste weer op 534 km zoals op de allereerste dag dat ik de auto kreeg. Als ik er zo naar kijk, dan lijkt het dat ik helemaal geen degradatie in het afgelopen jaar heb opgelopen.
 
Is er een verschil met de “gevoeligheid” qua toleranties in laadapparatuur tussen de Model 3 en andere Tesla modellen?

In de parkings van de NMBS hebben wij al maanden problemen met op te laden (‘storing laadapparatuur) en vandaag hebben we met een Model X geprobeerd en deze laadt zonder problemen.

Bij andere laadpalen (bv Allego of Interparking) hebben we geen problemen.

Ik ben treinbestuurder in Antwerpen Centraal en heb vorige maand een M3 SR+ gekocht.
Ook ik ondervind problemen voor te laden aan de laadpalen in de B parking Antwerpen Centraal.
Heb telefonisch contact gehad met de firma die deze palen beheerd in opdracht van B parking.
Ze kunnen met 95 % zekerheid stellen dat het niet aan de M3 ligt maar aan de laadpalen.
Enigste oplossing is het vervangen van deze door andere laadpalen die wel met de M3 overweg kunnen.
Maar daar beslist B parking over ...
 
  • Informative
Reactions: JanG007 and NicoV